Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 19 و 22 دقیقه

تست پاپ اسمیر و ضرورت آن

تست پاپ اسمیر|نحوه انجام تست پاپ اسمیر|سرطان دحانه رحم|بیماری سرطان|دستگاه تست پاپ اسمیر|عوارض جانبی تست پاپ اسمیر|

با انجام تست پاپ اسمیر می توان وجود سلول های غیر عادی و غیر طبیعی و نیز ویروس پاپیلومای انسانی را در دهانه رحم بررسی کرد. سرطان دهانه رحم چهارمین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در زنان می باشد اما با انجام تست غربالگری ساده پاپ اسمیر می توان از ابتلا به این سرطان پیشگیری کرد. همین امر ضرورت انجام تست پاپ اسمیر را مشخص می کند.

سه شنبه 14 اردیبهشت 1400 ساعت 16:3

خانم‌ها قلب تپنده خانواده هستند و هرچه به وجود خود و سلامتیشان اهمیت بدهند، خانواده سالم‌تری پرورش می‌دهند و فرزندانشان هم یاد می‌گیرند برای سلامتی خود ارزش قائل شوند.زنان باید فارغ از فعالیت جنسی‌، آزمایش پاپ‌ اسمیر را در برنامه درمانی و پزشکی خود قرار دهند، چرا که پاپ اسمیر یک تست غربالگری و در صورت شک به ویروس HPV  بهترین راه شناسایی ویروس تست پاپ اسمیر است.

 

از آنجایی که HPV می‌تواند سال‌ها به‌ طور مخفی و پنهان در بدن بماند و ناگهان فعال شود، ارزش این تست بسیار زیاد است.با انجام تست پاپ اسمیر می توان وجود سلول های غیر عادی و غیر طبیعی و نیز ویروس پاپیلومای انسانی را در دهانه رحم بررسی کرد. سرطان دهانه رحم چهارمین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در زنان می باشد اما با انجام تست غربالگری ساده پاپ اسمیر می توان از ابتلا به این سرطان پیشگیری کرد. همین امر ضرورت انجام تست پاپ اسمیر را مشخص می کند.

 

سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین و رایج ترین سرطان ها خصوصا در جهان سوم می باشد. لازم است که هر ساله بانوان برای کنترل سلامتی خود به پزشک زنان مراجعه کرده و تست پاپ اسمیر را انجام دهند. در کشور های پیشرفته این سرطان به دلیل انجام تست ‏های غربالگری ( تست پاپ اسمیر ) از نظر شیوع کاهش چشم گیری یافته است . بنابراین سرطان دهانه رحم و غربالگری آن اهمیت بسیار فراوانی دارد. از آنجایی که سرطان دهانه رحم به آهستگی پیشرفت می ‏کند چنان چه خانم ‏ها تحت مراقبت ‏های منظم و معاینه های  برنامه‏ریزی شده قرار گیرند، می ‏توانند به راحتی از این سرطان پیشگیری کنند.

 

لازم به ذکر می باشد که تست پاپ اسمیر که به آن تست سرطان دهانه رحم می‏گویند، یک تستی است که می‏ تواند سلول ‏های دهانه رحم را بررسی و حالات غیر طبیعی آن را که منجر به سرطان می‏شود را مشخص نماید. تست پاپ اسمیر در طی معاینه لگن انجام می ‏شود و وجود سلول ‏های غیر طبیعی در این تست می تواند هشداری مبنی بر وجود این بیماری باشد.هدف اصلی این تست و پیگیری‏ هایی که به دنبال آن انجام می‏ شود، پیشگیری از تغییرات غیر طبیعی سلول ‏های دهانه رحم است که در صورت عدم توجه ممکن است به سمت سرطان دهانه رحم پیشرفت نماید.

 

تست پاپ اسمیر و ضرورت آن

 

با وجود این که در این سال ها، بیماری های عفونی و سرطان افزایش یافته است اما هنوز وجود دارند بانوانی که درباره تست های لازم برای غربالگری سرطان های زنان آگاهی لازم و کافی را ندارند و در نتیجه به علت بی توجهی ، این زنان به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند.باید بیان شود که سرطان یک بیماری خطرناک و در عین حال پر هزینه است، خیریه هایی برای کمک به درمان بیماران سرطانی وجود دارند که تحت عنوان خیریه سرطانی فعالیت دارند، برخی از افراد اهدای استند تسلیت را به این خیریه ها را نوعی کمک به خیریه می دانند.

