Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 2 و 6 دقیقه

سرطان های قابل درمان

سرطان های قابل درمان| سرطان پروستات| سرطان تیروئید| سرطان ملانوما|سرطان پستان|کدام سرطان ها قابل درمان هستند|دلیل افزایش سرطان چیست|

شنیدن نام سرطان در وهله ی اول نام سنگینی است اما با پیشرفت علم تکنولوژی دیده ایم که سرطان ها هم قابل درمان شده اند و نیازی به نگرانی نیست. در بین سرطان ها انواع سرطان وجود دارد که درمان آن ها نسبت به بقیه سرطان ها راحت تر است

دوشنبه 22 آذر 1400 ساعت 10:48

سرطان رشد غیر طبیعی سلول ها به شمار می رود . سلول های سرطانی غیر شبیه به سلول­های طبیعی به گونه ای  کنترل نشده در یک عضو از بدن رشد می کنند و در برخی موارد به نواحی دیگری از بدن گسترش پیدا می کنند.اگر به طور معمول به رفتارهای عادی سلول های بدن نگاه کنیم، این سلول ها مدام رشد می کنند تا با تقسیم شدن به سلول های جدید و تازه کار بدل شوند. این روند یک روند همیشگی در بدن انسان می باشد. زمانی که یک سلول کارایی خود را از دست بدهد، می میرد و سلول های تازه کار جای آن ها را می گیرند تا خللی در روند کارایی سیستم بدن ایجاد نشود. تکثیر سلول ها یک امر کاملا عادی می باشد که به هیچ وجه منجر به سرطان نمی شود؛ این رشد غیر طبیعی و تکثیر غیرطبیعی سلول است که باعث بروز سرطان می شود. 

مهمترین عوامل خطر زا در ارتباط با بروز سرطان مرتبط با شیوه زندگی یک فرد می باشند، عواملی همچون مصرف سیگار، نوشیدن مشروبات الکلی، چاقی و عدم فعالیت بدنی کافی، رژیم های غذایی نا مناسب همچون مصرف گوشت قرمز و غذاهای چرب زیاد، در معرض  قرارگیری زیاد به نور خورشید، رفتار های جنسی پرخطر و برای زنان شرح حال بارداری و زایمان مهمترین عوامل موثر در بروز سرطان در یک فرد به شمار می روند.

 

اگر در بدن سرطان به وجود آید، عملیات تکثیر سلول ها در بدن به روال عادی خود انجام می شود، اما سلول های کهنه جای خود را به سلول های تازه ایجاد شده نمی دهند و همین موضوع تجمعی از سلول های جدید و کهنه را در محلی از بدن فراهم می کند. اینجاست که سلول های اضافی نیز بدون هیچ گونه ایستایی رشد نموده و تومورها را تشکیل می دهند که به آن ها تومور گفته می شود.

 

 سرطان‌های رحم، سینه، تیروئید، روده بزرگ و ریه، در سال‌های اخیر بین زنان بسیار شایع تر  از سایر انواع سرطان می باشد .هرسال بسیاری از بانوان با کلمه رعب آور سرطان رو به رو می شوند ، اما باید بر این نکته تاکید داشت  که دوسوم از مرگ ‌های ناشی از ابتلا به سرطان، قابل پیشگیری می باشند.با توجه به رشد چشمگیر موارد ابتلا به سرطان و نگرانی‌های روحی و جسمی ناشی از این بیماری، باید تلاش کنیم تا ضمن حفظ روحیه بیماران مبتلا، راهکارهای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان و چگونگی مقابله با این بیماری را به مردم اطلاع رسانی کنیم و آموزش دهیم.

