Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 17 و 45 دقیقه

واکسن کرونا در مبتلایان به سرطان چقدر موثر است؟

ویروس کرونا|بیماری کرونا

بیماری سرطان یکی از آن دسته بیماری هایی است که نیاز به مراقبت فراوان داشته و افراد مبتلا به این بیماری باید در زمان همه گیری کرونا نکات بهداشتی را رعایت کرده تا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نشوند. با توجه به واکسناسیون سراسری کرونا در ایران و جهان تا حدی میزان نگرانی کاهش یافته است اما با این وجود نیز بیماران سرطانی باید مراقبت های لازم را انجام دهند.

جمعه 17 دی 1400 ساعت 22:23

همه گیری یا پاندمی کرونا در سرتاسر دنیا تمام افراد جوامع مختلف را درگیر خود کرده است. این بیماری یکی از دلایل مهم مرگ و میر در جهان به شمار می آید که باید با رعایت نکات بهداشتی از پخش شدن آن جلوگیری کرد. امروزه بحث واکسناسیون کرونا یا بیماری کووید ۱۹ بسیار داغ است و شاید شما نیز جزء آن دسته از افرادی باشید که به دنبال واکسن و ایمنی حاصل از آن هستید.

در این خصوص یک سری محدودیت ها و مواردی خاص برای بیمارانی که دچار سرطان هستند وجود دارد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به بررسی موضوع موثر بودن واکسن کرونا در مبتلایان به بیماری سرطان بپردازیم و در این باره اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

ویروس کرونا:‌

 

لازم به ذکر است که کل دنیا درگیر ویروس کرونا هستند. باید اشاره شود که کرونا خانواده ای از انواع ویروس ها هستند که قابلیت سرایت بالایی دارند و می توانند انسان ها و حیوان ها را بیمار نمایند. تعداد زیادی از ویروس ‌های کرونا که اکنون شناخته شده اند،  موجب ابتلا به طیفی از عفونت های دستگاه تنفسی در انسان ها می‌ شوند. که از سرما خوردگی تا ابتلا به بیماری ‌های شدیدتری مثل سندروم تنفسی سارس و مرس را شامل می شوند.

 

ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است عامل ابتلا به بیماری کووید-19 است. منشا این بیماری بر طبق تحقیقاتی که انجام شده است، از ووهان چین بوده و از این شهر به تمام دنیا سرایت کرده است.

لازم به ذکر است که بیماری سرطان یکی از آن دسته بیماری هایی است که بسیاری از افراد در سطح دنیا به آن مبتلا هستند. نگرانی تمامی پزشکان از ابتلا افراد دچار سرطان به بیماری کووید ۱۹ هستند، بنابراین در تلاش اند که به آن ها مسائل بهداشتی را آموزش دهند و هم چنین آن ها را در اولویتی برای تزریق واکسن های مربوطه قرار دهند. در ادامه به بررسی همین موضوعات خواهیم پرداخت.

 

علائم کووید ۱۹ :‌

 

کووید ۱۹ علائم خاصی دارد که این علائم با بیماری های دیگر مانند آنفولانزا و سرما خوردگی مشترک است. اما نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که در دوران همه گیری کرونا دیگر ویروس ها تا حدی کم رنگ شده و همه افراد معمولا به این بیماری مبتلا می شوند.

بنابراین لازم است که اگر علائمی مشابه با علائم سرما خوردگی داشتید، به پزشک مراجعه کرده و از تست های کووید ۱۹ استفاده کنید و در صورت دچار شدن به این بیماری درمان خود را آغاز نمایید. حال باید اشاره شود که از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ به صورت زیر می باشد:‌

 

  • تب
  • خستگی و بدن درد
  • سرفه‌ های خشک
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی
  • سر درد
  • قرمزی چشم ها و ...

 

 موارد ذکر شده در بالا از رایج ‌ترین علائم ابتلا به بیماری کووید-19 می باشند. بعضی از بیماران ممکن است علائم دیگری مثل درد و کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال نیز داشته باشند. از جمله موارد بسیار مهم این است که علائم شروع بیماری کرونا یا کووید ۱۹ معمولا خفیف هستند و شروع آن ‌ها تدریجی است و بعد از سه الی ۱۴ روز علائم آن ها به اوج خود می رسد.

 

برخی از افراد مبتلا ممکن است هیچ یک از علائم بیماری را تجربه نکرده و احساس ناخوشی نکنند اما ناقل ویروس کرونا باشند. بنابراین در دوران همه گیری بیماری کرونا بسیار لازم است که همه افراد از ماسک استفاده کنند و موارد بهداشتی را رعایت فرمایند تا بدین ترتیب بتوان زنجیره انتقال این بیماری را به حداقل مقدار خود رساند.

