Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 17 دقیقه

بهترین تغذیه برای سرطان ریه

سرطان ریه| درمان سرطان ریه| بهترین تغذیه برای سرطان ریه|

سرطان ریه | بهترین تغذیه برای سرطان ریه | سرطان ریه چیست | گلابی حاوی فیتوکمیکالی به نام phloretin میباشد که خاصیت ضد توموری دارد و باعث القای مرگ سلولی یا آپوپتوز در سلول‌های سرطان ریه می‌شود و باعث افزایش عملکرد دارویcisplatin می شود، دارویی که برای درمان سرطان ریه استفاده می شود.1

چهارشنبه 17 شهریور 1400 ساعت 14:29

بسیاری از بیماران مبتلابه سرطان ریه در مراحل اولیه بیماری، اختلالات گوارشی، بی‌اشتهایی و کاهش اندازه وعده غذایی را تجربه می نمایند. بی‌ اشتهایی به شکل کاهش علاقه به غذاهای موردعلاقه، کاهش حس لذت از خوردن و مواجهه با سیری اولیه و زودهنگام  مشاهده می گردد.در جامعه ی صنعتی و زندگی پر استرس امروز، ابتلای به انواع بیماری های جسمی و روحی به ویژه انواع سرطان به صورت روزافزون در حال گسترش است و برای درمان آن ها باید از روش های مختلفی بهره برد.

 

یکی از انوع سرطان ها سرطان ریه می باشد به گفته ی سازمان جهانی بهداشت، مشکلات و اختلالات ریوی عامل مرگ سالانه حدود ۳ میلیون نفر در سراسر جهان است.سرطان یک بیماری مهلک و با هزینه های بالای درمان است. خیریه های بسیاری با هدف کمک به بیماران سرطانی تشکیل شده اند که به آن خیریه سرطانی می گویند. ما می توانیم با کمک به خیریه سرطانی از نظر مالی و حتی روحی، خیریه سرطانی را در این امر خدا پسندانه یاری نماییم.

 

* سرطان ریه

 

سرطان ریه نوعی بیماری است که مشخصه آن رشد کنترل نشده ی سلول در بافت های ریهاست. اگر این بیماری درمان نشود، رشد سلولی می‌تواند در یک فرایند به نام متاستاز به بیرون از ریه گسترش پیدا کند و به بافت‌های اطراف یا سایر اعضای بدن برسد. اکثر سرطان‌هایی که از ریه شروع می‌شوند، به نام سرطان‌های ابتدایی ریه، کارسینو ماهایی هستند که از بافت پوششی نشات می‌گیرند.

 

 انواع اصلی سرطان ریه سرطان‌های ریه سلول کوچک (SCLC)، که سرطان سلولی جو شکل نیز نامیده می‌شود، و سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) هستند. شایع ‌ترین علائم عبارتند از سرفه (همراه با خلط خونی، کاهش وزنو تنگی نفس).تعداد زیادی از مرگ و میرها در انواع سرطان ها، عموما به دلیل سرطان های ریه و عفونت های ریوی می باشد، عامل این بیماری درمعرض مواد حاوی آزبست قرار گرفتن، در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن و ... است. یکی از روش های درمانی سالم و کم هزینه، استفاده از مواد مغذی حاوی ترکیبات طبیعی می باشد.

 

در سرطان ریه هم مثل سایر بیماری ها می توان از تغذیه ی مناسب برای بهبود شرایط بیمار کمک گرفت. در سرطان ها، استفاده از مواد غذایی دارای انتی اکسیدان سفارش می شود. با تحقیقات علمی که تا امروز انجام شده، مشاهده شده که مصرف بعضی از مواد غذایی احتمال ابتلای به سرطان ریه را حتی در افراد سیگاری کاهش می دهد. همچنین این انتخاب نوع تغذیه در افراد مبتلا به سرطان است که می تواند روند رشد سرطان را افزایش یا کاهش دهد؛ تغذیه در بیماران سرطان ریه علاوه بر تامین نیاز های روزانه غذایی بدن عامل مهمی در پیشگیری و زنده ماندن بسیاری از بیماران سرطانی می باشد. بسیاری از بیماران سرطانی در مراحل اولیه بیماری دچار اختلالات گوارشی، بی اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ می شود.

