Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 55 دقیقه

آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

سرطان بیضه|شیوع سرطان بیضه|سرطان بیضه چیست|علائم سرطان بیضه|عوامل خطرساز در ایجاد سرطان بیضه

سرطان بیضه ، همانطور که از نامش پیداست ، در بیضه ها رخ می دهد. بیضه ها در کیسه های شل پوست زیر آلت تناسلی قرار دارند که هورمونهای جنسی مردانه و اسپرم را برای تولید مثل تولید می کند. در مقایسه با انواع دیگر سرطان ، سرطان بیضه نادر است.

جمعه 29 مرداد 1400 ساعت 22:7

سرطان بیضه می تواند در نوجوانان و جوانان رخ دهد و افراد بین 15 تا 35 سال را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین همه ، از جمله زنان باید در مورد این سرطان اطلاعات داشته باشند. زیرا فرزندان شما نیز ممکن است بیمار شوند. این بیماری چیست و علائم آن به چه صورت است؟ برای آگاهی بیشتر ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.


آیا هر توده ای در بیضه سرطان است ؟


هرگونه تورم بیضه بدون درد باید سرطان تلقی شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. مردان نیز مانند زنان باید به هرگونه تغییر در اندام تناسلی خود توجه کنند.
این بیماری بسیار سریع پیشرفت می کند زیرا سلول های بیضه ها خیلی سریع رشد کرده و تکثیر می شوند. سرطان یکسان اما قابل درمان است.

 

شیوع سرطان بیضه


توده بیضه یا سرطان بیضه چندان شایع نیست. از هر 100000 مرد یک نفر به توده بیضه مبتلا می شود. اما همین تعداد هم این مهم است زیرا اگر فردی در سنین 35 تا 45 سالگی به این تومور مبتلا شود ، تومور بیضه بدخیم است ولی در سنین 15 تا 19 سالگی ، شایع ترین سرطان در مردان پس از سرطان خون می باشد.این بیماری معمولاً در سنین 20 تا 30 سالگی با افزایش اندازه بیضه ها یا سنگینی بیضه ها و به ندرت درد در بیضه ها خود را نشان می دهد ، بنابراین به مردان توصیه می شود هر از گاهی در حمام خود را معاینه کنند و در صورت لزوم ، با یک متخصص مشورت کنند.


سرطان بیضه چیست؟


سرطان بیضه ، همانطور که از نامش پیداست ، در بیضه ها رخ می دهد. بیضه ها در کیسه های شل پوست در زیر آلت تناسلی قرار دارند که هورمونهای جنسی مردانه و اسپرم را برای تولید مثل ایجاد می کنند. در مقایسه با انواع دیگر سرطان ، سرطان بیضه نادر است.سرطان بیضه حتی زمانی که سرطان فراتر از بیضه ها گسترش یافته است ، به خوبی قابل درمان است. بسته به نوع و میزان پیشرفت سرطان بیضه ، یک یا چند روش درمانی ممکن است در نظر گرفته شود.

 

علائم سرطان بیضه


علائم و نشانه های سرطان بیضه عبارتند از:

  • توده یا رشد هر بیضه
  • احساس سنگینی در کیسه بیضه
  • درد نامشخص در شکم یا کشاله ران
  • تجمع ناگهانی مایع در کیسه بیضه
  • درد یا ناراحتی در بیضه ها یا کیسه بیضه
  • بزرگ شدن یا حساسیت سینه ها
  • کمردرد
  • سرطان معمولاً فقط یک بیضه را درگیر می کند.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


در صورت مشاهده هرگونه درد ، تورم یا برآمدگی در بیضه ها یا کشاله ران به پزشک مراجعه کنید ، به خصوص اگر این علائم و نشانه ها بیش از دو هفته طول بکشد.

