Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 6 و 22 دقیقه

سرطان خون

سرطان خون | انواع سرطان | شیمی درمانی | پیشگیری از سرطان

سرطان معمولا به شکل تومور دیده می شود اما بعضی از انواع آن ها مثل سرطان خون تومور ایجاد نمی کنند. در عوض، این سلول ها اندام های خون ساز را درگیر کرده و در بافت های دیگر رشد و گردش می کنند.

سه شنبه 12 آذر 1398 ساعت 15:15

امروزه سرطان بیماری بسیار شایعی در زندگی افراد است و یکی از رایج ترین سرطان ها، سرطان خون است. در صورتی که رشد و تکثیر سلول های سرطانی کنترل نشود منجر به اتفاقات ناگواری می شود. این بیماری از عواملی مانند :دخانیات، مواد شیمیایی، پرتو درمانی به وجود می آید.

 در حقیقت سلول های سالم بدن به طور منظم رشد می کنند، تقسیم می شوند و از بین می روند. از آنجا که سلول های سرطانی در حال رشد و تکثیر هستند جای سلول های طبیعی را گرفته و به شکل غیر طبیعی به فعالیت خود ادامه می دهند. سرطان انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن ها با علائم های متفاوت پدیدار می شود و به دلایل مختلفی به وجود می آید.

 

چگونگی ایجاد سرطان خون

 

سرطان معمولا به شکل تومور دیده می شود اما بعضی از انواع آن ها مثل سرطان خون تومور ایجاد نمی کنند. در عوض، این سلول ها اندام های خون ساز را درگیر کرده و در بافت های دیگر رشد و گردش می کنند.

این نوع بیماری بر عملکرد و تولید سلول های خونی تاثیر می گذارد. بیشتر این سرطان ها از مغز استخوان در جایی که خون تولید می شود، شروع می شوند. سلول های بنیادی در مغز استخوان تکامل یافته و به سه نوع گلبول خون تبدیل می شوند.

  1. گلبول های سفید
  2. گلبول های قرمز
  3. پلاکت ها

این سلول های غیر طبیعی یا سلول های سرطانی از انجام عملکرد خون به عنوان مثال از مبارزه با عفونت ها یا از خونریزی جلوگیری می کند.

 

چگونگی ایجاد سرطان خون

 

انواع سرطان خون

 

1. لوسمی

 نوعی سرطان که در خون و مغز شما پدیدار می شود که به علت تولید سریع گلبول های سفید به وجود می آید که امری غیر طبیعی است. تعداد زیاد این سلول ها غیر طبیعی، باعث می شود بدن قادر به مقابله با عفونت ها نباشد و توانایی سلول مغز و استخوان را در تولید گلبول های قرمز و پلاکت ها مختل کند.

 

2. لنفوم

نوعی سرطان خون است که بر عملکرد سیستم لنفاوی تاثیر می گذارد، عملکرد این نوع از سرطان به این گونه است که مایعات اضافی را از بدن خارج می کند و سلول های ایمنی تولید می کند. لنفوسیت ها نوعی گلبول سفید هستند که وظیفه مبارزه با عفونت ها را دارد.

لنفوسیت های غیر طبیعی تبدیل به لنفوم می شوند که در غدد لنفاوی و دیگر بافت ها تکثیر و جمع می شوند و با گذشت زمان تبدیل این سلول های سرطانی سیستم ایمنی بدن شما را برهم می زند.

 

3. میلوما:

سلول های سرطانی پلاسما است. سلول ها ی پلاسما گلبول های سفید خون هستند که در بدن آنتی بادی های (Anti body) ضد عفونی کننده را ایجاد می کند. سلول های میلوما مانع تولید آنتی بادی ها می شوند و سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و مستعد ابتلا به عفونت می کنند.

 

4. میلوما چندگانه:

این نوع از سرطان در سلول های پلاسمائی خون شروع می شود که نوعی گلبول سفید است که در مغز استخوان ساخته می شود.

 

علائم شایع سرطان خون عبارتند از:

تب و لرز

ضعف و خستگی مداوم

حالت تهوع و از دست دادن اشتها

کاهش وزن ناگهانی

عرق کردن در شب

درد در مفاصل و استخوا ن ها

احساس ناراحتی در ناحیه شکم

سردرد

تنگی نفس

ایجاد عفونت های مکرر

خارش پوست و مشکلات پوستی

گره های لنفاوی متورم در گردن، زیر بغل یا کشاله ران

 

علائم شایع سرطان خون عبارتند از

 

نحوه درمان

در واقع نحوه درمان سرطان خون به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از این عوامل تاثیرگذار در سرطان نوع سرطان،سن و میزان پیشرفت بیماری در بدن فرد است که به برخی از روش های درمان خون می پردازیم.