 

ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد تست پاپ اسمیر و ضرورت انجام آن و نحوه انجام آن صحبت کنیم تا شما به ضرورت و اهمیت این تست در غربالگری و پیشگیری از سرطان های زنان به خصوص سرطان دهان رحم پی ببرید و به سلامت خود بیشتر اهمیت دهید.

 

چرا تست پاپ اسمیر مهم است؟!

 

همان گونه که بیان شد تست پاپ اسمیر به عنوان یکی از تست های غربالگری بیماری های دهانه رحم انجام می شود، این تست می تواند شما را از وجود سلول های سرطانی آگاه کند و سبب شود که به موقع از آن آگاه شوید و سرطان را درمان کنید. ویژگی بسیار مهم این تست این است که به طور چشمگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری می کند. در واقع این آزمایش برای تشخیص حضور سلول های غیر طبیعی یا پیش سرطانی در دهانه رحم انجام می شود.

 

تست پاپ اسمیر-نحوه انجام تست پاپ اسمیر

 

روش انجام تست پاپ اسمیر

 

 

این تست بسیار ساده و راحت انجام می شود و معمولا درد و ناراحتی جدی برای افراد ایجاد نمی کند. این تست در مطب و توسط پزشک متخصص زنان انجام می شود روش انجام تست نیز به این شکل است که پزشک شما توسط یک برس نرم پلاستیکی کمی از سلول های دهانه رحم را برداشته  و در داخل ظرفی حاوی مایع نگه دارنده قرار داده و به آزمایشگاه برای بررسی می فرستد. به این روش، روش جدید انجام تست پاپ اسمیر، تست تین پرپ می گویند. بعد از ارسال نمونه به آزمایشگاه، در آزمایشگاه از این نمونه لام تهیه شده و این لام از نظر وجود سلول های پیش سرطانی و غیر طبیعی بررسی می شود. معمولا این روند یک هفته طول می کشد مگر این که مورد اورژانسی باشد. در این صورت مدت زمان لازم برای تهیه و بررسی لام کاهش می یابد.

 

در گذشته نمونه سلول را روی لام قرار داده و به آزمایشگاه می فرستند، اما امروزه همه از روش تست تین پرپ برای پاپ اسمیر استفاده می کنند. در نمونه پاپ اسمیر وجود هر گونه سلول غیر طبیعی یا پیش سرطانی بررسی می شود. به طوری که با بررسی و تفسیر نتایج این آزمایش، تغییرات پیش زمینه ای سرطان دهانه رحم را در مرحله ای که به راحتی قابل درمان است، تشخیص داد و درمان را شروع کرد.

 

زمان مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر در زنان

 

اولین تست پاپ اسمیر در زنان متاهل معمولا در ۲۱ سالگی انجام می شود. سپس تا سن ۲۹ سالگی، این تست باید دو سال یک بار انجام شود. در صورتی که سه بار نتیجه این تست منفی شد، بعد از سن ۳۰ سالگی، هر سه سال یک بار این تست انجام می شود.  پس از سنین ۶۵ تا ۷۰ سالگی با تشخیص پزشک، غربالگری تست پاپ اسمیر متوقف می شود. اما برخی از افراد که مستعد ابتلا به این نوع سرطان هستند، باید بطور منظم و مکرر این تست را انجام دهند.

مانند:

 

  • افراد HIV مثبت
  • کسانی که در اثر شیمی درمانی و پیوند عضو سیستم ایمنی ضعیفی دارند

 

نکته بسیار مهم:

 

خانم های بالاتر از ۳۰ سال، بهتر است همزمان با تست پاپ اسمیر، از نظر HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی، هم بررسی شوند. این تست هم بر روی همان نمونه پاپ اسمیر انجام می شود و دقت آزمایش را بالا می برد. این ویروس یکی از ویروس های خطرناک است که به سرطان دهانه رحم منجر می شود.  

 

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV

 

این ویروس در واقع منشا سرطان سرویکس و دهانه رحم در زنان است، در واقع اگر زنی به عفونت پاپیلومای انسانی مبتلا شود و به موقع درمان نشود و این عفونت شکل مزمن به خود بگیرد، این زنان بیشتر از بقیه زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرویکس می باشند. این ویروس معمولا از طریق رابطه جنسی از فردی که به این ویروس آلوده است به افراد دیگر منتقل می شود.HPV  تقریبا ۱۰۰نوع دارد که فقط تعدادی از آن ها دستگاه تناسلی را  آلوده می کنند. انواعی از HPV  می توانند سرطان دهانه رحم را ایجاد کنند پس رسیدگی و درمان عفونت پاپیلوما در زنان برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم امری ضروری است.

