Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 16 و 5 دقیقه

تشویق دیگران به انجام کار خیر چگونه انجام می شود؟

کارخیر|امور خیر|تشویق به کار خیر|کمک به خیریه|کمک به بیماران سرطانی|انجام کار خیر|

یکی از پسندیده ترین اموری که هر انسانی می تواند در طول زندگی خود انجام دهد، تشویق دیگران به کار خیر است. زندگی هریک از ما سرتاسر زنجیری است که به هم متصل است و اگر یکی از حلقه های این زنجیر پاره شود، در نهایت مشکلاتی به وجود می آید که از فردیت به جمعیت می رسد. از این رو باید برای محکم تر شدن و اتصال هرچه بهتر این زنجیره، همگی به هم کمک کنیم و در این بین همدیگر را برای انجام کار خیر تشویق کنیم. در این مقاله قصد داریم تا به روش های تشویق دیگران به انجام کار خیر و همچنین پیامدهای آن بپردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

سه شنبه 11 آذر 1399 ساعت 21:35

تشویق دیگران به انجام کار خیر یعنی اینکه انسان تلاش کند تا مسیر و شیوه درستی از زندگی را به سود اجتماع و دیگر هم نوع ها نشان دهد. واضح است که انجام کار خیر را باید از خردسالی به فرزندان خود بیاموزیم زیرا اینکار یک امر هویتی است و همین هویت است که تاثیر آن را در جامعه برای ما ارزشمندتر می کند.

منظور از تشویق به کار خیر از خردسالی به این معنا است که اموری را به انجام برسانیم که به نفع همگان باشد و به عبارتی انجام کار خیر و نیک از اسباب هدایت جمعی محسوب خواهد شد. در ادامه به طور مفصل در این مورد صحبت خواهیم کرد.

 

منظور از انجام کار خیر و تشویق آن به دیگران چیست؟

 

در پاراگراف قبلی نیز اشاره ای به این موضوع داشتیم، اما بهتر است که به طور جزئی تری در این مورد صحبت کنیم. انجام کار خیر ممکن است به حالت های مختلفی انجام شود.

 

از کمک نقدی به شخصی که سقفی بالای سر ندارد تا تدریس به بچه های در سن تحصیل به صورت رایگان که توانایی تحصیل در مدارس را ندارند. زمانی که با تمایل و قلب خودتان به نیازمندان کمک می کنید احساس توانایی بیشتری برای انجام دوباره امور خیر می کنید و همچنین رابطه بهتری با جامعه برقرار خواهید کرد. 

 

تشویق دیگران به کار خیر تنها در ایران و همچنین دین اسلام کار سفارش شده و پسندیده ای نیست بلکه در تمامی جوامع و ادیان الهی این یک کار بسیار سفارش شده ای است که یکی از مسئولیت های مهم اجتماعی برای مادر و پدر به شمار می رود. تشویق کردن به انجام کار خیر یعنی اینکه مسیر درستی را به خیرین نشان دهید و با این راهنمایی چنین امر ارزشمندی را برای دیگران روشن خواهیم کرد. 

 

تشویق دیگران به کار خیر چه آثاری به همراه دارد؟

 

با توجه به گفته پیامبر اسلام هر کسی که کار خیر و نیکی را انجام دهد، اجری به مانند آن نصیبش خواهد شد. به عبارت دیگر پاداش تشویق کننده به انجام امور خیر به اندازه ای خواهد بود که افرادی که تشویق شده اند و به سوی این امر پیروی شده اند نیز از این پاداش بهره مند شده اند بدون اینکه چیزی از اجر و پاداش فرد کاسته شود.

 

البته از طرفی دیگر اگر فردی دیگران را به انجام امور ناشایست و ناپسند تشویق کند، کسانی که از او پیروی کنند گناه کار خواهند بود و از گناه فرد هم کاسته نخواهد شد. اما برویم سراغ بحث اصلی این مقاله و اینکه چگونه باید دیگران را به انجام امور خیر تشویق کنیم. 

 

تشویق دیگران به کار خیر به چه صورتی است؟

 

به عبارت دیگری باید به طوری افراد را قانع به انجام کار خیر کرد که از این موضوع آگاهی پیدا کنند که تغییرات جزئی و کوچکی که در زندگی آن ها ایجاد می شود می تواند سرانجام یکی از بزرگترین اتفاقات در زندگی آن ها باشد. به خصوص اینکه نتیجه این امر فوق العاده خواهد بود. برای مثال می توان از یک امر خیلی کوچک و بدون هزینه شروع کرد.