 

*تاثیر تغذیه در سرطان ریه

 

تغذیه در تمام بیماران سرطانی به ویژه سرطان ریه، علاوه بر تامین نیاز های روزانه غذایی بدن عامل مهمی در پیشگیری و زنده ماندن بسیاری از بیماران سرطانی است. بسیاری از بیماران سرطانی در مراحل اولیه بیماری دچار اختلالات گوارشی، بی اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ می شود. ما می توانیم با استفاده از آنتی اکسیدان و ویتامین های مختلف موجود در مواد غذایی و خوراکی هایی مثل بادام ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای و ... از طریق جلوگیری از رشد بیشتر بافت توموری و تولید عروق خونی جدید و همچنین از طریق القای اپوپتوز و مرگ سلولی برنامه ریزی شده در جهت پیشگیری و درمان سرطان ریه اقدام کنیم .

 

 صبحانه و مبارزه با سرطان

 

فولات یک ویتامین B مهم محسوب می شود  که بدن را در برابر سرطان های روده بزرگ، راست روده و سینه حفظ می نماید. این ویتامین در میز صبحانه فراوان می باشد. غلات غنی شده صبحانه و محصولات گندم کامل، و همچنین آب پرتقال، خربزه و توت فرنگی، منابع خوبی برای فولات می باشند.

 

به اغذیه فروشی نروید

 

 اگر چه که با یک بار خوردن فست فود ها و ساندویچ هات داگ  آسیبی را حس نخواهید کرد ولی  کاهش میزان استفاده از گوشت های فراوری شده مانند بولونیا، ژامبون و هات داگ به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و معده در شما کمک خواهد نمود. همچنین خوردن گوشت هایی که به منظور نگهداری، دود داده شده و نمک اندود شده اند میزان قرار گرفتن شما در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهد که این نیز به طور بالقوه سبب ابتلا به سرطان می شود.

 

مبتلایان به سرطان ریه از چه مواد غذایی استفاده کنند

 

* مبتلایان به سرطان ریه از چه مواد غذایی استفاده کنند؟

 

سوء تغذیه در بیماران سرطان ریه سبب بدتر شدن بیماری و کاهش روند درمانی فرد بیمار می شود، پس حتما باید در سرطان ریه از مواد غذایی همچون ویتامین C (که در میوه و سبزیجات بسیار یافت می شوند) و غذاهایی غنی از کارتنوئید که این ماده در میوه و سبزیجاتی که رنگ قرمز، زرد، نارنجی، سبز دارند (مانند هویج یافت می شود) و غذاهای غنی از سلنیوم مانند جو، تخمه آفتاب گردان، دانه کنجد، تخم مرغ و غیره ، غذا های حاوی سویا (مانند سس سویا و شیر سویا)، غذا های حاوی امگا۳ (مانند ماهی، شاه ماهی، تخم کتان، شاهدانه)، ویتامینD3، چای سبز و گلابی (که دارای خاصیت ضد القای مرگ سلول را دارد)، زنجبیل که به تهوع ناشی از شیمی درمانی کمک می کند و از رشد سرطان ریه جلوگیری می کند و انواع توت ها و تمشک ها که باعث از بین بردن سلول های سرطانی ریه می شوند، استفاده نمود.

 

نوع تغذیه نه تنها در پیشگیری از سرطان ریه می تواند تاثیر گذار باشد، بلکه در درمان این سرطان نیز کاربرد فراوان دارد. در ادامه به معرفی برخی از این مواد غذایی و خواص آن ها می پردازیم.

