Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 14 و 18 دقیقه

علائم اولیه سرطان تیروئید مدولاری

عوامل خطر برای سرطان تیروئید|سرطان تیروئید چیست|انواع سرطان تیروئید|

سرطان تیروئید مدولاری بسیار نادر است. طبق انجمن تیروئید آمریکا ، سرطان مدولاری تیروئید 1٪ تا 2٪ از کل سرطان های تیروئید را تشکیل می دهد. اولین علامت سرطان مدولاری تیروئید ، وجود توده های بدون درد در جلوی گردن بیمار است.

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 ساعت 17:32

سرطان تیروئید یک سرطان نادر است که بر غده تیروئید تأثیر می گذارد. تیروئید یک غده کوچک در قسمت تحتانی گردن است که هورمونهای خاصی تولید می کند. این بیماری در افراد حدود 40 و بالای 60 سال شایع است. زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند. سرطان تیروئید معمولاً قابل درمان است ، اما اگر خیلی زود تشخیص داده شود ؛ با این حال ، گاهی اوقات ممکن است بیماری پس از درمان عود کند.


سرطان تیروئید چیست؟


گاهی اوقات توده های سلول های سرطانی (گره های تیروئید) در غده تیروئید تشکیل می شوند. این توده ها به دلیل رشد بیش از حد سلول ها تشکیل می شوند و معمولاً خوش خیم هستند. با این حال ، در برخی موارد ، این توده ها از سلولهایی تشکیل شده اند که به رشد بدون محدودیت ادامه می دهند و در نهایت می توانند به ساختارها و بافتهای مجاور غده تیروئید حمله کرده و یا به سایر قسمتهای بدن گسترش یابند.

این سلولهای سرطانی و ندولهایی که در غده تیروئید تشکیل می شوند به عنوان سرطان تیروئید شناخته می شوند.گاهی اوقات سرطانی که از جاهای دیگر بدن شروع می شود ، می تواند به غده تیروئید گسترش یابد و در محل غده تیروئید توده ای از سلول های سرطانی به نام لنفوم تشکیل شود.


یکی از ویژگیهای مهم سلولهای سرطانی تیروئید این است که ید را به شدت جذب می کنند. متخصصان غدد از این روش برای تشخیص سرطان سلول تیروئید و همچنین گره های بدخیم یا خوش خیم تیروئید استفاده می کنند.خوشبختانه کشور ما از نظر درمان سرطان تیروئید در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. بنابراین به جرأت می توان گفت: که بیشتر سرطان های تیروئید کاملاً قابل درمان هستند.


انواع سرطان تیروئید :


سرطان پاپیلاری تیروئید


از سلولهای فولیکولی شروع می شود و خوشبختانه به آرامی رشد می کند. حدود 75٪ سرطان های تیروئید سرطان های پاپیلاری هستند. اگر زود تشخیص داده شود ، بیشتر افراد مبتلا به این نوع سرطان تیروئید می توانند با موفقیت درمان شوند.

 

سرطان فولیکولار


سرعت رشد سلول‌ها اندکی از نوع پاپیلاری بیشتر است. حدود ۱۵ درصد کل موارد ابتلا به سرطان تیروئید را تشکیل می‌دهد.

 

سرطان مدولاری


این نوع سرطان از سلول‌های سی (C) که به طور طبیعی گروهی از سلول‌های موجود در تیروئید را تشکیل می‌دهند، منشأ می‌گیرد. حدود ۳ درصد کل موارد ابتلا به سرطان تیروئید را تشکیل می‌دهد.


همه چیز با سلولهای فولیکولی شروع می شود ، سلولهایی که از مهمترین و اساسی ترین سلولهای غده تیروئید هستند. این نوع سلولهای سرطانی خیلی سریع رشد می کنند و اغلب در جاهای دیگر گسترش می یابند. از بین انواع سرطان تیروئید که توضیح دادیم ، این نوع از همه سخت تر است و بسیار موفق نیست. خوشبختانه شیوع سرطان آناپلاستیک زیاد نیست.

در حقیقت ، سرطان تیروئید می تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد ، اما برخی از عوامل خطر زا می تواند مبتلا شدن به این بیماری را افزایش دهد ، از جمله سابقه خانوادگی ، که پیش درآمد افراد است.


