Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 16 و 31 دقیقه

چرا سرطان میگیریم؟

سرطان های شایع|بیماری سرطان|پیشگیری از سرطان|عوامل مستعد کننده ابتلا به سرطان|چگونه می توان از سرطان پیشگیری کرد|

در پاسخ به این سوال که چرا سرطان میگیریم باید بگوییم عوامل مختلفی در بروز سرطان دخیل هستند که می توان به سن، ژنتیک، کیفیت زندگی، تغذیه، شغل و ... اشاره کرد.

پنجشنبه 22 مهر 1400 ساعت 10:52

سرطان ، رشد غیرطبیعی سلول های بدن است. به عبارت دیگر، هر عامل داخلی و خارجی که مکانیسم طبیعی اعضای بدن را مختل سازد منجر به آن شده  تا رشد آن عضو نامنظم گردد و باعث بروز سرطان شود.در واقع سرطان یک نام کلی برای مجموعه‌ ای از بیماری ‌هاست که وجه مشترک آن ها، رشد خارج از کنترل سلول‌های بدن است. بدن ما از اجزای کوچکی به نام سلول تشکیل شده است. سلول‌ های بدن به شکل پیوسته در حال مردن هستند طوری  که سلول ‌های جوان تکثیر و جایگزین سلول‌های مرده می گردند.

 

از جمله عوامل سرطان می توان به  سن افراد و میزان امید به زندگی اشاره کرد : یکی از مهم ترین عوامل برای بروز سرطان همین دو عامل است در گذشته آمار امید به زندگی در جهان 30 تا 40 درصد بوده است که امروز به بالای 40 درصد رسیده است . خیلی روشن است که با افزایش سن ، ایمنی بدن هم ضعیف می شود و مقاومتش در برابر سرطان کم می شود . نوع سبک زندگی هم یکی از عوامل در زمینه ابتلا به سرطان است از جمله کم تحرکی ، مصرف کردن الکل ، سیگار کشیدن ، تغذیه نادرست و برخی از عفونت ها مواردی هستند که احتمال مبتلا شدن به سرطان را افزایش می دهد. عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و آلودگی آب ها هم از جمله مواردی هستند که منجر به ابتلا شدن به سرطان می شوند .


وقتی ژن ها در بدن به درستی کار می کنند آنها به سلول ها این پیام را می رسانند که چه زمانی برای رشد و تقسیم مناسب است و وقتی که سلول ها شروع به تقسیم می کنند کپی های دقیقی از خود می سازند . یک سلول به دو سلول تقسیم می شود . سپس 2 سلول به 4 سلول تقسیم می شود . در بزرگسالان سلول ها معمولا رشد می کنند و تقسیم می شوند . اما سلول های سرطانی مانند یک سلول طبیعی عمل نمی کنند  و خارج از کنترل تقسیم می شود تا زمانی که به طریقی از بین بروند.


دلیل اصلی سرطان 


نمی توان به طور دقیق گفت که چه کسی و چرا به سرطان مبتلا می شود. در واقع اصلی ترین عامل ابتلا به سرطان را نمی توان به طور دقیق حدس زد . اما تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد برخی عوامل ممکن است شانس ابتلا به سرطان را بیشتر کنند . بیشترین عوامل ابتلا به سرطان در ابتدا در تحقیقات و مطالعات اپیدمیولوژی شناخته می شوند . در این آزمایشات دانشمندان گروه بزرگی از افراد  را بررسی کرده اند و کسانی که به سرطان مبتلا می شوند را با افرادی که به سرطان مبتلا نیستند مقایسه کردند و این احتمال وجود دارد که ممکن است تحت تاثیر عواملی به سرطان مبتلا شده اند یا در معرض مواد خاصی قرار گرفته باشند . البته این مطالعات به تنهایی نمی توانند اثبات کنند رفتار یا ماده ای خاص حتما باعث ایجاد سرطان می شود  بلکه ممکن است به طور تصادفی باعث بروز سرطان شده باشند. 