 

سیب

 

در تحقیقاتی که برای بررسی تاثیر سیب بر بهبود سرطان و پیشگیری از سرطان صورت پذیرفته، تاثیر مثبت سیب در سرطان ریه و پروستات به وضوح ثابت شده است. سیب علاوه بر این که یک میان وعده و دسر مقوی است،  بلکه می تواند در سرطان ریه نیز مورد مصرف قرار گیرد. این میوه در پوست خود دارای ماده ای به نام اسید اورسولیک است، به همین دلیل خوردن سیب با پوست توصیه می شود.

 

سبزیجات و میوه های تازه

 

همان طور که می دانید، مواد غذایی دارای انتی اکسیدان، به شدت ضد سرطان هستند. میوه ها و سبزیجاتی که رنگ روشن دارند، حاوی مقادیر بالایی از ویتامین های A و C هستند که نقش انتی اکسیدانی دارند.تقریبا می توان گفت همه ی انواع سبزیجات و میوه ها دارای انتی اکسیدان و خواص ضد سرطانی هستند، ولی میوه های با رنگ روشن خواص انتی اکسیدانی بیشتری دارند. مثل گوجه فرنگی، و فلفل دلمه ای پس در نتیجه ما با تغذیه مناسب در افراد مبتلا به سرطان می توانیم سرعت رشد بیماری را کمتر کنیم

 

مغزهای خوراکی

 

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داده که مصرف مغزهای خوراکی مثل: بادام، گردو، فندق و ... حتی در افراد سیگاری و افراد با مشکلات زمینه ای ریوی، خطر ابتلا به سرطان ریه را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

 

سویا و لوبیا

 

در سال ۲۰۰۵ یک بررسی جامع برروی ۳ هزار نفر در آمریکا انجام شد و طی این بررسی مشخص شد که خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که سویا و لوبیای بیشتری مصرف می کردند، تا ۴۶ درصد کاهش پیدا کرده است، که به دلیل دارا بودن مواد مغذی شبه استروژنی سویا و لوبیا می باشدکه تاثیرات مثبت آن ها در برخی سرطان های دیگر نیز تا قبل از آن اثبات شده بود.

 

ادویه کاری

 

ادویه کاری یکی از انواع ادویه ای است که در پیشگیری از سرطان ریه تاثیر به سزایی دارد. این ادویه ی تند و تیز،  همچنین عوارضی نیز دارد، مثل عوارض قلبی (که باعث ایجاد ضربان قلب می شود). بنابراین مصرف این ادویه به شکل قرص و به صورت کنترل شده به سایر اشکال غذایی و دارویی ادویه ی کاری سفارش می شود.

 

مبتلایان به سرطان ریه از چه مواد غذایی استفاده کنند

 

ماهی

 

به طور کلی، مصرف چربی های اشباعی که در گوشت حیوانات وجود دارد، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد، ولی چربی موجود در ماهی از این امر مستثنی می باشد. چرا که گوشت ماهی حاوی مقادیر زیاد اسید های چرب امگا_۳ است، و نه تنها برای سلامت انسان مضر نیست، بلکه بسیار مفید بوده و احتمال ابتلای به سرطان ریه را کاهش می دهد.

 

چغندر

 

 اسیدالفالیپوئیک ماده ای است که در چغندر یافت می شود و آن را به یک ماده ی غذایی مناسب برای موارد ابتلای سرطان ریه تبدیل کرده است. همچنین چغندر دارای انتی اکسیدان های قوی به نام های ویتامین C و ویتامین E است که توانایی از بین بردن رادیکال های آزاد قبل از سرطانی شدن را دارا می باشد.

 

آجیل برزیلی

 

 سلنیوم موجود در آجیل برزیلی برای مقابله ی با سرطان ریه بسیار مفید است. مواد دیگری همچمون تخمه ی آفتابگردان، دانه ی کنجد و غلات نیز حاوی مقادیر بالای سلنیوم هستند.

