Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 52 دقیقه

سکته مغزی چگونه رخ می دهد؟

سکته مغزی|علایم سکته مغزی|پیشگیری از سکته مغزی|درمان سکته مغزی|نکات بسیار مهم در رابطه با سکته مغزی|انواع سکته مغزی

سکته مغزی یکی از بیماری های شایع می باشد که برای افراد ممکن است پیش بیاید. این بیماری علائمی دارد که شما می توانید با دانستن این علائم، وقوع این بیماری را حدس بزنید. برای جلوگیری از وقوع سکته مغزی باید سبک زندگی خود را عوض کرده و از یک رژیم غذایی سالم بهره ببرید و هم چنین ورزش کردن را فراموش نکنید به دلیل آن که عدم تحرک باعث وقوع بسیاری از بیماری ها از جمله سکته مغزی خواهد شد.

یکشنبه 30 شهریور 1399 ساعت 10:54

سکته مغزی بیماری است که به صورت کاملا ناگهانی سراغ افراد می آید و سبب می شود که فرد را درگیر خود کند. این بیماری یکی از بیماری های شایع در دنیای امروز می باشد که سبب می شود فرد با عوارض بسیاری مواجه بشود. در سکته مغزی خون رسانی به بخشی از مغز متوقف شده و سبب اختلالاتی می شود که سکته مغزی را به دنبال خواهد داشت، قسمتی از مغز که خون رسانی به آن متوقف می شود، عملکرد خود را از دست خواهد داد.

 

سکته مغزی می تواند به علت بسته شدن یا پارگی یکی از مویرگ های مغز انسان رخ دهد و عوامل بسیاری وجود دارد که دست بر دست هم می دهند و این بیماری را در فرد ایجاد خواهد کرد.لازم به ذکر است که سکته مغزی در آقایان بیشتر از بانوان رخ می دهد.در طی سکته مغزی ، مغز اکسیژن یا مواد مغذی کافی دریافت نمی کند و باعث مرگ سلول های مغزی می شود. بیشتر افرادی که به سکته مغزی دچار می شوند ،بیان کرده اند که همه چیز خیلی سریع رخ داده است به گونه ایی که فرد فرصت بسیاری از کارها را از دست می دهد.

 

نکات بسیار مهم در رابطه با سکته مغزی:

 

  • برای به حداقل رساندن آسیب مغزی ، سکته های مغزی باید در سریع ترین زمان ممکن تشخیص داده و تحت درمان قرار بگیرند.
  • درمان بستگی به نوع سکته مغزی دارد.
  • موثرترین روش برای جلوگیری از سکته مغزی ، حفظ سبک زندگی سالم و درمان شرایط زیرین است که می تواند یک عامل خطرزا باشد.

 

لازم به ذکر است که یک زمان طلایی برای افرادی که با بیماری سکته مغزی روبه رو می شوند، وجود دارد .در این زمان هر چند که کوتاه می باشد باید سعی شود تا افرادی را که به سکته مغزی دچار می شوند به نزدیک ترین بیمارستان برسانید تا در این زمان پزشکان بتوانند برای احیای بیمار تلاش خود را انجام دهند و تا حد بسیاری از عوارض این بیماری جلوگیری کنند.

 

انواع سکته مغزی :

 

سکته مغزی به دو نوع تقسیم بندی می شود که در زیر برای شما تشریح شده است :

  1. سکته مغزی خونریزی دهنده یا هموراژیک
  2. سکته مغزی غیر خونریزی یا ایسکمیک

 

باید بیان شود که بیشتر سکته های مغزی از نوع ایسکمیک هستند ( حدود 85 درصد آن ها ). این سکته ها در اثر گرفتگی مغزی یا یک لخته خون در مغز، ایجاد می شود و این لخته خون بیشتر در رگ های بزرگ مغز اتفاق می افتد.سکته مغزی خونریزی دهنده، در اثر افزایش ناگهانی فشار خون و پاره شدن دیواره رگ و ورود خون به نسج مغز ایجاد می شود که به طور کلی خطرناک تر از نوع ایسکمیک است و البته به وسعت خونریزی و منطقه درگیری مغز هم بستگی دارد.

