Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 4 و 42 دقیقه

۱۳ مورد مهم در ارتباط با علائم تیروئید که باید جدی گرفته شود

علائم تیروئید| کم کاری تیروئید و علائم آن | علائم پرکاری تیروئید

علائم مهم بیماری تیروئید | بیماری تیروئید یک بیماری شایع است که علائم مخصوص به خود را دارد که در صورت بروز یک یا چند نمونه از این علائم باید نسبت به انجام آزمایش تیروئید و شروع درمان در صورت وجود این مشکل اقدام شود.

یکشنبه 12 دی 1400 ساعت 11:42

همانطور که همه میدانید اگر بدن دچار اختلال و یا بیماری شود سعی در نشان دادن آن در دیگر فرآنید ها دارد. برخی از بیماری ها و اختلالات در بدن هستند که به سادگی نمایش داده میشوند و میتوان آن ها را متوجه شد اما برخی از مشکلات و بیماری ها هستند که نمیتوان آن ها را در روند روزمره بدن متوجه شد.برای فهمیدن و متوجه شدن مشکلات فیزیکی خود میتوان به دکتر مراجعه کرد تا متوجه بیماری و یا اختلال موجود در بدن ما بشود.

 

در این پست قصد داریم تا به صورت کامل در مورد تیروئید صحبت کنیم و بگوییم که تیروئید دقیقا در کدام قسمت و عضو بدن قرار دارد و با توجه به نشانه های ظاهری که به وجود می آید میتوانید تشخیص دهید که وضعیت تیروئید شما به چه صورت است.پس اگر در مورد تیروئید اطلاعاتی ندارید و یا از آن دسته از افرادی هستید که نگران سلامت فیزیکی خود هستید، این پست و مقاله را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید.

 

همانطور که میدانید همه افراد دارای تیرئید هستند، شاید اسم آن کمی ترسناک باشد اما باید گفت که عضوی از بدن است و باید در همه بدن ها وجود داشته باشد، اما نکته ای که همیشه وجود دارد این است که غده تیروئید میتواند کم کار و یا پر کار باشد و به نسبت کم کاری و یا پر کاری تیروئید میتواند منجر به اتفاقات غیرمعمولی در بدن بشود.

 

البته با مراجعه به پزشک و دکتر به سادگی میتوانید پرکاری و یا کم کاری تیروئید خود را کنترل کنید، اما اگر دقت داشته باشید د راین پست قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که میتواند برای بدن، فیزیک و تیروئید شما خطرناک باشد و به منظور جلوگیری از بیماری های وخیم بهتر است که این مطلب را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید.

 

علائم مهم بیماری تیروئید  همانطور که همه دوستان میدانند بیماری تیروئید یک بیماری شایع است که علائم مخصوص به خود را دارد که در صورت بروز یک یا چند نمونه از این علائم باید نسبت به انجام آزمایش تیروئید و شروع درمان در صورت وجود این مشکل اقدام شود.

 

بیماری تیروئید و اختلالات ناشی از آن، در جهان بسیار شایع می باشد.  تشخیص علائم تیرویید کار بسیار سخت و دشواری می باشدکه گاهی اوقات ممکن است پزشک متخصص نیز دچار خطا شود و به درستی آن را تشخیص ندهد.غده تیروئید، یکی از اجزاهای مهم بدن به شمار می رود که در تعادل هورمونی بدن مانند تنظیم وزن، خلق و خو، ثبات ذهنی نقش بسیار مهم و اساسی ایفا می کند.

 

همان طور که گفتیم تیروئید،  در تمام عملکرد های بدن و حتی عملکردهای ثانویه نیز نقش دارد. بنابراین تیروئید ناسالم، می تواند اثرات بسیار غیر منتظره و عجیبی از خود بروز دهد که حتی پزشک نیز در تشخیص آن دچار سردرگمی و اشتباه شود.