 

گلابی

 

پلورتین نام ماده ی شیمیایی است، این ماده در گلابی بسیار یافت می شود و  گلابی را به عنوان یک ماده ی غذایی ضد سرطان مطرح کرده است. مکانیسم عمل این ماده ی موجود در گلابی از طریق اپوپتوز و القای مرگ سلولی برنامه ریزی شده در سلول های سرطانی ریه است. همچنین پلورتین در تشدید تاثیر مثبت داروی cisplatin که در موارد سرطان ریه مورد مصرف قرار می گیرد نیز نقش به سزایی دارد.

 

زنجبیل

 

 زنجبیل خاصیت گرمی دارد و در مواقعی که بیمار در انواع سرطان ها تحت شیمی درمانی است نیز برای جلوگیری از حالت تهوع تجویز می شود. ماده ی shogaol_۶ موجود در زنجبیل از طریق مکانیسم جلوگیری از رشد بیشتر سلول سرطانی، در مقابله با سرطان ریه عمل می کند.

 

توت و تمشک

 

بلک بری، کرن بری و بلوبری دارای موادی شیمیایی به نام انتوسیانیدین هستند. دلفینیدین یکی از انواع انتوسیانیدین هاست که از دو طریق عمل می کند. مکانیسم اول این ماده، جلوگیری از رشد بیشتر سلول ها در بافت سرطانی و تشکیل عروق جدید است و مکانیسم بعدی آن از طریق القای آپوپتوز و از بین بردن سلول های سرطانی است.

 

مبتلایان به سرطان ریه از چه مواد غذایی استفاده کنند

 

هویج:

 

ماده ی مغذی chlorogenic اسید، هویج را به یک ماده ی غذایی ضد سرطان ریه تبدیل کرده است. مکانیسم عمل این ماده ی غذایی از طریق جلوگیری از ایجاد رگهای خونی جدید(انژیوژنز) در بافت توموری می باشد. سیب، توت فرنگی، آناناس و سیب زمینی از دیگر مواد غذایی هستند که حاوی این ماده می باشند. مصرف هویج پخته بیشتر از هویج خام سفارش می شود، چون برخلاف برخی از مواد غذایی که با پخته شدن خواص غذایی خود را از دست می دهند، هویج پخته شده دارای خواص بهتر و بیشتری نسبت به هویج خام است، توصیه شده که بعد از پخته شدن، بهتر است هویج به مدت یک تا دو روز در یخچال بماند و سپس مصرف شود.

 

تاثیر توت فرنگی در جلوگیری از سرطان

 

توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است و می تواند از بزرگ شدن و رشد تومورهای سرطانی در بدن افراد جلوگیری کند . این میوه به دلیل دارا بودن ویتامین C می تواند برای افزایش قدرت بینایی و مقابله با بسیاری از امراض چشمی نیز مفید باشد توت فرنگی با کاستن از سرعت رشد سلول های بدن می تواند روند پیر پوستی را کند و همینطور باعث افزایش توان ذهنی مغز شود .

 

بهتر است مصرف این میوه در کودکان خردسال برای مرتبه اول به ویژه اگر در خانواده سابقه ابتلا به آلرژی وجود دارد با احتیاط صورت گیرد زیرا می تواند باعث شوک آلرژی شدید در کودک شود .در جدیدترین مقاله که در مجله The journal of agriculture and food chemistry به چاپ رسیده است کارشناسان اعلام کرده اند مصرف توت فرنگی می تواند مانع از ابتلا به سرطان هایی چون سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان و سرطان زبان در افراد شود و مصرف آن می تواند سرعت رشد تومورهای سرطانی را کاهش دهد . توت فرنگی همچنین در کنترل عوارض بیماری هایی چون آرتروز، آرتریت روماتوئید و آسم نیز موثر است .

