Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 11 دقیقه

علائم سرطان روده و راه های پیشگیری از آن

سرطان روده بزرگ|پولیپ روده بزرگ|علائم سرطان روده|درمان سرطان روده|پیشگیری از سرطان روده|چگونه علائم سرطان روده تشخیص داده می شود

سرطان روده (روده بزرگ) زمانی اتفاق می افتد که سلول های دیواره روده بزرگ به طور غیر طبیعی رشد کرده و تومور ایجاد کنند. درمان سرطان روده به مرحله، محل و شدت بیماری بستگی دارد و ممکن است شامل جراحی، شیمی درمانی و یا رادیوتراپی باشد. تشخیص دیر هنگام علائم سرطان روده یکی از دلایل اصلی مرگ افراد در اثر سرطان روده است.

جمعه 23 آبان 1399 ساعت 9:3

سرطان روده که به آن سرطان روده بزرگ نیز گفته می شود، هنگامی ایجاد می شود که سلول های دیواره روده بزرگ به روشی غیر عادی و کنترل نشده رشد می کنند. سرطان روده می تواند در هر نقطه از روده بزرگ رخ دهد که شامل روده بزرگ، راست روده و کانال مقعدی است.این بیماری به طور معمول از پوشش داخلی روده یا از رشد غده ای کوچک روی دیواره روده به نام پولیپ (آدنوم) شروع می شود. در صورت عدم درمان، این سلول ها می توانند در امتداد دیواره روده، به غدد لنفاوی و سایر نقاط بدن گسترش یابند.

 

علائم سرطان روده چیست؟

 

علائم و نشانه های اولیه سرطان روده را می توان به راحتی با تشخیص پزشک مشخص کرد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی از راست روده، یا خون در مدفوع
  • تغییر مداوم در عادات روده، به عنوان مثال، مدفوع شل تر، یبوست، سفرهای مکرر به توالت یا مدفوع باریک تر از حد معمول
  • درد شکم، گرفتگی یا نفخ شکم
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • خستگی غیر قابل توضیح (که ممکن است به علت کم خونی باشد)

 

چه عواملی باعث ایجاد علائم سرطان روده می شوند؟

 

چندین عامل در سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد و علائم سرطان روده را به مرور زمان در افراد بیشتر کند که شامل:

 

  • - خوردن بیش از حد گوشت فرآوری شده (به عنوان مثال، ژامبون، سوسیس)
  • - خوردن بیش از حد گوشت قرمز (به عنوان مثال، گوشت گاو، گوشت بره، گوشت خوک)
  • - نوشیدن بیش از حد الکل، به خصوص اگر بیش از دو نوشیدنی استاندارد در روز می نوشید.
  • - وزن ناسالم (اضافه وزن یا چاقی)
  • - سیگار کشیدن، به خصوص اگر بیش از 2 بسته در روز سیگار می کشید.
  • - فعالیت بدنی کافی در طول روز ندارید.
  • - سایر عواملی که نمی توانند تغییر کنند نیز ممکن است احتمال سرطان روده را افزایش دهند، از جمله:
  • - سن شما، از 50 سالگی خطر ابتلای شما به این بیماری افزایش می یابد.
  • - سابقه خانوادگی شما، از هر 10 مورد سرطان روده، حدود 3 مورد با خانواده رابطه قوی دارند. اعضای خانواده شما هر  چه بیشتر مبتلا به سرطان روده شوند و هرچه سن آنها کمتر تشخیص داده شود، احتمال ابتلا به سرطان روده نیز بیشتر است.
  • - جهش های ژنتیکی، از هر 10 مورد سرطان روده، حداکثر 1 مورد به دلیل جهش های نادر ژنتیکی است. این موارد یا محافظت شما در برابر ابتلا به سرطان (سندرم لینچ) را از بین می برند، یا باعث می شوند صدها پولیپ در روده بزرگ شما رشد کند (پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی)
  • - بیماری التهابی روده IBD   که افراد مبتلا به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو به مرور زمان بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده قرار دارند و علائم مشابهی را تجربه می کنند.

 

چگونه علائم سرطان روده تشخیص داده می شود؟

 

علائم سرطان روده، می تواند به روش های زیر تشخیص داده شود که شامل:

 

  1. آزمایش‌های مربوط به سرطان روده
  2. اگر علائمی را تجربه می کنید یا آزمایش مثبتی را از غربالگری سرطان روده انجام داده اید، ممکن است پزشک شما آزمایش های زیر را برای تأیید یا رد سرطان روده انجام دهد:
  3. معاینه بدنی
  4. آزمایش خون برای کم خونی
  5. کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی برای دیدن داخل روده بزرگ، راست روده و مقعد
  6. تصویربرداری از روده مانند اسید باریم (اشعه ایکس روده بزرگ)، اسکن CT   یا   MRI
  7. نمونه برداری از غدد لنفاوی
  8. سونوگرافی

 

چگونه علائم سرطان روده درمان می شود؟

 

چگونه علائم سرطان روده درمان می شود؟

 

بسته به مرحله و علائم سرطان روده، هم چنین سلامتی و ترجیحات فعلی شما، چندین گزینه درمانی مختلف وجود دارد.

 

  • عمل جراحی

پولیپ ها و سرطان ها اغلب می توانند در طی کولونوسکوپی برداشته شوند. اگر نمونه برداری نشان دهد که سرطان در جاهای دیگر گسترش نیافته است، فقط به یک پیگیری معمول نیاز است.

 

  • پرتودرمانی

رادیوتراپی شامل تخریب سلول های سرطانی با اشعه است. ممکن است با جراحی روده ترکیب شود.