چه کسانی بیشتر در معرض خطر سرطان تیروئید هستند


افرادی که سابقه خانوادگی سرطان تیروئید دارند ، باید مراقب تومورها یا گره هایی باشند که در غده تیروئید آنها رشد می کند و این رشدها را تحت نظر پزشک معالجه می کنند ، اگرچه سرطان تیروئید در اکثر موارد اختلال خانوادگی نیست و ارثی نیست.

درمورد اینکه چه کسی بیشتر در معرض خطر سرطان تیروئید است ، باید توجه داشت که افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو یا کسانی که تحت تابش سر و گردن قرار دارند ، بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند.

کمبود ید نیز از عوامل مستعد کننده سرطان تیروئید است که در مناطقی رخ می دهد که هنوز ید به رژیم غذایی خود اضافه نکرده اند.به عنوان یک قاعده ، هنگام تشخیص سرطان تیروئید ، لازم است توده ها یا ندول هایی را که پس از 3-4 هفته از بین نمی روند ، بررسی کنید.


تست های پیگیری سرطان تیروئید:


سرطان تیروئید ممکن است پس از درمان عود کند ، بنابراین شما مجبور خواهید شد که به طور منظم تحت درمان قرار بگیرید. شاید لازم باشد هر چند ماه یکبار آزمایش کنید ، اما با گذشت زمان به آزمایشات کمتری نیاز خواهید داشت.تستهایی که ممکن است شامل موارد زیر باشد.

  • یک آزمایش خون - برای تشخیص مواد آزاد شده توسط سلولهای تیروئید سرطانی
  • اسکن اولتراسوند - برای بررسی علائم سرطان در گردن
  • اسکن رادیو ایزوتوپ - یک نوع اسکن است که سلول های سرطانی تیروئید را برجسته می کند
    اگر سرطان باز گردد، معمولا باید درمان شود.

 

سرطان تیروئید چیست

 

مراحل سرطان تیروئید:


پس از اینکه سرطان تیروئید تشخیص داده شد، ممکن است سرطان به مرحله ای برسد که این عدد نشان می دهد تا چه اندازه سرطان گسترش یافته است.

پزشکان از یک سیستم به نام سیستم TNM برای سرطان تیروئید استفاده می کنند. این شامل سه عدد است:


و(T)تومور - داده شده از 1 تا 4، بسته به اندازه تومور.
و (N)گره - با توجه به 0 یا 1، بسته به اینکه آیا سرطان به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است یا خیر.
و(M)متاستاز - به عنوان 0 یا 1 داده شده، بسته به اینکه آیا سرطان به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است یا خیر. شناخت مرحله سرطان به پزشکان کمک خواهد کرد که بهترین درمان را انتخاب کنند.

 

عوامل خطر برای سرطان تیروئید

 

  1. جنسیت: زنان تقریباً سه برابر مردان در معرض سرطان تیروئید قرار دارند.
  2. سن: در خانم‌ها، سرطان تیروئید معمولاً در دهه 40 و 50 زندگی تشخیص داده می‌شود. اما بیماری در مردان معمولاً در سنین 60 و 70 ظهور می‌کند.
  3. تاریخچه خانوادگی (ژنتیکی): سرطان تیروئید بعضی اوقات در خانواده‌ها بروز می‌کند. ارث بردن یک ژن غیرطبیعی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مدولاری را افزایش دهد.
  4. قرار گرفتن در معرض تشعشعات: قرار گرفتن در معرض تشعشعات هسته‌ای می‌تواند درصد مبتلا به سرطان را افزایش دهد. آزمایش‌هایی مانند اشعه X و ماموگرافی باعث سرطان تیروئید نمی‌شوند.
  5. کمبود یُد: یُد برای تولید هورمون تیروئید لازم است. در مناطقی از جهان که کمبود یُد در رژیم غذایی وجود دارد، مانند آسیای میانه و آفریقای مرکزی، سرطان تیروئید بیشتر دیده می‌شود.

