Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 21 و 37 دقیقه

نکاتی برای پیشگیری از سرطان سرویکس

سرطان سرویکس|علائم ابتلا به سرطان دهانه رحم|نکاتی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سرویکس|

سرطان سرویکس از جمله سرطان های شایع در میان زنان است که می توان با استفاده از تست پاپ اسمیر هر 6 ماه یکبار نسبت به تشخیص این گونه سرطان اقدام کرد.

جمعه 15 مرداد 1400 ساعت 21:50

سرطان دهانه رحم سومین سرطان شایع دستگاه تناسلی و هشتمین سرطان شایع غیر پوستی در میان زنان به حساب می آید. با توجه به غربالگری  گسترده این بیماری با روش پاپ اسمیر، میزان ابتلا و مرگ‌ و میر ناشی از این بیماری کاهش قابل توجهی در کشورهای مختلف داشته است. با این حال سرطان دهانه رحم همچنان در میان مرگ و میرهای ناشی از سرطان در زنان در کشور های در حال توسعه جایگاه دوم را اشغال می کند. عفونت ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV مهم ترین عامل ابتلا به این سرطان به شمار می رود. ضایعاتی که توسط این ویروس ایجاد می شوند می توانند به فرم تهاجمی در آمده و به شکل سرطان گردن رحم گسترش پیدا کنند.سرطان سلول های دهانه رحم غالبا به صورت کارسینوم سلول های سنگفرشی بروز می کند، اما ممکن است آدنو کارسینوم هم در مواقعی رویت شود که تنها ۱۵ درصد از موارد ابتلا را به خود اختصاص می دهد.


ریسک فاکتورهای بروز سرطان سرویکس یا دهانه رحم
داشتن شریک های جنسی متعدد
آغاز زود هنگام فعالیت های جنسی
داشتن شریک های جنسی پر خطر مثل برقراری رابطه جنسی با افراد مبتلا به عفونت hpv یا افراد بی بند و بار از لحاظ جنسی
سابقه سایر بیماری های مقاربتی
ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن
سابقه فعالیت غیر طبیعی سلول های سنگفرشی در ناحیه تناسلی
تعداد بارداری های منجر به زایمان با تولد فرزند زنده
استعمال سیگار و دخانیات
قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر
سطوح پایین اقتصادی اجتماعی افراد


علائم ابتلا به سرطان دهانه رحم


رایج ترین علامت ابتلا به این نوع سرطان، خونریزی غیر طبیعی است که می تواند بین قاعدگی ها، بعد از یائسگی یا پس از مقاربت رخ دهد. همچنین ترشحات غیر طبیعی از واژن که ممکن است همراه با خون، چرک، بوی بد، موکوزی یا آبکی باشد نیز دیده می شود. از سایر نشانه ها، خونریزی های غیر طبیعی بدون درد یا مشاهده لکه های خونی بعد از مقاربت هم شایع می باشد. هر چه قدر که سرطان پیشرفت کرده و گسترش یابد، خونریزی ها شدیدتر، مدت آن ها طولانی تر و به دفعات بیش تری اتفاق می افتند.


برخی از گونه های ویروس می توانند باعث بروز کارسینوم در سلول های سنگفرشی دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی مردانه، ناحیه تناسلی زنان و همچنین در دهان و حلق افراد مبتلا شوند. همچنین بروز زگیل های مقعدی ،تناسلی، مخاطی و جلدی نیز ممکن است دیده شود. سایر علائم نیز شامل سوزش ادرار، خونریزی از سوراخ مقعد، دیده شدن خون در ادرار، دردی که به پهلو یا اندام های تحتانی انتشار می یابد، یبوست، بروز ادم در یک یا هر دو اندام تحتانی، خونریزی شدید و اورمی می باشد که ممکن است دیرتر از سایر نشانه ها و پس از گذشت مراحل اولیه بیماری رخ دهند.

 

علائم ابتلا به سرطان دهانه رحم


نکاتی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سرویکس


سرطان دهانه رحم یک نوع سرطان مهلک می باشد که ممکن است در ابتدا بدون علامت بارزی در بدن فرد بروز پیدا کرده و گسترش یابد و پس از گذشت مدتی منجر به مرگ‌ وی شود. بسیاری از بیماران زمانی جهت درمان مراجعه می کنند که بیماری در مراحل پیشرفته قرار داشته و درمان بیماری اثر بخش نخواهد بود. با انجام آزمون های غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری می توان افراد زیادی را از مرگ حتمی با این بیماری نجات بخشید. در ادامه نکاتی را ذکر خواهیم کرد که انجام آن ها برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم در خانم ها ضروری و حائز اهمیت است.


