Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 23 و 55 دقیقه

راه های درمان سرطان رحم چگونه است؟

سرطان رحم|درمان سرطان رحم|انواع سرطان رحم|راه های درمان سرطان رحم عودکننده|پرتودرمانی و درمان سرطان رحم|هورمون درمانی چگونه است|

سرطان رحم یکی از شایع ترین انواع سرطان در بین خانم ها است. درمان های زیادی برای سرطان رحم وجود دارد که البته هر کدام از آن ها برای شدت خاصی از بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. راه های درمان سرطان رحم بسیار پیشرفته هستند. امروزه اثربخشی روش های درمانی افزایش یافته است. هر نوع از درمان در موقعیت های خاصی با تشخیص پزشک انجام می شود.

جمعه 23 آبان 1399 ساعت 9:13

جراحی، درمان استاندارد سرطان رحم است. همچنین پیشگیری مؤثری برای زنان در معرض خطر ابتلا به این بیماری است. موفق ترین درمان برای سرطان، برداشتن رحم کامل با سالپنگو اوفورکتومی دو طرفه است که در آن رحم، دهانه رحم، تخمدان ها و لوله های رحمی برداشته می شوند.

 

علاوه بر این، از هر گونه غدد لنفاوی مشکوک و سایر بافت ها و اندام ها نمونه برداری انجام می شود و همچنین ممکن است برداشته شود. این جراحی به احتمال زیاد از بازگشت سرطان جلوگیری می کند.

 

اگر سرطان فراتر از رحم گسترش یافته باشد، پس از جراحی برای بیمار پرتودرمانی هم انجام می شود که اغلب همراه با شیمی درمانی است. این درمان یکی از راه های درمان سرطان رحم است که سلول های سرطانی باقی مانده را از بین می برد. بعضی از پزشکان همچنین پرتو درمانی را هنگامی که سرطان حاد است اما هنوز فراتر از رحم نرفته است، توصیه می کنند. اگر سرطان به دهانه رحم گسترش یافته باشد، جراح می تواند قسمت کوچکی از واژن فوقانی و رباط های حمایت کننده از دهانه رحم را از بین ببرد.

 

برای بیماران مبتلا به سرطان رحم حادتر معمولاً روش پرتودرمانی انجام می شود. در این درمان معمولاً افراد پروژسترون دریافت می کنند تا رشد سرطان کند شود. شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیز ممکن است برای کاهش اندازه و تعداد غده ها انجام شود.

 

همه این موارد می توانند باعث طولانی شدن عمر و تسکین علائم شوند. اگر درمان با موفقیت، غده های دورتر را از بین ببرد و سرطان تنها به رحم، دهانه رحم، تخمدان ها و لوله های رحمی محدود شود، ممکن است جراحی نیز انجام شود.

 

راه های درمان سرطان رحم عودکننده

 

عود می تواند موضعی یا از راه دور یعنی گسترش یافته به اندام هایی مانند ریه ها یا استخوان باشد. درمان سرطان در این شرایط به میزان عود و مکان آن بستگی دارد. همچنین نوع درمانی که برای اولین بار استفاده شده است، تأثیرگذار است.

 

برای عودهای موضعی مانند لگن از جراحی که معمولاً با پرتودرمانی دنبال می شود، استفاده می شود. برای زنانی که سایر شرایط پزشکی را دارند که باعث می شود نتوانند جراحی شوند، پرتودرمانی به تنهایی یا همراه با هورمون درمانی استفاده می شود.

 

برای عود از راه دور، هنگامی که سرطان فقط در چند قسمت کوچک وجود دارد مانند ریه ها یا استخوان ها، ممکن است از جراحی یا پرتودرمانی به عنوان درمان اصلی متمرکز استفاده شود. سرطان های درجه پایین حاوی گیرنده های پروژسترون به احتمال زیاد به هورمون درمانی پاسخ خوبی می دهند.