 

پیشگیری از بیماری سرطان تیروئید


در بسیاری از موارد نمی توان از سرطان تیروئید جلوگیری کرد. با این حال ، موارد زیر می تواند به کاهش یا از بین بردن خطر این عارضه کمک کند:
جراحی پیشگیری: تغییر در برخی ژن ها می تواند خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش دهد.

برای جلوگیری از سرطان ممکن است فردی تصمیم بگیرد تیروئید خود را برداشته ورژیم غذایی سالمی داشته باشد رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را کاهش می دهد.

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در روز بخورید. چربی های اشباع نشده (اسیدهای چرب امگا 3) ، به خصوص آنهایی که در ماهی قزل آلا و ماهی های دیگر یافت می شوند ، می توانند در برابر سرطان محافظت کنند. حفظ وزن و تناسب اندام همچنین می تواند از افراد در برابر بسیاری از بیماری ها مانند سرطان محافظت کند.


عوارض جانبی سرطان تیروئید:


بازگشت سرطان تیروئید، با وجود درمان ، حتی اگر تیروئید از بین رفته باشد ، سرطان تیروئید می تواند دوباره برگردد. اگر سلولهای سرطانی میکروسکوپی قبل از خارج شدن به تیروئید گسترش یابد ، این اتفاق می افتد.سرطان تیروئید ممکن است در موارد زیر رخ دهد:


_گره های لنفاوی گردن قطعات کوچک از بافت تیروئید در طول عمل جراحی به جا می ماند.
سرطان تیروئید که مجدداً عود میکند، می تواند درمان شود. پزشک ممکن است آزمایش های خون دوره ای یا اسکن های تیروئید را برای بررسی نشانه هایی از عود بیماری های سرطان تیروئید توصیه کند.

 

درمان اصلی عبارتند از:

 

یک تیروئیدکتومی - جراحی برای از بین بردن بخشی یا تمام تیروئید
درمان ید رادیواکتیو – بلعیدن یک ماده رادیو اکتیو که از طریق خون حرکت می کند و سلول های سرطانی را می کشد.
پرتودرمانی خارجی – دستگاهی که با هدایت پرتوهای مستقیم در سلول های سرطانی جهت کشتن آنها استفاده می شود.
شیمی درمانی و درمان های هدفمند - داروهایی که برای کشتن سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرند.
همچنین بعد از درمان برای مراقبت و جلوگیری از هرگونه مشکل بیشتر، بیمار همچنان نیاز به ادامه مراقبت دارد.

 

طرح درمان:


در طول درمان ، تیمی از متخصصان مراقبت های بهداشتی مراقب بیمار خواهند بود. این تیم آنچه بیمار احساس می کند بهترین روش درمانی برای وی است ، توصیه می کنند.این امر تا حد زیادی به نوع سرطان تیروئید بستگی دارد. مثلا:


کارسینومای پاپیلاری و کارسینوم فولیکولی معمولاً با جراحی مربوط به رفتار ید رادیواکتیو درمان می شوند. کارسینوم تیروئید مدولاریر معمولاً تحت پرتودرمانی با جراحی برای برداشتن غده تیروئید است.سرطان تیروئید آناپلاستیک معمولاً با جراحی درمان نمی شود ، اما پرتودرمانی و شیمی درمانی می تواند به کنترل علائم کمک کند. بیمار ممکن است قبل از مراجعه به بیمارستان برای بحث در مورد گزینه های درمانی ، از تیم خود بخواهد لیستی از سؤالات را تهیه کند.

 

جراحی برای درمان سرطان تیروئید:


جراحی اولین درمان برای بسیاری از انواع سرطان تیروئید است.ممکن است شامل برداشتن موارد زیر باشد:


_بخشی از تیروئید
_کل تیروئید
_غدد لنفاوی در نزدیکی آن


این عمل تحت یک بیهوشی عمومی انجام می شود، اکثر مردم برای مرخص شدن از بیمارستان پس از چند روز به اندازه کافی حالشان مناسب است.برای چند هفته بیمار باید در خانه بماند و از فعالیتهایی که ممکن است به گردن او آسیب بزند، مانند بلند کردن بار سنگین، اجتناب کند.یک زخم کوچک روی گردن خواهد داشت، اما این ، با گذشت زمان کمتر قابل توجه است. ایده خوبی است که با جراح در مورد عمل جراحی که عیناً توصیه می کند. صحبت کنید و آنچه را که قرار است درگیرش شوید بفهمید.