 

رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی

 

هردوی این مواد غذایی دارای ترکیب به نام licopen هستند که هم در پیشگیری و هم در درمان سرطان ریه نقش بسزایی دارنند . این ترکیب از طریق چند مکانیسم، با سرطان ریه مقابله می کند. از طریق جلوگیری از رشد سلولهای تومور و تقسیمات سلولی بافت توموری سعی در مهار پیشرفت بیماری دارد. یک تحقیق علمی بسیار وسیع با جامعه ی آماری بیش از صد هزار نفر در مورد تاثیر مصرف مزمن مواد دارای ترکیبات لیکوپن بر میزان شیوع سرطان ریه صورت گرفته است و در نهایت مشاهده کردند افرادی که مصرف لیکوپن در آنها بالا بوده، درصد شیوع سرطان ریه در آن ها به میزان قابل توجهی پایین تر از گروهی بوده است که لیکوپن دریافت نکرده اند.

 

تخم کتان :

 

ماده ی شیمیایی لیگنان موجود در تخم کتان، برای پیشگیری از سرطان بسیار مفید است. رادیوتراپی های معمولی که در بیمارستان ها و مراکز درمانی می شود، می تواند باعث فیبروزه شدن بافت های سالم ریه شود. مصرف بالای لیگنان از این عارضه جلوگیری می کند. لیگنان، همچنین می تواند باعث مرگ سلول های سرطانی در ریه نیز شود.

 

فیبر وماست

 

با اضافه کردن مقداری ماست به صبحانه ی خودمان، می توانیم سیستم ایمنی بدن مان را برای مقابله با انواع بیماری ها تقویت کنیم. به همین منظور، یک تحقیق علمی بر روی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر انجام شد. این تعداد شرکت کننده به ۵ گروه تقسیم شدند. در پایان کار نتیجه گیری کردند، در گروهی که بیشترین مصرف فیبر و ماست وجود داشته، خطر ابتلا به سرطان ریه به میزان ۳۳ درصد کمتر از گروهی بوده که کمترین میزان فیبر و ماست را دریافت می کردند. پژوهشگران طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که این خاصیت درمانی، به دلیل وجود ترکیبات پری بیوتیک و پروبیوتیک موجود در ماست است. مصرف بیشتر ماست و فیبر، یکی از روش های ساده، ارزان و خوشمزه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه با تغذیه می باشد.

 

سیر

 

 سیر دارای خاصیت های ضد سرطان و ضد میکروبی می باشد و خوردن سیر زیادی برای سلامتی و پاکسازی ریه ها می تواند مفید واقع شود. سیر دارای ماده ی مغذی الیسین است.

 

اسفناج

 

اسفناج و دیگر ترکیبات و سبزیجات سبز رنگ مثل تربچه دارای خواص ضد التهابی هستند و می توانند به پیشگیری از اختلالات ریوی و بهبود سلامت ریه ها کمک کنند.

 

 مبتلایان به سرطان ریه از چه مواد غذایی استفاده کنند

 

 *توجه:

 

در سرطان ها و به خصوص سرطان ریه، مصرف مواد غذایی و شرایط تغذیه ای فرد باید کاملا تحت نظر پزشک باشد. چرا که پزشک با توجه به شرایط زمینه ای بیمار مثل سن، جنس، بیماری های همراه و بیماری های قبلی، علائق شخصی بیمار و ... برنامه ی غذایی بیمار را تهیه و در اختیار او قرار می دهد.همانطور که ما در این مقاله در مورد مصرف مواد غذای مناسب صحبت کردیم باید در نظر داشته باشیم بعضی از مواد غذایی هم هستند که برای افراد مبتلا مضر بوده و مصرف آن توصیه نمی شوند

 

موادی مانند گوشت، در مورد گوشت و تاثیر آن بر سرطان از جمله سرطان ریه باید حتما با پزشک خود مشورت کنیم تا ما را در مورد تاثیرات و خطر های استفاده از گوشت قرمز در زمان ابتلا به سرطان آگاه کند. بنابراین باید از مصرف خودسرانه و بیش از حد و یا پرهیز بی جا از مواد غذایی در این موارد خودداری کنیم.علاوه بر همه ی موارد تغذیه ای که ذکر شد، تغییر سبک زندگی نیز می تواند در بهبود شرایط سلامت فرد مبتلا به سرطان ریه، به میزان قابل توجهی تاثی گذار باشد. تغییر عادات سبک زندگی می تواند شامل موارد  زیر باشد: 

