Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 17 و 54 دقیقه

آیا افراد مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند؟

سرطان| درمان سرطان| ابتلا به سرطان| سرطان مثانه|مشخص کردن میزان سرطان|شیمی درمانی مثانه چگونه است|

درمان سرطان مثانه | سرطان مثانه | سرطان مثانه یکی از شایع ترین انواع سرطان در کشور ایران می باشد . به همین دلیل باید از علائم و نحوه پیشگیری آن اطلاع داشته باشیم تا بتوانیم در صورت بروز این سرطان به موقع تحت درمان قرار بگیریم .

چهارشنبه 24 آذر 1400 ساعت 18:55

سرطان مثانه یکی از شایع ترین انواع سرطان در کشور ایران می باشد . به همین دلیل باید از علائم و نحوه پیشگیری آن اطلاع داشته باشیم تا بتوانیم در صورت بروز این سرطان به موقع تحت درمان قرار بگیریم .

 

بیماری سرطان در  سال های قبل از میلاد وجود داشته است و بیماری نو ظهوری نمی باشد . اولین دانشمندی که تفاوت بین تومور های خوش خیم و بدخیم سرطانی را تشخیص داد ، سقراط بود . امروزه خیریه هایی بنا شده اند تا به بیماران سرطانی کمک کنند تا از پس بیماری خود بر بیایند. با ما همراه باشید.

 

مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرند عبارت اند از:

 
•    سرطان های رایج در کشور
•    تاریخچه سرطان
•    سرطان چیست ؟
•    انواع سرطان
•    سرطان مثانه چیست ؟
•    عملکرد مثانه چگونه است؟
•    انواع سرطان مثانه :
•    درمان سرطان مثانه چگونه انجام می شود ؟
•    تشخیص سرطان مثانه چگونه است ؟
•    پیشگیری از سرطان مثانه
•    علل بروز سرطان مثانه :
•    آیا سرطان مثانه کشنده است ؟
•    علائم سرطان مثانه چیست ؟
•    شیمی درمانی مثانه چگونه است ؟
•    داروهای شیمی درمانی مثانه چیست ؟
•    مشخص کردن میزان سرطان :
•    سخن پایانی


سرطان هایی که در کشور ایران شایع می باشد : 


از سرطان هایی که در کشود ما بسیار شایع است شامل : سرطان پستان ( سینه ) ، سرطان پروستات ، سرطان مثانه ، سرطان روده بزرگ ، سرطان دهانه رحم و معده ، می باشد.بنا بر این باید اطلاعات کاملی از علائم ، راه درمان ، پیشگیری و تشخیص سرطان ها و... داشته باشیم تا بتوانیم بیماری را به موقع درمان کنیم. 


تاریخچه سرطان


بیماری سرطان در  سال های پیش از میلاد وجود داشته است و بیماری نو ظهوری نمی باشد . اولین دانشمندی که تفاوت بین تومور های خوش خیم و بدخیم سرطانی را تشخیص داد ، سقراط بود . 

 

سرطان چیست ؟ 


برای پاسخ به این سوال که سرطان چبیت؟ باید گفت سرطان به معنای رشد غیر طبیعی و بیش از اندازه سلول ها است ، این سلول ها می توانند به بقیه سلول ها و اندام های بدن حمله کنند و آن ها را تحت تأثیر قرار دهند . زمانی که بیماری سرطان به وجود می آید ، یک دسته از سلول ها که به آن ها تومور می گویند کنار هم قرار گرفته و طی رشد بی اندازه سلول ها در نهایت به یک توده تبدیل می شوند .

 

سرطان می تواند در قسمت های مختلف بدن مانند : خون ، استخوان ، ریه ، مثانه ، چشم ها و ... گسترش یابد . در به وجود آمدن سرطان علت های مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها به صورت زیر نام برد : 

 

انواع سرطان 


سرطان های مختلفی می تواند در بدن افراد به وجود بیاید . از انواع سرطان می توان به صورت زیر نام برد : 

  1. سرطان مغز و استخوان 
  2. سرطان خون 
  3. سرطان حنجره 
  4. سرطان روده 
  5. سرطان مثانه 
  6. سرطان رحم و دهانه رحم ( در بانوان وجود دارد ) 
  7. سرطان پروستات 
  8. سرطان پانکراس 
  9. و....