 

بیشتر بیمارانی که به سکته مغزی دچار می شوند می توانند از این بیماری جان سالم به در ببرند ،اما این بیماری عوارضی ممکن است به همراه داشته باشد و هم چنین هزینه های درمان آن می تواند افراد را در تنگنا قرار دهد، خبر خوب در این زمینه این است که برخی از خیریه های سرطانی هستند که به افرادی که دچار سکته مغزی شده اند،کمک خواهند کرد.

 

انواع سکته مغزی

 

عواملی که ریسک سکته مغزی را افزایش می دهد:

 

عواملی وجود دارد که می توانید با کنترل آن ها ریسک ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهید.عواملی که ریسک سکته مغزی را در افراد افزایش می دهد و هم چنین کنترل کننده هر کدام از آن ها به صورت زیر می باشد :

  1. چاقی و اضافه وزن یکی از موارد بسیار مهمی است که ریسک ابتلا افراد را به سکته مغزی افزایش می دهد،بنابراین برای جلوگیری از سکته مغزی داشتن یک رژیک غذایی مناسب بسیار مهم است.
  2. عدم تحرک و نداشتن فعالیت فیزیکی،معمولا افرادی که ورزش نمی کنند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند،بنابراین در هر شرایطی که هستید سعی کنید تحرک روزانه خود را در قالب ورزش داشته باشید.
  3. مصرف زیاد مشروبات الکلی ریسک ابتلا به سکته مغزی را بسیار افزایش می دهد.
  4. مصرف مواد مخدر و روان گردان مثل کوکائین و شیشه و ... این مواد مخدر دقیقا بر روی مغز تأثیر گذاشته و عمل کرد آن را با اختلال مواجه می کنند بنابراین با قطع مصرف مواد مخدر می توان ریسک ابتلا به سکته مغزی را کاهش داد.
  5. فشار خون بالای کنترل نشده سیستولیک  بالای 140mmhg و دیاستولیک بالای 90. اگر به بیماری فشار خون مبتلا هستید، بهتر است که با پزشک خود در این باره مشورت کنید و داروهای مخصوص فشار خون را مصرف کنید تا بتوانید ریسک این بیماری را کاهش دهید.
  6. مصرف سیگار و قرار گرفتن در معرض دود سیگار (passive smoker). در کل استفاده از سیگار بسیار مضر است و ریسک ابتلا افراد را به درگیری با انواع سرطان و هم چنین سکته مغزی افزایش می دهد.
  7. کلسترول بالا (LDL). برای کاهش کلسترول خود بهتر است که از یک رژیم غذایی مناسب و فاقد چربی استفاده کنید. به دلیل آن که کلسترول بالا باعث انسداد در رگ های قلب و مغز شده و ریسک ابتلا به سکته مغزی را بسیار افزایش می دهد.
  8.  دیابت. برای کنترل دیابت خود بهتر است که با پزشک مشورت کرده و از دارو های کنترل کننده قند خون استفاده کنید.
  9. آپنه انسدادی خواب (sleep apnea) که باعث کاهش اکسیژن رسانی به مغز به صورت متناوب و در خواب می شود.
  10. بیماری های قلبی و عروقی به خصوص آریتمی ضربان قلب نامنظم (AF). بیماری های قلبی باعث می شود که خون رسانی به نقاط بدن انسان با مشکلاتی مواجه شود و در برخی از موارد و عدم مصرف داروها، ریسک ابتلا افراد به سکته مغزی را افزایش خواهد داد.
  11. سن بالا ( شاید بتوان گفت افزایش سن مهم ترین ریسک فاکتور سکته مغزی محسوب می شود بعد از 55 سالگی به ازای هر ریسک استروک 2 برابر می شود نیمی از مارد استروک بین سنین 70 تا 75 سال اتفاق می افتد.)

