Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 16 و 1 دقیقه

علائم خاموش سرطان رحم

علائم سرطان دهانه رحم|بیماری رحم|انواع سرطان رحم|طول عمر بیماران مبتلا به سرطان رحم|سرطان دهانه رحم|درمان سرطان رحم|فیبروم رحم چیست|

سرطان دهانه رحم از سرطان های شایع در خانم ها است که گاهی به دلیل علائم خاموش پیشرفت می کند و باعث مرگ می شود. این سرطان علائمی مانند ترشح بیش از حد، خونریزی واژن به همراه دارد.

دوشنبه 15 آذر 1400 ساعت 16:16

سرطان دهانه رحم از سرطان های شایع در خانم ها است که گاهی به دلیل علائم خاموش پیشرفت می کند و باعث مرگ می شود. این سرطان علائمی مانند ترشح بیش از حد، خونریزی واژن به همراه دارد.سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع بین خانم ها است که در ابتدا به صورت ضایعات پیش سرطانی است و بعد تبدیل به سرطان واقعی می شود. مدت تبدیل شدن به سرطان واقعی معمولاً 5 سال است.پزشکان برای تشخیص این بیماری سلول های ریز دهانه رحم را مورد بررسی قرار می دهند و در صورت تشخیص وجود این بیماری فرد را تحت درمان قرار می دهند. امروزه در کشور بر خلاف سال های قبل این بیماری افزایش یافته است. بر اساس آمار به دست آمده حدود  25  تا 30 میلیون نفر از افراد بالای 15 سال خطر ابتلا به این سرطان در آنها وجود دارد.

سرطان رحم علت مرگ خانم ها

 

رییس انجمن سرطان ایران در مورد افراد مبتلا به سرطان رحم گزارش داده است که  حدود 30 میلیون نفر در خطر ابتلا به سرطان رحم هستند. بعد از سرطان پستان، ریه، روده بزرگ، سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان در جهان و در کشور ایران معرفی شده است که در صورت پیشرفت و عدم درمان ممکن است منجر به مرگ شود.

متخصصان زنان و زایمان گفته اند: سرطان دهانه رحم بیشتر در سن 30 تا 60 سالگی اتفاق می افتد، بر اساس گزارش بیمارستان، سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در ایران است و همچنین  پنجمین دلیل مرگ ناشی از سرطان در زنان ایرانی است.

 

اشخاصی که سن آنها  بالای 25 تا 60 سال است باید برای انجام آزمایشات به مراکز معتبر مراجعه کنند. درمان به موقع این سرطان می تواند احتمال مرگ را کاهش دهد، کمک به خیریه سرطان میتواند تأثیر به سزایی در بهبود این بیماران داشته باشد، کمک به این بیماران باعث کاهش تعداد استند تسلیت می شود .

 

علائم سرطان دهانه رحم

 

برای سرطان دهانه رحم علامت ها و عواملی وجود دارد که خوب است افراد با این موارد آشنا شوند و اگر این علامت ها را در خود یافتند فوراً به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند.

 

علائم سرطان دهانه رحم

 

این علامت ها شامل موارد زیر هستند:

 

1-  خونرزیزی، لکه بینی: وقتی شخص بدون دلیلی خونریزی دارد می تواند از علائم وجود سرطان رحم باشد. باید دقت کرد خونریزی  بعد از انجام رابطه جنسی، یا خونریزی بعد از دوران یائسگی از علامت های سرطان رحم است.

 

2-  ترشحات بدبو: بدن فرد در بعضی مواقع ترشحاتی دارد که این طبیعی است، اما بعضی اوقات این ترشحات آبکی است و بوی بدی دارد. این ترشحات می تواند دلیل عفونت هایی در قسمت واژن باشد و گاهی از علائم بروز سرطان است، البته به این نکته باید توجه کرد که هر ترشحی دلیل سرطان رحم نخواهد بود و باید بررسی برای تشخیص انجام شود.


3-  لگن درد مداوم: وقتی شخص در قسمت لگن احساس درد می کند این درد او می تواند دلیل وجود مشکلاتی در دهانه رحم باشد و باید به این دردها دقت کرده و مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد اگر درد در قسمت آپاندیس شخص باشد نشان می دهد که سرطان در قسمت نهایی قرار دارد و فرد باید برای آزمایش و تشخیص بیماری حتماً به دکتر مربوطه مراجعه کند.


4-  درد زمان ارتباط جنسی: وقتی که سرطان در دهانه رحم رشد کرده باشد  باعث می شود که شخص هنگام رابطه جنسی درد بسیاری داشته باشد. یکی از علامت های دیگر، خونریزی در زمانی که شخص رابطه جنسی برقرار می کند. این خونریزی برای شخص غیر عادی است و باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کند. 