 

دستگاه ادراری انسان و نحوه‌ی تشکیل تومور در مثانه

 

برای درک بیش‌تر، در مورد دستگاه ادراری صحبت خواهیم کرد. مثانه یک ارگان کیسه‌ای شکل، توخالی و انعطاف پذیر در لگن است. مهم‌ترین نقش مثانه، ذخیره‌ی ادرار قبل از خروج آن از بدن است.کلیه‌ها پس از تولید ادرار، از طریق لوله‌هایی به نام میزنای یا حالب ادرار را به مثانه منتقل می‌کنند. هنگام ادرار کردن عضلات مثانه منقبض می‌شوند و ادرار از طریق لوله‌ای به نام میزراه (پیشابراه یا مجرای ادراری) از بدن خارج می‌شود. در مردان پروستات نیز عضوی از دستگاه ادراری است.

 

دیواره‌ی مثانه دارای سه لایه است: سلول‌های اوروتلیال (urothelium) که سطح داخلی مثانه، لگنچه‌ی کلیه و حالب (میزنای) را پوشش می‌دهند. لایه‌ی ماهیچه‌ای خارجی که ماسکولاریس پروپریا (muscularis propria) نام دارد و به وسیله‌ی لایه‌ای نازک و فیبروزی به نام لامینا پروپریا (lamina propria)، از سلول‌های اوروتلیال جدا می‌شود.وجود سلول‌های سرطانی در لگنچه‌ی کلیوی و مجاری ادراری فوقانی نیز نوعی سرطان مثانه محسوب شده و اغلب با نام سرطان مثانه‌ی فوقانی یا سرطان مجاری ادراری فوقانی شناخته می‌شود.

 

سرطان مثانه| درمان سرطان مثانه


سرطان مثانه چیست ؟ 


سرطان مثانه به معنای این است که توده های داخلی سطح مثانه تغییر بکند و رشد آن ها زیاد و غیر قابل کنترل شود . توموری که در مثانه به وجود می آید به دو دسته کلی تقسیم بندی می شود : خوش خیم و بد خیم .


بدخیم : این دسته از سرطان به این معنا است که سلول های سرطانی می توانند بیش از اندازه گسترش یابند و به قسمت های دیگر بدن و اندام انسان منتقل شوند و آن ها را تحت تأثیر قرار دهد .

 

خوش خیم : به این معنا است که تومور های خوش خیم نمی توانند به سایر قسمت های بدن منتقل شوند . ( شایان به ذکر است که تومور های خوش خیم مثانه نادر می باشند )

 

باید به اطلاع شما عزیزان برسانم که خطر ابتلا به سرطان مثانه میتواند برای افراد و نژاد ها متفاوت باشد.سرطان مثانه اصولا در بین افرادی که سفید پوست هستند بسیار بیشتر اتفاق می افتد.

 

اما این موضوع بدین منظور نیست که دیگر نگران ابتلا به سرطان مثانه نباشیم، اما با این حال تحقیقات نشان داده است که افراد سفید پوست احتمال اینکه به سرطان مثانه مبتلا بشوند بسیار بیشتر است.با توجه به نتیجه تحقیقات، مردان بیشتر قربانی این بیمار و سرطان مثانه میشوند تا زنان و البته این بیماری بیشتر در سن 65 سالگی مطرح میشود.

 

عملکرد مثانه چگونه است؟

 

مثانه محل تجمع ادرار می باشد. ادرار پس از تولید در کلیه ها از راه دو لوله باریک به نام میزنای (حالب) وارد مثانه شده و در آنجا جمع می شود. وقتی حجم ادرار داخل مثانه افزایش یابد، احساس ادرار ایجاد شده و تخلیه صورت می گیرد.

