Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 3 و 4 دقیقه

علائم اولیه سرطان روده در زنان

سرطان روده در زنان|تشخیص سرطان روده بزرگ|علائم هشدار دهنده سرطان روده بزرگ در زنان|سرطان کولون|

سرطان روده بزرگ که به سرطان کولورکتال نیز معروف است ، سومین سرطان شایع در مردان و زنان است. اما بسیاری از افراد علائم هشداردهنده را نادیده می گیرند. بنابراین ، با شناسایی علائم و نشانه های اولیه سرطان روده بزرگ ، می توان به تشخیص و درمان به موقع دست یافت. تشخیص این سرطان در مراحل اولیه روده مهمتر است.

چهارشنبه 31 شهریور 1400 ساعت 1:34

سرطان روده بزرگ که به سرطان کولورکتال نیز معروف است ، سومین سرطان شایع در مردان و زنان است. اما بسیاری از افراد علائم هشداردهنده را نادیده می گیرند. بنابراین ، با شناسایی علائم و نشانه های اولیه سرطان روده بزرگ ، می توان به تشخیص و درمان به موقع دست یافت. تشخیص این سرطان در مراحل اولیه روده مهمتر است.


علائم هشدار دهنده سرطان روده بزرگ در زنان


بدیهی است که تنها یک علامت برای تشخیص قطعی کافی نیست ، اما مشاهده علائم متعدد ممکن است علامتی هشداردهنده برای بیماران مبتلا به سرطان روده باشد. گاهی اوقات علائم سرطان روده بزرگ ممکن است پیشرفت نکرده و ظاهر نشوند ، البته فرد متوجه آن نمی شود ، زیرا در بیشتر موارد ، علائم سرطان روده بزرگ خاموش است ، بنابراین بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود. طبق تحقیقات انجام شده و افرادی که مبتلا به سرطان روده بزرگ هستند ، علائم اولیه ای وجود دارد که بهتر است به آنها توجه شود.


مشکلات گوارشی


افرادی که به سرطان روده مبتلا شده اند متوجه می شوند که اغلب وقتی به عقب نگاه می کنند دچار مشکلات گوارشی می شوند. اگرچه ممکن است صحبت در مورد این مسائل ناخوشایند باشد ، اما بسیار مهم است. مردم ممکن است شرم داشته باشند که تمام علائم اولیه سرطان روده بزرگ را با پزشکان خود به در میان بگذارند.


علائمی مانند:
    اسهال مزمن
    نفخ
    یبوست
    یا ترکیبی از این سه
    تخلیه ناقص روده و اجابت مزاج ناقص در هنگام دفع
    مدفوع خیلی نازک
اکثر بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ اعتراف می کنند که قبل از تشخیص سرطان مبتلا به کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر یا سایر مشکلات مربوط به روده بوده اند.


خستگی و ضعف


به راحتی می توان کلمات خستگی شدید و خستگی را اشتباه گرفت. همه ممکن است در طول کار و فعالیت های روزمره کار خود را متوقف کرده و احساس خستگی کنند.اگر این خستگی با استراحت برطرف نشود و همچنان بعد از استراحت احساس خستگی و کبودی داشته باشد به آن خستگی مفرط می گویند. علاوه بر این ، در سرطان روده بزرگ ، خستگی و ضعف بیش از حد ممکن است نشانه های دیابت ، کم خونی و بیماری قلبی باشد.


گرفتگی عضلات شکم


اکثر مردم در طول زندگی خود درد شکمی را تجربه می کنند ، درد شکمی ممکن است خفیف و کوتاه مدت باشد. این علامت در بیماری هایی که سرطان محسوب نمی شوند ، مانند بواسیر و سندرم روده تحریک پذیر نیز وجود دارد. با این حال ، درد شکمی که اخیراً ظاهر شده است ممکن است نشانه ای از سرطان باشد.

 

خونریزی مقعدی


خونریزی مقعدی معمولاً از روده بزرگ یا انتهای راست روده سرچشمه می گیرد و از علائم شایع سرطان روده بزرگ است. دیدن آب قرمز روشن بر روی بافت بعد از اجابت مزاج ، یا آب صورتی یا قرمز در توالت ، ممکن است نشانه خونریزی مقعدی باشد. مردم اغلب خونریزی مقعدی را به بواسیر نسبت می دهند ، به همین دلیل آنها به دنبال تشخیص زودهنگام سرطان نیستند. هر فردی که خونریزی مقعدی را مشاهده می کند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرد.