 

پیوند سلول های بنیادی

سلول های بنیادی در مغز استخوان جمع می شود در این پیوند سلول های بنیادی خون ساز به بدن تزریق می شود.

 

شیمی درمانی

 شیمی درمانی یکی از راه های درمان سرطان است که برای متوقف کردن و تداخل ایجاد کردن در روند رشد سلول های سرطانی است. شیمی درمانی در این نوع سرطان همراه با مصرف داروهای دیگر و با رژیم غذایی خاصی صورت می گیرد. این روش درمان امکان دارد قبل از پیوند سلول های بنیادی نیز انجام شود.

 

پرتو درمانی

 پرتو درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی یا برای تسکین درد یا ناراحتی استفاده می شود. همچنین امکان دارد قبل از پیوند سلول های بنیادی به کار رود.

 

پرتو درمانی

 

حقیقت های سرطان خون

هرساله موارد جدیدی از این نوع بیماری را در کشور های بزرگ مثل آمریکا گزارش می شود این نوع از سرطان در بین انسان ها شایع است و اما به صورت کلی 30 درصد از کل این نوع سرطان در دوران کودکی را ایجاد می شود

 

در هر سه دقیقه یک نفر به سرطان خون تشخیص داده می شود.

این نوع از سرطان در همه ی رده های سنی دیده می شود و فقط صرفا در کودکان نیست. هر ساله تقریبا  10درصد از موارد جدیدی از این نوع سرطان گزارش داده می شود بدین معنی است که سال جاری تقریبا 172910 نفر مبتلا به این بیماری هستند که از این موارد 36 درصد به لوسمی ،47 درصد به لنفوم ،18 درصد به میلوما مبتلا هستند.

 

گزارش افزایش بهبودی سرطان خون نسبت به بیست سال گذشته

تحقیقاتی که در دهه اخیر انجام شده نتایج چشمگیری از بهبودی ها نشان داده است. طبق آمار موسسات ملی بهداشت،63 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا بوده اند حدود پنج سال یا بیشتر قادر به زندگی کردن بوده اند.

 

در هر 9 دقیقه یک نفر به علت سرطان جان خود را از دست می دهند.

از حدود 601000 نفری که گزارش شده است که بر اثر سرطان جان خود را از دست می دهند، 58300 یا همان حدود 10 درصد مبتلا به این سرطان هستند. با وجود پیشرفت هایی که در زمینه درمان آن انجام شده است هنوز جای پیشرفت برای درمان آن وجود دارد.

 

متاسفانه هیچ آزمایش غربالگری موثری برای تشخیص دادن زود هنگام این بیماری وجود ندارد.

آزمایشاتی مانند ماموگرافی سرطان پستان و کولونوگرافی سرطان روده می تواند در پیشگیری و تشخیص آن به کار گرفته شود. با این وجود که دانشمندان همچنان در حال تحقیق و جستجو در رابطه با درمان و راه های تشخیص زود هنگام سرطان هستند اما در حال حاضر هیچ چیزی برای این نوع از سرطان وجود ندارد در نتیجه تا علائمی مشاهده نشود هیچ گونه پیشگیری وجود ندارد.

 

علائم هشدار دهنده بیماری سرطان

علائم هایی مثل خستگی های مفرط که فرد را از انجام فعالیت های روزمره باز می دارد مشکل داشتن به  هنگام تنفس ، درد در بدن به خصوص در ناحیه هایی مثل استخوان ها و مفاصل، عرق کردن در شب هنگام، کاهش وزن ناگهانی و بی دلیل، گره های لنفاوی متورم موجود در گردن، زیر بغل یا در کشاله ران وجود دارد.

 

نحوه تشخیص سرطان خون

پزشکان برای تشخیص بیماری باید پروسه ی طولانی را طی کنند و تاریخچه درمان بیماری را به دقت مورد مطالعه قرار دهند تا بتوانند معاینه جسمی را به درستی انجام دهند و همچنین آزمایشاتی برای تشخیص بیماری به کار می گیرند.

 

نحوه تشخیص سرطان خون

 

آزمایشات اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

برای اندازه گیری تعداد سلول های خونی آزمایش خون گرفته می شود. برای مشاهده کردن آسپیراسیون و بیوپسی مغز استخوان، معمولا از استخوان لگن گرفته می شود تا بتوانند بیماری را تشخیص و تایید کنند.

برای بررسی سلول های لوسمی که به صورت مایع در مغز و نخاع پخش شده  است باید از طریق سوراخ کردن کمر یا ستون فقرات آزمایشاتی انجام بگیرد.