 

انواع سرطان مثانه : 


سرطان مثانه از دومین سرطان های بسیار شایع دستگاه ادراری انسان می باشد . 


در این قسمت به سه نوع از سرطان مثانه می پردازیم . 

 

  1. کارسینوم ادراری: این سرطان بسیار شایع می باشد ( در بین سرطان های ادراری ) . این نوع از سرطان درونی ترین لایه دستگاه ادراری را درگیر می کند و آن را تحت تأثیر خود قرار می دهد . 
  2. کارسینوم سلول سنگ فرشی: این نوع ازسرطان معمولا به علت تحریک مثانه اتفاق می افتد ، برای مثال می تواند به علت عفونت های ناشی از سوند به وجود بیاید ( معمولا به علت عفونت ها و پیگیری نکردن آن ها به وجود می آید ) .
  3. آدنوکارسینوما: این نوع از سرطان در سلول های غده ایی که ترشح مخاط را بر عهده دارند ، در مثانه به وجود می آید . 


درمان سرطان مثانه چگونه انجام می شود ؟ 


برای درمان سرطان مثانه عوامل مختلفی تأثیر گذارند ، از این عوامل می توان به صورت زیر نام برد : 

 

  • دانستن نوع سرطان و هم چنین درجه سرطان چیست . 
  • وضع جسمی بیمار و سلامت کلی او به چه صورت می باشد . 
  • سرطان در چه مرحله ایی قرار دارد و میزان رشد آن چقدر می باشد . 
  • و ...


حال برای درمان سرطان ها اعم از سرطان مثانه چند روش وجود دارد و می توان از این روش ها استفاده کرد . روش های درمان سرطان مثانه شامل موارد زیر می باشد :

  1. جراحی کردن : با استفاده از جراحی کردن می توان بافت های سرطانی را از بدن خارج کرد و آن ها را از بین برد . این روش در بیشتر موارد موفقیت آمیز بوده اما پزشکان توصیه می کنند که به طور متوسط هر سه ماه آزمایش سیستوسکوپی انجام شود .
  2. شیمی درمانی کردن : هنگامی که عمل جراحی انجام شد ، برای این که تأثیر درمان بیشتر شود ؛ با تشخیص پزشک شیمی درمانی شروع می شود . هم چنین زمانی که نمی توان آن قسمت مورد نظر که درگیر سرطان است را جراحی کرد بنا بر تشخیص پزشک مورد نظر می توان درمان شیمی درمانی را آغاز کرد.
  3. برداشتن مثانه 
  4. پرتو درمانی : این روش برای از بین بردن سلول های سرطانی کاربرد بسیاری دارد و اگر متخصص در این امر تشخیص دهد که با جراحی نمی توان بافت سرطانی را از بین برد ، می توان از این گزینه کمک گرفت.
  5. ایمونو تراپی :در این روش سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند تا به مبارزه با سلول های سرطانی بپردازد ، هم چنین تنها برای مثانه کاربرد ندارد بلکه برای کل بدن می توان از این روش استفاده کرد.

 
 سرطان مثانه یا بیماری مرتبط با تومور مثانه


بیماری که می تواند در کنار سرطان مثانه ایجاد شود ، بیماری سیستم ادراری فوقانی است. شایع ترین نوع سرطان مثانه ، سرطان اوروتلیال نیز می تواند در دستگاه ادراری فوقانی مشاهده شود که بیشتر مناطق زیر را تحت تأثیر قرار می دهد:


    میزنای (حالب): لوله های نازکی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کند.
    لگنچه کلیوی: ناحیه ای در کلیه که ادرار قبل از تخلیه در حالب جمع آوری می شود.
ادرار در اعماق داخل کلیه که در آن فرآیند تولید ادرار آغاز می شود ، ایجاد می شود.


