Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 59 دقیقه

مصرف نوشابه و خطر مرگ مبتلایان به سرطان پستان

عوارض مصرف نوشابه بر سلامتی|آیا افراد مبتلا به سرطان پستان با مصرف نوشابه ، می میرند|مصرف نوشابه|سرطان پستان

نوشابه یک نوشیدنی شیرین و بسیار پر طرفدار است که مصرف روزانه آن در کشور ما بعد از آب بیشترین مقدار است اما این نوشیدنی معایبی نیز دارد و مصرف بی رویه باعث بروز و تشدید بیماری های مختلف می شود . در این مقاله تاثیر نوشابه بر تشدید بیماری سرطان پستان بررسی می شود.

پنجشنبه 17 تیر 1400 ساعت 20:8


نوشابه با طعم شیرین و فریب دهنده اش باعث شده است که خیلی از شما ها و ما از این نوشیدنی  به مقدار زیاد بعد از هر وعده غذایی مصرف کنیم ، دریغ از اینکه نمی دانیم پس از مصرف نوشابه چه بلایی بر سر سلامتی بدنمان می آوریم پس  در این مقاله ما همه عوارض مصرف نوشابه را ذکر می کنیم تا دیگر از این نوشیدنی به عنوان هضم دهنده غذا ، مصرف نکنیم، پس با ما همراه شوید؛

 

نوشابه از چه موادی تشکیل شده است؟


نوشابه از مواد مختلفی تشکیل شده است که همه این مواد در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و یک نوشیدنی را به وجود آورده اند که برای سلامتی نه تنها مفید نیستند بلکه دارای هزاران عوارض جبران ناپذیر از جمله بیماریهای قلبی، بیماری های سرطان و.....می باشند.

همه ما بعد از هر وعده غذایی به نوعی می شود گفت عادت بد غذایی پیدا کرده ایم که نوشابه را در کنار سفره غذا داشته باشیم و بر این باور هستیم که خوردن نوشابه باعث هضم سریع غذا می شود. غافل از اینکه از همه این مواد مضر موجود در نوشابه بی خبر هستیم ؛ پس در مطلب زیر ما به شرح این مواد تشکیل دهنده مضر در نوشابه می پردازیم؛

 

کافئین


ناگفته نماند که کافئین خواص بسیار زیادی دارد و بیشتر متخصصان خوردن یک تا دو فنجان قهوه یا انواع چای را در طول  روز به دلیل داشتن کافئین توصیه می کنند. و زیاد خوردن آن را هم مضر می دانند و همچنین توصیه می کنند از خوردن زیاد کافئین در طول روز اجتناب کنید. اما نوشابه ها  کافئین زیادی دارند. و  برعکس این قضیه بیشتر افراد در طول روز زیاد نوشابه مصرف می کنند. پس از مصرف زیاد کافئین ، که در قهوه و یا نوشابه وجود دارد،  باعث بروز علایمی از قبیل،  افزایش ضربان قلب، نامنظم شدن ضربان قلب و فشارخون می شود.

 

آب ناخالص


متاسفانه آب موجود در نوشابه ها آب معمولی است که شامل کلراید و فلوراید زیاد و حتی فلزات سنگین است.

 

اسید فسفریک


نوشابه حاوی اسید فسفریک است. اسیدی که مانع جذب کلسیم غذاهای دریافتی در بدن شده و پوکی استخوان و خرابی دندان ها را به دنبال دارد. اسید فسفریک همچنین به دلیل تداخل با اسید معده باعث هضم ناقص غذا شده مانع از جذب ویتامین ها و مواد معدنی غذاها به بدن می شود.


شیرین کننده های مصنوعی


 طبق تحقیقات  انجام گرفته درباره نوشابه و شیرین کننده های موجود در آن ، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که  شیرین کننده های مصنوعی عامل بروز بسیاری از بیماری ها مثل صرع، تشنج، مولتیپل اسکلروزیس multiple sclerosis به اختصار ام اس  MS، تومورهای مغزی، دیابت و حتی بیماری های روحی روانی می شود و عامل تشدید کننده بسیاری از بیماری ها است.