 

هورمون درمانی یکی از راه های درمان سرطان رحم است که برای سرطان های درجه بالاتر و کسانی که گیرنده های قابل تشخیص ندارند، بعید است که نتیجه ای حاصل شود اما ممکن است شیمی درمانی نتیجه بخش باشد. در بعضی موارد ممکن است از درمان هدفمند و ایمونوتراپی استفاده شود.

 

راه های درمان سرطان رحم عودکننده

 

هیسترکتومی لاپاراسکوپی از راه های درمان سرطان رحم

 

در این عمل، جراح سه یا چهار برش کوچک در شکم ایجاد می کند و از یک تلسکوپ نازک (لاپاراسکوپ) برای دیدن داخل شکم استفاده می کند. هیسترکتومی روباتیک نوعی تخصصی از هیسترکتومی لاپاراسکوپی است که در آن ابزارهای جراحی توسط بازوهای رباتیک با هدایت جراح و کنار میز عمل کنترل می شوند.بسته به اندازه و نوع سرطان، ممکن است غدد لنفاوی لگن شما نیز برداشته شود.

 

به این روش نمونه برداری از غدد لنفاوی گفته می شود. در موارد خاص، بسته به نوع توموری که دارید ممکن است نمونه برداری بیشتری انجام شود. متخصص انکولوژیک زنان در این مورد قبل از عمل با شما صحبت خواهد کرد.

 

پرتودرمانی و درمان سرطان رحم

 

در پرتودرمانی از اشعه ایکس برای برطرف کردن یا آسیب به سلول های سرطانی استفاده می شود، بنابراین این سلول ها قادر به تکثیر نخواهند بود. این اشعه مناطق سرطانی بدن را هدف قرار می دهد. در پرتو درمانی به گونه ای برنامه ریزی شده است تا در حد امکان آسیب کمتری به بافت های سالم بدن وارد شود. رادیوتراپی برای سرطان رحم معمولاً به عنوان یک درمان مضاعف بعد از جراحی برای کاهش احتمال بازگشت بیماری استفاده می شود.

 

به این روش، درمان کمکی گفته می شود. در صورت عدم توانایی کافی برای یک عمل جراحی، از بین راه های درمان سرطان رحم، پرتو درمانی به عنوان درمان اصلی مدنظر گرفته می شود.

 

رادیوتراپی به دو صورت داخلی و خارجی انجام می شود. برخی از خانم ها با هر دو نوع رادیوتراپی تحت درمان قرار می گیرند. رادیوتراپی داخلی راهی برای رساندن رادیوتراپی هدفمند به طور مستقیم از داخل بدن به تومور است.

 

برای سرطان رحم، استوانه ای حاوی مواد رادیواکتیو به داخل واژن وارد می شود. این سیلندر با استفاده از لوله های پلاستیکی یا فلزی به دستگاه متصل می شود. این لوله ها تابش را از دستگاه به داخل بدن منتقل می کنند.

 

رادیوتراپی خارجی و مدت زمان درمان

 

رادیوتراپی خارجی درمان را از طریق سرطان و بافت اطراف آن از خارج بدن آغاز می کند. برای سرطان رحم، ناحیه تحتانی شکم و لگن درمان می شوند اما اگر سرطان گسترش یافته باشد، سایر مناطق نیز ممکن است به درمان نیاز داشته باشند. بیمار روی یک میز درمان زیر دستگاهی به نام شتاب دهنده خطی دراز می کشد که اشعه ایکس با انرژی بالا از آن ساطع می گردد.

 

پرتودرمانی یکی از راه های درمان سرطان رحم است که فقط چند دقیقه طول می کشد اما معمولاً بیماران زمان زیادی تحت درمان قرار می گیرند. این مدت زمان صرف برنامه ریزی برای اطمینان از مناسب بودن درمان است. در این زمان باید آزمایشاتی هم انجام شود که برای انجام درمان بسیار مهم هستند. این آزمایش‌ها معمولاً آزمایش خون و یا اسکن های مغزی هستند.