 

  • شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروهای ضد سرطان برای از بین بردن سلول های سرطانی در بدن استفاده می شود. این دارو ممکن است برای از بین بردن سرطان هایی که در جاهای دیگر بدن پخش شده اند، قبل از جراحی برای کوچک کردن تومورها، پس از جراحی برای خلاص شدن از شر سلول های سرطانی که در طی جراحی برداشته نشده است، یا اگر امکان انجام جراحی وجود ندارد، استفاده شود.

 

پیشگیری از سرطان روده

 

اگرچه راهی برای پیشگیری از سرطان روده وجود ندارد، اما چندین گزینه رژیم غذایی و سبک زندگی می توانند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهند:

 

  1. هر روز حداقل 30 دقیقه از نظر جسمی فعال باشید.
  2. مصرف الکل را به بیش از 2 نوشیدنی استاندارد در روز کاهش دهید یا از مصرف کامل آن خودداری کنید.
  3. محصولات لبنی مانند شیر کم چرب، ماست و پنیر را با حداقل 2 وعده در روز در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  4. از جمله غلات کامل و فیبر، مانند برنج قهوه ای، نان سبوس دار، سبزی‌ها، میوه ها، لوبیا و مغزها استفاده کنید.
  5. مصرف گوشت قرمز را به 500 گرم در هفته پخته شده محدود کنید و از مصرف گوشت فرآوری شده به طور کامل خودداری کنید.
  6. سیگار را ترک کنید و از تنفس در دود تنباکو خودداری کنید.
  7. رژیم غذایی: مصرف رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل ممکن است علاوه بر تأمین سایر مزایای سلامتی، خطر سرطان روده بزرگ را نیز کاهش دهد. از آنجا که گوشت قرمز و الکل ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند، این موارد باید در حد متوسط (در صورت وجود) مصرف شوند. سرانجام، از آنجا که چاقی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد، مهم است که رژیم غذایی را دنبال کنید تا بتوانید وزن بدن خود را حفظ کنید.
  8. ورزش: مطالعات نشان می دهد که فعالیت بدنی منظم، خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. ورزش همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان رکتوم را کاهش دهد، اما نتایج مربوط به سرطان رکتوم تا حدودی متفاوت بوده است.
  9. تشخیص و درمان پولیپ های پیش سرطانی: برای سرطان هایی مانند سرطان روده بزرگ، غربالگری مانع از پیشرفت سرطان نمی شود. بلکه غربالگری در مراحل اولیه که احتمال موفقیت آمیز بودن درمان وجود دارد، سرطان را تشخیص می دهد. با این حال، در مورد سرطان روده بزرگ، غربالگری گاهی اوقات می تواند با شناسایی پولیپ های پیش سرطانی از پیشرفت سرطان جلوگیری کند. حذف این پولیپ ها می تواند از پیشرفت بعدی سرطان جلوگیری کند.

 

عوارض احتمالی پس از جراحی روده

 

عوارض و مشکلات شایعی که پس از جراحی سرطان روده بروز پیدا می کند شامل:

  1. عفونت پس از جراحی
  2. مشکل در خوردن یا آشامیدن
  3. یبوست، اسهال و سایر مشکلات روده
  4. درد، تورم یا نشت غیر منتظره از زخم یا استوما
  5. علاوه بر این، زندگی با استوما می تواند چالش برانگیز باشد و اگر یکی از آنها را داشته باشید، ممکن است به حمایت اضافی نیاز داشته باشید.
  6. در بعضی موارد، سرطان روده ممکن است در روده یا جاهای دیگر بدن عود کند. سرطان ثانویه ممکن است در کبد، ریه ها یا جاهای دیگر ایجاد شود.

 

عوارض احتمالی پس از جراحی روده

 

نکات قابل توجه در پیشگیری از سرطان روده به شرح زیر است:

 

در حالی که به نظر می رسد دوزهای بالاتر آسپرین خطر ابتلا به ایجاد علائم سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد، دوزهای پایین آسپرین این کار را نمی کند. دوزهای بالاتر آسپرین خطر خونریزی دستگاه گوارش را افزایش می دهد و همچنین آسپرین با کاهش خطر سکته مغزی خونریزی دهنده ارتباط دارد.

 

به همین ترتیب، در حالی که شواهدی وجود دارد که NSAIDS غیر آسپیرین ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد، این داروها خطر خونریزی دستگاه گوارش و مشکلات کلیوی را افزایش می دهند. علاوه بر این، گروه NSAIDS معروف به مهارکننده های 2 COXبا افزایش خطر مشکلات قلبی عروقی مرتبط است.

 

با این حال USPSTF خاطرنشان می کند: "این توصیه ها در مورد بیماران با سابقه شخصی سرطان روده بزرگ یا سایر شرایطی که آنها را در معرض خطر بالایی از بیماری قرار می دهد، اعمال نمی شود." یادآوری این نکته نیز مهم است که این توصیه ها تغییری در توصیه های قبلی در مورد استفاده از دوز پایین آسپیرین در افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ایجاد نمی کند.

 

بیمارانی که به دلیل سابقه شخصی یا خانوادگی در معرض خطر بالای سرطان روده بزرگ هستند ممکن است مایل باشند با پزشک خود در مورد اقداماتی که می توانند برای کاهش خطر یا پیشگیری سرطان روده خود انجام دهند صحبت کنند. مطالعه بر روی افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ غیرپولیپوزیسی غیر ارثی (HNPCC) نشان داد که مصرف روزانه آسپرین خطر سرطان روده بزرگ را تقریباً به نصف کاهش می دهد.

تعداد بازدید : 3095

ثبت نظر

ارسال