درمان سرطان مثانه ، درمان سرطان دستگاه ادراری فوقانی به عوامل زیادی بستگی دارد ، از جمله اندازه تومور ، محل تومور و سلامت عمومی فرد. درمان معمولاً شامل جراحی برای برداشتن توده سرطانی ، شیمی درمانی و اشعه برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده و جلوگیری از عود است. گاهی اوقات سرطان در کلیه آنقدر پیشرفت می کند که جراح مجبور می شود یکی از کلیه ها را خارج کند ، در این صورت آزمایشات و معاینات منظم توسط پزشک برای نظارت بر عملکرد صحیح یک کلیه سالم توصیه می شود.


عوامل و ریسک فاکتورهای موثر در ابتلا به سرطان مثانه یا تومور مثانه


یک عامل خطر برای سرطان هر چیزی است که خطر ابتلا به آن را افزایش دهد. عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهند:


مصرف دخانیات: شایع ترین عامل خطر سیگار کشیدن است. افراد سیگاری 4 تا 7 برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری به سرطان مثانه مبتلا می شوند.
سن: احتمال ابتلا به سرطان مثانه با افزایش سن افزایش می یابد و بیش از 70 درصد افراد مبتلا به سرطان مثانه در سن بالای 65 سال هستند.
جنسیت: مردان 4 برابر بیشتر از زنان به سرطان مثانه مبتلا می شوند ، اما میزان مرگ و میر زنان بیشتر از مردان است.
مواد شیمیایی: تماس با مواد شیمیایی مورد استفاده در منسوجات ، لاستیک ، چرم ، رنگ ، چاپ و برخی مواد شیمیایی معطر ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد.
بیماری مزمن مثانه: سنگ مثانه و عفونت مثانه خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد. عفونت ها و عفونت های دستگاه ادراری در افرادی که از کمر به پایین فلج هستند و برای دفع ادرار نیاز به کاتتر ادراری دارند.احتمال ابتلا به سرطان مثانه در آنها بیشتر است.
استفاده از سیکلوفسفامید: خطر سرطان مثانه در افرادی که با سیکلوفسفامید درمان می شوند افزایش می یابد.
نژاد: سفیدپوستان دو برابر سیاه پوستان در معرض ابتلا به سرطان مثانه هستند ، اما احتمال مرگ سیاه پوستان دو برابر سفید پوستان است.
سابقه قبلی سرطان مثانه: افرادی که یکبار سرطان مثانه داشته اند ، بیشتر در معرض عود سرطان مثانه هستند. به همین دلیل ، غربالگری هر 3 تا 6 ماه پس از درمان توصیه می شود.
استفاده از پیوگلیتازون (Actos): در سال 2011 ، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که بیش از یک سال از پیوگلیتازون برای درمان دیابت استفاده می کردند هشدار داد. با این حال ، مطالعات منتشر شده نتایج متناقضی را نشان داده است.
شیستوزومیازیس یا عفونت با انگل شیستوزوما: افراد مبتلا به این بیماری انگلی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی مثانه هستند. شیستوزومیازیس در بخشهایی از آفریقا ، آمریکای جنوبی ، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه یافت می شود.

 

سرطان مثانه| درمان سرطان مثانه


تشخیص سرطان مثانه چگونه است ؟ 


برای تشخیص سرطان مثانه باید به سراغ آزمایش های مخصوصی برویم . این آزمایش ها به صورت زیر می باشد : 

 

  1. سونوگرافی
  2. سیستولوژی ادرار : در این روش نمونه ایی از ادرار بیمار برای تحلیل سلول های سرطانی برداشته می شود . 
  3. سیستوسکوپی : در انجام این آزمایش ، یک لوله کوچک را از مجرای ادراری وارد بدن بیمار می کنند ، این لوله مجهز به یک لنز می باشد که به واسطه ی آن پزشک می تواند مجرای ادراری و مثانه را مشاهده کند . این آزمایش یکی از آزمایش های مهم تشخیص سرطان مثانه می باشد . 
  4. تصویر برداری : در این روش قسمت های مختلف دستگاه ادراری مورد بررسی قرار می گیرد . گاهی ممکن است برای ارزیابی دقیق تر یک ماده رنگی را از طریق سیاهرگ ها تزریق کنند ، این کار دقت عمل را بالا می برد . تصویر برداری با اشعه ایکس نیز امکان پذیر است که در آن دستگاه اداراری بهتر نمایان است . 