 

هورمون درمانی چگونه است؟

 

هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون موادی هستند که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند. آنها به کنترل رشد و فعالیت سلول ها کمک می کنند. برخی از سرطان های رحم برای رشد به هورمون هایی مانند استروژن وابسته هستند.در صورت گسترش سرطان یا بازگشت سرطان، به ویژه اگر سرطان درجه پایین باشد، می توان هورمون درمانی انجام داد. چنانچه جراحی گزینه مناسبی نباشد (به ویژه برای زنان جوانی که هنوز می خواهند بچه دار شوند)، گاهی اوقات هورمون درمانی در مرحله اول ارائه می شود.

 

یکی از راه های درمان سرطان رحم تحت عنوان هورمون درمانی برای زنان مبتلا به سرطان رحم وابسته به استروژن، پروژسترون است.پروژسترون به طور طبیعی در زنان دیده می شود و همچنین می تواند در آزمایشگاه تولید شود. دوزهای بالای پروژسترون می تواند به کاهش برخی سرطان ها و کنترل علائم کمک کند. پروژسترون به صورت قرص مدروکسی پروژسترون یا مگسترول در دسترس است. اگر عمل برداشتن رحم انجام داده نشود، تزریق پروژسترون به رحم صورت می گیرد.

 

شیمی درمانی برای سرطان رحم

 

شیمی درمانی برای سرطان رحم

 

شیمی درمانی یکی از راه های ممکن برای سرطان رحم است. شیمی درمانی معمولاً با تزریق داروها به داخل ورید انجام می شود. ممکن است به صورت سرپایی درمان صورت بگیرد یا در صورت نیاز یک شب را در بیمارستان بستری شوید. معمولاً هر چهار هفته یک بار باید شیمی درمانی انجام شود. طول دوره درمان باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود. بنابراین دوره درمانی برای هر بیمار متفاوت خواهد بود.

 

شیمی درمانی یکی از راه های درمان سرطان رحم است که عوارض جانبی هم به همراه دارد. عوارض جانبی شیمی درمانی برای هر بیمار بسیار متفاوت است و به داروهایی که دریافت می کند، تعداد دفعات درمان و همچنین آمادگی جسمانی و سلامتی او بستگی دارد. عوارض جانبی ممکن است شامل احساس مریضی (حالت تهوع)، استفراغ، احساس خستگی، کمی ضعف و ریزش موهای بدن و سر باشد. اکثر عوارض جانبی موقتی است و اغلب می توان اقداماتی را برای جلوگیری یا کاهش شدت آنها انجام داد.

 

درمان تسکینی چگونه است؟

 

درمان تسکینی با کاهش علائم سرطان بدون تلاش برای درمان بیماری، به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می کند و بهترین روش درمانی به عنوان مراقبت حمایتی در نظر گرفته می شود. بسیاری از مردم تصور می کنند که درمان تسکینی برای افراد در پایان زندگی آنها است. با این حال ممکن است برای افراد در هر مرحله از سرطان پیشرفته رحم مفید باشد. این درمان در واقع یکی از راه های درمان سرطان رحم است که دیدگاه رضایت بخش تری را برای بیماران به ارمغان می آورد.

 

درمان تسکینی و همچنین جلوگیری از تسریع در گسترش سرطان، می تواند هر دردی را تسکین داده و به مدیریت علائم دیگر کمک کند. درمان ممکن است شامل رادیوتراپی، شیمی درمانی یا سایر داروها مانند درمان هورمونی باشد. درمان تسکینی یکی از جنبه های مراقبت تسکینی است که در آن تیمی از متخصصان بهداشت و درمان قصد دارند نیازهای جسمی، عاطفی، عملی و معنوی بیمار را برآورده کنند. این تیم همچنین از خانواده ها و مراقبان بیماران پشتیبانی می کند.

تعداد بازدید : 6645

ثبت نظر

ارسال