Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 18 و 25 دقیقه

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم

پیشگیری از سرطان دهانه رحم|علت ابتلا به سرطان دهانه رحم|سرطان دهانه رحم چیست|سن ابتلا به سرطان دهانه رحم|دلایل ابتلا به سرطان دهانه رحم|علائم سرطان دهانه رحم|

برخلاف سرطان رحم که بالای 50 سالگی شروع می شود، سرطان دهانه رحم می تواند از سن 25 سالگی شروع شود و پیک آن در سن 47 سالگی است.

یکشنبه 19 بهمن 1399 ساعت 7:25

قبل از اینکه در مورد سرطان دهانه رحم و سن ابتلا به آن بگوییم بهتر است توضیح کوتاهی درباره ساختار رحم بدهیم، رحم یکی از اندام های خانم ها است ، دهانه آن که در انتهای رحم قرار دارد به طول 4 سانتی متر است. بخشی از رحم در لگن قرار دارد و 2 سانتی متر از دهانه رحم در واژن قرار دارد. واژن و رحم توسط دهانه رحم به هم متصل می شوند.

 

سرطان دهانه رحم :

 

هنگامی که سلول های دهانه رحم به صورت غیر طبیعی رشد کنند و به سایر بافت ها آسیب بزنند، سرطان دهانه رحم رخ می دهد. سرطان دهانه رحم در ابتدا علائمی ندارد و با پیشرفت سرطان با نشانه هایی مانند خونریزی غیر طبیعی واژن خودش را نشان می دهد. این خونریزی غیر طبیعی معمولاً بین دوره های پریود، بعد از رابطه جنسی و یا بعد از یائسگی رخ می دهد. علائم دیگر می تواند احساس درد هنگام نزدیکی یا ایجاد ترشحات باشد. برای تشخیص سرطان دهانه رحم باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و برای درمان این سرطان پیش انکولوژیست های زنان بروید.

 

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم :

 

افرادی که زیر 16 سالگی ازدواج می کنند و در این سن رابطه جنسی برقرار می کنند، بیشتر به سرطان دهانه رحم دچار می شوند. برخلاف سرطان رحم که بالای 50 سالگی شروع می شود، سرطان دهانه رحم می تواند از سن 25 سالگی شروع شود و پیک آن در سن 47 سالگی است.

 

دلایل ابتلا به سرطان دهانه رحم :

 

سرطان دهانه رحم به دلیل تغییرات غیر طبیعی در بافت های دهانه رحم صورت می گیرد. علت این تغییرات به صورت زیر است:

 

_ عفونت ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که علت همه سرطان های دهانه رحم است. این ویروس باعث ایجاد زگیل های پوستی و تناسلی می شود. انواع خطرناک این ویروس باعث تغییرات سلول های دهانه رحم و نیز سرطان دهانه رحم می شود.

_ داشتن رابطه جنسی در سن پایین و یا ایجاد رابطه جنسی با تعداد متعددی از افراد باعث انتقال ویروس پاپیلومای انسانی می شود که در انتها منجر به سرطان دهانه رحم می شود.

_ مواد شیمیایی موجود در دود سیگار باعث تغییرات سلول های دهانه رحم می شود و به مرور زمان تبدیل به سرطان دهانه رحم می گردد.

_ بعضی از خانم ها سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و ابتلا به سرطان دهانه رحم در این خانم ها زیاد است.

_ مصرف قرص های ضد بارداری در طولانی مدت مثلاً بیشتر از 5 سال، می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم شود.

_ خانم هایی که اضافه وزن دارند نیز خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در آن ها بیشتر است.

_ سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان دهانه رحم نیز می تواند یکی دیگر از عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم باشد.

 

علائم سرطان دهانه رحم :

 

سرطان دهانه رحم نیز مانند دیگر سرطان ها ممکن است هنگامی که شدت گرفته باشد خودش را نشان دهد. علائم این سرطان به صورت زیر است:

 

_ سرطان دهانه رحم معمولاً با درد همراه نیست مگر این که به مرحله پیشرفته ای رسیده باشد که باعث ایجاد درد می شود.

_ از علائم مهم سرطان دهانه رحم خونریزی واژن یا لکه بینی در زمانی غیر از دوره قائدگی است.

_ ترشحات غیر طبیعی واژن نیز یکی دیگر از علائم سرطان دهانه رحم می باشد.

_ خونریزی واژن یا لکه بینی بعد از یائسگی اصلاً طبیعی نیست و می تواند یکی از علائم سرطان دهانه رحم باشد.

_ خونریزی زیاد در دوران پریودی یا خونریزی مداوم بین دو دوره پریودی می تواند خطرناک باشد و از علائم سرطان دهانه رحم باشد.

_ هنگام خونریزی واژن با ضعف، بی حال، سرگیجه یا غش کردن نیز باید به پزشک مراجعه کرد.

_ لکه بینی بعد از هر رابطه جنسی نیز باید بررسی شود.

 

علائم سرطان دهانه رحم

 

پیش گیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم :

 

برای پیش گیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم ابتدا باید هرگونه تغییرات سلول ها را، قبل این که تبدیل به سرطان شوند، شناسایی کرد. معاینه های منظم در فاصله های مناسب می تواند یکی از این راه کارها باشد. زنان بین 21 تا 30 سال باید هر 3 سال یک بار و زنان بالای 30 سال باید هر 5 سال یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند. تست پاپ اسمیر می تواند وجود ویروس پاپیلومای انسانی را تشخیص دهد. خانم هایی که واکسن HPV زده اند نیز باید تست پاپ اسمیر انجام دهند. استفاده از کاندوم نیز می تواند خطر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی را کاهش دهد.

 

درمان سرطان دهانه رحم :

 

برای این کار از دو روش استفاده می کنند. یک روش درمان سرطان دهانه رحم روش سرما درمانی است که به جای برداشتن سرطان، بافت رحم را با لیزر یا دمای سرد از بین می برند. روش دیگر درمان سرطان دهانه رحم هم روش جراحی است که سرطان را برش می دهند و از بین می برند.

 

آیا سرطان دهانه رحم کشنده است؟

 

اگر سرطان دهانه رحم در همان اوایل بیماری تشخیص داده شود قابل درمان است. در غیر این صورت می تواند به سایر اندام های بدن سرایت کند و به آن ها آسیب بزند و درمان سرطان را سخت کند.

 

نشانه های سرطان دهانه رحم در دختر باکره

 

سرطان دهانه رحم معمولاً در زنان متأهل و یائسه رخ می دهد. ولی این بدان معنا نیست که دختران باکره این سرطان را نمی گیرند. سرطان دهانه رحم در دخترهایی که سکس واژنی ندارند کمتر است. دختران نیز می توانند تست پاپ اسمیر انجام دهند بدون این که به بکارت آن ها صدمه ای وارد شود. فقط انجام این تست برای آن ها با کمی درد همراه است.

 

سرطان دهانه رحم در دوران بارداری

 

زنان باردار به تعداد خیلی کمی دچار سرطان دهانه رحم می شوند. در این موارد باید ابتدا برنامه درمانی برای بیمار تعیین شود. اگر سرطان در مراحل اولیه بود، در ادامه بارداری به مدت طولانی مشکلی نیست و درمان سرطان می تواند بعد از تولد نوزاد صورت گیرد.از روش های درمان سرطان برای این نوع بیماران می توان به هیسترکتومی، تراشه الکترومغناطیسی یا بیوپسی مخروطی اشاره کرد.

 

سرطان دهانه رحم در دوران بارداری

 

تعداد بازدید : 8815

ثبت نظر

ارسال