 

کدام سرطان ها قابل پیشگیری است ؟


تقریبا بین 30 تا 40 درصد از سرطان ها قابل پیشگیری است . یک نکته که بسیار هم جالب است این است که دو سوم از سرطان ها با تغییر سبک زندگی قابل پبشگیری هستند . کنترل کردن وزن ، تحرک کافی داشتن ، برنامه غذایی مناسب مانند کم کردن مصرف فست فود، غذا های فرآوری شده و سرخ شده می تواند عاملی در پیشگیری سرطان باشد . عوامل محیطی از جمله مصرف کردن سوخت های فسیلی برای تولید کردن انرژی در ایران به ازای هر نفر دو برابر مصرف جهانی می باشد . چون میزان مصرف co2 به ازای هر یک نفر  در ایران بیشتر از 7 نفر برای هر شخص گزارش شده است این در حالی است که میزان متوسط جهانی 2/4 می باشد . 


مهم ترین عامل ایجاد سرطان 


به طور کلی در سطح دنیا یکی از مهم ترین عوامل در بروز سرطان بیشتر شدن سن و بالا بودن جمعیت سالمندان است .

 

پیشگیری کردن از سرطان 


بعضی از عوامل ایجاد سرطان با مجموعه ای اقدامات فردی قابل کنترل هستند و بخشی از آن هم مربوط به دولت است. به عنوان مثال با تغییر دادن سبک و روش زندگی می توان از بروز سرطان جلوگیری کرد. اما برخی از عوامل به اقدامات و برنامه های دولت هر کشور بستگی دارد . یکی از این کار ها عرضه کردن و فروختن سیگار است که عامل خطر مهمی برای ابتلا به انواع سرطان است.


مواد سرطان زا در محیط 


یکی از علت های مبتلا شدن به سرطان تغییر کردن ژن هاست که نحوۀ عملکرد سلول ها را عوض می کند . برخی از تغییرات ژنتیکی به صورت طبیعی هنگام تکثیر DNA در طول فرآیند تقسیم سلول ها رخ می دهد . اما موارد دیگر به خاطر این است که در معرض محیط و عوامل آن قرار می گیرند . برخی از موارد که در ادامه به آنها اشاره می شود از جمله موارد سرطان هایی  هستند که بر سلامت انسان تاثیر گذار هستند اما به این معنا نیست که این موارد خصوصا موجب بروز سرطان می شوند بلکه عوامل زیادی هستند که فرد در معرض آنها قرار دارد و در بروز سرطان دخیل هستند. از جمله این موارد می توان به نمونه های زیر اشاره کرد: آفلاتوکسین ها ، اسیدهای آریستوچیک، آرسنیک ، آزبست، بنزن، بنزیدین ، بریلیوم ، بودتاین، کادمیوم، قیر ذغال و قیر زغال سنگ ، ذرات کوره کک، سیلیس بلورین ، اریونیت، اتلین اکسید، فرمالدئید، ترکیبات نیکل، رادون ، دود دست دوم دخانیات، دوده، مه غلیظ اسید قوی حاوی اسید سولوفرریک، توریم، وینیل کلراید، خاک اره .


التهاب مزمن یکی از دلایل سرطان 


التهاب یک نوع واکنش فیزیولوژیکی طبیعی بدن است که موجب بهبود یافتن بافت های آسیب دیده می شود . زمانی که یک فرایند  التهابی شروع می شود، مواد شیمیایی به وسیله بافت آسیب دیده ترشح می شود. در التهاب های مزمن ، روند التهابی حتی در صورت عدم وجود آسیب ممکن است شروع شود . التهاب ها ممکن است در اثر عفونت هایی باشند که از بین نمی روند . بسیاری از مطالعاتی که انجام می شود نشان می دهند که داروهایی ضد التهابی مثل آسپرین یا حتی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می توانند خطر ابتلا به سرطان را کم کنند.