پیشگیری 


برای پیشگیری و کاهش ابتلا به انواع سرطان مخصوصا سرطان مثانه می توانیم کار های متفاوتی انجام دهیم که تأثیر بسزایی در این مورد دارد و بسیار مناسب می باشد . برای مثال می توانیم کار هایی به صورت زیر را انجام دهیم :

 
1.از کشیدن سیگار خود داری کنیم، سرطان و کشیدن سیگار رابطه ی مستقیمی با یکدیگر دارند و اگر سیگار مصرف می کنید  هر چه سریع تر آن را کنار بگذارید . می دانیم که سیگار خطرات بسیار زیادی برای بدن دارد و می توان اشاره کرد که سیگار باعث بروز انواع سرطان های مختلف در انسان ها می شود.یکی از سرطان هایی که ممکن است بر اثر کشیدن سیگار در افراد ظاهر شود ، سرطان مثانه می باشد . هم چنین باید ذکرشود  افرادی که سیگار می کشند و دخانیات مصرف می کنند ، سه برابر افراد عادی ممکن است ،  در معرض خطر این بیماری ( سرطان مثانه ) قرار گیرند و به آن دچار شوند .

 

2.آب را باید به مقدار کافی مصرف کنیم . پزشکان این مورد را بسیار توصیه می کنند . باید بدانیم که کلیه ها خون را از سمومی که در آن  وجود دارد تصفیه می کنند و به مثانه می فرستند ، حال این سموم ممکن است در مثانه انباشته شود و اگر به مدت طولانی در مثانه باقی بماند می تواند عامل بروز سرطان مثانه باشد ، اما با نوشیدن آب کافی می توانیم این سموم را از مثانه خود خارج کنیم ؛ به همین دلیل  رعایت این مورد بسیار حیاتی و مهم است و هم چنین نقش مهمی در پیشگیری سرطان مثانه دارد .

 

3.باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید : بهتر است که از غذا های سالم استفاده کنیم و سبزیجات و میوه جات در رژیم غذایی خود بگنجانید هم چنین مصرف گوشت قرمز را کم کنید . داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند انسان را در برابر خطر ابتلا به انواع بیماری ها از جمله سرطان مثانه ایمن کند . 


علل بروز سرطان مثانه :


علت سرطان مثانه همیشه مشخص نمی باشد اما می توان به مصرف دخانیات ، انواع عفونت های انگلی و نداشتن تغذیه مناسب و سالم و ... اشاره داشت . 
سرطان مثانه جزو سرطان های شایع مردان و زنان است البته در مردان بسیار شایع تر از زنان می باشد ، هم چنین در میان مردان با پوست سفید و سن بالا شایع تر است . قابل ذکر است که مبتلا شدن به سرطان مثانه می تواند عامل های ژنتیکی نیز داشته باشد . از دیگر علت های بروز سرطان مثانه می توان به قرار داشتن در محیط هایی که مملو از مواد شیمیایی و خطر زا هستند ، نیز اشاره داشت . حتی ممکن است مصرف برخی از دارو های دیابت باعث ابتلا به این بیماری ( سرطان مثانه ) شود.

 

آیا سرطان مثانه کشنده است ؟ 


در کل سرطان های بسیاری وجود دارد که اگر به موقع مداوا گردد و تشخیص داده شود، این امکان را فراهم می کند که باعث کاهش طول عمر بیمار نشود،اما اگر بیماری در مرحله پیشرفت و گسترش و بدن بیمار را فرا گرفته باشد، بیمار از طول عمر بالایی بهره نخواهد برد. به همین دلیل بسیار مهم است که انواع سرطان اعم از سرطان مثانه به موقع تشخیص داده شود تا بتوان بیمار را از سرطان نجات داد و او را درمان کرد.

