Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 19 و 57 دقیقه

انواع روش های شیمی درمانی

انواع روش های شیمی درمانی

قطعا شما نام شیمی درمانی را شنیده اید ، شیمی درمانی استفاده از نوع خاصی از درمان دارویی به جهت درمان بیماری سرطان می باشد. در واقع در شیمی درمانی داروهای مورد استفاده قرار گرفته سلول های سرطانی را از بین می برد.

شنبه 16 شهریور 1398 ساعت 16:8

 از داروهای شیمی درمانی به منظور جلوگیری ، انتشار یا کاهش و کنترل علائم سرطان استفاده می شود.  شیمی درمانی یکی از بهترین و کارآمد ترین درمان هایی است که برای سرطان امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا با انواع روش های شیمی درمانی آشنا خواهید شو.

 

 

انواع روش های شیمی درمانی

 

 

برخلاف تصور عموم در رابطه با شیمی درمانی که تنها به یک روش مورد استفاده قرار می گیرد ، باید بگوییم که شیمی درمانی شامل انواع گوناگونی است که هر کدام از انواع کاملا با توجه به نوع سرطان و درجه پیشرفت سرطان توسط پزشک معالج فرد مبتلا به سرطان تعیین می شود.

 

 

گاها از چند درمان شیمی درمانی به منظور حمله به صورت چند منظوره استفاده می شود. در واقع ترکیب روش ها گاها سبب تسریع روند درمان می شود. درمان و چگونگی استفاده از شیمی درمانی کاملا بستگی به نظر پزشک معالج شما دارد.

 

 

اگر که تا به حال در رابطه با انواع روش های شیمی درمانی اطلاعاتی نداشته اید این مقاله به شما کمک می نماید تا تمامی روش ها و انواع شیمی درمانی را شناسایی نموده و اطلاعات کامل و جامعی در رابطه با انواع روش های شیمی درمانی کسب نمایید. اگر شما فردی مبتلا به سرطان هستید این مقاله به شما کمک می نماید تا با آگاهی کامل در رابطه با نوع روش شیمی درمانی ، درمان خود را با انگیزه شروع نمایید.

 

 

 

 

شیمی درمانی به واسطه عوامل آلکیه کننده ( Alkylating Agent) :

 

استفاده عوامل آلکیه کننده به عنوان یکی از روش های شیمی درمانی به شمار می رود. این روش از شیمی درمانی معمولا در مرحله استراحت سلولی بیشترین فعالیت را دارا است اما می توان گفت که در تمام مراحل سلولی تاثیرگذار است و تاثیر آن محدود به مرحله استراحت سلولی نمی شود. داروهای مناسب این شیمی درمانی معمولا به صورت غیر اختصاصی بر روی چرخه سلول عمل می نمایند.

 

 

موارد زیر از جمله ترکیباتی که به منظور این درمان مورد استفاده قرار می گیرد :

 

 

  • مشتقات گاز خردل ؛ به عنوان مثال سیکلوفسفامید

 

  • کلرامبوسیل

 

  • سیکلوفسفامید

 

  • تیتوپاپا

 

  • بوسولفان

 

  • اتیل نیمیتز

 

  • الکیل سولفونات

 

  • هیدرازین

 

  • آلترتامین

 

  • نیتروسوره ها ، از جمله ترکیبات منحصر به فردی هستند که قدرتی فراتر از سایر روش های شیمی درمانی دارند. در واقع این ترکیبات می توانند از سد خونی- مغزی عبور کنند و به عنوان داروهای شیمی درمانی مناسب برای تومورهای مغزی به شمار می روند.

 

 

آلکالوئیدهای گیاهی ، داروهایی موثر از روش های شیمی درمانی

 

 

یکی از روش های شیمی درمانی که در سال های اخیر نسبتا نتایج مثبتی را به همراه داشته است ، آلکالوئید های گیاهی می باشد. در واقع همانطور که از نام این روش از شیمی درمانی مشخص است، منشا این داروهای شیمیایی، گیاهان می باشد.

 

 

از جمله آلکالوئید های گیاهی موثر می توان به آلکالوئید وینکا که از گیاه پریوش با نام علمی (Catharanthus  rosea) استخراج می شود. یکی دیگر از آلکالوئید های گیاهی تاکسان است که از طریق پوست درخت تاکسان که در منشاء آن اقیانوس آرام است استخراج می شود.