 

عوارض مصرف نوشابه بر سلامتی


1-مصرف نوشابه به دلیل قند موجود در آن، باعث چاقی و اضافه وزن می شود
2- اسید موجود در نوشابه ، باعث از بین رفتن مینای دندان می شود
3- نوشابه دارای شکر و شیرینی زیادی است که باعث پوسیدگی دندان می شود
4-،فسفریک اسید موجود در نوشابه ، باعث کاهش سطح کلسیم  می شود که در نهایت باعث بیماریهای استخوانی می شود
5-مصرف زیاد نوشابه، باعث ایجاد بیماری قلب و سندروم متابولیک می شود
6-باعث ایجاد کبد چرب می شود
7-باعث ایجاد بیماریهای تنفسی از جمله آسم می شود
8-فشار خون بالا بر اثر مصرف نوشابه ایجاد می شود
9-مصرف نوشابه باعث ایجاد سردرد می شود
10-نوشابه باعث پوکی استخوان می شود
11-خطر سکته در بدن با مصرف نوشابه، افزایش می یابد
12-نه تنها برای هضم غذا مناسب نیست، بلکه باعث مشکلاتی در هضم غذا می شود.

 

عوارض مصرف نوشابه بر سلامتی

 

باور داشتن یک عادت غلط


همه ما بر این باور هستیم که اگر بعد از هر غذای چرب و مفصل یک لیوان نوشابه مصرف کنیم، غذای که خوردیم راحت تر هضم می شود ، اما باید گفت این باور اشتباه است چون نوشابه در حالی که یک نوشیدنی خوش طعم است همه دارای هزاران عوارض برای سلامتی بدن است. و اگر چه مفید نیست بلکه هزاران ضرر برای سلامتی دارد. پس با اطلاعاتی که ما در این مقاله در مورد عوارض نوشابه به شما می دهیم، امید است که این عادت نوشیدن نوشابه رو کنار گذاشته و به فکر سلامتیتان باشید.


نوشیدن های زیر را جایگزین نوشابه کنید
1-آب
2-دوغ
3-آب میوه

 

آیا نوشابه دارای ارزش غذایی است ؟


ما در این مقاله برای شما بیان می کنیم که نوشابه از مواد مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از این مواد نه تنها برای سلامتی شما مفید نیستند بلکه دارای هزاران ضرر و زیان هستند که برای سلامتی شما خطرناک می باشند ، و باید به صراحت گفت؛ نوشابه در عین اینکه طعم خوشمزه ای دارد ولی فاقد هر گونه ارزش غذایی است.

به طور مثال، نوشیدن یک بطری نوشابه، معادل خوردن 17قاشق چای خوری شکر است، و حاوی 240کالری است. و برای سوزاندن این 240کالری ، باید بعد از هر وعده غذایی حدود یک ساعت پیاده روی کرد، پس با این حال باید گفت نوشابه هیچ ارزش غذایی ندارد و جزء ضرر چیزی دیگری برای سلامتی شما ندارد، پس مراقب سلامتیتان باشید و از این به بعد نوشابه رو از لیست برنامه غذایی خود حذف کنید تا بدن سالمی به دور از هر بیماری داشته باشید.


همان طور که گفته شد مصرف نوشابه برای همه افراد، اعم از کوچک، بزرگ و حتی سالمند مضر است و دارای عوارض خطرناکی است. که در قسمت بالا گفته شد اما در این قسمت از مطلب می خواهیم به موضوع مصرف نوشابه و خطر مرگ در افرادی که به سرطان پستان مبتلا هستند بپردازیم، پس ما را همراهی کنید

 

آیا افراد مبتلا به سرطان پستان با مصرف نوشابه ، می میرند؟


مصرف نوشابه برای همه افراد خطرناک و دارای عوارض جبران ناپذیر است. نوشابه حاوی قند و شکر فراوانی است که برای افراد بیمار از جمله مبتلایان به بیماری سرطان پستان خطرناک می باشد و عامل مرگ و میر در افراد مبتلا به سرطان پستان همین نوشابه ای است که از مواد قندی فراوان تولید شده است و چون نوشابه از موادی تشکیل شده است که برای افراد مبتلا به سرطان پستان مضر می باشد و دکتر ها در نسخه های پزشکی خود، افراد مبتلا به سرطان پستان را از خوردن آن نهی می کند.