 

علائم سرطان مثانه چیست ؟ 


سرطان مثانه علائم گوناگون و خاصی دارد که در صورت دیده شدن و تشخیص این علائم ، بهتر است که با پزشک  خود مشورت کنیم . 
از علائم سرطان مثانه می توان به صورت زیر اشاره داشت : 


داشتن ادرار خونی : این علامت معمولا بدون درد می باشد و به دو صورت در افراد ظاهر می شود به شکلی که ، افراد در هنگام مراجعه به پزشک ، یا از دفع لخته خون رنج می برند یا در آزمایش ادرار آن ها وجود خون گزارش می شود . 

 

  1. سوزش ادرار : یکی از علائم شایع در سرطان مثانه می باشد .
  2. تکرر ادرار 
  3. عفونت ادراری 
  4. کم خونی 
  5. درد در ناحیه لگن
  6. کاهش وزن شدید 
  7. و... 

 

شیمی درمانی مثانه چگونه است ؟

 

در شیمی درمانی داروهایی استفاده می شود که سلولهای سرطانی را از بین می برد. درمان شیمی درمانی برای سرطان مثانه معمولاً شامل دو یا چند داروی شیمی درمانی است که به صورت ترکیبی استفاده می شوند.

 

داروهای شیمی درمانی مثانه چیست ؟

 

از طریق ورید (به صورت داخل وریدی). شیمی درمانی وریدی اغلب قبل از جراحی برداشتن مثانه برای افزایش احتمال بهبود سرطان استفاده می شود. شیمی درمانی ممکن است برای از بین بردن سلولهای سرطانی که ممکن است پس از جراحی باقی بمانند نیز استفاده شود. در شرایط خاص ، شیمی درمانی ممکن است با پرتو درمانی ترکیب شود.مستقیماً در مثانه (درمان داخل مثانه). در طی شیمی درمانی داخل وریدی ، یک لوله از طریق مجرای ادرار مستقیم به مثانه منتقل می شود. شیمی درمانی قبل از تخلیه برای مدت زمانی مشخص در مثانه قرار می گیرد. این ماده می تواند به عنوان درمان اصلی برای سرطان سطحی مثانه مورد استفاده قرار گیرد ، جایی که سلولهای سرطانی فقط روی پوشش مثانه و نه بافت عضلانی عمیق تر تأثیر می گذارند.

 

مشخص کردن میزان سرطان : 


پس از آن که پزشک سرطان مثانه را تأیید کرد ، برای بررسی گسترش سرطان به سایر نقاط بدن آزمایش های دیگری بر روی افراد انجام می شود ؛ مانند : سی تی اسکن CT scan ) ) از بدن ، اشعه ایکس (X_RAY)  از قفسه سینه و .. انجام این آزمایش ها بسیار مهم می باشد و معمولا پزشکان برای اطمینان از سلامت بقیه نقاط بدن افراد ، این آزمایش ها را انجام می دهند.

 

برای مثال : مصرف سیگار در افراد سیگاری قطع شود یا به حداقل برسد.افراد از یک رژیم غذایی سالم همراه با ورزش برای سلامت جسم و روح بر خوردار باشند . در رژیم غذایی خود آب فراوان ، مصرف سبزیجات و میوه ها را بیش از پیش کنند . در صورت وقوع علائم ازخود درمانی بپرهیزند و با پزشک مشورت کنند . اگر به بیماری سرطان ( هر نوع سرطانی ) دچار هستید باید روحیه و انرژی خود را حفظ کنید و تحت درمان و مراقبت لازم باشید . در کل سرطان می تواند استرس افراد را تشدید کند و باعث اضطراب شود.این اضطراب باعث می شود که از جنبه های مختلف زندگی افراد را دستخوش تغییر منفی قرار دهد و آن ها را افسرده سازد . به همین دلیل است که پزشکان و متخصصان سعی دارند تا افراد را از اضطراب ناشی این بیماری رها سازند ، زیرا اضطراب و استرس خود عامل به وجود آمدن بیماری های متفاوت در بدن افراد می شود .  

