Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 7 و 6 دقیقه

مبارزه با سرطان از طریق غذاهای مصرفی

مواد غذایی|مواد غذایی ضد سرطان|ابتلا به سرطان|پیشگیری از ابتلا به سرطان|مبارزه با سرطان از طریق غذاهای مصرفی|

غذاهای مصرفی میتواند سلامت بدن را تضمین کند و مانع از بروز بسیاری از بیماریها شود. همچنین برای نبارزه با اکثر بیماریها از حمله سرطان یک رژیم غذایی صحیح و کامل تاثیر بسزایی دارد.

چهارشنبه 13 اسفند 1399 ساعت 11:12

بیشتر سلول های بدن در طول عمر ضعیف شده و با سلول های جدید جایگزین می شوند. بنابراین سلول ها از طریق تقسیم جوانسازی می شوند و باعث حفظ ساختار بدن می باشند. گاهی تقسیم این سلول ها از کنترل خارج شده و بیش از اندازه تکثیر می شوند. این امر موجب ایجاد سرطان می باشد.در گذشته راه مطمئنی برای درمان این بیماری وجود نداشت و به دلیل تشخیص دیر سرطان، درمان خوبی انجام نمی گرفت. به همین دلیل به خاطر یک باور غلط، همه این نوع بیماری را با مرگ برابر می دانستند اما خیریه ها به کمک این افراد آمده اند.


مبارزه با سرطان از طریق غذاهای مصرفی :

 

هیچ یک از مواد غذایی به تنهایی نمی توانند در درمان سرطان کمکی کنند اما ترکیب بعضی از آن ها مخصوصاً مواد غذایی گیاهی می تواند در کاهش خطرات سرطان کمک کند. باید بین مواد غذایی گیاهی و حیوانی گزینه های مناسب را بررسی کرد. میوه ها و سبزیجات دارای مواد مغذی زیادی هستند، مخصوصاً هر چه رنگ آن ها پر رنگ تر باشد این مواد مغذی بیش تر می شود. برای جلوگیری از سرطان باید به وزن ایده آل برسید که با مصرف این نوع مواد غذایی می توانید به آن دست یابید. افزایش وزن خطر ابتلا به بعضی سرطان ها را افزایش می دهد مانند سرطان روده، مری و کلیه. حال می خواهیم راجع به خاصیت بعضی از مواد غذایی صحبت کنیم.


چربی مواد غذایی :

 

رژیم غذایی پرچرب یکی از عوامل سرطان سینه و روده است. مواد غذایی مانند روغن جامد، کره، سس، شیرینی و شکلات دارای چربی های اشباع شده هستند. با داشتن رژیم کم چرب و چربی اشباع نشده می توان خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.


فیبر مواد غذایی :

 

فیبر در غلات، میوه ها، سبزیجات و خشکبار موجود است. مصرف فیبر از یبوست جلوگیری می کند و غذا سریع تر به دستگاه گوارش می رود و هضم آن راحت تر صورت می گیرد. همچنین کلسترول را کاهش می دهد و برای افراد دیابتی مفید است. استفاده از رژیم غذایی با فیبر زیاد، ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.


فولات :

 

این یک نوع ویتامین B مهمی است برای جلوگیری از سرطان هایی نظیر سرطان روده و پستان که در مواد غذایی متفاوتی مانند ذرت غنی شده، گندم سبوس نگرفته، خربزه، توت فرنگی و آب پرتقال وجود دارد و منابع خوبی از فولات هستند.مارچوبه و تخم مرغ، جگر مرغ و لوبیا، سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج نیز منابع خوبی از فولات است و به جای خوردن قرص حاوی فولات بهتر است این نوع مواد غذایی را مصرف کنید.


فست فود :

 

مصرف مواد غذایی فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر گاهی اوقات مشکلی ندارد. اما با کاهش مصرف این نوع مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان روده و سرطان معده نیز کاهش می یابد.


گوجه فرنگی :

 

بعضی از مطالعات نشان داده که خوردن گوجه فرنگی به دلیل رنگ دانه های موجود در آن، از ابتلا به سرطان هایی از قبیل سرطان پروستات جلوگیری می کند. محصولات فرآوری شده از گوجه فرنگی مانند افشره و یا سس گوجه فرنگی نیز ضد سرطانی بودن گوجه فرنگی را افزایش می دهد.