 

نوشابه از مواد قندی و شکر فراوان  ساخته شده است که شکر موجود در نوشابه خطر مرگ را در افراد مبتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. طبق تحقیقات انجام گرفته بر روی بیشتر زنان مبتلا به سرطان پستان ، دانشمندان با این نتیجه رسیده اند که زنان مبتلا به سرطان پستان که در یک هفته زیاد یعنی حدود پنج مرتبه نوشابه مصرف کرده اند ، در مقایسه با زنان مبتلا به سرطان پستان که کم و یا اصلاً نوشابه مصرف نکرده اند ، حدود 62درصد مرگ و میر در زنان مبتلا به سرطان پستان که نوشابه مصرف کرده اند بیشتر است.


میزان مصرف نوشابه در کشورمان

 

نوشابه‌های گازدار از پرطرفدارترین نوشابه ها و البته از نوشیدنی‌های مضر هستند و متاسفانه با وجود توصیه‌های پزشکان و متخصصان تغذیه در مورد کاهش مصرف این نوشیدنی‌ها، شاهد رشد مصرف نوشابه‌های گازدار به ویژه در میان کودکان و جوانان هستیم. میزان مصرف نوشابه های گازدار در ایران نسبت به آمریکا بسیار کمتر است. ایرانیان سالانه ۳ میلیارد لیتر نوشابه مصرف می کنند.

به طور متوسط هر ایرانی ۴۲ لیتر نوشابه در سال مصرف می کند. به طور میانگین  در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته است. در طی این ۲۰ سال مصرف شیر و لبنیات تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است.


سرانه مصرف نوشابه در جهان حدود 10 لیتر است و این یعنی میانگین مصرف نوشابه در ایرانیان 4 برابر میانگین جهان است. هر چند ایرانی ها حدود یک چهارم آمریکایی ها نوشابه می‌نوشند.

طبق آمار گرفته شده از میزان مصرف نوشابه در کشورمان ، نشان می دهد که بیشتر افراد در برنامه غذایی خود بعد از هر وعده غذا بیشتر از نوشابه استفاده می کنند و بیشتر فروش در فروشگاهها مختص فروش نوشابه است، در صورتی که بیشتر افراد از عوارض خوردن نوشابه آگاهی کامل دارند ولی باز هم ترجیح می دهند در برنامه غذایی خود در طول روز نوشابه مصرف کنند و علاقه چندانی به جایگزین کردن دوغ و اب و یا آب میوه به جای نوشابه ندارند.

 

مطلب پایانی

 

در این مقاله سعی کردیم  شما را  با ضررهای جبران ناپذیر نوشابه آشنا  کنیم ،  باید گفت برای جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر نوشابه می توانید، این عادت را با کاهش درست مصرف نوشابه ترک کنید. حذف فوری نوشابه شاید کمی برایتان سخت باشد،  به خاطر همین باید میزان مصرف را به تدریج کم کنید و به جای آن نوشیدنی های سالم استفاده کنید نوشیدنی هایی مثل : آب، لبنیات، دوغ بدون نمک و گاز،‌ نوشیدنی‌های تهیه ‌شده از عرقیات سنتی و عصاره‌های گیاهی که بدون گاز و قند فراوان است و می تواند جایگزین‌های مناسبی برای نوشابه‌های قندی باشند.

که هم بی خطر هستند و هم برای سلامتی شما مفید هستند. پس نوشیدنی های بی ضرر بهترین جایگزین برای نوشابه های پر از عوارض است ، که باعث ایجاد بیماری های خطرناکی می شود .

تعداد بازدید : 1286

نظرات

AIi

2 سال و 6 ماه و 10 روز پیش

سلام آب میوه هم ظرری داره یا نه

ثبت نظر

ارسال