اجتناب کردن از مصرف بعضی از داروهای خاص 


استاتین ها پایین آورندۀ کلسترول خون هستند که برای افرادی تجویز می شوند که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند . بعضی از تحقیقات نشان می دهند که استفاده کردن از این داروها نقش بسیار مهمی در پایین آوردن میزان تورم بدن دارند و مبتلا شدن به سرطان را کم می کند . به همین دلیل افرادی که بالای 40 سال داشته و یکی از ریسک های خطر برای ابتلا به بیماری چاقی ، سابقه خانوادگی و فشار خون بالا را دارند باید با یک پزشک مشورت کرده و مصرف کردن این دسته داروها را آغاز کنند. 


تابش مستقیم آفتاب به پوست 


طبق آماری که از بنیاد سرطان پوست اعلام شده است ، افرادی که قبل از سن 35 سالگی از صندلی های آفتاب گیر در کنار ساحل استفاده می کنند، خطر ابتلا شدن به بیماری سرطان پوست را تا 75 درصد بالا می برند.اکنون که بعد از مطالعه این مقاله با مهم ترین علل ابتلا به بیماری سرطان آشنا شدید، به شما توصیه می کنیم که نکات ذکر شده در این مطلب را تا جای ممکن رعایت کنید تا از این بیماری دور مانده و دیگر شاهد برپایی استندهای تسلیت تاج گل خیریه برای قربانیان این مریضی نباشیم. در صورتی که عزیزی را می شناسید که بر اثر این بیماری از میان ما رفته می توانید با سفارش تاج گل خیریه و سفارش استند تسلیت خیریه رضوی یاد آن مرحوم را گرامی داشته و بازماندگان را در گذر از این غم بزرگ مرحمی باشید.

 

مواد سرطان زا در محیط 

 

مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها

 

درصد زیادی از سرطان‌ها بر اثر عوامل بسیار ساده‌ای اتفاق می افتد  که شاید ما در طول روز متوجه آن نشویم و به سادگی هر بار آن ها را تکرار نماییم.شاید این ادعاها عجیب به نظر برسد، اما هر کدام از آنها نتیجه بیش از 20 سال تحقیقات دانشمندان ایالات متحده روی بیماری سرطان می باشد. با تحقیقات انجام شده به این موضوع دست یافتند که  درصد زیادی از سرطان‌ها بر اثر عوامل بسیار ساده‌ای به وجود می‌آیند .


فقط افراد مبتلا به کمبود ویتامین و مواد معدنی و زنان باردار مجاز به استفاده از مکمل‌ها می باشند. در سال 2010 آژانس تحقیقات سلامت ایالات‌متحده با بررسی 63 تحقیق گسترده به این نتیجه رسید که استفاده از مولتی‌ویتامین‌ها هیچ تاثیری در پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری قلبی در بین اکثر مردم جهان ندارند. در عوض استفاده بی دلیل و بیش از حد از بعضی از مکمل‌ها مانند ویتامین E، بتا کاروتین و ویتامین C می‌ توانند به سلامت بدن آسیب وارد کرده و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند.

 

غذاهای آماده و فرآوری شده

 

هر غذایی که داخل پلاستیک پیچیده شده باشد، در مقیاس صنعتی تولید گردد ،یا  تاریخ مصرف طولانی داشته باشد یا به صورت ساندویچی برای رفع سریع گرسنگی مصرف گردد. امکان  ابتلای فرد به سرطان را افزایش می دهد.محققان فرانسوی به تازگی نشان داده‌اند که میان افرادی که غذاهای آماده می ‌خورند و کسانی که درگیر سرطان می ‌شوند ارتباط وجود دارد.

 

دخانیات

 

هر چند شرکت‌های دخانیات برای سال‌ها کوشیده‌اند مضرات مصرف سیگار را کم نشان دهند، با این حال اکنون ثابت شده است که دود تنباکو شامل دستکم ۷۰ ماده‌ شیمیایی عامل سرطان می باشد. این خطر تنها مخصوص خود سیگاری‌ها نمی باشد . مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) در گذشته نیز اعلام داشته  کسانی که در محل کار یا خانه در معرض دود سیگار می باشند ،۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر احتمال دارد که با  سرطان ریه  رو به رو شوند.

تعداد بازدید : 2256

ثبت نظر

ارسال