Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 22 و 8 دقیقه

ویروس کرونا چطور ریه ها را تسخیر می کند؟

ویروس کروناترس از کرونا|مبارزه با کرونا

ویروس کرونا به عنوان یک بیماری همه گیر در جهان شناخته می شود. پس از ورود این ویروس به بدن، ریه آسیب خواهد دید. در واقع پس از ایجاد عفونت در ریه فرد دچار علائم حاد تنفسی، سرفه و تب می شود. افراد سیگاری بیش از سایر افراد ریه آنها در گیر این بیماری خواهد شد.

سه شنبه 5 فروردین 1399 ساعت 13:53

کرونا به عنوان یکی از ویروس هایی شناخته می شود که سرعت انتشار بالایی دارد و در حال حاضر به سطح همه گیر جهانی رسیده است. علائم این ویروس در روزهای ابتدایی مانند بیماری های رایج کم خطر از جمله سرماخوردگی است. تنها تفاوتی که این بیماری با سایر بیماری ها دارد و حتی می تواند آن را به عنوان یک بیماری خطرناک جلوه دهد، ورود ویروس به ریه است.

اغلب بیماران در روزهای ابتدایی علائمی را در خود مشاهده می کنند و این باعث می شود که آن را با دیگر بیماری ها مانند سرماخوردگی و آنفولانزا اشتباه بگیرند. به همین جهت ترجیح می دهند به جای مراجعه به پزشک درمان های خانگی را انجام دهند. این امر در طی طولانی مدت سبب ایجاد عفونت در ریه های فرد می شود که در پی آن بیمار با مشکلات حاد تنفسی روبرو خواهد شد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید که در خصوص آسیب ویروس کرونا به ریه توضیحات بیشتری دهیم.

 

نحوه ورود ویروس کرونا به ریه

همانطور که گفته شد هنگامی که کرونا وارد بدن می شود به یکی از بخش های مهم بدن یعنی ریه، آسیب های جدی وارد می کند. در نتیجه بهتر است آگاهی خود را نسبت به نحوه ورود این ویروس به بدن بالا ببریم که بتوانید از ورود آن جلوگیری کنیم.

ساده ترین راه ورود این ویروس به بدن از طریق قطرات سرفه و عطسه است. در واقع هنگامی که فردی از فاصله ای نزدیک سرفه یا عطسه کند و ناقل آن بیماری باشد، به راحتی به فرد مقابل خود انتقال می دهد. همچنین ممکن است این قطرات در سطوح قرار گیرد. اگر فردی با سطوح آلوده تماس داشته باشد و دهان یا بینی خود را با دستان آلوده لمس کند، دچار این بیماری خواهد شد.

در نهایت با تماس ذرات آلوده، ویروس وارد بدن شده و از راه بینی بر روی غشاهای محیطی آن تجمع می کند. در واقع از این طریق به راحتی می تواند وارد گلوی شما شود. ویروس به سلول هایی که در قسمت پشت گلو وجود دارند، متصل می شود و کار خود را آغاز می کند. ویروس ها پروتئین های سطح آن را دریافت می کنند و این امر سبب می شود که به سلول ها راه پیدا کنند. پس از ورود به سلول ها به راحتی وارد ریه فرد بیمار می شوند.

در صورتی که مراقبت های مورد نیاز انجام نگیرد، سبب ایجاد عفونت های بیشتر شده و در نهایت تنگی نفس شدیدی در فرد ایجاد خواهد شد.

 

ویروس کرونا چگونه سبب ایجاد تنگی نفس در فرد می شود؟

هنگامی که ویروس ها وارد سلول های سالم بدن می شوند، پس از مدتی در بدن تکثیر خواهند شد. ویروس های تکثیر شده به دیگر سلول های سالم موجود در بدن نیز آسیب وارد می کنند. علائم این تکثیر در بدن، گلودرد و سرفه خشک است.

کرونا به تدریج از راه گلو به لوله های برونشیت در بدن راه پیدا می کند و در این مواقع ویروس ها به ریه می رسند. غشاهایی در ریه وجود دارد که پس از ورود کرونا دچار التهاب خواهد شد. در نهایت این امر موجب می شود که فرایند اکسیژن رسانی و خارج شدن دی اکسید کربن در بدن مختل شود.

تورم های ایجاد شده و اختلالاتی که در اکسیژن رسانی به وجود می آید، سبب ایجاد ریه هایی پر از مایع چرکی و سلول های مرده می شود. در نهایت شما دچار ذات الریه یا همان عفونت ریه خواهید شد. هرچه عفونت ایجاد شده در ریه بیشتر باشد، این اختلالات تشدید می یابد.

