Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 2 و 13 دقیقه

فواید تغذیه خوب در طول درمان سرطان

فواید تغذیه خوب در طول درمان سرطان | آنتی اکسیدان ها | کربوهیدرات ها | پروتئین ها                         

درمان سرطان در چند دهه اخیر پیشرفت بسیاری کرده است. به لطف این پیشرفت ها تا حدود زیادی از انواع سرطان ها در لحظه پیدایش آنها شناسایی و از بین می رود. یکی از درمان های موثر در این حوزه را فواید تغذیه خوب در درمان سرطان می دانند. طی رژیم های غذایی مناسب انواع مواد مغذی به بدن وارد می شود.

چهارشنبه 16 بهمن 1398 ساعت 12:7

درمان سرطان در چند دهه اخیر پیشرفت بسیاری کرده است. به لطف این پیشرفت ها تا حدود زیادی از انواع سرطان ها در لحظه پیدایش آنها شناسایی شده و از بین می رود. یکی از درمان های موثر در این حوزه را فواید تغذیه خوب در درمان بیماری سرطان می دانند.

بی شک زمانی که شما دارای بدنی سالم و به دور از هر نوع بیماری باشید، نیاز به مواد مغذی و کالری های مفید برای سوخت و ساز نیاز دارید. بیشتر رژیم های غذایی با استفاده از خوردن سبزیجات، غلات سبوس دار و میوه ها بنا شده است. این امر نشان می دهد برای بدنی سالم و پیشگیری از بیماری می بایست این مواد را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

امروزه مصرف گوشت قرمز تا حدود زیادی محدود شده است و اکثر پزشکان متخصص در زمینه رژیم های غذایی توصیه می کنند از گوشت های فرآوری شده همراه با چربی زیاد خودداری کنید. با این حال زمانی که به بیماری سرطان مبتلا هستید، رعایت رژیم غذایی تا حد زیادی سخت می شود. زیرا درمان سرطان عوارض جانبی بسیاری را برای افراد ایجاد می کند.

 

نقش و فواید تغذیه خوب در طول درمان سرطان چیست؟

 

در صورتی که مبتلا به سرطان هستید در وهله اول باید رژیم های غذایی مناسبی را برای خود ترتیب ببینید. فواید تغذیه خوب در درمان سرطان بر کسی پوشیده نیست. این امر می تواند روند درمان را سریعتر کند. به واسطه تغذیه خوب کلیه مواد مفید و مورد نیاز بدن که در طول بیماری سرطان از بین رفته است به بدن برمی گردد. در این صورت تحمل بدن بالاتر می رود و درمان ها به راحتی می توانند تاثیر خود را بگذارند.

رژیم های غذایی که در درمان برای افراد مبتلا به این بیماری ترتیب داده می شود، ممکن است در طول درمان سرطان تغییر پیدا کند. به همین دلیل رژیم غذایی ثابت را برای این منظور مناسب نمی دانند. با توجه به کمبودهای بدن و نیاز های آن، مقاومت بدن در طول درمان کاهش پیدا می کند.

 از آنجایی که کلیه درمان های سرطان مراحل متعددی دارند و در یک جلسه درمانی انجام نمی شوند، بدن باید به حد کافی قدرت و ایستادگی در برای عوارض این درمان ها را داشته باشد. بدون شک در زمان سلامتی هیچ محدودیتی در خوردن غذا وجود ندارد و تغذیه مواد سالم محدود نمی شود. باید بدانید زمانی که بدن شما به بیماری سرطان مبتلا می شود، برای کاهش عوارض درمان باید رژیم غذایی مناسبی را برای خود در نظر بگیرید.

یکی از مشکلاتی که افراد مبتلا به این بیماری با آن روبرو هستند، هزینه رژیم های غذایی برای درمان است. برای این منظور انجمن حمایت از بیماران سرطانی تاسیس شده است تا در هزینه های درمان و تغذیه این افراد سهیم باشد. این مراکز از کمک های مردمی و حمایتی نظیر خرید استند تسلیت و تاج گل از خیریه سرطانی بدین منظور استفاده می کنند. هزینه این خرید ها به حساب افراد مبتلا به این بیماری واریز می شود.

 

نقش و فواید تغذیه خوب در طول درمان سرطان چیست؟

 

فواید تغذیه خوب در درمان سرطان

 

زمانی که افراد به این بیماری مبتلا می شوند، سلول های بدخیم به سرعت رشد پیدا می کنند. این بیماری به گونه ای است که باید در مراحل  اولیه به خوبی تشخیص داده شود تا بتوان درمان های مناسب را برای این منظور انجام داد.

با این حال افرادی که در دوره درمان قرار دارند وزن خود را از دست می دهند. از آنجایی که درمان های شیمیایی و پرتویی بسیار خطرناک است، این افراد باید از غذاهای پرکالری و چرب به منظور بالا بردن وزن خود استفاده کنند.

 همچنین ایجاد زخم در دهان افراد مبتلا به این بیماری، یکی دیگر از عوارضی است که در طول درمان ایجاد می شود. این عارضه سبب می شود تا خوردن و آشامیدن برای این افراد به سختی انجام شود. برای تسکین درد و التیام این زخم ها خوردن غذاهای غلیظ و خنک مانند بستنی می تواند مناسب باشد.