 

علائم و نشانه های سکته مغزی چیست؟

 

سکته مغزی با بیماری های دیگر تفاوت بسیاری دارد و برای افرادی که پزشک نیستند و با نشانه های بیماری روبه رو شدند، می توانند راحت به آن پی برده و فردی را که با سکته مغزی رو به رو شده است را به بیمارستان برسانند. اگر با علائم و نشانه های سکته مغزی روبه رو شدید و فردی را با این علائم دیدید بهتر است که خونسردی خود را حفظ کرده و سریعا او را به بیمارستان برسانید یا با اورژانس تماس بگیرید.

 

علائم و نشانه های سکته مغزی چیست؟

 

علائم و نشانه های سکته مغزی به صورت زیر می باشد:

 

بسته به این که کدام قسمت از مغز دچار اختلال خون رسانی شده باشد علائم و نشانه ها متفاوت خواهد بود، ولی به طور کلی شروع حاد و ناگهانی (  sudden on set) مشخصه اول استروک است که در اثر اختلال ناگهانی خون رسانی مغز ایجاد می شود.

 

  1. اختلال در صحبت کردن.معمولا افرادی که به سکته مغزی دچار می شوند اختلال در صحبت کردن را دارند و نمی توانند کلمات را به درستی ادا کنند.
  2. فلج یا بی حسی عضلات قسمتی و نیمی از صورت یا اندام های یک طرف و افتادگی گوشه لب و شل شدن و یا اختلال حس اندام های یک سمت بدن می تواند نشانه هایی در وقوع سکته مغزی باشد.
  3. اختلال در دید یک یا هر دو چشم که می تواند  به صورت اختلال در یک طرف میدان بینایی هر دو چشم یا دو بینی باشد(نیمه چپ یا راست را درست نمی بیند).
  4. سردرد های شدید و ناگهانی که همراه با تهوع و استفراغ  و یا اختلال سطح هوشیاری و گیجی باشد و معمولا نشانه خونریزی مغزی است.این مورد بیشتر در تصادف ها یا ضربه های وارده به سر، اتفاق می افتد.
  5. اختلال در راه رفتن به صورت عدم تعادل یا کشیده شدن پای یک سمت
  6. سرگیجه و افتادن ناگهانی نیز یکی از علائم سکته مغزی در افراد می باشد

 

همان طور که در بخش های پیشین مقاله بیان شد، اگر فردی در کنارتان دچار این علائم بود، آن را سریعا به نزدیک ترین بیمارستان برسانید یا با اورژانس تماس گرفته و علائم را به آن ها بگویید.

 

نقش خیریه های سرطانی:

 

سفارش تاج گل برای کمک به خیریه سرطانی:

 

سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از موسسه خیریه برای بیماران خاص صورت می گیرد.خریداری تاج گل و استند تسلیه که برای مراسم های ترحیم انجام می گیرد ،می تواند تسکینی برای عزیزان داغ دار باشد و با خریداری تاج گل از خیریه ها می توانید در کمک به بیماران سرطانی سهیم باشید ،باید بیان شود که خیریه هایی که در این زمینه فعالیت می کنند و به هم نوعانمان یاری می رسانند، فقط برای بیماران سرطانی نمی باشد بلکه برای تمام بیماری های خاص به بیمارانی که به کمک نیاز دارند، یاری می رسانند.

 

استند های تسلیت را می توان برای مراسمات و ادای احترام به خانوادگان داغ دار سفارش داد.موسسه خیریه با فراهم آوردن تاج گل‌ های مصنوعی و استندهای متنوع در طرح‌های زیبا و خاص و هم چنین با متن‌های مناسبت عزاداری این امکان را به شما می‌دهد تا در غم خانواده های داغ دار شریک باشید.لازم به ذکر است که با سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از موسسه خیریه محمدحسین رضوی علاوه بر این که احساس همدردی را برای بازماندگان به‌جا آورده‌اید، باعث برداشتن یک گام بلند در کمک به بیماران سرطانی و بیماری های خاص شده‌اید.

 

تمامی هزینه ‌های اجاره استند و تاج گل در موسسه خیریه صرف بیماران خاص و نیازمندان می‌شود.

 

تعداد بازدید : 5092

ثبت نظر

ارسال