 

کدام سرطان ها قابل درمان نیستند؟

 

در برخی از سرطان ها با تومورهای جامد رو به رو هستیم اما در برخی از سرطان ها مثل سرطان خون تومور جامدی شکل نمی گیرد اما مجموعه ای از سلول های خونی باعث به وجود آمدن تومور می شوند. تفاوت رفتارها در سرطان های مختلف ،خود باعث بروز مشکلاتی در روند درمان خواهد شد. سرطان خون یکی از خاص ترین انواع سرطان می باشد که نمی توان به این سادگی ها در مورد آن صحبت کرد.در صورتی که بیماری به بافت های اطراف گلو نیز سرایت کرده باشد، می توان با روش جراحی تا میزان بالایی شانس درمان را به بیماران مبتلا به سرطان ارائه نمود که نقش مراکز درمانی و مشاوره سرطانی برای کمک به بیماران سرطانی در این زمینه ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

درست است که هنوز نمی توان به صورت قطعی گفت که برای سرطان ،درمان های کاملی وجود دارد و می توان از بروز آن ها به صورت صد درصد پیشگیری کرد ولی در بیشتر مواقع در صورت ابتلا، درمان های به خصوص و قطعی وجود دارد که می توان در خصوص برخی از انواع سرطان ها آن ها را در دسته سرطان های قابل درمان گنجاند.قابل درمان بودن برخی از سرطان ها البته به زمان تشخیص آن ها نیز بستگی دارد. در نتیجه اهمیت به علائم مختلف و انجام پیگیری های لازم در خصوص هرگونه علامتی برای تشخیص زود هنگام سرطان و انجام اقدامات مورد نیاز برای درمان بسیار پر اهمیت می باشد.

 

در میان انواع سرطان های شناخته شده در سراسر دنیا و بر اساس میزان شیوع آن ها در بین جوامع و کشورهای مختلف، برخی از سرطان های شناخته شده در دنیا به عنوان سرطان های قابل درمان شناخته می شوند، یعنی در صورت تشخیص به موقع آن ها، شانس بالایی برای ارائه درمان مناسب وجود دارد.این سرطان ها شامل سرطان پستان، سرطان بیضه و سرطان پروستات، سرطان تیروئید، ملانوما و سرطان دهانه رحم هستند. با وجود میزان مرگ و میر بالای سرطان، شناسایی سرطان در مراحل اولیه می تواند پزشکان را قادر سازد تا درمان های موفقیت آمیزی را برای بیماران خود داشته باشند.

 

انجمن حمایت از بیماران سرطانی می توانند در این زمینه خدمات زیادی را به منظور کمک به شناسایی سریع تر بیماران و آگاهی از شرایط و علائم متفاوت بیماری ارائه دهند. این خدمات که توسط مراکز درمانی و انجمن خیریه سرطان برای کمک به بیماران سرطانی ارائه می گردد علاوه بر این هزینه هایی که از طریق فروش تاج گل و استند تسلیت بدست می آید،می تواند در تامین هزینه های پیشگیری و درمان این بیماری نقش مهمی داشته باشد.در ادامه در خصوص انواع سرطان های قابل درمان و شرایط تشخیص و درمان آن ها به جزئیات بحث خواهیم کرد. اما قبل از آن شاید بهتر باشد مختصری در خصوص نحوه شیوع سرطان و درمان آن اطلاعاتی داشته باشیم.

 

شیوع و نحوه مدیریت سرطان های قابل درمان

 

شیوع و نحوه مدیریت سرطان های قابل درمان

 

در خصوص بیماری سرطان و نحوه درمان و مدیریت بیماری تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است و در این زمینه سازمان و مراکز خیریه سرطانی شامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی در کشور های مختلف سرمایه گذاری های گسترده ای انجام داده اند.با وجود تمامی تلاش های صورت گرفته در این زمینه هنوز هم معمای بسیاری از سرطان های شناخته شده در دنیا به صورت حل نشده باقی مانده است. البته برای همگان این امر مشخص می باشد که تغییر در نحوه زندگی و شرایط زیست محیطی نامساعد جهانی تاثیر بالقوه ای بر شیوع سرطان در سراسر جهان داشته است.تحقیقات و آمار، نشان دهنده آمار بالای مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای مختلف می باشد. با این وجود تلاش ها و فعالیت های گسترده ای در خصوص درمان کامل سرطان صورت گرفته است که این موضوع در مواردی نیز موفقیت آمیز بوده است.درمان کامل سرطان که خصوصا در مورد انواع سرطان های قابل درمان امکان پذیر است، به معنای ریشه کن کردن کامل بیماری است، به صورتی که کلیه علائم از بدن فرد خارج گردد و بیماری به صورت مجدد بازنگردد. این در حالی است که هنوز درمان قطعی و کاملی برای سرطان ارائه نشده است. 