5-  نتایج غیرعادی آزمایش پاپ اسمیر: وقتی شخص آزمایش پاپ اسمیر را انجام داد و با نتیجه غیرعادی مواجه شد نیاز به نگرانی اولیه ندارد. زیرا ممکن است علت دیگری داشته باشد بنابراین فرد باید این آزمایشات را نزد پزشک ببرد و پزشک بررسی های لازم را انجام می دهد. اگر نیاز به آزمایش بیشتری باشد بیمار باید آنها را انجام دهد و بعد از انجام تمامی آزمایشات، پزشک مشخص می کند که این شخص چه بیماری دارد.


6-  از دست دادن اشتها یا کم شدن بی دلیل وزن: یکی از علامت های دیگر سرطان دهانه رحم از بین رفتن اشتهای فرد یا کاهش یافتن وزن شخص می باشد. وقتی شخص علاقه و انگیزه ای برای خوردن غذا ندارد یا از خوردن خودداری می کند این باعث می شود که وزن او به شدت کاهش یابد. در این موارد شخص باید به پزشک مراجعه کند و با انجام دادن آزمایش های مخصوص مشخص می شود که دلیل این کم اشتهایی و کاهش وزن چیست.


7-  خستگی زیاد و مداوم: هر خستگی دلیل بر وجود سرطان دهانه رحم نیست. خستگی ممکن است به دلیل موارد دیگری مانند کار زیاد باشد. اما زمانی که این خستگی مداوم باشد می تواند یکی از نشانه های سرطان بوده و باید شخص فوراً به پزشک مراجعه کند.


8-  وجود درد در پا: وجود درد در پاها نیز نشانه سرطان دهانه رحم است البته ممکن است  تا مرحله نهایی بیماری این علامت دیده نشود. سرطان ابتدا به قسمت غدد لنفاوی که در استخوان موجود است نفوذ کرده و کم کم موجب افزایش آن در استخوان می شود. وجود سرطان در این قسمت  مانع عبور مایع لنفاوی به قسمت های دیگر بدن خواهد شد، این کار بعد از مدتی موجب تورم  پا و جمع شدن مایع لنفاوی در قسمت پا می شود.

عواملی که امکان ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد


1-  مبتلا شدن به ویروس پاپیلوم انسانی:  این ویروس عامل مهم و جدی سرطان دهانه رحم است. بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا در زنانی که این ویروس در بدن آنها وجود دارد سرطان دهانه رحم بیشتر اتفاق می افتد. این ویروس یک نوع عفونت است که به وسیله ارتباط جنسی منتقل می شود، این ویروس ژن های مقابله با سرطان را غیر فعال می کند و موجب رشد چشمگیر سلول های سرطان در دیواره های رحم می شود که اینکار موجب بروز سرطان دهانه رحم و پیشرفت آن خواهد شد.


2-  مبتلا شدن شخص  به اچ‌آی‌وی یا ایدز: از عوامل خطرناک دیگری که موجب بروز سرطان دهانه رحم خواهد شد و زمینه سرطان دهانه رحم در شخص را فراهم می کند وجود اچ آی وی یا ایدز در فرد است. افراد مبتلا به ایدز ریسک  بیشتری برای گرفتن سرطان دهانه رحم دارند زیرا سیستم بدن آنها مقاومت  خود را از دست داده و ضعیف شده است و  تحمل  سلولهای سرطانی را ندارند و بدین طریق راه برای ابتلا به سرطان دهانه رحم باز است و این سرطان در بدن گسترش می یابد و شخص در برابر آن مقاومتی از خود نشان نمیدهد.

 

عواملی که امکان ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد

 

آیا درمانی برای سرطان رحم وجود دارد؟


سرطان رحم عمدتاً از طریق معاینه لگن، پاپ اسمیر، سونوگرافی و بیوپسی امکان پذیر است. سی تی اسکن و ام آر آی از دیگر روش های تشخیصی هستند.مراحل سرطان رحم با بیوپسی، اشعه ایکس قفسه سینه و سی تی اسکن تشخیص داده می شود.


جراحی، هورمون درمانی و شیمی درمانی برخی از درمان های سرطان رحم هستند. درمان بستگی به مرحله سرطان، سن و سلامت جسمانی دارد.سرطان رحم با جراحی برای برداشتن رحم، تخمدان ها، لوله های فالوپ و غدد لنفاوی درمان می شود.

 

اقدامات احتیاطی و اقدامات اولیه در درمان سرطان رحم نیز بسیار مهم است.
آندومتر پوشش داخلی رحم است. رحم یک اندام عضلانی توخالی است که در لگن، جایی که جنین رشد می کند، قرار دارد. انتهای باریک رحم که به واژن می رسد دهانه رحم نام دارد.


پیشگیری از سرطان رحم


برای کاهش یا پیشگیری از سرطان رحم، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:


در مورد عوارض جانبی هورمون درمانی یائسگی با پزشک خود صحبت کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که از هورمون درمانی برای کنترل علائم و نشانه های یائسگی استفاده می کنید، حتماً از پزشک خود در مورد مزایا و معایب این روش سوال کنید.


ترکیب استروژن و پروژسترون خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش می دهد. البته هورمون درمانی می تواند با عوارض جانبی مانند افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه نیز همراه باشد.قرص های ضد بارداری مصرف کنید. مصرف این قرص ها به مدت یک سال خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش می دهد.