در حالت عادی و زمانی که بدن سالم است، خوردن این غذاها توصیه نمی شود. زیرا مواد مغذی را به بدن نمی رسانند. نوع سرطان و مراحل درمان آن ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد. به همین دلیل رژیم ها غذایی متفاوتی نیز برای این افراد در نظر گرفته می شود.

فواید تغذیه خوب در درمان سرطان را باید جدی بگیرید. در صورتی که درمان را با تغذیه مناسب انجام ندهید، بدن ضعیف شده و مواد مورد نیاز خود را برای رشد سلول های جدید دریافت نمی کند. به همین دلیل درمان ها نتایج خوبی را برای افراد ایجاد نخواهند کرد.

 

تغذیه خوب چه نتایجی را در درمان سرطان ایجاد می کند؟

 

نیازهای غذایی و کمبودهای بدن هر فردی با دیگری متفاوت است. به همین دلیل نمی توان یک رژیم غذایی ثابت را برای همه افراد مبتلا به این بیماری تجویز کرد. افراد در ابتدا تحت آزمایش قرار می گیرند تا کمبودهای آنان مشخص شود.

 طی این جریان پزشک مورد نظر تغذیه مناسب را پیشنهاد می دهد. تیم های مراقبت از افراد مبتلا به سرطان به شما در این حیطه کمک بسیاری می کنند. در این تیم افراد متخصص در همه زمینه های مورد نیاز برای درمان به فعالیت مشغول هستند و کار را برای افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، راحت تر می کنند.

 

در واقع فواید تغذیه خوب در این بیماری می تواند نتایج زیر را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

  • با تغذیه مناسب در طول درمان احساس بهتری خواهید داشت.
  • تغذیه خوب می تواند قوای جسمی شما را بالا ببرد. از این طریق مقاومت و انرژی شما برای درمان این بیماری بیشتر می شود.
  • باعث افزایش وزن و تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن می شود.
  • از ایجاد عفونت در بدن جلوگیری می کند.
  • بهبودی و درمان شما با سرعت بیشتری روبرو می شود.
  • تحمل شما را در هنگام مشاهده عوارض جانبی درمان بالاتر می برد.
  • روحیه شما را افزایش می دهد.

بنابراین از این طریق امید به زندگی در افراد بالاتر می رود. زیرا انرژی مورد نیاز برای مقابله با عوارض ایجاد شده در طی درمان را به دست می آورند. در برخی از مواقع درمان افراد مبتلا به این بیماری میسر نیست. زیرا هزینه های درمان و رژیم غذایی این بیماری بسیار بالا است. به همین منظور انجمن حمایت از بیماران سرطانی به وجود آمده است. این انجمن ها با کمک های مردمی و خیرین به این افراد در هزینه های مورد نظر کمک می کنند.

بی شک خرید استند تسلیت یا تاج گل توسط مردم می تواند هزینه های این افراد را در درمان این بیماری تامین کند. با تاسیس خیریه سرطانی این امکان برای بیماران مبتلا به این بیماری فراهم می شود تا درمان های خود را تا انتها انجام دهند. شما هم می توانید جزء افرادی باشید که به این بیماران کم بضاعت در هزینه های جاری کمک می کنند.

 

تغذیه خوب چه نتایجی را در درمان سرطان ایجاد می کند؟

 

مواد غذایی مورد نیاز برای درمان سرطان

 

خوردن غذاهای خوب به این معنی است که مجاز به مصرف هر نوع غذایی هستید. زیرا رژیم های غذایی افراد باید به گونه ای باشد تا همه مواد مغذی مورد نیاز بدن از این طریق تامین شود. به همین دلیل هیچ ماده غذایی را در طول درمان این بیماری حذف نکنید. در ادامه مقاله نمونه ای از مواد مغذی را برای درمان سرطان را بررسی می کنیم.

 

پروتئین ها                         

سرطان سلول های بدن را تحت تاثیر منفی قرار می دهد. در طی این بیماری توده های بدخیم از تکثیر این سلول ها ایجاد می شود. زمانی که بدن شرایط مناسب برای رشد سلول های جدید را نداشته باشد، درمان این بیماری امکان پذیر نخواهد بود.

یکی از مواد مورد نیاز برای رشد و ترمیم سلول های جدید را پروتئین می نامند. این ماده سیستم ایمنی بدن را بالا می برد و به بیماران مبتلا به این بیماری کمک می کند تا مقاومت لازم در طول درمان را به دست آورند. در صورتی که دارای کمبود این ماده مغذی باشید، بدن به طور خودکار از ماهیچه ها برای سخت و ساز خود استفاده می کند. این امر سبب می شود تا مقاومت بدن در برابر عفونت ها و عوامل خارجی کمتر شود.