 

 

  داروهای استخراج شده از پریوش و تاکسان به عنوان درمان های آنتی میکروتوبول نیز شناخته می شوند. پودوفیلوتوکسین ها از نوع خاصی از درخت سیب که به May apple plant مشهور است استخراج می شوند. آلکالوئید های گیاهی در تمامی مراحل رشد و تقسیم سلول حمله خود را انجام می دهند .

 

 

ترکیبات شیمیایی زیر از جمله درمان های رایج به واسطه آلکالوئید های گیاهی است :

 

 

 

  • آلکالوئید های وینیکا یا گل پریویش که با نام هایی چون Vincristine، Vinblastine و Vinorelbine شناخته می شوند.

 

  • تاکسان ها که به صورت Paclitaxel  و Docetaxel در بازار موجود می باشد.

 

  • پودوفیلوتوکسین ها که به نام های Etoposide  و  Tenisopide در بازار وجود دارد.

 

  • Camptothecan analogs که به نام های تجاری Irinotecan و   Topotecan 

 

 

آنتی بیوتیک های ضد توموری، یکی از رایج ترین روش های شیمی درمانی

 

 

 

یکی از روش های شیمی درمانی استفاده از آنتی بیوتیک های ضد توموری است. این آنتی بیوتیک های مصرف شده در شیمی درمانی به واسطه استفاده از نوع خاصی از قارچ که به صورت خاکزی زندگی می کند، ساخته می شود.

 

 

آنتی بیوتیک های ضد توموری شیمی درمانی در چند مرحله از چرخه سلولی اثر گذار هستند و از جمله آنتی بیوتیک های اختصاصی به شمار می روند. عملکرد آنتی بیوتیک های ضد توموری مورد استفاده در شیمی درمانی معمولا به این صورت است که آنتی بیوتیک به دی ان ای سلول متصل می شود و اجازه نمی دهد تا سلول آر ان ای خود را سنتز نمایند . در نتیجه سلول قادر به تقسیم سلولی نخواهد بود. 

 

 

 

انواع متفاوتی از این آنتی بیوتیک ها برای استفاده موجود است اما به طور کلی می توان

به موارد زیر به عنوان آنتی بیوتیک های ضد توموری در نظر گرفت :

 

 

 

  • آنتراسایکلین ها که شامل Doxorubicin،  Daunorubicin،  Epirubicin،  Mitoxantrone و Idarubicin می باشند.

 

  • کرومومایسین ها که این آنتی بیوتیک های ضد توموری شیمی درمانی شامل داکتینومایسین و پلیکامایسینمی باشد.

 

  • انواع متفرقه آنتی بیوتیک های ضد توموری : میتومایسین ها و بلو مایسین ها از جمله آنتی بیوتیک های متفرقه ضد توموری به شمار می روند.

 

 

آنتی متابولیت ها ، شبیه ساز فرایند تولید پروتئین

 

 

در واقع یکی از روش های شیمی درمانی آنتی متابولیت ها می باشند. عملکرد این مواد به این صورت است که پروتئینی مشابه به پروتئین مورد نیاز سلول را فراهم می نمایند. اما پروتئین مشابه تولید شده قابل استفاده توسط سلول سرطانی نخواهد بود.

 

 

به همین جهت زمانی که این پروتئین وارد چرخه تولید سلولی می شود ، سلول نمی تواند از آن استفاده نماید و در نهایت تقسیم سلولی امکان پذیر نخواهد بود. آنتی متابولیت ها به صورت اختصاصی و در دوره خاصی از چرخه سلولی حمله خود ررا انجام می دهند.

 

 

 

آنتی متابولیت ها دارای تقسیم بندی خاص خود هستند که در زیر به این دسته بندی شیمی درمانی اشاره می نماییم :

 

 

 

  • آنتی گونیست اسید فولیک : متوترکسات

 

  • آنتاگونیست پیریمیدین : 5-Fluorouracil، Foxuridine، Cytarabine، Capecitabineو Gemcitabine

 

  • آنتاگونیست پورین : 6- Mercaptopurine و -Thioguanine6

 

  • مهارکننده آدنوزین دی آمیناز : کلادریبین ، فلوادارابین ، نلارابین ؛ پنتوستاتین

 

 

مهار کننده توپوایزومرازها Topoisomerase ، از جمله روش های شیمی درمانی

 

 

 

مهار کننده توپوایزومراز ها از جمله انواع داروهای شیمی درمانی به شمار می روند که در واقع در عملکرد این آنزیم تداخل ایجاد می نمایند. در نتیجه تقسیم و تولید سلولی به واسطه این اختلال کنترل می شود. در واقع مهار کننده توپوایزومراز ها سبب می شوند تا تکثیر کنترل شود .