انجام منظم آزمایشات غربالگری


آزمایش پاپ اسمیر می تواند هر نوع ناهنجاری و موارد غیر طبیعی را در مراحل اولیه بیماری تشخیص دهد و تغییرات دهانه رحم را شناسایی کند. بدین ترتیب می توان قبل از این که سرطان پیشرفت کند اقدام به انجام درمان های لازم برای جلوگیری از گسترش بیماری نمود.به طور معمول بهتر است زنان از سن بیست و یک سالگی این آزمایش را هر سه سال یک بار انجام دهند. سپس وقتی به سن سی سال برسند پیشنهاد می شود تا زمانی که نتیجه آزمایش پاپ اسمیر آن ها منفی است هر پنج سال یک بار اقدام به انجام این آزمایش کنند.


تزریق واکسن


بهتر است واکسنی که جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد قبل از شروع روابط جنسی برای افراد تزریق شود. امروزه دو واکسن با نام های سرواریکس و گارداسیل وجود دارند که توانایی مقابله با انواع ویروس های hpv که زمینه ساز سرطان دهانه رحم در خانم ها بوده و یا باعث بروز سرطان مقعد در آقایان می شوند را دارا می باشند. به طور کلی دوز اول واکسن می تواند در نه سالگی به دخترها تزریق شود. پیشنهاد می شود که دختران بین ۱۱ تا ۱۲ ساله و یا خانم های ۱۳ تا ۲۶ ساله که تاکنون واکسیناسیون انجام نداده اند ولی به سرطان دهانه رحم هم مبتلا نشده اند اقدام به تزریق این واکسن نمایند.

 

پسران هم می توانند از سن ۱۱ سالگی این واکسن را بزنند و مردان بین ۱۳ تا ۲۱ ساله که تا کنون واکسن دریافت نکرده اند هم می توانند این واکسن را تزریق کنند. لازم به ذکر است در صورتی که در کودکی واکسیناسیون انجام نگرفته باشد تا سن ۲۶ سالگی می توان اقدام به دریافت این واکسن نمود.


ترک استعمال سیگار و دخانیات


سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در خانم ها را به میزان دو برابر افزایش دهد. نتایج تحقیقات مختلف نشان داده اند که استفاده از محصولات تنباکو می تواند DNA سلول های دهانه رحم را تخریب کرده و در نتیجه باعث بروز سرطان دهانه رحم شود.

 

نکاتی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سرویکس


داشتن روابط جنسی حفاظت شده


زنانی که شرکای جنسی متعددی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت ویروس hpv و مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم هستند. به همین دلیل توصیه می شود در صورتی که از لحاظ جنسی فعال هستید، در هر بار برقراری رابطه جنسی از وسایل حفاظتی مثل کاندوم استفاده کنید. رابطه جنسی محافظت نشده می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی قرار دهد و در نتیجه ریسک ابتلا به عفونت ناشی از hpv را نیز افزایش دهد که خود باعث بروز تغییراتی در دهانه رحم شده و سلول های پیش سرطانی را ایجاد می کند.


استفاده از کاندوم می تواند به کاهش بیماری های مربوط به hpv از جمله سرطان دهانه رحم کمک کند. ولی باید توجه داشته باشید که این ویروس باعث عفونی شدن مناطقی که با کاندوم پوشش داده نشده اند نیز می شود. بنابراین کاندوم ها روشی ایده آل برای پیشگیری کامل از این ویروس محسوب نمی شوند. به همین خاطر است که گفته می شود واکسیناسیون hpv در کنار استفاده از کاندوم از اهمیت زیادی برخوردار بوده و یک روش موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان می باشد.

 

همان طور که نتایج بررسی ها و آمارها در نقاط مختلف دنیا نشان داده اند، رعایت نکات ذکر شده در بالا می تواند کمک شایانی به کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر های ناشی از ابتلا به سرطان دهانه رحم یا سرویکس نماید. خانم ها می توانند تنها با رعایت نکات ساده اما لازم الجرایی که پیش تر به آن ها اشاره شد، خطر ابتلا به این سرطان مهلک و کشنده را در خود به میزان قابل توجهی کاهش داده تا دیگر در جامعه شاهد مرگ و میر افراد به دنبال این بیماری و برپایی استندهای تسلیت در گوشه کنار شهرهایمان نباشیم.

از دست دادن عزیزان با بیماری سرطان یک درد غیر قابل توصیف و باور ناپذیر برای خانواده هایشان است که آن ها را برای مدت ها به دنبال از دست دادن عزیزان خود در سوگ و غم دردناکی فرو می برد. دادن یک تاج گل خیریه به این خانواده های داغدار می تواند نشانه ای از احترام به آنان و سهیم دانستن نزدیکان آن ها در غم خود باشد. با سفارش استند تسلیت خیریه، یاد این عزیزان از دست رفته را گرامی بداریم.

تعداد بازدید : 605

ثبت نظر

ارسال