 

از جمله نکات بسیار مهمی که درباره بیماری کرونا باید بدانید، به صورت زیر می باشد:

  • بیشتر مبتلایان (حدود 80 درصد) هیچ گونه علائمی ندارند و اما ناقل ویروس می باشند.
  • تقریباً از هر 6 نفر مبتلا به کووید-19، یک نفر به شدت بیمار شده و دچار تنگی نفس می‌ شود و حتی ممکن است جان خود را از دست بدهد.
  • در سالمندان و افرادی که بیماری ‌های زمینه ‌ای مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی یا دیابت دارند، احتمال وخامت بیماری بیشتر است.
  • کسانی که علائم تب، سرفه و تنگی نفس دارند باید به پزشک مراجعه کنند.

 

واکسن کرونا:

 

واکسن ها بهترین موارد و دارو برای افزایش ایمنی سطح بدن در تمام بیماری های ویروسی می باشند. بیماری کرونا نیز از این فاعده مستثنی نبوده و شرکت های دارو سازی بسیار بزرگی در این راستا به طراحی و تولید واکسن ها پرداخته اند و واکسن های مختلفی را به دنبا عرضه کرده اند که با استفاده از آن ها می توان به سطح ایمنی بسیار مطلوبی رسید.

 

برای آن که ساز و کار و عملکرد واکسن ها را بیشتر توصیح دهیم، باید اشاره کنیم که برای آن که بتوانیم به بدن خود ایمنی کافی برای مبارزه با ویروس ها را بدهیم، باید قطعاتی از ویروس منهدم شده را که قابلیت بیماری زایی ندارد وارد بدن نماییم تا بدین ترتیب بدن ما در برابر ویروس مورد نظر مقاوم شود. به این دارو ها که به صورت تزریقی وارد بدن ما می شوند، واکسن می گویند.

به هنگام ورود قطعات کشته شده از ویروس گلبول ها این قطعات را شناسایی کرده و برای آن ها پادتن تولید می کنند و در این صورت اگر ویروس فعال وارد بدن شود به علت وجود پادتن مخصوص آن ویروس در بدن، سریعا ویروس نابود شده و بدن در برابر بیماری محافظت خواهد شد.  

 

بنابراین بدن ما با استفاده از واکسن ها می توانند در برابر عفونت های مختلف جان سالم به در ببرند و بیمار نشوند. ویروس های گروه کرونا که از جمله ویروس های جدید هستند نیز با استفاده از واکسن قابلیت کنترل داشته و می تواند بیماری کمی را برای ما به وجود بیاورد. با استفاده از واکسن های کرونا بدن ما می تواند در برابر آن مقاومت کند.

 

اگر فردی واکسن نزند و هم چنین بیماریهای نظیر مشکل تنفسی و دستگاه دفاعی بدن  را داشته باشد، به دلیل عدم آمادگی بدن در برابر ویروس ها، این ویروس می تواند تخریب سلول های ریه را به مرز خطرناکی رسانده و موجب مرگ بیمار شود. به همین دلیل این ویروس قدرت کشندگی بالایی ندارد اما به دلیل سرعت و قدرت سرایت بالا می تواند افراد زیادی را مبتلا نماید و هرچه تعداد افراد بالاتری مبتلا شوند، به طور قطع مرگ و میر نیز افزایش خواهد یافت.

 

ویروس کرونا

 

از جمله واکسن های ساخته شده (برای مقابله با بیماری کرونا) در کشورهای مختلف دنیا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • واکسن آسترازنکا
  • واکسن سینوفارم
  • واکسن فایزر
  • واکسن مادرنا
  • واکسن برکت
  • واکسن رازی
  • واکسن بهارات و ....

بهتر است زمانی که به هر کدام از این واکسن ها دسترسی داشتید، از آن ها استفاده کرده و بدن خود را در برابر این بیماری مقاوم کنید.

 

واکسن کرونا و بیماری سرطان:

 

باید اشاره شود، افرادی که نقص ایمنی دارند، چه مادرزادی و چه ناشی از درمان سرطان،  در صورت آلوده شدن به ویروس کرونا در معرض خطر شدید ابتلا به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند.

 

همان گونه که می دانید، تزریق واکسن کرونا یا عدم تزریق آن از مهم ترین و اصلی ترین دغدغه های مبتلایان به سرطان می باشد و این بیماران باید بدانند که صرف نظر از هر نوع درمان، می توانند واکسن کرونا را دریافت کنند و بدین ترتیب سیستم ایمنی بدن خود را در ارتباط با این بیماری تقویت نمایند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که تصمیم گیری در مورد زمان بندی واکسیناسیون کووید- ۱۹در بیماران دچار بدخیمی، باید به صورت فرد به فرد و تحت مشاوره پزشک معالج انجام گیرد.