 


دلایل سرطان بیضه


علت اصلی سرطان بیضه هنوز ناشناخته است. سرطان بیضه زمانی رخ می دهد که سلولهای سالم بیضه دچار تغییرات غیرطبیعی می شوند. سلول های سالم به طور منظم رشد کرده و تقسیم می شوند تا عملکرد طبیعی بدن ما حفظ شود. اما گاهی اوقات برخی از سلول ها غیر طبیعی می شوند. در نتیجه این ناهنجاری ، رشد طبیعی سلول ها از کنترل خارج شده و باعث افزایش غیرطبیعی تعداد سلول ها می شود (اغلب ظاهر غیر طبیعی نیز دارد). سلول های انباشته شده در بیضه اغلب توده ای تشکیل می دهند.


تقریباً همه سرطان های بیضه در سلول های زایا (سلول هایی در بیضه ها که اسپرم نابالغ تولید می کنند) شروع می شود. مشخص نیست چه عواملی باعث غیرطبیعی شدن سلولهای زایا و تبدیل شدن آنها به سرطان می شود.

 

شیوع سرطان بیضه


عوامل خطرساز در ایجاد سرطان بیضه


عواملی که می توانند خطر ایجاد سرطان بیضه را افزایش دهند عبارتند از:


بیضه نزول نکرده


بیضه ها در حین رشد جنین در شکم شکل می گیرند و معمولاً قبل از تولد به داخل کیسه بیضه فرود می آیند. مردانی که بیضه هایشان در دوران جنینی وارد کیسه بیضه نشده اند در مقایسه با مردان با بیضه های معمولی در معرض خطر بیشتری برای سرطان بیضه قرار دارند. حتی اگر بیضه با عمل جراحی به کیسه بیضه منتقل شود ، این خطر همچنان بالا می ماند. البته اکثر مردان مبتلا به سرطان بیضه سابقه تخریب بیضه ندارند.


رشد غیرطبیعی بیضه


شرایطی که باعث رشد غیرطبیعی بیضه می شود ، مانند سندرم کلاینفلتر (ناشی از وجود کروموزوم های جنسی اضافی در مردان) ممکن است خطر ایجاد سرطان بیضه را افزایش دهد.


سابقه خانوادگی


اگر اعضای خانواده یک فرد دارای سرطان بیضه باشند ، ممکن است آن شخص نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان بیضه قرار بگیرد.

 

سن


سرطان بیضه نوجوانان و مردان جوان را تحت تأثیر قرار می دهد ، به ویژه در سنین 15 تا 35 سال. با این حال ، این سرطان می تواند در هر سنی رخ دهد.

 

نژاد


سرطان بیضه بیشتر در مردان سفید پوست مشاهده می شود.


پیشگیری از سرطان بیضه


هیچ راهی برای جلوگیری از وقوع سرطان بیضه وجود ندارد. برخی از پزشکان شناسایی سرطان بیضه را در اولین مرحله خودآزمایی منظم بیضه ها توصیه می کنند ، اما همه پزشکان با این مورد موافق نیستند.اگر مطمئن نیستیم که آیا این برای ما مناسب است یا خیر ، باید در مورد معاینه بیضه با پزشک خود صحبت کنیم.

 

سرطان بیضه را تشخیص دهید


در برخی موارد ، سرطان بیضه توسط خود بیمار تشخیص داده می شود ، یا پزشک در طول معاینات فیزیکی منظم توده را تشخیص می دهد.

 

برای تعیین اینکه آیا این توده سرطان بیضه است ، پزشک ممکن است مراحل تشخیصی زیر را توصیه کند:

 

سونوگرافی


سونوگرافی بیضه از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از بیضه ها و کیسه بیضه استفاده می کند. در حین معاینه سونوگرافی ، شما به پشت دراز می کشید و پاهایتان را باز می کنید. سپس پزشک ژل شفاف را روی کیسه بیضه قرار می دهد و پروب دستی را روی کیسه بیضه حرکت می دهد تا تصویر اولتراسوند ایجاد شود.


سونوگرافی می تواند به پزشک کمک کند تا ماهیت هر توده بیضه ای مانند جامد یا کیستیک (پر از مایع) را نشان دهد. سونوگرافی همچنین نشان می دهد که توده داخل یا خارج بیضه ها است.