 

دلیل افزایش سرطان چیست؟

 

دلایل متفاوتی وجود دارد، از افزایش جمعیت و به نسبت آن افزایش تعداد بیماران تا تغییر شرایط زیست محیطی و افزایش مواجهه با مواد اکسیدان (سرطان زا) را می توان نام برد. یکی دیگر از دلایل افزایش ابتلا به سرطان را می توان تغییر سبک زندگی مردم دانست. این وضعیت نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا رخ داده است. از دیگر دلایل می توان به بهم ریختگی ساعت‌های خواب و بیداری، تغدیه نامناسب و استفاده از مواد غذایی نیترات دار و کنسروی به دفعات زیاد، سیگار و دخانیات اشاره نمود.

 

کدام سرطان ها قابل درمان هستند ؟

 

سرطان پستان    

                

سرطان پستان از جمله سرطان هایی است که شیوع بسیار بالایی در جوامع مختلف دارد. با وجودی که این بیماری را منحصرا به زنان اختصاص می دهند، اما شواهد و تحقیقات ،بروز سرطان سینه را در مردان نیز تایید می کند.مبتلایان به این نوع از سرطان در صورتی که در مراحل اولیه یا اصطلاحا صفر یا یک بیماری تشخیص داده شوند شانس بقای بالایی دارند. از این رو سرطان پستان معمولا در لیست سرطان های قابل درمان قرار می گیرد. طبق داده ها می توان میزان زنده ماندن از این سرطان را در دوره اولیه بیماری بین 99 تا 100 درصد در نظر گرفت.

 

منظور از معرفی مراحل صفر یا یک بیماری ،اطلاعاتی در خصوص محل قرارگیری و سایز تومور می باشد. در مرحله صفر در واقع سلول های بافت به صورت غیر طبیعی در حال رشد هستند. این مرحله در صورت تشخیص، شانس کامل برای درمان را دارد.در مرحله یک سرطان نیز تومورهای بسیار ریزی ایجاد می شوند که سایز آن ها معمولا کم تر از دو سانتی متر است. در این مرحله،  بیماری به سایر بخش های بدن گسترش نیافته است و پزشکان معمولا قادرند بیماری را در این مراحل با روش های مختلف درمان نموده و از شیوع آن به دیگر بخش های بدن جلوگیری کنند.

 

در این صورت باید گفت که تشخیص به موقع سرطان پستان رابطه مستقیمی با درمان به موقع و نتیجه بخش آن دارد. در صورتی که در بین اعضای خانواده سابقه ابتلا به بیماری وجود دارد باید تمامی افراد خانواده در خصوص غربالگری های مرتبط با سرطان آگاه باشند.انجام بررسی های مختلف مانند ماموگرافی و ام آر آی جز روش هایی می باشند که برای بررسی و تشخیص زود هنگام سرطان سینه توسط پزشک معالج درخواست می شود. با تشخیص زودهنگام سرطان سینه و ارائه درمان نتیجه بخش به موقع می توان این سرطان را در دسته سرطان های قابل درمان در نظر گرفت.