کاهش ناگهانی وزن


کاهش وزن معمولاً نشانه انواع سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ است. سرطان روده بزرگ از بسیاری جهات می تواند باعث کاهش ناگهانی وزن شود. ممکن است فرد به اندازه کافی غذا بخورد ، اما این بیماری نحوه استفاده بدن از غذا را تغییر داده و از جذب آن جلوگیری می کند.


به عبارت دیگر در تحقیق زیر به صورت ویژه درباره علائم اولیه سرطان روده در زنان انجام شده است که به شرح زیر است:
همه قبول دارند که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین زمان آن فرا رسیده است که خودتان را دقیق تر ببینید. یکی از مواردی که زنان باید به آن توجه زیادی داشته باشند ، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است.
 
بر اساس مجله موسسه ملی سرطان ، تعداد افرادی که از سرطان روده رنج می برند به تدریج در حال افزایش است. محققان دریافتند افرادی که در سال 1990 متولد شده اند دو برابر بیشتر به سرطان روده مبتلا می شوند.اما چرا این اتفاق می افتد؟ محققان هنوز علت دقیق آن را نمی دانند. لیزا گانجو ، متخصص کبد و گوارش کلینیک آن وای یو لانگن گفت: "این ممکن است مربوط به استرس ، رژیم غذایی و سایر رفتارها باشد." "برای اطمینان بیشتر باید تحقیقات بیشتری انجام شود."
 
خبر بد این است که سرطان روده به ویژه برای زنان خطرناک است زیرا سومین علت اصلی مرگ و میر زنان است. اولین دلیل سرطان سینه و سپس سرطان ریه است. اما خبر خوب این است که سرطان روده یکی از سرطان های قابل پیشگیری است. بنابراین بهتر است بیشتر به علائم توجه کنید ، به خصوص اگر خانواده شما سابقه این نوع بیماری را داشته باشند.


 
1. در صورت مشاهده خون تیره رنگ در مدفوع خود


دیدن مقدار کمی خون پس از دفع مدفوع ممکن است مربوط به بواسیر یا شقاق خوش خیم باشد ، اما اگر مقدار زیادی خون دارید یا خون قهوه ای یا سیاه دارید ، بهتر است آن را با پزشک خود در میان بگذارید. گنجو می گوید که در مورد دوم ، منبع خون در روده فوقانی است.


 
2. شکمتان خوب کار نمی‌کند!


یبوست یک مشکل شایع است ، اما اگر طولانی شد ، باید مراقب باشید زیرا ممکن است روده های شما مسدود شده باشد. این به این دلیل است که مدفوع در ابتدای روده نرم است و می تواند همه موانع را دور بزند. اما با نزدیک شدن به انتهای روده ، سفت می شود. در صورت وجود تومور در انتهای روده بزرگ ، مدفوع سفت خارج نمی شود. اسهال بیش از چند روز می تواند زنگ خطری باشد.


3. گرفتگی عضلات


گرفتگی ناگهانی در ناحیه زیر شکم فقط می تواند ناشی از نفخ باشد ... یا البته چیزی جدی تر. اگر با درد آشنا نیستید یا می خواهید مدفوع کنید اما نمی توانید این کار را انجام دهید ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.


 
4. مدفوع شما بسیار نازک است!


اگر چیزی روده شما را مسدود کند ، مدفوع به ناچار از یک راه باریک عبور می کند ، در این صورت بسیار نازک می شود. اگر این اتفاق چند روز متوالی رخ داد ، بهتر است با پزشک مشورت کنید. البته نگران نباشید ، دلایل زیادی وجود دارد ، اما پس از اطمینان ، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

 

 سرطان روده بزرگ در زنان


علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ به چه عواملی بستگی داد؟


عوامل مستعد کننده ای که می تواند سرطان کولون را ایجاد کند؟


ژنتیک:

 

یکی از مهمترین عواملی که می تواند در سرطان روده نقش داشته باشد ، وراثت یا ژنتیک است. در برخی افراد ، ژن های سرطانی ممکن است از خویشاوندان درجه یک و دوم به ارث برده شوند ، یا با گذشت زمان ، ژن هایی که باعث سرطان روده بزرگ می شوند ممکن است دچار یک سری تغییرات یا جهش شوند. انسان در این تغییرات ژنتیکی دخیل نیست.