 

  • - سیگار نکشیدن
  • - داشتن ورزش کافی
  • - داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب
  • - کمیت و کیفیت خواب کافی
  • - اجتناب از قرارگرفتن در معرض دود سیگار

 

* پیشگیری از سرطان ریه

 

روش های صد درصد کار آمد  برای پیشگیری از سرطان ریه وجود ندارد، اما می‌توان با رعایت برخی موارد خطر ابتلا به سرطان ریه را نحو چشمگیری کاهش داد که  از آن جمله می‌توانند به موارد زیر اشاره کرد:

 

1-سیگار نکشیدن و ترک آن

 

یکی از اولین کارهایی که برای پیشگیری از سرطان ریه می‌توانیم انجام دهیم این است که سیگار نکشیم. آمارها نشان داده که عمده‌ افراد سیگاری، استعمال آن را از سنین نوجوانی و تحت فشار یا به تقلید از همسالان خود شروع کرده‌اند. والدین می‌توانند با فرزندان خود در مورد عوامل خطر سرطان ریه صحبت کرده و به آنان خطرات ناشی از استعمال سیگار را یادآوری کنند. بهترین تصمیمی که می‌توانیم در زندگی بگیریم، ترک سیگار است. اگر سیگاری هستیم، همین حالا سیگار را ترک کنیم! ترک سیگار، خطر ابتلا به سرطان ریه را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد.

 

2- از مواجهه با دود ثانویه خودداری کنیم:

 

اگر با فردی سیگاری زندگی یا کار می‌کنید، از او بخواهید ترک کند یا این که حداقل در فضای باز سیگار بکشد. همین‌طور سعی کنید از مراجعه به مکان‌های سرپوشیده‌ای که در آن استعمال دخانیات آزاد است مانند قهوه‌خانه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها خودداری کنید.

 

3- میزان گاز رادون منزل خود را اندازه‌گیری کنید:

 

در صورتی که در مکان زندگی می‌کنید که مشکوک هستید در آن سطح گاز رادون به میزان خطرناک رسیده، وقت آن رسیده که به فکر راه چاره‌ی اساسی باشید. رهایی از مقادیر بالای رادون می‌تواند منزل را به مکان ایمن‌تر بدل کند. 

 

4- از مواد سرطان‌زا در محل کار خود دوری کنیم:

 

تا جایی که امکان دارد اصول و دستورالعمل‌های لازم برای عدم مواجهه با مواد سرطان‌زا در محل کار را رعایت کنیم. به عنوان مثال، در صورتی که در محل کار ملزم به پوشیدن ماسک هستیم، همواره از ماسک استفاده کنیم.

 

5- از رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات بهره ببریم:

 

بهتر است، رژیم غذایی بسیار سالم سرشار از انواع میوه و سبزیجات را برای خود انتخاب کنیم. میوه و سبزیجات با داشتن انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها، بهترین انتخاب غذایی هستند. در همین حال، از مصرف دوزهای بالای ویتامین خودداری کنیم. ویتامین‌هایی که عمدتا به صورت قرص در دسترس هستند ممکن است مضر باشند.در واقع، محققان در مطالعه‌ای که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در افراد سیگاری انجام داده بودند، به داوطلبان مکمل‌های بتا کاروتن (که برای افرادی با کمبود ویتامین آ تجویز می‌شود) را خوراندند. نتایج یافته‌ها محققان نشان داد که مصرف این دست مکمل‌ها خطر ابتلا به سرطان را در افراد سیگاری افزایش می‌دهد.