 

صرفه جویی کردن در مصرف آب و یا اهدای خون یکی از ارزشمندترین کارهایی است که فرد می تواند در طول زندگی اش انجام دهد. هم جان افراد دیگری را نجات می دهد و هم اینکه آینده را برای آیندگان تضمین کرده است. 

 

مورد بعدی این است که به منظور تشویق دیگران به انجام امور خیر باید اشتیاق آن ها را برای انجام این امر نیز فعال کنیم. در بهترین حالت برای این کار این است که مانند یک الگو برای دیگران عمل کنید زیرا تقلید در این امر یکی از بهترین نوع تشویق دیگران به کار خیر است. برای مثال در مناسبت های مختلف می توانید به مکان های مختلفی مانند خانه سالمندان سر بزنید و در امور مختلفی مانند غذا دادن به افراد سالخورده و کم توان شرکت کنید. همچنین به این ترتیب می توانید اطرافیان را هم به انجام این کار تشویق کنید.

 

آثار کار خیری که انجام می دهید باید به وضوح مشخص باشد. برای مثال کمپانی خودروسازی تویوتا برای تشویق دیگران به انجام امور خیر با ساختن یک پیروس به صورت منحصر به فرد برای هر شخص، مصرف سوخت برای هر اتومبیل را کاهش داده است و همین باعث می شود که این امر پسندیده از مایل ها دورتر نیز مشاهده شود. برای همین مشاهده کردن و آشکار بودن خوبی و انجام امور خیر، خوب است.

 

اما خب با این حساب باز همه ما دیده ایم که بسیاری از افراد به سادگی از انجام امور خیر سر باز زده و خیلی راحت از کنار آن رد شده اند. برای مثال خیلی راحت از کنار جعبه های اهدای پول حتی در موزه ها نیز غافل می شوند. 

 

منظور از انجام کار خیر و تشویق آن به دیگران چیست؟

 

برای تشویق دیگران به کار خیر پیشنهاد می شود که این 4 مرحله را پیش ببرید

 

  • در قدم اول یک هدف هیجان انگیز را برای خود قرار دهید

  • برنامه ریزی داشتن در همه امور مهم است و رد این موضوع نیز در گام دوم قرار می گیرد

  • در قدم سوم سعی کنید که مشارکت داشتن در امور خیر را ابتدا از اطرافیان خود شروع کنید

  • و در گام آخر نیز سعی کنید که در عمل صالح و انجام کار خیر همیشه پیش قدم باشید

 

اثرات انجام کار خیر و همچنین تشویق دیگران به کار خیر بر روی روان و جسم باتوجه به سخن امیر المومنین (ع) که می فرمایند  " همانگونه که یاری می کنی یاری می شوی"

 

سلامت بهداشت و روان یکی از مهم ترین موضوعاتی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار دارد. همانگونه  که در ابتدا هم گفته شد کار خیر چه به صورت مادی و چه به صورت معنوی می تواند سلامت و آرامش خاصی را در فرد ایجاد کند.

 

کار خیری که به صورت مادی انجام می شود مانند کمک به نیازمندان، غذا دادن به افراد نیازمند، ساخت مدرسه و ...، در این بین کمک کردن به صورت معنوی یعنی دعا کردن، خیرخواهی برای دیگران. به طور کلی انجام کار خیر یعنی اینکه کار نیکو کردن و انجام درست آن که این گرایش به صورت طبیعی در انسان وجود دارد. 

 

تا اینجای مقاله سعی کردیم که به تشویق دیگران به کار خیر و همچنین راه های مختلفی که برای آن وجود دارد بپردازیم. اما موضوع بعدی که مطرح می شود، روان سالمی است که در نتیجه انجام امور خیر برای افراد میسر می گردد که به طور مفصل در این باره صحبت خواهیم کرد. 

 

روان سالم با انجام کار خیر

 

در آیه ای از سوره توبه می خوانیم که " ای رسول از مومنان صدقات دریافت دار تا بدان نفس های ایشان را مطهره و پاکیزه سازی"

 

در حقیقت انجام کار خیر و مهر ورزیدن کار مطلوبی است که تقریبا همه آدم ها به انجام آن تمایل دارند زیرا ذات انسان خوبی را می طلبد و همچنین انجام کار خیر باعث می شود که تاثیر مثبت عمل بر روی روان انسان دیده شود. در واقع کسانی که در انجام کار خیر سهیم نیستند ستم و ظلمی را بر خود و نفس خود روا می دارند که این بر روی روان آن ها هم تاثیر خواهد گذاشت.