 

در واقع، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری تیروئید،  از وجود این بیماری در بدن خود اطلاع ندارند. در ادامه به موارد و علائم مهم بیماری تیروئید،  اشاره شده است که تشخیص آن برای شما راحت تر باشد.توصیه می شود با مشاهده علائم زیر در خود و اطرافیان تان، حتما به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات تکمیلی و تخصصی جهت تشخیص بیماری صورت گیرد.در ادامه به ۱۳علامت بسیار مهم بیماری تیروئید که اغلب نادیده گرفته می شوند، اشاره شده است که ممکن است در تشخیص این بیماری، به کمکتان بیاید.

 

۱.کلسترول خیلی بالا یا خیلی پایین:

 

 در بالا رفتن کلسترول خون، ممکن است عوامل متعددی نقش داشته باشند. اما افرادی که به غذاهایی پر چرب بسیار علاقه دارند و در رژیم غذایی خود از این نوع غذاها استفاده می کنند، بیشتر به کلسترول بالای خون دچار می شوند. همان طور که بالا رفتن کلسترول خون خطرناک است، پایین آمدن بیش از حد آن نیز می تواند برای فرد، بسیار مشکل ساز باشد. اگرکلسترل خونتان طبیعی نیست و رژیم غذایی،  ورزش یا داروهای تنظیم کلسترول خون، در پایین آمدن آن اثری ندارد، پیشنهاد می شود حتما به پزشک مراجعه کنید تا تیروئیدتان مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد. ممکن است سطح هورمون تیروئید شما پایین آمده باشد.

 

۲.کم کاری غده تیروئید (هیپو تیروئید):

 

 این بیماری را می توان از میان بیماری های غده درون ریز، جزو شایع ترین بیماری ها پس از دیابت برشمرد. در واقع هنگامی که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند، این بیماری ایجاد می شود. هورمون های غده تیروئید تری یدوتیرونین و تیروکسین می باشند. از وظایف مهم این هورمون ها می توان به تنظیم مصرف انرژی، تولید گرما و تسهیل رشد در بدن اشاره نمود. لازم به ذکر است که این بیماری در زنان سه برابر شایع تر از مردان می باشد.

 

۳.پر کاری غده تیروئید:

 

 در این بیماری، غده تیروئید بیش از حد نیاز بدن و به طور غیر طبیعی هورمون تولید می کند. هورمون های غده تیروئید تیروکسین 4Tو3Tمی باشند. از علائم مهم این بیماری می توان به تپش قلب، لرزش و بیقراری، تعریق، عدم تحمل گرما و کاهش وزن اشاره کرد.

 

۴.درد مفصل و درد عصبی:

 

 تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد، که پر کاری یا کم کاری تیروئید می تواند دردهای عصبی را به دنبال داشته باشد. به طوری که بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات تیرویید که همزمان به دردهای عصبی نیز دچار بودند، بعد از انجام آزمایش و درمان تیروئید، دردهای عصبی آنان نیز خود به خود بهبود یافته است.

 

۵.بیماری قلبی:

 

 هورمون های تیروئید، نقش بسیار مهم و حیاتی در سلامت قلب ایفا می کنند. در واقع اگر شما بیماری قلبی دارید باید  تیروئیدتان نیز مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد. بر اساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴در دانشگاه هاپکینز، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که پایین بودن هورمون تیروئید در افراد جوان یا میانسال، منجر به بیماری سرخرگ کرنوی و ایجاد رسوب در رگ های خونی می گردد. نتیجه یک مطالعه و تحقیق دیگر بر روی ۲۵ بیمار دیگر ثابت کرد، افرادی که سطح هورمون بدنشان بسیار پایین بود، خیلی بیشتر از افرادی که دارای سطح هورمون طبیعی هستند، دچار بیماری و مشکلات قلبی بودند.