 

در صورتی که سرطان پستان قبل از اینکه قابل لمس باشد تشخیص داده شود تقریبا 100% قابل درمان می باشد، هرچند اعداد دقیقی قابل بیان نمی باشد و روند هر بیمار با بیمار دیگر کاملا متفاوت و تحت تاثیر عوامل بسیاری می باشد ولیکن  به صورت نسبی آمارها نشان می دهند اگر سرطان سینه وقتی که فقط سینه ها درگیر است تشخیص داده شود، احتمال زنده ماندن در 5 سال آینده که یک معیار در برآورد قابل درمان بودن و میزان وخامت بیماری است ، 98% است. چنانچه سرطان، علاوه بر پستان، غدد لنفاوی را هم درگیر کند، احتمال زنده ماندن در 5 سال آینده به 84% می‌ رسد. اگر سرطان سینه، سایر اندام‌ های بدن را آلوده کند (سرطان پستان متاستاتیک)، شانس زنده ماندن در 5 سال آینده، بازهم کاهش پیدا می کند. لذا هرچه سرطان سینه زود تر تشخیص داده شود و درمان سریع تر آغاز می گردد، شانس بهبود افزایش می یابد.

سرطان پستان  

 

سرطان دهانه رحم

 

سرطان دهانه رحم دارای میزان بقاء نسبی 5 درصدی 5 ساله در مراحل صفر و یک می باشد. تشخیص زودهنگام به پزشکان این امکان را می دهد تا سلول های غیر طبیعی تولید شده را قبل از رشد یا گسترش در مناطق دیگر بدن درمان نمایند. حتی در مراحل بعدی سرطان دهانه رحم، سلول های سرطانی با سرعت بسیار کند رشد می کنند.

 

سرطان بیضه

 

سرطان بیضه را نیز در صورتی که در مراحل اولیه بیماری و قبل از گسترش آن به دیگر بخش ها و بافت های بدن تشخیص بدهیم می توانیم در زمره سرطان های قابل درمان در نظر بگیریم. در صورت تشخیص به موقع سرطان بیضه، پزشکان به سرعت اقدام به تخلیه یک یا هر دو بیضه حاوی تومور از طریق جراحی خواهند کرد.ممکن است بعد از جراحی بیضه ها و در طول درمان به روش های ترکیبی شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیز نیاز باشد و از این روش ها نیز برای اطمینان از نتیجه کامل درمان به کار گرفته شود. در این مورد نیز تشخیص زودهنگام برای درمان قطعی بیماری بسیار اهمیت دارد.

 

ژورنال بالینی سرطان شناسی به دلیل معرفی و ارائه داروی شیمیایی Cisplatin در سال 1978 برای درمان سرطان بیضه، موفقیت های درمانی را در ارائه خدمات درمانی این سرطان را جزء بزرگ ترین دستاورد های علم سرطان معرفی نمود و از این رو سرطان بیضه در لیست سرطان های قابل درمان قرار گرفته است.انجمن حمایت از بیماران سرطانی آمریکا بر لزوم و اهمیت انجام بررسی و تست منظم وجود تومور در بیضه ها تاکید دارد. بر این اساس به بیماران توصیه می شود که در صورتی که وجود هر گونه توموری را در هر یک از بیضه ها احساس کردند فورا به پزشک معالج خود مراجعه کنند.

 

البته سرطان بیضه به انواع مختلفی دسته بندی می شود. چرا که در مواردی تومورها در خود بیضه ها رشد کرده و مشاهده می شوند، برخی مواقع نیز تومورهای سرطانی در بافت ها و غدد لنفاوی اطراف بیضه ها و مجاور آن ها مشاهده می شوند. شانس درمان تومورهایی که در خود بیضه ها مشاهده می شوند بیش تر از انواع دیگر است.با این حال با توجه به نوع سرطان بیضه می توان به صورت کلی گفت که جراحی یکی از موثر ترین روش ها در درمان این نوع از سرطان می باشد، اما در صورت گسترش و شیوع آن به بافت های مجاور، شانس موفقیت جراحی برای درمان موثر کاهش یافته و شاید دیگر سرطان بیضه در لیست سرطان های قابل درمان قرار نگیرد.