 

افرادی که از نظر روانی در سلامت هستند فقط دریافت کننده مهر نیستند بلکه خودشان به دیگران نیکی می کنند و همین باعث می شود که مهر این شخص به خودش نیز برگردد.اوحدی مراغه ای در ارتباط با کار خیر و همچنین تشویق دیگران به کار خیر اینچنین می گوید " نیکی کن ای پسر، که نیکی به روزگار، به سوی تو باز گردد، اگر در چَه افکنی"

 

بازتاب کار خیر در سلامت روان چگونه خواهد بود؟

 

همانطور که گفته شد احسان و کار خیر عوایدی دارد که با ویژگی های سلامت روان عجین شده است. در ابتدا به صورت موردی به این نتیج خواهیم پرداخت  سپس به طور جزئی تمامی آن ها را توضیح خواهیم داد.

 

  • بخشندگی

  • محبت و دوستی و مسئولیت پذیری در قبال اجتماع

  • تقویت کردن هوش اجتماعی

  • توانایی تصمیم گیری و همچنین حل مسائل مختلف

  • مقابله کردن با استرس و همچنین فشارهای روحی و روانی

  • نشاط و شادی

 

تشویق دیگران به کار خیر آن قدر بزرگ و گسترده است که باید در تمامی مسائل مربوط به آن ریز شد و خیلی جزئی تر آن ها را مورد بررسی قرار داد.

 

بخشندگی؛ راهی برای رسیدن به خدا

 

انسان بخشنده علاوه بر اینکه دوست دارد به دیگران یاری دهد و موقعیت های مطلوب و بهتری را ایجاد کند، خودش نیز در نتیجه در سلامت روان قرار می گیرد که نتیجه ای جز شادابی برای او در پی نخواهد داشت. این بخشندگی لزوما نباید مادی باشد بلکه می توان با ابراز کلمه ای محبت آمیز و یک جمله دلگرم کننده نیز به بلندای بخشندگی رسید. 

 

بخشندگی؛ راهی برای رسیدن به خدا

 

محبت و دوستی و مسئولیت پذیری در قبال اجتماع

 

نیکی کردن می تواند ما را با افرادی که کار خیر انجام می دهند پیوند بزند و در واقع ما را به سمت رفتارهای نوع دوستانه ای سوق دهد. از این رو سخنی از امام علی (ع) در اینباره وجود دارد که می فرمایند: " آنکه به مردم نیکی کند همواره از دوستی و محبت آنان برخوردار شود"

 

تقویت کردن هوش اجتماعی؛ ارتباط میسر با دیگران

 

موضوع پر اهمیتی که وجود دارد این است که انسان با تشویق دیگران به انجام امور خیر و همچنین عمل کردن به آن علاوه بر اینکه می تواند هوش اجتماعی را افزایش دهد بلکه ارتباط قوی تری را هم ایجاد خواهد کرد.

 

تمایل به برون گرایی و توجه کردن به اجتماع باعث افزایش هوش اجتماعی خواهد شد. در همدلی کردن فرد خود را در موقعیت دیگر افراد به خصوص افرادی که واقعا نیازمند هستند قرار می دهد و از دیدگاه او به مسائل و مشکلات نگاه می کند. همین موضوع تقویت کردن هوش اجتماعی را در فرد تقویت می کند. 

 

توانایی تصمیم گیری و همچنین حل مسائل مختلف

 

از لحاظ روانشناسی و همچنین روانشناختی کسی که به حل مشکلات دیگران می پردازد و به دیگران کمک می کند، خود را شخصی توانمند از نظر روحی و روانی می داند که می تواند مشکلات دیگران را حل کند. همین موضوع باعث می شود که عزت نفس در فرد افزایش پیدا کند و اعتماد به نفس فرد هم بیشتر شود. مهر و عشق به سلامت روان کمک می کند. 

 

مقابله کردن با استرس و همچنین فشارهای روحی و روانی

 

رفتارهای خیرخواهانه می تواند از فشارهای روحی و روانی که در طول روز بر روی فرد وارد می شود، می کاهد و از این رو شانس آلزایمر و افسردگی را کاهش می دهد. همچنین حس تعلق به اجتماع می تواند استرس را کاهش دهد و در نتیجه حس انزوا در جامعه را به شدت از فرد بکاهد. رضایتمندی در طول زندگی و همچنین افزایش طول عمر نیز از دیگر آثاری است که کمک کردن و تشویق دیگران به انجام امور خیر در پی خواهد داشت. 