 

 

 

موارد زیر از جمله رایج ترین مهار کننده های توپوایزومراز ها می باشند که در شیمی درمانی به وفور مورد استفاده قرار میگیرند :

 

 

 

  • مهار کننده توپوایزومراز I : Ironotecan، topotecan

 

  • مهار کننده توپوایزومراز II : Amsacrine، etoposide، etoposide phosphate، teniposide

 

 

البته دسته بندی های نوینی به جهت انواع روش های شیمی درمانی کشف شده است و در دنیا مورد استفاده قرار میگیرد و لیست ذکر شده تنها بخشی از روش های شیمی درمانی به شمار می رود. همانطور که گفتیم پزشک معالج شما تشخیص می دهد که شما به کدام یک از انواع روش های شیمی درمانی نیاز خواهید داشت و بر اساس تشخیص پزشک معالج درمان شما شروع می شود .

 

 

 اما شاید برای شما این سوال ایجاد شده باشد که پزشک معالج شما بر چه اساسی درمان نوع شیمی درمانی را مشخص می نماید. در ادامه به بررسی چگونگی انتخاب درمان شیمی درمانی به صورت عمومی توسط پزشک معالج خواهیم پرداخت.

 

 

چگونه پزشک شما نوع خاصی از روش های شیمی درمانی را به جهت درمان شما بر می گزیند؟

 

 

زمانی که مشخص می شود که شما مبتلا به بیماری سرطان هستید، پزشک شما باید روند درمان شما را تعیین نماید . این مساله کاملا تخصصی بوده و بر اساس فاکتور های مشخصی نوع و چگونگی درمان شیمی درمانی شما مشخص می شود. گاها شما نیاز به شیمی درمانی نخواهید داشت .

 

 

از جمله مواردی که در نوع و دوز شیمی درمانی شما تاثیر گذار است می توان به موارد زیر اشاره نمود :

 

 

  • اینکه نوع سرطانی که شما به آن مبتلا هستید چیست ؟ قطعا سرطان های متفاوت نیازمند روش های متفاوتی به جهت انجام درمان هستند و نمی توان یک روش شیمی درمانی را برای تمامی نوع های سرطان مورد استفاده قرار داد.

 

 

  • نقطه آغازین سرطان شما کجا بوده است ؛ در واقع یکی از مهم ترین مواردی که در تشخیص نوع شیمی درمانی موثر است این مساله می باشد که سرطان از کدام نقطه بدن شما شروع شده است.

 

 

  • شکل سلول سرطانی شما به چه صورت است ، همانطور که می دانید سلول های سرطانی اشکال متفاوتی دارند و ماهیت هر کدام نوع درمان و شیمی درمانی را تغییر می دهد. به همین علت پزشک معالج بر اساس شکل سلول سرطانی که در زیر میکروسکوپ مشخص می شود ، نوع شیمی درمانی را مشخص می نماید.

 

 

  • از دیگر موارد موثر برای تشخیص نوع شیمی درمانی شما ، درجه شیوع سرطان است . در واقع در مراحل متفاوت سرطان ، انواع خاصی از درمان های شیمی درمانی تاثیر گذار خواهند بود.

 

 

  • سن و جنسیت از دیگر عواملی است که در تشخیص نوع شیمی درمانی برای سرطان شما تاثیر گذار است . هر سنی پاسخ مشخصی به انواع مواد می دهد و به همین جهت نوع شیمی درمانی در سن های متفاوت ، تغییر خواهد کرد.

 

 

  • در نهایت میزان سلامت عمومی شما در رابطه با نوع شیمی درمانی توسط پزشک مورد بررسی قرار می گیرد .

 

 

البته مواردی که در تعیین نوع شیمی درمانی وجود دارد کاملا تخصصی و متغییر می باشند و نیازمند نظر پزشک معالج هستند. برخی اوقات تشخیص این مساله که چه درمانی باید برای سرطان در نظر گرفته شود به اندازه ای پیچیده می باشد که تیم پزشکی برای تشخیص نوع شیمی درمانی تشکیل می شود. در نهایت نمی توان به همین سادگی در رابطه با نوع شیمی درمانی اظهار نظر نمود.

 

 

آیا عوارض انواع شیمی درمانی متفاوت است ؟

 

 

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که اگر انواع شیمی درمانی دارای تفاوت می باشد ، عوارض آن به چه صورت خواهد بود. باید بگوییم بله بر اساس ماهیت نوع شیمی درمانی تجویز شده شما عوارض متفاوتی را در طول روند شیمی درمانی مشاهده خواهید کرد و تمامی انواع شیمی درمانی دارای عوارض یکسانی نمی باشند.