 

آزمایش خون


پزشک شما ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین سطح نشانگرهای تومور در خون شما انجام دهد. تومور مارکرها موادی هستند که به طور طبیعی در خون ما وجود دارند ، اما در برخی موارد از جمله سرطان بیضه ممکن است سطح این مواد در خون افزایش یابند.سطح بالای نشانگرهای تومور در خون به این معنی نیست که شما سرطان دارید ، اما ممکن است به پزشک شما در تشخیص مشکل کمک کند.

 

جراحی برای برداشتن بیضه (ارکیکتومی رادیکال اینگوینال)


اگر مشخص شود که بیضه ها ممکن است سرطانی شوند ، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن بیضه ها توصیه کند. سپس بیضه برداشته شده بررسی خواهد شد تا مشخص شود آیا این توده سرطانی است و در صورت وجود از چه نوعی است.

 

پیشگیری از سرطان بیضه

 

تعیین نوع سرطان بیضه


پزشک بررسی خواهد کرد که آیا بیضه های برداشته شده از نوع سرطان بیضه هستند یا خیر. نوع سرطان بیضه، درمان و پیش آگهی را تعیین می کند.

 

به طور کلی دو نوع سرطان بیضه وجود دارد:

 

سمینوما


سمینوما می تواند در همه گروه های سنی رخ دهد ، اما اگر یک مرد مسن سرطان بیضه داشته باشد ، به احتمال زیاد به این نوع یعنی سمینوما مبتلا می شود. به طور کلی ، سمینوما به اندازه کارسینوم غیر اسپرم زا تهاجمی نیست.سلولهای غیر سمینوما در اوایل زندگی تشکیل شده و به سرعت رشد کرده و گسترش می یابند. چندین نوع مختلف غیر سمینوما وجود دارد ، از جمله کوریوکارسینوم ، کارسینومای جنینی، تراتوم و تومور کیسه زرده.


پیشرفت یا "مرحله بندی" سرطان بیضه


پس از تأیید تشخیص توسط پزشک ، مرحله بعدی مرحله بندی سرطان است.

چندین روش برای تعیین اینکه آیا سرطان از بیضه ها خارج شده است وجود دارد:

 

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT):

 

در سی تی اسکن یک سری اشعه ایکس از شکم ، قفسه سینه و لگن انجام می دهد. پزشک شما سی تی اسکن را انجام می دهد تا به دنبال علائم باشد و مشخص شود آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر.

 

آزمایش خون:

 

آزمایش خون می تواند به پزشک شما در یافتن نشانگرهای تومور بالا کمک کند تا ببیند آیا سلول های سرطانی پس از برداشتن بیضه ها در بدن شما باقی می مانند یا خیر.پس از این آزمایش ها ، مرحله سرطان بیضه مشخص می شود. مرحله بندی به پزشک شما کمک می کند تا بهترین درمان ها را انتخاب کند.
مراحل سرطان بیضه با اعداد رومی از 0 تا III نشان داده شده است. پایین ترین مراحل نشان دهنده سرطانی است که در ناحیه اطراف بیضه ها محدود شده است. مرحله سوم به سرطان بیضه پیشرفته گفته می شود که می تواند به مناطق دیگر بدن مانند ریه ها گسترش یابد.


درمان سرطان بیضه


گزینه های درمانی سرطان بیضه به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از جمله نوع و مرحله سرطان ، سلامت کلی و ترجیح بیمار.

 

جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی مجاور


برداشتن غدد لنفاوی خلف صفاقی (Retroperitoneal lymph node dissection) از طریق ایجاد یک برش در شکم انجام می‌شود. اگر جراحی تنها درمان سرطان بیضه باشد ، پزشک شما ممکن است معاینات دوره ای منظم را برای بررسی سلامت شما توصیه کند. این ویزیت ها شامل آزمایش خون ، توموگرافی کامپیوتری و سایر آزمایشات برای بررسی علائم عود سرطان است.