وجود این عفونت ها در ریه سبب ایجاد تنگی نفس در بیمار می شود. برخی از بیماران به قدری با این مشکل در گیر هستند که می بایست با استفاده از دستگاه تنفسی فرایند اکسیژن رسانی را انجام دهند و در بدترین شرایط به گونه ای است که حتی هیچ دستگاه تنفسی برای ادامه زندگی آنها جوابگو نخواهد بود، در این مواقع فرد مبتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می دهد.

ویروس کرونا جهت ورود به ریه چه مسیری را طی می کند؟

محققان در چین روند ورود ویروس را به طور دقیق بررسی کرده اند. بر اساس یافته های آنها ویروس ها از  دو طرف به ریه ها راه پیدا می کنند. اما ویروس ها مدت زمانی را در قسمت هایی مانند بینی و گلو تجمع می کنند و سپس به تدریج به دستگاه تنفسی ورود می یابند.

 در واقع مدت زمانی در نای و سایر مسیر های ورودی به ریه باقی می مانند و پس از چند روز به ریه فرد وارد می شوند. نیمی از افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند، در سی تی اسکن آنها عفونتی در ریه مشاهده نمی شود. چرا که هنوز ویروس ها در مسیر ابتدایی ورود به ریه ها هستند.

کرونا|ویروس کرونا

 

آیا ویروس کرونا فقط به ریه ها آسیب می رساند؟

اغلب افراد تصور می کنند که این ویروس پس از راهیابی به بینی یا دهان در نهایت به ریه ها وارد می شود. اما ممکن است پس از تجمع در بینی به دستگاه گوارش فرد راه یابد و دستگاه گوارش وی دچار اختلالاتی شود. به همین دلیل برخی از افراد علاوه بر تجربه علائمی مانند تب یا سرفه دچار اسهال یا سوء هاضمه می شوند.

بر اساس تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، نشان می دهد که این ویروس به خون و مدفوع نیز راه پیدا می کند. اما به طور دقیق مشخص نیست که  ویروس کرونا چه مدت زمانی باقی می ماند. بر اساس دیگر یافته ها، این ویروس می تواند علاوه بر آسیب بر ریه به دیگر اندام های حیاتی بدن مانند کبد، کلیه و قلب نیز آسیب های جدی وارد کند.

تحمل آسیب های وارد شده در هر فرد متفاوت است و بسته به عملکرد سیستم ایمنی بدن پاسخگویی های متفاوتی دارند. حال تصور کنید که این اندام های ضروری در بدن قبل از ورود ویروس کرونا آسیب دیده باشند، مسلماً تحمل و مبارزه بدن با آنها بسیار کمتر است و فرد شانس کمتری برای زنده ماندن خواهد داشت.

علائم ویروس کرونا پس از ورود به ریه

بسیاری از افراد تصور می کنند زمانی که این ویروس وارد بدن و در نهایت وارد ریه می شود، قطعاً با علائمی همراه خواهد بود. به طور کلی علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس در اغلب مراجعه کنندگان مشاهده می شود.

اما همیشه وجود این ویروس علائمی را از خود نشان نمی دهد و پس از گذشت مدت زمانی به طور کلی فرد بهبود خواهد یافت. بر اساس تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، حدود ۸۰ درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، علائمی را در خود مشاهده نمی کنند یا علائم انقدر خفیف هستند که جدی گرفته نمی شوند.

تنها ۲۰ درصد از افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، دچار مشکلات تنفسی خواهند شد. در واقع اثرات ناشی از کرونا بسته به سیستم ایمنی هر فرد متفاوت است. در صورتی که سیستم ایمنی قدرتمندی داشته باشید، علائم و مشکلات حادی در طی بیماری مشاهده نخواهید کرد.

معمولاً افرادی که در سنین بالا هستند و مشکلات جدی از قبیل دیابت را تجربه می کنند، بیش از سایر افراد در خطر ابتلا به آسیب های جدی این نوع ویروس هستند.

چه افرادی ریه های آسیب پذیر تر در مقابل کرونا دارند؟

همانطور که گفته شد یکی از قسمت های بدن که توسط ویروس کرونا تحت تاثیر قرار می گیرد، ریه است. هنگامی که این ویروس با سیستم ایمنی بسیار بالایی روبرو شود، پس از مدتی بیماری ایجاد شده در بدن بهبود می یابد.

اما به این نکته توجه داشته باشید که فقط داشتن سیستم ایمنی بالا نمی تواند راهی برای مقابله باشد. چرا که برخی از عوامل می تواند زمینه آسیب رساندن کرونا در ریه را بالا ببرد و ریه فرد آسیب پذیر تر باشد.

افرادی که سیگاری هستند نسبت به افراد غیر سیگاری ریه های آسیب پذیرتری دارند. این افراد نه تنها در مقابل ویروس کرونا بلکه در برابر بسیاری از بیماری های این چنینی مانند آنفولانزا مقاومت چندانی ندارند. در واقع این افراد هنگامی که ویروس وارد بدن می شود، با مشکلات حاد تنفسی روبرو خواهند شد.