 

نشاط و شادی؛ نکته آغاز و پایان 

 

همانطور هم که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، کمک به دیگران و همچنین تشویق کردن به انجام امور خیریه می تواند تاثیرات شادی آوری را بر روی افراد داشته باشد که همین تغییرات مثبل باعث بالاتر بردن عملکرد مغز خواهد شد.

 

با توجه به کارما و انرژی های خوبی که می توانیم به دیگران بفرستیم می توان نتیجه گرفت که از خوشحال کردن افراد ما نیز انرژی می گیریم در نتیجه روز و هفته و ماه ها و سال های زیادی را با خشنودی سپری خواهیم کرد. 

 

تعداد بازدید : 26529

نظرات

بی بگر شهدادزهی

2 سال و 8 ماه و 1 روز پیش

سلام بر سعد محمد حسین رضوی من به کمک شما نیازمند هستم هر چی که الاه توفیق دادی کمکم کنید نیازمندم 6037701504838845بی بگر شهدادزهی

فاطمه میری

2 سال و 7 ماه و 26 روز پیش

باسلام من دختری ۱۸ ساله هستم بدون سرپرست با مادر بزرگم زندگی میکنم که خیلی نیازمند کمک های شما هستیم از شما خیرین محترم تقاضای کمک داریم از نزدیک اوضای مارو با خبر بشین با تشکر فراوان

سمیرا

2 سال و 6 ماه و 16 روز پیش

باسلام خدمت شما اینجانب از شماخیرین محترم عاجزانه خواهشمندم ک ب فریادمان برسید توروخدا کمکم کنید درخواست دارم حدالامکان یک وام بدون ضامن به مابدید تابتوانیم سرپناهی اجاره کنیم

عبدالصالح بابایی

2 سال و 2 ماه و 9 روز پیش

من یک متاهل هستم ۲۳ساله خانه ندارم خودم کارگر ساده هستم ۶۲۷۷۶۰۱۲۸۶۷۴۲۵۶۲

سید مصطفی قدوسی

1 سال و 8 ماه و 9 روز پیش

باید از شما مسلمانان؟؟گروهی مردم را به خیر و صلاح دعوت کنند!!! چنین طائفه ای حتماً»»رستگارند؟؟؟؟جهت علاج ودرمان همه معذلات جامعه و دنیا؟؟؟(اقامه امربمعروف ونهی وجهادبامنکرات،،،،»»»هدف اصلی معصومین علیهم‌السلام واصل دین نیازمند همیاری مالی وعملی شیعیان ومنطظران راستین می‌باشیم و من الله توفیق...۰۹۱۳۰۱۳۱۹۷۴سید

علی محمدی

1 سال و 8 ماه و 9 روز پیش

سلام من میخوام يه دونه علامت کوچیک بگیرم پول کم دارم

جواد احمدی

1 سال و 4 ماه و 15 روز پیش

سلام عرض ادب خيران گرامی که برای کار خیر کمک میکنید تا جایی که در توانتون هست مبلغی به شماره کارت زیر بزنید بنده برای کمک به کودکان بی سرپرست خانه مهدی در شهرستان محمودآباد میخواهم اگه تا جایی که میتونید به این بچه های بی سرپرست کمک کنید 5859831163148207 محمدجواداحمدی

جواد احمدی

1 سال و 4 ماه و 15 روز پیش

سلام عرض ادب خيران گرامی که برای کار خیر کمک میکنید تا جایی که در توانتون هست مبلغی به شماره کارت زیر بزنید بنده برای کمک به کودکان بی سرپرست خانه مهدی در شهرستان محمودآباد میخواهم اگه تا جایی که میتونید به این بچه های بی سرپرست کمک کنید 5859831163148207 محمدجواداحمدی

جواد احمدی

1 سال و 4 ماه و 15 روز پیش

سلام عرض ادب خيران گرامی که برای کار خیر کمک میکنید تا جایی که در توانتون هست مبلغی به شماره کارت زیر بزنید بنده برای کمک به کودکان بی سرپرست خانه مهدی در شهرستان محمودآباد میخواهم اگه تا جایی که میتونید به این بچه های بی سرپرست کمک کنید 5859831163148207 محمدجواداحمدی

ثبت نظر

ارسال