 

علائم سرطان بیضه

 

علائم و نشانه‌های سرطان بیضه عبارت اند از:

 

  • توده یا بزرگ شدن هرکدام از بیضه ها
  • احساس سنگینی در کیسه بیضه
  • درد مبهم در شکم یا کشاله ران
  • جمع شدن ناگهانی مایع در کیسه بیضه
  • درد یا ناراحتی در بیضه، یا کیسه بیضه
  • بزرگ شدن یا حساسیت پستان‌ ها
  • کمردرد

سرطان معمولاً فقط یک بیضه را درگیر می ‌کند.

سرطان بیضه

 

سرطان پروستات

 

نکته ای که در خصوص این سرطان مطرح می شود، رشد آهسته تومورها در این نوع از سرطان است. همین امر باعث شده تا شانس بقا و درمان در پنج سال اول ابتلا به این بیماری 100 درصد بوده و با تشخیص و درمان به موقع بیماری کاملا ریشه کن شود. از همین رو سرطان پروستات را به عنوان قابل درمان ترین سرطان معرفی می کنند.روش های درمانی مختلف مورد استفاده برای درمان سرطان پروستات شامل مواردی همچون جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است. در بسیاری از موارد مردان مبتلا به سرطان پروستات ممکن است با گذشت مدت زمان زیادی زندگی نرمالی را داشته باشند و علائم خاصی را بروز ندهند.تست ها و بررسی های اولیه ای که برای تشخیص ابتدایی بیماری انجام می گیرد شامل تست دیجیتال رکتال یا انجام تست اختصاصی آنتی ژنی پروستات یا همان PSA می شود. در این بررسی ها پزشک به دنبال هر گونه ناهنجاری در بافت یا میزان PSA موجود در خون می باشند تا وجود سرطان پروستات را تایید کنند.

 

چه زمانی احتمال درمان سرطان پروستات کاهش می یابد؟

 

زمانی که سرطان پروستات Prostate Cancer گسترش یافته باشد (سرطان متاستاتیک)، درمان بسیار دشوارتر خواهد شد. درصد اندکی از سرطان های پروستات می توانند به سرعت در قسمت های مختلف بدن پخش شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، فقط حدود 29٪ از مردان 5 سال پس از تشخیص زنده می مانند. خبر خوب این است که پزشکان اغلب ابتلا به سرطان پروستات را قبل از اینکه گسترش یابد مهار می کنند.

سرطان پروستات

 

سرطان لنفوم

 

به طور معمول، برخی از انواع لنفوم در قبال درمان پاسخ نمی‌دهند، اما لنفوم هوچکین که منشأ سلول‌های سرطانی از گلبول‌های سفید خون است، به شکل قابل‌توجهی قابل درمان می باشد. درمان بیماران در مراحل اولیه در 90 تا 95 درصد از موارد با موفقیت همراه است. با این حال، افراد در مراحل بعدی نیز شانس بهبودی دارند.

 

سرطان تیروئید

 

تیروئید در واقع غده ای است که در گلو قرار دارد و هورمون هایی را به منظور کنترل سیستم کلی بدن ترشح می کند. به هم خوردگی و بروز هر گونه مشکلی در غده تیروئید می تواند منجر به بروز مشکلات متعدد در بخش های مختلف بدن شود و تعادل بدن فرد را بهم بریزد.با رشد غیر طبیعی سلول های این ناحیه، سرطان تیروئید به وجود می آید. اکثر سرطان های غده تیروئید رشد بسیار آهسته ای دارند و همین امر سبب شده تا زمان بیش تری برای درمان در اختیار پزشکان قرار گیرد و به همین ترتیب می توان سرطان تیروئید را به عنوان سرطان های قابل درمان در نظر گرفت.