به طور کلی افرادی که سیگار می کشند، بیشتر از سایر افراد در ریه آنها مخاط مشاهده می شود. چرا که ریه سعی در تمیز کردن دودهای وارد شده در ریه را دارد. وجود این روند در بدن سبب می شود که سیستم ایمنی آنها نسبت به سایر افراد کاهش یابد.

 

حتی خانواده آن دسته از افرادی که سیگار می کشند به دلیل ورود دود به ریه، در برابر این بیماری ریه هایی آسیب پذیر تر دارند و می تواند آنها را با مشکلات حاد تنفسی روبرو کند. در نتیجه بهتر است جهت مقابله با این بیماری، عادت های غلط خود را ترک کرده و خود را در مقابل این ویروس ایمن کنید.

آسیب جدی ویروس کرونا بر ریه

همانطور که گفته شد پس از ورود این ویروس بر بدن یکی از قسمت های مهم بدن به نام ریه دچار آسیب می شود. برخی از افراد تصور می کنند که پس از بهبودی این بیماری ریه همانند قبل عملکرد طبیعی خود را خواهند داشت.

اغلب افرادی که دچار این ویروس می شوند و با علائم حاد تنفسی همراه هستند، پس از بهبودی این بیماری دیگر عملکرد سابق ریه های سالم خود را نخواهند داشت. در واقع بر اساس شواهدی که گزارش شده است، افراد مبتلا پس از بهبودی ۲۰ تا ۳۰ درصد از عملکرد ریه خود را از دست می دهند.

با این وجود به طور کلی مشخص نیست که ویروس کرونا در طولانی مدت چه آسیب هایی را بر ریه وارد می کند. به عنوان مثال ممکن است فردی پس از پیاده روی سریع دچار مشکلات حاد تنفسی شود. پزشکان برای بهبودی این افراد راهکارهایی را در نظر گرفته اند که بتوانند پس از درمان ویروس، تمرینات به خصوصی را انجام دهند. به عنوان مثال انجام تمرینات ورزشی مانند شنا برای احیا ریه و عملکرد بهتر آن بسیار تاثیر گذار است.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، این بیماری به عنوان یک بیماری جدی و همه گیر در جهان شناخته می شود. کرونا به عنوان یک بیماری جدید در دنیا که اثرات آن در بدن می تواند بسیار آسیب پذیر باشد.

یکی از علائمی که سبب شده این ویروس با دیگر ویروس ها متفاوت باشد، آسیب آن به بافت های ریه است. در واقع مشکلات حاد تنفسی به عنوان یکی از علائم جدی این ویروس شناخته می شود. وجود این مشکل سبب شده که افراد زیادی از این بیماری هراس داشته باشند.

با وجود این که این ویروس نسبت به سایر ویروس ها کشندگی بسیار کمتری دارد اما سرعت انتقال آن بسیار بالا است و این موضوع باعث نگرانی بسیاری از افراد می شود. سرعت همه گیر شدن آن به قدری بالا است که ابتدا با تعدادی محدود در کشور چین شروع شده و در حال حاضر تعداد زیادی از افراد را در دنیا در گیر کرده است.

در صورتی که پیشگیری های لازم در این خصوص انجام نگیرد، زنجیره انتقال روز به روز در سراسر دنیا افزایش خواهد یافت. نکته قابل تاملی که در این خصوص وجود دارد، این است که افراد سیگاری نسبت به سایر افراد در خطر ابتلا به این بیماری هستند. چرا که آنها ریه هایی آسیب پذیرتر از افراد دیگر دارند.

همچنین تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، نشان می دهد افرادی که پس از ابتلا به ویروس کرونا بهبود می یابند، ممکن است اثرات آنها را تا آخر عمر در ریه های خود مشاهده کنند. در واقع بسیاری از افراد کار هایی را که در گذشته بدون هیچ مشکلی انجام می دادند، دیگر توانایی انجام آن را نخواهند داشت.

به عنوان مثال یک پیاده روی سریع ممکن است در فرد احساس خفگی ایجاد کند. اما پزشکان با انجام راهکارهایی مانند شنا سعی بر این دارند که ریه افرادی که بر اثر این ویروس آسیب دیده اند را بهبود ببخشند. به طور کلی بهتر است قبل از دچار شدن به این ویروس راهکار هایی مانند ماندن در منزل و استفاده از ماسک و دستکش را جهت پیشگیری این بیماری در نظر داشته باشید.

تعداد بازدید : 5679

نظرات

M

3 سال و 1 ماه و 20 روز پیش

ممنون از اين مقاله مفيد

M

3 سال و 1 ماه و 20 روز پیش

ممنون از اين مقاله مفيد

ثبت نظر

ارسال