 

 

پزشک معالج شما قبل از شروع فرایند شیمی درمانی اطلاعاتی دقیق از نوع شیمی درمانی انتخاب شده ، نحوه عملکرد ، عوارضی که ممکن است شما پس از شیمی درمانی مشاهده کنید در اختیار شما قرار می دهد تا آمادگی های لازم جهت موفقیت در مراحل شیمی درمانی را داشته باشید.

 

 

 

آیا فرایند های شیمی درمانی متفاوت است ؟

 

 

 

در مورد این سوال که آیا فرایند های شیمی درمانی متفاوت است پاسخ شما بله می باشد. در واقع هر نوع از شیمی درمانی دارای ماهیت منحصر به فرد خود است که توسط پزشک شما به جهت درمان تجویز می شود به همین جهت فرایند های شیمی درمانی ها متفاوت می باشند.

 

 

در برخی از انواع شیمی درمانی فرایند به صورت تزریق و در برخی دیگر از انواع شیمی درمانی فرایند به صورت مصرف قرص یا دارو خاصی است. در واقع اینکه شما در طول فرایند شیمی درمانی چه چیزی را تجربه خواهید کرد کاملا بستگی دارد به نوع شیمی درمانی و نوع برخورد با بیمار مبتلا به سرطان که ازسمت تیم پزشکی و مشاوره فرد تجویز می شود.

 

 

 

میزان اثر گذاری شیمی درمانی در انواع متفاوت به چه صورت است ؟

 

 

 

انواع شیمی درمانی دارای تاثیر های متفاوتی هستند. در واقع یک نوع تاثیر از تمامی نوع ها نمی توان انتظار داشت . اما می توانیم بگوییم که هدف تمامی روش های شیمی درمانی ، ریشه کن کردن یا محدود کردن سرطان می باشد.

 

 

میزان اثر گذاری شیمیایی علاوه بر اینکه به نوع شیمی درمانی تجویز شده توسط پزشک شما بستگی دارد ، به این مساله که کدام ناحیه از بدن شما درگیر شیمی درمانی است و سرطان در چه مرحله ای از شیوع خود قرار گرفته است بستگی دارد.

 

 

علاوه بر این یکی از مهم ترین تفاوت های انواع شیمی درمانی و اثر های آن ها در رابطه با شخص مورد درمان است . در واقع نتایج متفاوتی در افراد متفاوتی که تحت درمان نوع خاصی از شیمی درمانی قرار گرفته اند قابل مشاهده می باشد.

 

 

 

مزایای استفاده از خدمات موسسه خیریه محمدحسین رضوی

 

 

شما با خرید تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه می‌توانید از مزایای ذیل بهره‌مند شوید:

 

  • صرفه‌جویی در وقت

 

  • کمک به نیازمندان

 

  • کمک به بیماران خاص

 

  • شریک شدن در قسمتی از این کار خیر

 

  • حمل‌ونقل سریع و آسان

 

  • سربلندی شما در میان بازماندگان

 

  • سفارش‌های آنلاین

 

  • جلوگیری از اسراف

 

  • دوری از چشم و هم‌چشمی

 

  • شاد کردن دل بیماران

 

  • هزینه کمتر

 

  • کیفیت بالای تاج گل خیریه و استندهای تسلیت خیریه

 

  • نصب و تحویل تاج گل‌ها و استند تسلیت کاملاً رایگان

 

 

سفارش استند تسلیت خیریه و تاج گل خیریه از موسسه خیریه محمدحسین رضوی تمامی موارد بالا را شامل می‌شود.

شما در کوتاه‌ترین زمان علاوه بر تحویل یک کار با کیفیت، کمک به خیریه سرطان ( بیماران سرطانی) می‌کنید. با مطلع کردن دوستان و دیگر نزدیکان خود باعث می‌شوید موسسه خیریه برای بیماران مبتلا به سرطان و نیازمندان دیگر ازنظر مالی حمایت شود.

همان‌طور که می‌دانید تاج گل‌های طبیعی بعد از ساعتی پژمرده شده و باید وقت و هزینه بالایی برای آن صرف کنید. با سفارش آنلاین تاج گل و استند تسلیت از موسسه خیریه محمدحسین رضوی علاوه بر اینکه شما به موسسه کمک می‌کنید، موسسه خیریه نیز تمامی خدمات بالا را به شما ارائه می‌دهد.

 

تعداد بازدید : 7726

ثبت نظر

ارسال