یک آسیب شناس سلول آزمایشات را در زیر میکروسکوپ قرار داده و بررسی می کند. این متخصص همچنین تعداد سلول های چربی و سلول های تشکیل دهنده خون را نیز بررسی می کند.

آزمایش های دیگری برای کمک به تشخیص نوع آن باید گرفته شود. با این آزمایشات نیز می توان راه ها و روش های مناسبی را در نظر گرفت و بعضی از این ازمایشات ممکن است تکرار شود تا متوجه شوند که بدن فرد مبتلا به سرطان خون به درمان چگونه پاسخ می دهد.

 

بهترین درمان در رابطه با سرطان خون

 

در مورد بهترین روش درمان برای فرزند خود با پزشک و سایر اعضای تیم پزشکی حتما در این خصوص صحبت داشته باشید، درمان عمدتا به نوع سرطان خون و موارد دیگر بستگی دارد. در اکثر مواقع در این نوع بیماری به مرور زمان گسترش و افزایش یافته است. برای معالجه بهتر است در مراکزی که مخصوص درمان سرطان است صورت گیرد. 

قبل از شروع درمان سرطان، بعضی اوقات برای پیشگیری از عوارض نیاز به درمان دارند. برای مثال، وقتی در سلول های خونی تغییر ایجاد می شود ممکن است منجر به عفونت یا خونریزی شدید شود و این اتفاق باعث می شود میزان اکسیژن رسانی به بدن را مختل کند برای درمان ممکن است از آنتی بیوتیک ها، انتقال خون یا اقدامات دیگری برای مقابله با عفونت به کار رود.

 

شیمی درمانی

شیمی درمانی اصلی ترین درمان برای انواع سرطان ها است. افراد داروهای ضد سرطان خود را از طریق دهان یا مایع موجود در ستون فقرات دریافت کنند و برای جلوگیری از بازگشت بیماری این روند سال ها ادامه پیدا خواهد کرد.

بعضی اوقات از نوع دیگر درمان یعنی درمان هدفمند نیز استفاده می شود. در این روش درمان، قسمت هایی خاص از سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهند، این نوع درمان با شیمی درمانی متفاوت است و اغلب برای انواع خاصی از این نوع سرطان موثر است و عوارض جانبی کمتری دارد.

 

پرتودرمانی

نوع دیگر روش درمانی، پرتو درمانی است. در این روش از پرتوی پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود و همچنین می تواند از پیشرفت آن در سایر نقاط جلوگیری کند. در نوع دیگر آن یعنی جراحی به ندرت برای درمان انتخاب می کنند.

اگر این درمان ها موثر نباشد، پیوند سلول های بنیادی بهترین گزینه برای درمان است. و نوع دیگر روش درمانی است که برای بزرگسالان تا 25 سال به تصویب رسیده است.

در نتیجه ی این تذکر ها و صحبت ها و علائمی که ذکر شد جای نگرانی وجود ندارد زیرا این علائم همیشه به این معنی نیست شما دارای بیماری سرطان خون می باشید و  همچنین علم روز به روز در حال پیشرفت می باشد و تا درمان قطعی پیش می روند.

 

سرطان خون از جمله سرطان هایی است که با اختلال در خون افراد می تواند آنها را با مشکلات متعددی روبرو کند. این بیماری می تواند به مرور زمان و در صورت درمان نشدن زندگی فرد را در خطر مرگ قرار دهد. از آنجایی که شیوع این بیماری عموماً از مغز استخوان افراد شروع می شود می توان گفت که به صورت درد در استخوان ها ممکن است، دیده شود. همچنین علائم دیگری نظیر خونریزی، کبودی، خستگی و بسیاری علائم دیگر را نیز ممکن است در اثر ابتلا به سرطان خون مشاهده کنید.

امروزه انجمن های خیریه بسیاری در خصوص بیماری سرطان به فعالیت مشغول هستند که می توانند هزینه های درمانی را به رایگان برای افرادی که توانایی پرداخت هزینه های درمانی سرطان خون را ندارند تامین کنند. این انجمن ها را افراد خیر و مردم تشکیل می دهند و حمایت های مالی خود را از این طریق به افراد مبتلا به سرطان خون می رسانند.

افراد می توانند با خرید از این انجمن ها در این کار خیر مشارکت داشته باشند. استند تسلیت خیریه را می توانید از این خیریه ها تهیه کنید و هزینه های این خرید، مستقیماً برای معالجه این بیماری صرف می شود. همچنین تاج گل خیریه نیز می تواند یکی دیگر از محصولاتی باشد که در مراسم سوگواری نوعی تسلیت برای افراد داغ دیده به حساب می آید.

 

 

بهترین درمان در رابطه با سرطان خون

تعداد بازدید : 5889

ثبت نظر

ارسال