 

شانس بقا و درمان سرطان تیروئید در دوره پنج ساله برای مراحل صفر یا یک بیماری بین 98 تا 100 درصد است. از این رو باز هم اهمیت در تشخیص زودهنگام بیماری و توجه به علائم و مشکلات بالینی است تا به این ترتیب بتوان سرطان تیروئید را در مراحل اولیه بیماری به صورت کامل درمان نمود.پزشکان و مراکز حمایت از بیماران سرطانی که در راستای کمک به بیماران سرطانی فعالیت می کنند می توانند به بیماران برای تشخیص و درمان به موقع بیماری کمک کنند. خیریه های سرطانی نیز که معمولا خدماتی که از فروش تاج گل و استند تسلیت بدست می آورند را به عنوان کمک هزینه های درمان  بیماران در نظر می گیرند.

 

از این رو با تشخیص به موقع سرطان تیروئید به عنوان یکی از سرطان های قابل درمان ، حتی در صورتی که بیماری به بافت های اطراف گلو نیز سرایت کرده باشد، می توان با روش جراحی تا میزان بالایی شانس درمان کارامد را به بیماران مبتلا به سرطان ارائه نمود که نقش مراکز درمانی و مشاوره سرطانی برای کمک به بیماران سرطانی در این زمینه ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

سرطان تیروئید

 

سرطان ملانوما

 

ملانوما نیز از آن دسته سرطان هایی می باشد که در صورت تشخیص به موقع و سریع آن با ارائه درمان های موثر می توان آن را در دسته سرطان های قابل درمان قرار داد. شانس بقا و زنده ماندن در پنج سال اول این بیماری در فاز صفر و یک بیماری بین 92 تا 97 درصد می باشد.ملانوما در واقع سرطان پوست است. در نتیجه تشخیص و مشاهده علائم بیماری به سرعت و در مراحل اولیه امکان پذیر می باشد. در نتیجه می توان این بیماری را در دسته سرطان های قابل درمان با شانس بالای درمان دسته بندی نمود.البته باید این نکته را نیز خاطر نشان کنیم که باز هم در این نوع از سرطان در صورت عدم تشخیص و بررسی زودهنگام، این امکان وجود دارد که بیماری به صورت پنهانی در زیر پوست گسترش یابد و به بخش های دیگر سرایت کند و در نتیجه شانس درمان به موقع و نتیجه بخش از بین برود.

سخن پایانی

 

در نهایت باید گفت که بیماران مبتلا به سرطان باید همیشه تمامی علائم و نشانه ها را جدی بگیرند و به سادگی از آن نگذرند. با وجودی که درمان قطعی و صد در صدی برای سرطان وجود ندارد، اما می توان با بهره گیری از روش های جدید و تشخیص به موقع آمار مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش داد.از طرف دیگر سازمان های خیریه سرطانی در کنار خانواده های مبتلایان به سرطان حضور یافته است. در واقع شما با خرید تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از خیریه بیماران سرطانی می توانید با تامین هزینه های درمانی سرطان های قابل درمان سهم بزرگی داشته باشید.

 

سرطان ملانوما

 

تعداد بازدید : 38338

نظرات

نیما

2 سال و 4 ماه و 19 روز پیش

ملانوم چیست و چه نشانه هایی دارد و مبتلا به این بیماری چند سال عمر میکند؟

خیریه

2 سال و 4 ماه و 14 روز پیش

میزان بقای 5 ساله: 91.5 درصد بیماران مبتلا به ملانوم شانس بقای زیادی دارند؛ چون این سرطان به آسانی قابل درمان است. شما می‌توانید پوستتان را جهت مشاهده هرگونه لکه و سیاهی ارزیابی کنید. با این حال، اگر ملانوم به موقع درمان نشود، تومورها می‌توانند به سایر نقاط بدن منتقل شده و روند درمان بیمار را دشوار و یا حتی غیرممکن سازند. بررسی پوست سر، کیسه بیضه و لای انگشتان دست و پا نقش قابل‌توجهی در تشخیص زود هنگام ملانوم دارد.

ثبت نظر

ارسال