 

تیروئید| درمان تیروئید

 

۶.ناخن های ضعیف و شکننده:

 

 افرادی که ناخن های شکننده دارند و اغلب ناخن هایشان پوسته پوسته می شود، ممکن است دچار بیماری تیروئید باشند. چرا که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز ناخن های نرم و شکننده دارند. افرادی هم که دچار بیماری پر کاری غده تیروئید هستند، اغلب با افتادگی ناخن مواجه می شوند.  چنین افرادی با مشکل پوست خشک و موهای شکننده نیز در گیر هستند.

 

۷.اختلال اضطراب و خلق و خوی:

 

 در حقیقت، هورمون ها نقش مهمی در رفتار و خلق و خوی افراد دارند. به طوری که با پایین بودن سطح هورمون تیروئید، ممکن است احساس افسردگی به شما دست بدهد. از طرفی دیگر، افزایش بیش از حد این هورمون، می تواند منجر به حمله عصبی یا اضطراب شود. اگر شما دچار این احساسات شدید  قبل از مراجعه به روان پزشک و مصرف دارو که ممکن است شرایط را بدتر کند، بهتر است ابتدا سلامت تیروئید خود را بررسی کنید.

 

۸.افزایش یا کاهش وزن:

 

 اگر فردی بدون علت خاصی دچار افزایش یا کاهش وزن شد، ممکن است به بیماری تیروئید مبتلا شده باشد. چرا که متابولیسم، ارتباط مستقیمی با فعالیت هورمونی شما دارد. در واقع تغییر ناگهانی وزن، می تواند علامتی از عدم تعادل تیروئید باشد.

 

۹.خستگی همیشگی و دائمی:

 

 خستگی دائمی، مشکلی است که بسیار رایج می باشد . به همین دلیل مورد بی توجهی قرار می گیرد و افراد آن را به سبک زندگی خود وانجام فعالیت سنگین ارتباط می دهند. در واقع اگر کارتان سنگین نیست یا خواب کافی و منظم دارید و اندازه ۷یا ۸ساعت می خوابید، نباید خستگی مزمن و دائمی را نادیده بگیرید. افرادی که دچار بیماری پر کاری تیروئید هستند، ممکن است در طول شب خواب کافی نداشته باشند، به همین دلیل در طول روز دچار خستگی و بی حالی می شوند.

 

۱۰.میل جنسی بسیار پایین:

 

 همان طور که اشاره شد، مشکلات تیروئید با تعادل هورمونی ارتباط مستقیمی دارد و این بیماری جزو شایع ترین بیماری های زنان می باشد.  پس جای تعجب نیست اگر فرد مبتلا به بیماری تیروئید، با مشکلات اندام تولید مثلی خود نیز مواجه شود. زنانی که دچار کمبود هورمون هستند، ممکن است  مشکلاتی مانند قاعدگی های زود به زود و طولانی نیز داشته باشند. از طرفی دیگر زنانی که هورمون آن ها بیش از حد زیاد است ممکن است دوره ی قاعدگی شان، کوتاه و سبک شود یا قاعدگی آن ها به طور کامل متوقف شود. در مردان نیز اگر این هورمون در تعادل نباشد، ممکن است با مشکلاتی نظیر ناباروری، کاهش میل جنسی و بزرگ شدن سینه ها دست و پنجه نرم کنند.

 

۱۱.مشکلات روده:

 

 دلیل به وجود آمدن IBCهمیشه به رژیم غذایی مربوط نمی شود. در واقع عدم تعادل متابولیسم هم می تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد. این امر باعث می شود آنزیم های لازم برای هضم غذا، در روده جذب نشوند. اگر دچار بیماری مانند اسهال، یبوست یا IBCشده اید که درمان های مختلف روی آن اثر ندارد، باید به فکر آزمایش تیروئید باشید و از نظر مشکلات تیروئیدی نیز مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرید.