 

6- همواره ورزش کنید:

 

تا ان جا که امکان دارد بیشتر روزهای هفته را به ورزش بپردازیم و به مرور به فعالیت‌های جسمی خود افزوده و روزهایی که ورزش می‌کنیم را افزایش دهیم.

 

گیاهان چلیپایی

 

وقتی که سلول‌های سرطان‌ زا با بی‌رحمی شروع به نابود کردن سلول‌های بدن می نمایند ، گیاهان چلیپایی تمام قد در برابر آن‌ها ایستادگی کرده و اجازه‌ی ویرانگری به آن‌ها نخواهند داد. از گیاهان چلیپایی گل کلم، کلم بروکسل، بروکلی  می باشد که به خوبی با سلول های سرطان زا مبارزه می کنند. لازم به ذکر این موضوع می باشد که این گیاهان حاوی ماده‌ای به نام سولفورفان می باشند که با سرطان مبارزه می نمایند. ضمن اینکه این گیاهان حاوی ماده‌ی دیگری به نام ایندول -3- متانول نیز می باشند  که در نقش تمیز کننده ظاهر می شوند و قبل از این که سلول ‌ها به واسطه ‌ی آسیب‌های وارده سرطانی شوند شروع به رفع و ترمیم آن‌ها می نماید. طبق گزارشات محققان این گیاهان تا  چهل در صد موجب کاهش سرطان می شوند.

 

نکات مهم برای دریافت مواد مغذی در بیماران سرطان ریه

 

تأمین و حفظ آب بدن

 

مصرف کافی مایعات در طول درمان بسیار ضروری می باشد به دلیل  شیمی‌درمانی، تب، تعرق، اسهال، استفاده از اکسیژن و یا وجود بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)  بیشتر می شود. کمبود یک درصد از حجم مایعات موجب می شود  کاهش ۵ درصد عملکرد متابولیک بدن مواجه شوید. کم‌آبی موجب خستگی و کمبود انرژی، یبوست، سردرد، سرگیجه، کاهش ادرار می شود. برای تامین آب مورد نیاز بدن می توان از مواد غذایی چون میوه، سبزیجات، آب میوه، سوپ، بستنی، شیر و دسرهای یخ‌زده  بهره مند شد . بر این اساس بیمارانی که ۹۵،۷۷ و ۶۸ کیلو وزن دارند به ترتیب به ۱۳، ۱۰ و ۹ فنجان مایعات در روز نیاز دارند.

 

سخن پایانی

 

ویتامین ها ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک شایانی نمایند . اما این زمانی است که شما آن ها را به طور طبیعی از غذا جذب نمایید .  این مواردی می باشد که توسط محققان امریکایی و انجمن  سرطان امریکا  اثبات شده است که جذب مواد غذایی مبارزه کننده با سرطان از غذاهایی مانند جبوبات، میوه ها و سبزی های برگدار سبز بسیار بالاتر و بهتر از جذب ان ها از طریق مکمل ها م یباشد . خوردن یک رژیم غذایی سالم بهترین راه  برای درمان انواع سرطان می باشد.

در آخر لازم به ذکر این موضوع می باشد که  با توجه به افزایش انواع سرطان ها و از سویی هزینه های درمان سنگین ، افرادی زیادی  از درمان بیماری احساس نا امیدی دارند. به همین دلیل موسسه خیریه سید محمد حسین رضوی  در طی اقدامی  خیر خواهانه با اجاره استند های تسلیت و تاج گل اقدام به این امر  خیر خواهانه و رفع  مشکل هزینه های بیماری نمده است. شما با اجاره استند تسلیت و تاج گل  از این موسسه در این امر کمک شایانی خواهید کرد.

تعداد بازدید : 38400

نظرات

احمد احمدی

2 سال و 11 ماه و 9 روز پیش

با سلام و خسته نباشید. فکر کنم با توجه به تحقیقات جدید که نشان میده آنتی اکسیدان موجب گسترش سریع سرطان ریه میشه، متن بالا نیاز به باز نگری دارد.

ثبت نظر

ارسال