 

زمان ویژه و مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر

 

بهترین زمان برای مراجعه به پزشک و انجام تست پاپ اسمیر معمولا بعد از دوران قاعدگی، و در زمانی که زنان دچار عفونت نیستند، می باشد. هم چنین برای این که نتیجه تست دقیق تر و درست تر باشد خانم ها نباید قبل از انجام تست از کرم واژینال و دوش بتادین استفاده کنند. و نیز هیچ گونه نزدیکی و رابطه جنسی با همسر خود نداشته باشند. زنانی که قصد بارداری دارند باید تست پاپ اسمیر را انجام دهند.

 

 شرایط لازم برای تست پاپ اسمیر

 

پیش ازاین رعایت شرایط متعددی برای انجام پاپ اسمیر توصیه می گشت ولی مطالعات جدید نشان دهنده این می باشد که به کمک محلولهای جدیدی که برای پاپ اسمیر استفاده می شود  تنها شرط لازم برای صحت تست عدم وجود خونریزی می باشد.با توجه به شیوع بالای ویروس زگیل تناسلی و ریسک بالای سرطانزایی این ویروس توصیه اکید پزشک به انجام تست HPV همراه با پاپ اسمیر در سنین بالای ٣٠سال می باشد.

 

ارتباط پاپ اسمیر و سرطان دهانه رحم

 

مهم ترین دلایل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم شامل موارد زیر است؛

  • شرکای جنسی متعدد
  •  شروع رابطه جنسی در سنین خیلی کم
  •  سیستم ایمنی ضعیف
  •  سابقه ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی
  •   سیگار کشیدن

 

محدودیت سن بالا برای غربالگری سرطان دهانه رحم و تست پاپ اسمیر وجود ندارد. از آنجایی که بیشتر سرطان دهانه رحم در زنان بالای ۵۰ سال بروز می کند لذا انجام تست پاپ اسمیر بعد از یائسگی هم توصیه می شود.اگر شما با جراحی رحم خود را خارج کردید باز هم باید آزمایش های غربالگری را برای بررسی تغییرات پیش سرطانی مشاهده شده در تست پاپ اسمیر یا سایر سرطان های دستگاه تناسلی تحتانی در زنان انجام می شود.

 

تست پاپ اسمیر-نحوه انجام تست پاپ اسمیر

 

چه زمانی برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنیم؟!

 

سرطان دهانه رحم معمولا بدون علامت بالینی واضح است بنابراین با انجام منظم تست پاپ اسمیر از سلامت کامل بدن خود به ویژه رحم خود مطمئن شوید. با وجود اینکه باید تست پاپ اسمیر باید به صورت دوره ای انجام شود اما در صورت بروز علائم زیر حتما به پزشک متخصص برای معاینه و انجام تست پاپ اسمیر مراجعه کنید. این علائم شامل؛

 

  • ترشحات غیر طبیعی واڗن
  • لکه بینی بعد از سیکل ماهانه و قاعدگی
  •  درد یا خونریزی واژن در هنگام نزدیکی و رابطه جنسی

 

این علائم نشانه قطعی وجود سرطان نیستند بلکه دلیلی است بر وجود حتمی یک مشکل، در دستگاه تناسلی زنان است که باید بیشتر بررسی شود تا علت این مشکل مشخص شود و درمان این مشکل نیز شروع شود.

 

چه مواردی قبل از انجام تست باید توسط بیمار رعایت شود؟

 

از 2 روز قبل از مراجعه ازمواد و داروهای واژینال برای جلوگیری از بارداری استفاده نکرده باشد. از 2-1 روز قبل از آمیزش جنسی پرهیز نموده باشد. 

 

  • اگر دوره عادت‌ ماهیانه خود را می‌گذرانید حتما به پزشک‌تان اطلاع بدهید، زیرا ممکن است نتایج‌تان را تحت تأثیر قرار بدهد.
  • آرام باشید. نفس عمیق بکشید و سعی کنید خونسردی‌تان را حفظ کنید.
  • ستفاده از تامپون
  • استفاده از روان کننده‌های واژن یا داروها
  • استفاده از اسپری یا پودرهای واژن

 

 خونریزی بعد از پاپ اسمیر 

 

بعد از انجام این تست، فرد هیچ گونه محدودیتی از نظر انجام کارهای عادی و روزانه خود ندارد. تنها احتمال دارد مقدار جزئی خونریزی از ناحیه واژن مشاهده شود.