 

از جمله نکات قابل توجهی که از دانشگاه شهید بهشتی درج شده است به این شکل است که:

  • اگر سرطان فعال یا سرطان بدخیمی هماتولوژیکی دارید که نیاز به شیمی درمانی دارد یا در پنج سال گذشته تومور تشخیص داده شده داشته اید، ممکن است خطر ابتلا به بیماری کرونا شدید در شما افزایش داشته باشد و احتمالاً برای واکسیناسیون19Covid-  در اولویت قرار خواهید گرفت. بنابراین باید با پزشکان در این باره مشورت نمایید.
  • صرف نظر از هر نوع درمانی که بیماران مبتلا به سرطان دارند می توانند واکسن کرونا را دریافت کنند و تزریق واکسن مانعی برای ادامه درمان نیست. در کل بیمارانی که جزء بیماران زمینه ای می باشند در دریافت واکسن اولویت دارند.
  • به صورت کلی در زمانی که شرایط بیمار به گونه ای باشد که بتوان شیمی درمانی را به تعویق انداخت، پزشکان توصیه دارند که به منظور حفظ کارایی واکسن، بهتر است دو هفته قبل از شروع شیمی درمانی، واکسیناسیون کووید-۱۹انجام شده باشد.
  • لازم به ذکر است که در اکثر موارد شیمی درمانی بیماران را نمی توان به تاخیر انداخت. در چنین شرایطی بیمار می تواند در دوره شیمی درمانی نیز واکسن را دریافت کند، اما توصیه می شود در همان روزهایی که بیمار شیمی درمانی می شود واکسن تزریق نشود و قبل از آن انجام شود.
  •  اگر پیش از تزریق واکسن، شیمی درمانی کرده اید، پیشنهاد می شود واکسن را وقتی گلبول های سفید خون در حد طبیعی قرار دارند، انجام دهید.
  • برای بیمارانی که در شرف تکمیل سیتوتوکسیک درمانی هستند، توصیه می شود اولین دوز واکسن پس از اتمام درمان و تفکیک دوره نادر تجویز شود.
  • اگر شیمی درمانی سیتوتوکسیک یا ایمونوتراپی دریافت می کنید، برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند که واکسن ۱۵روز پس از درمان و ۷روز قبل از درمان بعدی که مربوط به سه رژیم هفتگی است، تجویز شود.
  •  پزشکان توصیه دارند که واکسیناسیون بین چرخه شیمی درمانی و دور از دوره نادر انجام شود (دوره شمارش خون، معمولاً ۷-۱۴روز پس از درمان، اما این ممکن است بسته به درمان خاص متفاوت باشد)
  • در صورت جراحی برنامه ریزی شده، بهتر است حداقل یک هفته قبل از عمل، واکسیناسیون انجام شود. واکسیناسیون را می توان در هر زمان از عمل، با شمارش بهینه گلبول های سفید انجام داد.
  • اگر در گذشته واکنش شدید آلرژیک به واکسن های دیگر یا داروهای تزریقی را تجربه کرده اید یا انواع خاصی از آلرژی دارید، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید ، زیرا ممکن است راهنمایی متفاوت باشد.  

 

واکسن کرونا و بیماری سرطان

 

با توجه به تمامی موارد و نکات مهم ذکر شده در بالا، به این نتیجه رسیده ایم که تزریق واکسن کرونا برای تمامی بیماران زمینه ای به خصوص بیمارانی که سرطان دارند و از این بیماری رنج می برند، بسیار مفید و ضروری است. در واقع آزمایشات و بررسی ها و تحلیل های زیادی بر روی بیماران سرطانی و واکسن کووید ۱۹ انجام شده است. می توان اذعان داشت که با بررسی پادتن‌ ها، سلول ‌های بی و سلو ل‌های تی که سیستم دفاعی بدن را تشکیل می ‌دهند، مشخص می شود تزریق واکسن به افراد تحت شیمی درمانی تا حدی موجب افزایش ایمنی بدن می شود.

 

اما سطح ایمنی ایجاد شده بسیار پایین ‌تر از افراد سالم می باشد. با این حال رسیدن به این سطح ایمنی نیز خبر بسیار خوشحال کننده ای می باشد. تزریق دز سوم واکسن، سطح ایمنی این بیماران را به اندازه سطح ایمنی افراد سالمی که دو دز واکسن را دریافت کردند، افزایش می‌ دهد بنابراین تمامی بیماران سرطانی و دیگر بیماران زمینه ای و کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند، علاوه بر دریافت دو دز واکسن کرونا بهتر است که سه دوز واکسن را دریافت نمایند.

 

سخن پایانی:‌

 

سرطان جزء بیماریهایی می باشد که درمان آن سختی های بسیاری داشته و به علاوه هزینه بسیار زیادی دارد که بسیاری از افراد جامعه قادر به پرداخت هزینه های درمان بیماری سرطان نیستند. به همین دلیل خیریه های بسیاری در این زمینه وجود دارد که می تواند به بیماران سرطانی کمک کرده و هزینه درمان آن ها را متقبل شوند.

 

خیریه سرطان محمد حسین رضوی برای درمان تمام سرطان ها و افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند، گامی بسیار مهم برداشته است و شما عزیزان می توانید با خرید تاج گل و استند تسلیت از موسسه خیریه به بیماران سرطانی کمک کنید و در این امر خداپسندانه شریک باشید. قطعا با این عمل شما جان بسیاری از افراد جامعه نجات پیدا خواهد کرد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیماری سرطان به وب سایت ما مراجعه فرمایید.

 

 

تعداد بازدید : 838

ثبت نظر

ارسال