درمان ید رادیواکتیو برای سرطان تیروئید:


یک دوره درمان ید رادیواکتیو اغلب بعد از عمل توصیه می شود.این به از بین بردن هر سلول سرطانی باقی مانده در بدن شما کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان مجدد را کاهش می دهد.


آماده سازی برای درمان:


رژیم غذایی غنی از ید می تواند اثربخشی درمان ید رادیواکتیو را کاهش دهد، بنابراین توصیه می شود یک رژیم کم یددار برای یک یا دو هفته قبل از شروع درمان را رعایت کنید.توصیه می شود که:


از همه غذاهای دریایی اجتناب کنید.
مقدار محصولات لبنی که می خورید را محدود کنید.
داروهای سرفه و سینه را ترک نکنید.این می تواند حاوی ید باشد.
مقدار زیادی گوشت تازه، میوه و سبزیجات تازه، ماکارونی و برنج بخورید.
اگر فکر می کنید که باردارید، به تیم مراقبت خود بگویید چون این رفتار در حین بارداری ایمن نیست.
زنان باید از حداقل شش ماه از باردار شدن اجتناب کنند و مردان باید حداقل 4 ماه از حامله کردن خودداری کنند.
در صورت تغذیه با شیر مادر، به طور ایده آل باید حداقل هشت هفته قبل از شروع درمان شیر دادن متوقف شود.
بعد از درمان نباید از شیر مادر تغذیه کرد، اما می توانید با اطمینان خاطر به نوزادان خود در آینده ممکن است داشته باشید شیر مادر بدهید.

روش :


درمان ید رادیواکتیو شامل خوردن ید رادیواکتیو به صورت مایع یا کپسول است. ید از طریق خون منتقل می شود و سلولهای سرطانی را از بین می برد. بعد از آن باید چند روز در بیمارستان بمانید ، زیرا ید باعث می شود بدن شما کمی رادیواکتیو شود.برای احتیاط ، شما باید در یک اتاق یک نفره بمانید و در ابتدا نمی توانید از بازدیدکنندگان پذیرایی کنید. هنگامی که میزان تابش بدن کاهش یافت ، می توانید یک قرار ملاقات بگذارید و به خانه بروید.تیم مراقبت از شما به شما توصیه می کند پس از رفتن به خانه اقدامات لازم را انجام دهید.

 

سرطان مدولاری تیروئید


سرطان تیروئید مدولاری بسیار نادر است. طبق انجمن تیروئید آمریکا ، سرطان مدولاری تیروئید 1٪ تا 2٪ از کل سرطان های تیروئید را تشکیل می دهد. اولین علامت سرطان مدولاری تیروئید ، وجود توده های بدون درد در جلوی گردن بیمار است. خوشبختانه اگر سرطان تیروئید مدولاریر دارید ، با تشخیص و پیگیری به موقع قابل درمان است.

در این نوع سرطان تیروئید ، سلولهای تیروئید به نام سلولهای پارافولیکولار مورد حمله قرار می گیرند. عملکرد این سلول ها ترشح هورمونی به نام کلسی تونین است که سطح کلسیم را در خون تنظیم و کنترل می کند.

برخلاف انواع دیگر سرطان تیروئید ، سرطان مدولاریر به عنوان سرطان خانوادگی (ارثی) شناخته می شود. با این حال ، در بیشتر موارد (75٪) ممکن است پای ژنتیکی درگیر نشود ، اما فرد دچار سرطان تیروئید مدولاریر می شود.

 

علائم اولیه سرطان مدولاری تیروئید


از آنجا که سرطان بسیار آهسته و بدون علامت گسترش می یابد ، تشخیص زودهنگام آن کمی دشوار است. اولین علامتی که ظاهر می شود این است که بیمار مبتلا به سرطان تیروئید مدولاریر ، یک توده بدون درد در جلوی گردن احساس می کند.