 

تیروئید| درمان تیروئید| تیروئید کم کار

 

۱۲.ضعف و سستی:

 

 عدم تعادل هورمونی،  باعث می شود سایر اندام های بدن نیز تعادل نداشته باشند و در نتیجه، انرژی بدن بسیار کاهش می یابد. در واقع تیروئید، متابولیسم و سطح انرژی، ارتباط بسیار مستقیمی با هم دارند. اگر خواب کافی دارید و رژیم غذایی مناسب و متعادلی دارید و مواد مغذی لازم و مورد نیاز بدنتان را مصرف می کنید، اما هنوز دچار ضعف و سستی هستید، پیشنهاد می شود حتما به پزشک مراجعه کنید تا از نظر مشکلات دیگر مانند تیروئید نیز مورد آزمایش و چکاپ قرار بگیرید.

 

۱۳.ورم در اطراف گردن:

 

 بزرگ شدن و ورم گردن، می تواند یکی از نشانه های کارکرد نادرست غده تیروئید باشد. در واقع بیماری گواتر، در اثر کم کاری یا پرکاری غده تیروئید به وجود می آید. گاهی اوقات نیز سرطان تیروئید یا ایجاد توده های سرطانی، ممکن است باعث تورم گردن شوند و به عملکرد تیروئید ارتباطی نداشته باشند. اما در هر حال اگر با مشکل تورم گردن مواجه شدید، جهت اطمینان لازم است آزمایشات تخصصی انجام دهید.

 

عوامل خطر برای بیماری تیروئید

 

دیابت یا سایر اختلالات خودایمنی
سابقه پرتودرمانی در ناحیه تیروئید
سابقه خانوادگی اختلالات تیروئید
تغییرات هورمونی، مانند تغییراتی که در دوران بارداری یا یائسگی رخ می‌دهد .
جنس: زنان ۸۰ درصد از موارد تیروئید را تشکیل می‌دهند .
سن: شیوع کم کاری تیروئید در زنان یائسه بیشتر از زنان جوان است.

هیپرتیروئیدیسم به خصوص بیماری Gravesمعمولا به صورت خانوادگی  انتقال پیدا می کند  و در بین زنان شایع تر از مردان است در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما دچار بیماری تیروئید است با پزشک خود در این مورد صحبت کنید و از او بخواهید تا راهنمایی های لازم در مورد میزان مراجعات به پزشک وکنترل بیماری با شما ارائه دهد.

 

عوارض

 

هیپرتیروئیدیسم می تواند عواقب متعددی را به دنبال داشته باشد که مشکلاتی همچون ، مشکلات قلبی می یباشد .  یکی از جدی ترین مشکلات هیپرتیروئیدیسم درگیر کردن قلب است که شامل افزایش ضربان قلب و ضربان نامنظم قلب است که این عوارض با درمان مناسب قابل درمان هستند.

 

گرفتن تست تیروئید قبل از باردار شدن لازم است:

 

آزمایشات حاکی از آن می باشد  که بدن خانم ها در زمان بارداری، ید بیشتری را  دفع می نماید  و از سویی جنین در شکم مادر نیز، با گرفتن ید از مادر سبب  کاهش این ماده در بدن او  می گردد. چون کامل شدن سیستم عصبی جنین توسط هورمون های مادر می باشد ، پس بهتر است  که بانوان قبل از حاملگی یا در زمان بارداری، آزمایش تیروئید بدهند تا از لحاظ  تیروئیدی با مشکلی مواجه نشوند .

 

پزشکان متخصص توصیه می کنند قبل از اقدام به بارداری  دوران بارداری، با گرفتن تست تیروئید عملکرد غده تیروئید در خانم هایی که می خواهند  باردار شوند بررسی شود که این موضوع پس از بارداری ادامه پیدا می کند که حتی  پس از زایمان نیز بررسی می شود و  نوزاد تا سه روز بعد از متولد شدن آزمایش های غربالگری تیروئید  می دهد.