 

پاپ اسمیر و بارداری

 

سوال بسیاری از افزاد این است که آیا در طی بارداری نیز به تست پاپ اسمیر نیاز است؟ آیا انجام این آزمایش در فرد باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

 

انجام آزمایش پاپ اسمیر برای افراد باردار خطری ندارد. در حقیقت، برخی تحقیقات نشان داده است که هیچ ارتباطی بین آزمایش HPV مثبت با پاپ اسمیر و عوارض زنان و زایمان وجود ندارد. در صورتی که در دوران بارداری، نتیجه تست پاپ اسمیر مثبت گردد، درمان وارد مرحله بعدی خواهد شد و کولپوسکوپی انجام خواهد شد. اما از انجام بیوپسی خودداری می شود، چرا که احتمال خونریزی بیشتر می باشد.

 

عوارض جانبی تست پاپ اسمیر

 

مراحل انجام تست پاپ اسمیر مشکل و پیچیده نیست، این تست هیچ گونه عارضه جدی ندارد و فقط امکان ، تا چند ساعت درد و سوزش داشته باشید. گاهی هم فرد دچار لکه بینی می شود که به مرور بهبود می یابد.

 

تفسیر نتایج حاصل از تست پاپ اسمیر

 

نتیجه منفی آزمایش نشانه سالم بودن سلول های دهانه رحم است. تمامی  سلول ها دارای اندازه و شماتیک نرمال هستند. اما اگر نتیجه آزمایش مثبت بود به این معنی که سلول های غیر عادی و گاه پیش سرطانی در دهانه رحم وجود دارد و در تست سلول های غیر طبیعی دیده شده است. همیشه این سلول های غیر طبیعی نشانه سرطان نیستند بلکه نیاز به تست ها و آزمایشات تکمیلی تاییدی دارد.

 

همان طور که گفتیم، تست پاپ اسمیر یک تست غربالگری شایع و مهم برای پیشگیری سرطان دهانه رحم است، روش انجام این تست آسان لوده و توسط پزشک متخصص انجام می شود. پزشک بعد از نمونه برداری از سلول های دهانه رحم با ابزاری مخصوص، نمونه را به آزمایشگاه فرستاده و آزمایشگاه از این نمونه لام تهیه کرده و این لام را از نظر وجود یا عدم وجود سلول های غیر طبیعی بررسی میکنند و نتیجه به پزشک گزارش می شود. نتیجه منفی نشانه سالم بودن و نتیجه مثبت تست نشانه غیر عادی بود سلول های دهانه رحم است که نیاز به بررسی دقیق تر توسط پزشک دارد.

 

دستگاه تست پاپ اسمیر :

 

دستگاه تست پاپ اسمیر یک دستگاه کاملا مخصوص می باشد. امروزه دستگاه های بسیار جدید و با دقتی به بازار ارائه شده است که با استفاده از ان ها می توان تست پاپ اسمیر را انجام داد.برای انجام تست پاپ اسمیر که معمولا پزشک معالج شما با استفاده از یک برس مخصوص تست پاپ اسمیر قسمتی از سلول های رحم شما را بر می دارد و به آزمایشگاه می فرستد در آزمایشگاه با استفاده از دستگاه های ویژه و خاص به بررسی این تست می پردازند.

 

سخن آخر:

 

یکی از مهم ترین آزمایش هایی که هر خانمی باید در زندگی خود انجام دهد، تست پاپ اسمیر می باشد. بنابراین هرگز انجام این تست را به تعویق نیاندازید و به یاد داشته باشید که سلامتی شخصی شما بسیار مهم است بنابراین آزمایش های مربوط به سلامت خود را به موقع انجام دهید.

تعداد بازدید : 5616

نظرات

مریم

2 سال و 6 ماه و 28 روز پیش

برای انجام تست پاپ اسمیر بانوان چه زمانی بسیار مناسب است؟

موسسه خیریه

2 سال و 6 ماه و 28 روز پیش

بهتر است تست پاپ‌اسمیر در مرحله‌ی بعد از قاعدگی و در زمانی که خانم‌ها دچار عفونت نباشند، انجام شود. همچنین برای اینکه نتیجه‌ی تست دقیق‌تر باشد، خانم‌ها نباید قبل از انجام آن، از کرم‌های واژینال و دوش بتادین استفاده کنند و همچنین قبل از انجام تست هم باید از نزدیکی با همسر‌شان پرهیز کنند. خانم‌هایی که می‌خواهند برای بارداری اقدام کنند باید تست پاپ‌اسمیر را قبل از بارداری انجام دهند.

ثبت نظر

ارسال