شیمی درمان و پرتو درمانی جز سخت ترین درمان های سرطان هستند. برای اینکه بدن بتواند در زمان درمان ایستادگی لازم را به دست آورد، باید پروتئین اضافی دریافت کند. با خوردن مرغ، ماهی، سویا، گوشت قرمز بدون چربی، تخم مرغ، لبنیات کم چرب، کره، آجیل، گردو، لوبیای خشک، حبوبات مانند نخود فرنگی و عدس می توانید به تحقق این امر کمک کنید.

 

چربی ها

نقش چربی ها در تامین انرژی مورد نیاز بدن و محافظت از بافت های آن ثابت شده است. فواید تغذیه خوب در درمان سرطان را می توانید به واسطه مصرف چربی های مفید اشباع شده و غیر اشباع مشاهده کنید. چربی های اشباع شده در منابع حیوانی مانند گوشت و مرغ، شیر کم چرب پنیر و کره یافت می شود. برخی از روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل، هسته خرما و روغن نخل نیز دارای چربی های اشباع شده است.

تنها با مصرف ۱۰ درصد از این چربی ها انرژی مورد نیاز را به دست آورید. مصرف بیش از این مقدار می تواند کلسترول خون را بالا ببرد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. چربی های غیر اشباع نیز در دانه های آفتابگردان، روغن بذر کتان، ذرت و غذاهای دریایی به وفور وجود دارد.

 

کربوهیدرات ها

این مواد نیز در تامین انرژی مورد نیاز بدن نقش موثری دارند. از این طریق سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می کند. همچنین سلول های جدید با سرعت بیشتری ترمیم و تولید می شوند. با خوردن میوه ها، سبزیجات و غلات، برنج، ماکارونی، سیب زمینی و شیرینی ها این مواد به راحتی تامین می شوند.

از طریق مصرف این مواد ویتامین ها، فیبر، مواد معدنی نیز به بدن وارد می شود. فواید تغذیه خوب در درمان سرطان می تواند با مصرف کربوهیدرات ها به خوبی قابل رویت باشد.

 

کربوهیدرات ها

 

ویتامین ها و مواد معدنی

فواید تغذیه خوب در درمان بیماری سرطان به حدی است که صحبت در مورد تمام جزئیات آن در یک مقاله نمی گنجد. به همین دلیل نکات مهم و کلیدی در تغذیه خوب را برای شما عنوان می کنیم. یکی از مواد مورد نیاز برای درمان بیماری سرطان ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

بر کسی پوشیده نیست که ویتامین ها دارای انواع مختلفی هستند که با مصرف میوه های متفاوت به بدن وارد می شوند. برای افزایش عملکرد مناسب بدن وجود ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی افراد مبتلا به سرطان ضروری است. در برخی از موارد از مکمل های این مواد نیز می توان استفاده کرد.

 

آنتی اکسیدان ها در درمان بیماری سرطان

این مواد ویتامین های C، A و E هستند. موادی مانند سلنیوم و روی، به مولکول ها و رادیکال های آزاد جذب می شوند و از این طریق از حمله این مولکول های مخرب به سلول های بدن خودداری می کنند. به واسطه این امر سیستم ایمنی بدن بالاتر می روند. میوه و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان های غنی هستند. با مصرف این مواد دریافت خواهید کرد که فواید تغذیه خوب در درمان سرطان تا چه اندازه مهم است.

 

مصرف مایعات به خصوص آب را جدی بگیرید

در طول شیمی درمانی آب و مایعات بدن کاهش پیدا می کند. به منظور بالا بردن عملکرد بدن مصرف آب تا حد زیادی می تواند به شما کمک کند تا عوارضی مانند اسهال و استفراغ را در زمان درمان کمتر مشاهده کنید. مصرف روزانه ۸ لیوان آب تا حدود زیادی مایعات مورد نیاز سلول ها را تامین می کند.

فواید تغذیه خوب در درمان سرطان سبب می شود تا افراد مواد مورد نیاز بدن را دریافت کنند. زمانی که بدن این مواد را از دست می دهد با مصرف زیادتر این مواد باید انرژی از دست داده خود را به دست آورید. نگران هزینه های رژیم های غذایی خود نباشید.

امروزه با تاسیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی تامین هزینه های درمان برای افراد مبتلا به این بیماری راحت تر شده است. خرید تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از این انجمن ها می تواند هزینه های مورد نظر برای درمان این مشکل را برای افراد بیمار تامین کند. خیریه سرطانی از جمله مکان هایی است که کمک های مردمی در آنجا به دست این افراد خواهد رسید. 

 

مصرف مایعات به خصوص آب را جدی بگیرید

 

تعداد بازدید : 3049

نظرات

جواد

1 سال و 9 ماه و 6 روز پیش

چرا مطلب غیر علمی و اشتباه مینویسید؟ کربوهیدرات برای سرطان ضرر داره و باعث گسترش توده یا بافت سرطانی میشه، بعد شما اومدی نوشتی کربوهیدرات خوبه. چرا اطلاعات اشتباه میدی به مردم. با جون مردم بازی نکن

اس

1 سال و 3 ماه و 13 روز پیش

بله کاملا درست میگن ایشون کربوهیدرات و قند باعث تامین انرژی سلول های سرطانی و تکثیرشون میشه

ثبت نظر

ارسال