 

علائم کم‌کاری و پرکاری تیروئید در حین بارداری

 

پرکاری تیروئید

 

علائم آن ممکن است که مشابه با علائم بارداری باشد. سایر علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

 

  • ضربان قلب نامنظم
  • عصبی بودن شدید
  • تهوع یا استفراغ شدید
  • لرزش دست خفیف
  • مشکل خواب
  • از دست‌ دادن وزن یا افزایش وزنِ کمتر از انتظارات از یک حاملگی معمولی

 

کم‌کاری تیروئید

 

علائم آن، مانند خستگی شدید و افزایش وزن، ممکن است به راحتی با علائم طبیعی بارداری اشتباه گرفته شود. سایر علائم احتمالی عبارتند از:

 

  • یبوست
  • دشواری تمرکز یا مشکلات حافظه
  • حساسیت به سرما
  • گرفتگی عضلات

 

سخن پایانی

 

سرطان یکی از بیماری های رایجی بوده که هر روزه افراد زیادی با آن مواجه می شوند. به همین دلیل شناخت علائم شایع و  انواع مختلف این بیماری در تشخیص زودهنگام آن تاثیر گذار خواهد بود شناخت به موقع هر بیماری می تواند در درمان آن موثر بوده و از بسیاری از هزینه های بعدی درمانی پیشگیری به عمل آورد.

بسیاری از علائم شایع سرطان مانند خون در مدفوع، بزاق های خونی، ترشحات سینه، سرفه های مداوم و غیر طبیعی و... می توانند افراد را در شناخت هر چه سریعتر بیماری کمک کنند. در صورتی که بتوان بیماری را به سرعت شناخت و برای درمان اقدام نمود، در بسیاری از هزینه های درمان صرفه جویی خواهد شد. اما به طور کلی درمان سرطان بسیار پرهزینه بوده و بسیاری از خانواده های درگیر را با مشکل تامین مالی رو به رو می سازد. از این حیث  موسسه های حمایتی بسیاری در این جهت فعالیت کرده و افراد مبتلا را یاری می رسانند.

این مرکز اقدام به اجاره استند های گل تسلیت نموده که می توانید در جهت اجاره  استند تسلیت ، تاج گل خیریه به این مراکز مراجعه نمایید. شما برای کمک های غیرمستقیم به این انجمن های خیریه می توانید استندهای تسلیت و تاج گل خیریه را از این مراکز اجاره کرده و از این طریق به بیماران سرطانی در خرید دارو و تامین هزینه های شیمی درمانی یاری رسانید.

تعداد بازدید : 45075

نظرات

علی میرزایی

2 سال و 9 ماه و 17 روز پیش

احتمالا۸۰درصد فکر میکنم ترویئد دارم

پ.ن

2 سال و 6 ماه و 27 روز پیش

علل ایجاد پرکاری تیروئید چیست؟

موسسه خیریه

2 سال و 6 ماه و 27 روز پیش

عواملی می توانند منجر به ایجاد پرکاری تیروئید شوند که شامل بیماری گریوز ، پلومر و تیروئیدیت می‌باشد . تیرویید یک غده کوچک و پروانه ای شکل در پایه گردن درست در زیر سیب آدم می باشد که تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی دارد و تمام جنبه های متابولیسم بدن توسط هورمون های تیروئید تنظیم می شوند . غده تیروئید دو هورمون اصلی یعنی تیروکسین (T4) و تریودوتیرونین (T3) تولید می‌کند که بر هر سلول بدن تاثیر می گذارد . آنها میزان چربی ها و کربوهیدرات هایی که بدن استفاده می‌کند را حفظ می‌کنند ، همچنین به کنترل دمای بدن ، ضربان قلب و به تنظیم تولید پروتئین نیز کمک می کنند . تیروئید همچنین هورمونی تولید می کند که به تنظیم مقدار کلسیم خون یعنی کلسیتونین نیز کمک می کند