 

مبارزه با سرطان از طریق غذاهای مصرفی


چای :

 

تحقیقات نشان داده که انواع چای به خصوص چای سبز، ضد سرطان هستند و از ایجاد سرطان هایی نظیر سرطان روده، سرطان کبد، پستان و پروستات جلوگیری می کند و سرعت سرطان های ریه و پوست را کاهش می دهد. مطالعات دیگر نیز نشان داده که مصرف چای خطر سرطان مثانه، معده و لوزالمعده را نیز کم می کند.


انگور :

 

انگور و افشره انگور مخصوصاً انگور قرمز، دارای آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی است. ولی این که این نوع مواد غذایی در درمان یا پیشگیری از سرطان تأثیر داشته باشد یا نه، هنوز شواهدی یافت نشده است.


مشروبات الکلی :

 

مصرف مشروبات الکلی خطر ابتلا به انواع سرطان ها از جمله سرطان دهان، گلو، حنجره، مری، کبد و پستان را افزایش می دهد.


آب :

 

آب علاوه بر این که تشنگی را برطرف می کند، مصرف به اندازه و زیاد آن باعث می شود که مثانه خوب کار کند و فرد به دفعات بیشتری ادرار کند. این کار غلظت عوامل سرطان زا را که با مثانه در تماس هستند کاهش می دهد.


حبوبات :

 

انواع حبوبات مانند لوبیا به دلیل داشتن مواد شیمیایی قوی می تواند از سلول های بدن در برابر خیلی از صدمات محافظت کند و برخلاف تصور رشد تومور را کاهش می دهد.


سبزیجات :

 

سبزیجات از نوع انواع کلم، چه در حرارت بالا و پخته شده و چه در سالاد، می تواند به بدن کمک کند و از سرطان هایی نظیر سرطان روده، سرطان پستان، ریه و رحم حفاظت می کند.سبزیجات با برگ سبز تیره دارای مقدار زیادی از فیبر، فولات و کاروتنویید است و می توانند از سرطان هایی مانند سرطان دهان، حنجره، لوزالمعده، ریه، پوست و معده جلوگیری کنند و از بدن محافظت کنند.


زردچوبه :

 

زردچوبه که جزیی از ادویه جات هندی است دارای کورکومین می باشد که از تکثیر و حمله سلول های سرطانی جلوگیری می کند.


گوشت :

 

نحوه پختن گوشت قرمز نیز می تواند در خطر ابتلا به سرطان تأثیر داشته باشد. سرخ کردن گوشت و یا پختن گوشت روی شعله زیاد آتش می تواند مواد شیمیایی که موجب ابتلا به سرطان می باشد را افزایش دهد. اما بخار پز کردن و یا آب پز کردن گوشت می تواند تولید این مواد شیمیایی را کاهش دهد.


توت فرنگی و تمشک :

 

توت فرنگی و تمشک دارای آنتی اکسیدان قوی می باشند که می تواند از چند طریق با سرطان مبارزه کنند، سلول های سرطانی را غیرفعال و رشد آن ها را کند کنند.

 

توت فرنگی و تمشک


زغال اخته :

 

زغال اخته دارای آنتی اکسیدان قوی می باشد که در حفظ سلامت مفید است و از طریق حذف رادیکال های آزاد از بدن، از آسیب به سلول ها جلوگیری می کند و با سرطان مقابله می کند.


جایگزین شکر :

 

شکر باعث افزایش مقدار کالری دریافتی می شود و در افزایش وزن و چاقی نقش مهمی دارد. اضافه وزن از عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان است، بنابراین بهتر است از میوه های که سرشار از ویتامین است به جای شکر استفاده کرد.


نکته :

مصرف ویتامین ها به شرط آن که به طور طبیعی باشند می توانند در درمان و پیش گیری از سرطان کمک کنند و بهتر است از مکمل های آن ها کمتر استفاده شود.

 

تعداد بازدید : 1373

ثبت نظر

ارسال