 

سرطان مثانه مردانه


سرطان مثانه در مردان بیشتر از زنان است. طبق آمار ایالات متحده، این سرطان چهارمین سرطان شایع در بین مردان آمریکایی است. همچنین یکی از 10 سرطان کشنده است که می تواند زندگی را تهدید کند. این بیماری مربوط به سن است و بیشتر در مردان بالای 60 سال دیده می شود. یکی از عوامل مهم برای مردان مبتلا به این سرطان سیگار کشیدن است. سموم سیگار جذب خون شده و از طریق ادرار از کلیه ها دفع می شود.


تومورهای مثانه زنانه


حدود یک سوم مردان مبتلا به سرطان مثانه مبتلا هستند. سرطان مثانه یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان نیست. اما سالانه حدود 18000 زن در ایالات متحده از این بیماری رنج می برند. در 50 درصد موارد، سرطان قبل از گسترش به سایر بافت ها تشخیص داده می شود. اما این میزان در بین زنان کمتر است. زیرا علائم بیماری اغلب نادیده گرفته می شود. یکی از علائم تومورهای مثانه زنانه خونریزی رحم یائسه است. این خونریزی را نباید نادیده گرفت.


طول عمر بیماران مبتلا به سرطان مثانه


امید به زندگی یک بیمار به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله نوع و مرحله سرطان بسیار مهم است. میزان بقای 5 ساله بیمارانی که سرطان آنها از پوشش داخلی دیواره مثانه به قسمت های دیگر سرایت نکرده است حدود 96 درصد است و نیمی از افراد در این مرحله به این بیماری مبتلا می شوند.


اگر تومور تهاجمی باشد اما به سایر اندام ها گسترش نیافته باشد، میزان بقای 5 ساله 69٪ است. تقریباً 33 درصد از سرطان های مثانه در این مرحله تشخیص داده می شوند. اما اگر سرطان به بافت های اطراف یا غدد لنفاوی و اندام های مجاور گسترش یافته باشد، میزان بقای 5 ساله 37 درصد است. سرطان در مراحل بسیار پیشرفته می تواند به بافت های دور و نزدیک در قسمت های مختلف بدن گسترش یابد. در این شرایط، میزان بقای 5 ساله 6 درصد است.


گیاهان دارویی برای درمان سرطان مثانه


در سال های اخیر، درمان سرطان مثانه پیشرفت زیادی داشته است. اما عوارض جانبی آنها بسیار جدی است و مقاومت دارویی به شکست درمانی تبدیل می شود؛ بنابراین بیماران برای درمان سرطان مثانه به عنوان درمان جایگزین یا مکمل به داروهای سنتی روی می آورند. یکی از گیاهان دارویی کورکومین است. کورکومین ترکیبی از زردچوبه است که می تواند باعث زرد به نظر رسیدن ادویه شود.


اثر شیمیایی پیشگیرانه این ماده در آزمایشگاه تایید شده است. کورکومین از اندام ها در برابر آسیب های ناشی از شیمی درمانی محافظت می کند. بنابراین می توان از آن به عنوان مکمل برای درمان سرطان مثانه استفاده کرد. البته قبل از استفاده از هر گونه داروی گیاهی یا شیمیایی باید با متخصص اورولوژی مشورت کنید. در برخی موارد، درمان سرطان مثانه با طب سنتی ممکن است در درمان اختلال ایجاد کند. 

سخن پایانی

 

در این مقاله به صورت خلاصه سرطان مثانه را مورد بررسی قرار دادیم . برای این که به بیماری سرطان مثانه مبتلا نشویم بهتر است که به توصیه پزشکان و متخصصان در این زمینه توجه کافی را داشته باشیم ، برای مثال : مصرف سیگار در افراد سیگاری قطع شود یا به حداقل برسد . افراد از یک رژیم غذایی سالم همراه با ورزش برای سلامت جسم و روح بر خوردار باشند . در رژیم غذایی خود آب فراوان ، مصرف سبزیجات و میوه ها را بیش از پیش کنند . در صورت وقوع علائم ازخود درمانی بپرهیزند و با پزشک مشورت کنند . 