خاطره

2 سال و 6 ماه و 27 روز پیش

آنتی بادی های تیروئید چه هستند؟

مهسا

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

عملکرد غده تیروئید چیست؟

موسسه خیریه

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

غده تیروئید غده‌ای درون ریز است که در قسمت پایین گردن و زیر سیب گلو قرار دارد. این غده در اطراف لوله تنفسی (نای) قرار می‌گیرد و شکلی شبیه پروانه دارد. این غده از دو بال (لوب‌ها) تشکیل شده که با یک بخش میانی به اسم ایستموس به یکدیگر متصل شده‌اند. غده تیروئید برای تولید هورمون‌ها از ید (که بیشتر در غذاهایی مانند غذاهای دریایی، نان و نمک موجود است) استفاده می‌کند. دو هورمون مهم تیروئید تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) هستند که به ترتیب 9/99 و 1/. درصد هورمون‌های تیروئید موجود در خون را تشکیل می‌دهند.

اتنا

2 سال و 5 ماه و 11 روز پیش

چه کسانی باید آزمایش تیروئید بدهند؟

موسسه ی خیریه

2 سال و 5 ماه و 11 روز پیش

هر فرد باید پنج سال یک بار، این آزمایش را بدهد. افراد با نشانه های اختلال تیروئید باید در فاصله های زمانی کمتری تست بدهند. کم کاری تیروئید بیشتر خانم های بالای ۶۰ سال و پرکاری تیروئید بیشتر خانم ها و افراد بالای ۶۰ سال را درگیر می کند. عوامل ارثی نیز خطر بروز این مشکل را افزایش می دهند.

Nana

1 سال و 10 ماه و 5 روز پیش

سلام من علائم تیروئیددارم دوساله اینجوره ولی هردفعه ازمایش میدم نشون نمیده چیزی مثلا وقتی بغض میکنم گلوم بهش فشارمیاد دردمیگیره تب میکنم دهنم خشک میشه توانگشتام تیرمیکشه گردنم دردمیاد سنگین میشه اگه تیروئیدنیست پس چیه میشه جواب بدید

Ibrahem

1 سال و 7 ماه و 6 روز پیش

س من مشکل ترويئد کم کار دارم 2 سال پیش یه دکتر عمومی رفتم منو که دید گفت برو آزمایش بده تروئید بده من رفتم آزمایش دادم ازمایشارو نگاه کرد برام.قرص لووتین ۵۰میگروگرم برام نوشت من هرروز ۲تا قرص ناهارامیحورم بعد دکتر نرفتم آیا تیرویئد کم هم ریزش مو بیرون نیومدن ریش ربط داره ریشام بیرون نمیان ۲۳سال سن کنه این قرص ضرر نیست هرروز دوعدد قرص از اینا میحورم الان اول برم آزمایشی بگیرم بعد پیش یه دکتر متخصص غدد ترویئد برم آزمایش گاه برم بهش بگم آزمایش ترویئد از بگیر ی چیز دیگه ای. بچبگم

Ibrahem

1 سال و 7 ماه و 6 روز پیش

س من مشکل ترويئد کم کار دارم 2 سال پیش یه دکتر عمومی رفتم منو که دید گفت برو آزمایش بده تروئید بده من رفتم آزمایش دادم ازمایشارو نگاه کرد برام.قرص لووتین ۵۰میگروگرم برام نوشت من هرروز ۲تا قرص ناهارامیحورم بعد دکتر نرفتم آیا تیرویئد کم هم ریزش مو بیرون نیومدن ریش ربط داره ریشام بیرون نمیان ۲۳سال سن کنه این قرص ضرر نیست هرروز دوعدد قرص از اینا میحورم الان اول برم آزمایشی بگیرم بعد پیش یه دکتر متخصص غدد ترویئد برم آزمایش گاه برم بهش بگم آزمایش ترویئد از بگیر ی چیز دیگه ای. بچبگم

ثبت نظر

ارسال