دستیابی به وزن مناسب و ایده آل. همانطور که قبلا ذکر شد، چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد، بنابراین همیشه کاهش وزن، ورزش، فعالیت بدنی و کاهش کالری در طول روز توصیه می شود.


انجام ورزش و ورزش بدنی. سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. هر چه زمان بیشتری را صرف ورزش کنید، احتمال ابتلا به سرطان رحم کاهش می یابد.


اگر سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یابد، متاستاز نامیده می شود. در این شرایط سلول های سرطانی از منشاء اصلی خود حرکت می کنند و از طریق سیستم لنفاوی و خون به سایر نقاط بدن می رسند.


مراحل سرطان رحم


مرحله I.  در این مرحله فقط رحم تحت تاثیر سرطان قرار می گیرد.
مرحله II. در این مرحله، سرطان بافت همبند و دهانه رحم را نیز درگیر می کند، اما خارج از رحم نیست.


مرحله III. در این مرحله، رحم و دهانه رحم نیز تحت تأثیر قرار می گیرند که به سه زیر گروه تقسیم می شوند:


IIIA. لایه های بیرونی رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها تحت تاثیر سرطان قرار می گیرند.
IIIB. در این مرحله واژن نیز درگیر می شود.
IIIC. در این مرحله سرطان غدد لنفاوی لگن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
مرحله IV.  در این مرحله، قسمت‌های خارجی لگن درگیر می‌شود که ممکن است شامل سرطان قسمت‌هایی از مثانه، دیواره روده، شکم یا غدد لنفاوی باشد.
پس از درمان، سرطان ممکن است به رحم، لگن، غدد لنفاوی شکمی یا سایر قسمت‌های بدن بازگردد.

تعداد بازدید : 34274

نظرات

sana

2 سال و 10 ماه و 26 روز پیش

سلام خیلی از این نشانه هارو دارم ولی مجردم میترسم به خانوادم درمورد این موضوع بگم

طیبه رسولی

2 سال و 7 ماه و 17 روز پیش

سلام خونریزی قاعدگیام طولانی مدته اکثرن بادردشدید سونو داخل شدم هورمونام چک شده مشکل خاصی ندرم دلیلش چیه

سارا

2 سال و 7 ماه و 16 روز پیش

نشانه‌های سرطان دهانه رحم کدام‌اند؟

موسسه خیریه

2 سال و 7 ماه و 16 روز پیش

سرطان دهانه رحم و بیماری ناشی از ویروس HPV معمولاً علایم آشکاری را بروز نمی‌دهد، مگر اینکه سرطان به مراحل پیشرفته رسیده باشد. همچنین ممکن است زنان فکر کنند که این مشکلات، تحت تاثیر عوامل دیگری همچون چرخه قاعدگی، عفونت قارچی یا عفونت مجاری ادراری ظاهر شده اند. از جمله علایم سرطان دهانه رحم می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد : خونریزی غیرعادی، برای مثال خونریزی بین دوره‌های قاعدگی، پس از رابطه جنسی، پس از معاینه لگن و یا پس از قاعدگی تخلیه مایعات با حجم، رنگ، استمرار و بوی غیرعادی ادرار بیشتر از حد عادی درد لگن ادرار همراه با درد

لاله

2 سال و 7 ماه و 16 روز پیش

چگونه خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در خود کاهش دهیم؟

ساراهستم

1 سال و 10 ماه و 23 روز پیش

من تست پاپسمیرم گفتندمشکوک هست دکترم میگه ممکنه پیش زمینه سرطان بشه میگه میتونیم بابیهوشی محل رابسوزونیم ویااینکه بافاصله زمانی کم نمونه برداری کنیم وبامیکروسکوپ همزمان ببینیم که بارقبل هم انجام دادمن درسوییس زندگی میکنم وچون هنوززبانم خوب نیست تااین حدمتوجه شدم وبرام سخته قبول کنم عمل کنم من 45 سالم هست اگردرکشورخودم بودم نظرات دکترهای دیگرروهم میپرسیدم اهااین دکتراسم ویروس HPVهم اوردکه منشابیماری من شده حالابرای 6ماه دیگربه من نوبت داده تامعاینه بشم چون من حاضربه جراحی نشدم لطفامن روراهنمایی کنیدبینهایت سپاس

فاطمه

1 سال و 0 ماه و 26 روز پیش

سارا جان تا میتونی گرمی جات بخور من هم اچ پی وی نوع ضعیفش رو داشتم و یک سال تموم تغذیه ام رو فقط بر پایه گرمی جات گذاشتم و سردی جات رو کامل حذف کردم و زیر شکمم رو روغن مالی مثل سیاهدونه میکردم وقتی رفتم مجدد آزمایش اچ پی وی دادم منفی شد، چون ویروسیه که با تقویت سیستم ایمنی بدن از رحم خارج میشه، سیستم ایمنی هم فقطوقتی طبعت گرم بشه قوی میشه

ثبت نظر

ارسال