پرتودرمانی سرطان بیضه


پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. در طول پرتودرمانی ، بیمار روی یک میز نشسته و یک دستگاه بزرگ در اطراف او حرکت می کند و نقاط دقیق بدن او را با پرتوهای انرژی بالا مورد هدف قرار می دهد.پرتودرمانی یک گزینه درمانی است که گاهی در افراد مبتلا به سمینوم سرطان بیضه استفاده می شود. پرتودرمانی ممکن است پس از برداشتن بیضه ها توسط جراح توصیه شود.


عوارض پرتودرمانی می تواند شامل تهوع ، خستگی و قرمزی پوست ، سوزش شکم و کشاله ران باشد. پرتودرمانی به طور موقت تعداد اسپرم را کاهش می دهد و ممکن است بر باروری در برخی از مردان تأثیر بگذارد. گزینه های حفظ اسپرم را می توان قبل از شروع پرتودرمانی با پزشک خود در میان بگذارید.

 

باروری و مشکلات هورمونی در پسران و مردان مبتلا به سرطان بیضه


سرطان بیضه و درمان های آن می تواند بر سطح هورمون بدن تأثیر بگذارد و بر باروری مردان تأثیر بگذارد. بنابراین ، قبل از شروع فرایند درمان ، باید با پزشک خود در مورد عوارض احتمالی صحبت کنید و تمام خطرات احتمالی را در نظر بگیرید.سرطان بیضه در بیشتر مردان و پسران فقط بر یک بیضه تأثیر می گذارد. بیضه های باقیمانده معمولاً برای زندگی عادی شخص تستوسترون کافی تولید می کنند.


اگر بیضه دیگر هم به دلیل سرطان یا سرطان جدید برداشته شود ، فرد باید تا پایان عمر یک نوع جایگزین تستوسترون دریافت کند. در بیشتر موارد ، جایگزینی تستوسترون به صورت ژل یا بسته مخصوص روی پوست قرار می گیرد یا ماهانه در مطب پزشک تزریق می شود. اگر فردی نیاز به جایگزینی تستوسترون دارد ، باید با پزشک خود مشورت کرده و بهترین نوع را انتخاب کند.


سرطان بیضه و درمان های آن می تواند باعث ناباروری مردان شود. اگر پسران مبتلا به سرطان بیضه به سن بلوغ رسیده اند ، استفاده از بانک اسپرم توصیه می شود. نمونه های منجمد اسپرم در بانک اسپرم برای مدت طولانی بدون آسیب دیدن ذخیره می شوند.


سخن آخر


توده بیضه همیشه خطرناک نیست و در بیشتر موارد بی ضرر است. توده های بسیار کمی با علائم سرطان بیضه وجود دارد. با این حال ، هر فردی ممکن است توده ای سرطانی در بیضه های خود داشته باشد . همه توده ها سرطان بیضه را نشان نمی دهند. بیشتر تومورها به دلیل بیماریهای خوش خیم یا غیر بدخیم هستند و معمولاً نیازی به درمان ندارند. با این حال ، پزشک شما باید هرگونه تغییر در بیضه ها ، به ویژه توده ها یا تورم را بررسی کند. هیچ مطالعه ای وجود ندارد که مزایا یا مضرات یک معاینه بالینی بیضه را نشان دهد. معاینات ماهانه بیضه در مردان بحث برانگیز است.

 



سفارش استند


همه مراسم های یادبود برای بزرگداشت درگذشتگان و همدردی با بازماندگان برگزار می شود. دوستان و آشنایان معمولاً در این مراسم شرکت می کنند و با تاج گل و استند به خانواده داغدار تسلیت می گویند. چقدر خوب است که در حالی که با خانواده مرحوم ابراز همدردی می کنیم یک قدم خوب نیز برداریم .‌ما می توانیم با سفارش استند تسلیت تاج گل خیریه و استند تسلیت بزرگ در جهت نشان دادن همدلی با خانواده داغدار گام برداریم. همانطور که می دانید تمام درآمد حاصل از سفارش استند تسلیت ها به بهبود ، درمان و تأمین مایحتاج بیماران سرطانی می رسد. بنابراین  هیچ چیز زیباتر از کمک به این عزیزان و کمک به غمگین نشدن خانواده های دیگر نیست.

تعداد بازدید : 4066

ثبت نظر

ارسال