 

علائم اولیه سرطان مدولاری تیروئید

 

علائم شایع در سرطان مدولاری تیروئید


از شایع‌ترین علائم سرطان مدولاری تیروئید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    تورم در گردن نزدیک غده تیروئید (بزرگ شدن غدد لنفاوی)
•    سرفه‌ی خشک همراه با خون
•    اختلال و دشواری در بلعیدن
•    تنگی نفس
در صورت پیشرفت و گسترش سلول‌های سرطانی، علائم شدیدتر و حادتر می‌گردند، همچنین، علائم دیگری نیز به موارد قبلی اضافه می‌شوند که این علائم عبارتند از:
•    ایجاد توده بزرگ در گردن
•    احساس درد و ناراحتی در قسمت گردن، فک و گوش
•    احساس خفگی
•    تغییر در تن صدا (خشکی صدا)
در مراحل پیشرفته‌تر سرطان، مقادیر بسیار بالای از کلسیتونین تولید می‌شود که می‌تواند، منجر به اسهال و گرگرفتگی گردد.

 

زمان مراجعه به متخصص


هنگامی‌که بیمار، یک توده را در قسمت گردن خود احساس می‌کند، بخصوص اگر با علائم زیر همراه است، باید در اسرع وقت به متخصص مربوطه مراجعه نماید. این علائم عبارتند از:
•    احساس خستگی و کوفتگی غیر قابل توضیح که بعد از مدت زمان معین بهبود نمی‌یابد.
•    دشواری در بلعیدن (همراه با درد)
•    عدم بهبود گلو درد
•    احساس درد در قسمت گردن
لازم به توضیح است :که همه‌ی توده‌های گردن، سرطانی نیستند. در برخی از شرایط پزشکی، توده‌های گردن ناشی از تورم غدد لنفاوی هستند.

 

تشخیص سرطان مدولاری تیروئید


متخصص پس از معاینه‌ی بالینی، گرفتن شرح حال بیمار و بررسی تاریخچه پزشکی برای تشخیص نهایی سرطان از بیمار می‌خواهد موارد زیر را انجام دهد:
•    سونوگرافی تیروئید برای بررسی ساختار توده
•    اسکن تیروئید برای تشخیص میزان درجه حرارت توده (گرمی یا سردی)
•    بیوپسی یا آسپیراسیون سوزنس (نمونه‌گیری از توده جهت آزمایش و بررسی بیشتر در آزمایشگاه)
•    آزمایش خون به منظور بررسی میزان هورمون‌های تیروئید و هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH).

 

آمار درمان بیماران مبتلا به مدولاری تیروئید


سرطان مدولاری به آرامی پیشرفت می کند و اگر تشخیص زودرس ، آمار و تحقیقات نشان دهد که میزان درمان و بقای بیماران در طی ده سال به شرح زیر است ، سرطان مدولاری به خوبی درمان می شود:
•    بهبودی 95 درصدی فقط در بیماران سرطانی تیروئید
•    75٪ بهبود در سرطان مدولاری با گسترش به غدد لنفاوی مجاور
•    20٪. وقتی سرطان به سایر قسمت های ریه از جمله ریه ها ، کبد و استخوان ها سرایت کرده باشد.

 

درمان سرطان تیروئید مدولاریر


جراحی بهترین روش برای درمان سرطان تیروئید مدولاریر است. بعد از ارزیابی و درمان هر بیماری غدد درون ریز دیگر مانند فئوکروموسیتوما ، جراحان متخصص تیروئیدکتومی را بر روی تمام بیماران مبتلا به این نوع سرطان انجام می دهند.

در این نوع جراحی ، کلیه غدد لنفاوی و بافت چربی ناحیه مرکزی گردن برداشته می شود. از آنجا که هدف از جراحی برداشتن کامل غده تیروئید و کلیه غدد لنفاوی است ، این امر به یک جراح ماهر و باتجربه نیاز دارد.

زیرا علاوه بر درمان سرطان ، باید از گردن بیمار و ساختارهای حساس مانند رگهای حنجره و غدد پاراتیروئید که تحت تأثیر سلولهای سرطانی قرار نگرفته اند نیز محافظت شود. به علاوه ، کار و کیفیت زندگی بیمار نباید تحت تأثیر این نوع بیماری و درمان قرار گیرد.

تعداد بازدید : 4922

ثبت نظر

ارسال