اگر به بیماری سرطان ( هر نوع سرطانی ) دچار هستید باید روحیه و انرژی خود را حفظ کنید و تحت درمان و مراقبت لازم باشید. در کل سرطان می تواند استرس افراد را تشدید کند و باعث اضطراب شود. این اضطراب باعث می شود که از جنبه های مختلف زندگی افراد را دستخوش تغییر منفی قرار دهد و آن ها را افسرده سازد. به همین دلیل است که پزشکان و متخصصان سعی دارند تا افراد را از اضطراب ناشی این بیماری رها سازند ، زیرا اضطراب و استرس خود عامل به وجود آمدن بیماری های متفاوت در بدن افراد می شود.  

تعداد بازدید : 36435

نظرات

رحیم داوري

2 سال و 9 ماه و 25 روز پیش

مطالب شما بی اندازه مفید بود وامیدوارم کننده برای کسانی که سرطانه مثانه دارند ممنونم

حسن

2 سال و 9 ماه و 9 روز پیش

خو ب بود

وظیفه

2 سال و 7 ماه و 20 روز پیش

ممنونم از آگاهی دادن شما خیلی نگران بودم کمی خیالم راحت شد

سرخوش زمانی

2 سال و 5 ماه و 26 روز پیش

ممنون من این مشکل دارم جواب سوالات زهنم خاندم

بهار

2 سال و 5 ماه و 13 روز پیش

داروهای شیمی درمانی مثانه چیست ؟

موسسه ی خیریه

2 سال و 5 ماه و 13 روز پیش

از طریق ورید (به صورت داخل وریدی). شیمی درمانی وریدی اغلب قبل از جراحی برداشتن مثانه برای افزایش احتمال بهبود سرطان استفاده می شود. شیمی درمانی ممکن است برای از بین بردن سلولهای سرطانی که ممکن است پس از جراحی باقی بمانند نیز استفاده شود. در شرایط خاص ، شیمی درمانی ممکن است با پرتو درمانی ترکیب شود.

احمد

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

انواع سرطان های مثانه کدام اند؟

موسسه ی خیریه

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

3 نوع سرطان در مثانه وجود دارد. شایع ترین نوع سرطان مثانه، نوع ترانزیشنال (Transitional Cell Carcinoma) می باشد که در حدود 92 درصد سرطان های مثانه را تشکیل می دهند. ترانزیشنال (Transitional Cell Carcinoma) : سرطانی است که در سلول‌های موجود در درونی‌ترین لایۀ پوشش دستگاه ادراری مربوط به مثانه ایجاد می‌شود. بیش‌تر سرطان‌های مثانه در این سلول‌های ارتجاعی ایجاد می‌شوند.

فرانسه

2 سال و 4 ماه و 8 روز پیش

سلام،من فرانسه زندگی میکنم،چهل و چهار سالمه دچار پولیپ مثانه شدم،خیلی نگرانم و تنها با همسرم و دخترم زندگی می کنم میخواهند مثانه من را جراحی کنند و آن را خالی کنند،پزشک من یک جوان حداکثر سی ساله است،من میترسم و اطمینان ندارم،آیا میتوانید به من کمک کنید؟

رضایی

2 سال و 2 ماه و 0 روز پیش

سلام آیا میشه تحت نظر شما باشیم من مشهد هستم

علی

1 سال و 2 ماه و 29 روز پیش

سلام وقتتون بخیر باشه پدر بزرگ من سرطان مثانه داره چندروزی هست که اصلا حال نداره سه چهار روزه هیچی نمیتونه بخوره خود ادراری داره تازگیا راه رفتن هم براش خیلی سخته. ممنون میشم راهنمایم کنید که درمان براش هست امیدی هست براش

ثبت نظر

ارسال