شیوه زندگی:

 

عوامل دیگری که خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهند و به شرایط زندگی افراد مربوط می شود. افزایش وزن ، سبک زندگی بی تحرک ، دفع مدفوع (یبوست یا اسهال مزمن) و خوردن غذاهای کم فیبر ممکن است در حرکات روده اختلال ایجاد کرده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.


تشخیص سرطان روده بزرگ


یکی از راه های تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون ، انجام آزمایش های غربالگری است. با توجه به شیوع سرطان روده بزرگ در جمعیت و میانگین سنی بیماران ، آزمایش غربالگری سرطان روده بزرگ در کشورهای مختلف متفاوت است ، اما یکی از موارد رایج در کشورهای جهان این است که این آزمایش برای افراد بالای 40 سال است.


آزمایش غربالگری روده بزرگ


آزمایش مدفوع: یکی از آزمایش های معمول غربالگری سرطان روده بزرگ ، بررسی وجود خون مخفی در مدفوع با انجام آزمایش مدفوع یک بار در سال است.
کولونوسکوپی: از طریق کولونوسکوپی برای افراد بالای 40 سال ، هر 10 سال یکبار ، می تواند توده های احتمالی روده را به طور دقیق و به موقع تشخیص داده و بررسی کند.


محل سرطان روده بزرگ


این واقعیت که سرطان روده بزرگ در قسمت هایی از روده بزرگ رخ می دهد ممکن است متفاوت باشد:
اگر سرطان در سمت راست روده به نام روده بزرگ صعودی ایجاد شود ، به دلیل وجود فضای زیاد در این ناحیه ، توده باید به اندازه ای بزرگ باشد که مشکلاتی مانند انسداد یا درد را برای نشان دادن علائم ایجاد کند.


در مورد سرطان روده که در سمت چپ روده (یعنی انتهای روده که مقعد و خروجی روده را به هم متصل می کند) رخ می دهد ، اکثر علائم انسدادی ، یا بدون دفع مدفوع هستند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم ، باید کولونوسکوپی برای تشخیص توده و تصمیم گیری برای درمان آن انجام شود.

 

درمان سرطان روده بزرگ


همانند سایر بیماری ها ، درمان سرطان روده بزرگ با تشخیص زودهنگام با موفقیت درمان می شود. خوشبختانه به دلیل پیشرفت در کولونوسکوپی و غربالگری سرطان روده ، میزان بروز سرطان روده در 10 سال گذشته کاهش یافته است. علاوه بر این ، آزمایش های غربالگری برای تشخیص علائم و نشانه های رایج سرطان روده بزرگ می تواند جان بسیاری را نجات دهد. جراحی و شیمی درمانی نیز در درمان سرطان روده بسیار موثر است.

 

انواع جراحی سرطان روده

 

انواع جراحی سرطان روده


جراحی سرطان روده بزرگ: اولین قدم

 

اگر سرطان روده شما بسیار کوچک است ، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند ، مانند برداشتن پولیپ ها در طول کولونوسکوپی. اگر سرطان شما کوچک است ، پزشک ممکن است آن را در طول کولونوسکوپی به طور کامل بردارد.

 

برداشتن آندوسکوپی مخاط:

 

برداشتن پولیپ های بزرگتر ممکن است نیاز به برداشتن قسمتی از دیواره روده داشته باشد. پولیپ هایی که در طول کولونوسکوپی قابل برداشتن نیستند ، می توانند با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی برداشته شوند. جراح ممکن است نمونه ای از غدد لنفاوی را در ناحیه سرطانی پیدا کند.


جراحی سرطان روده تحریک پذیر:

 

اگر سرطان به داخل روده رشد کرده باشد ، جراح شما ممکن است توصیه کند:

 

کمپلمان جزئی:

 

در طی این فرایند، جراح قسمتی از روده حاوی سرطان و لبه های بافت نرم در دو طرف سرطان را بر می دارد. جراح شما معمولاً می تواند قسمت های سالم روده بزرگ یا مقعد را دوباره متصل کند.

 

برداشتن غدد لنفاوی:

 

در این روش، غدد لنفاوی برای نمونه برداری برداشته می شود.


جراحی پیشرفته سرطان:

 

اگر سرطان شما بسیار پیشرفته است یا سلامت کلی شما بسیار ضعیف است ، جراح شما ممکن است جراحی را برای پاکسازی روده یا سایر بیماری ها برای بهبود علائم توصیه کند. این نوع جراحی برای درمان سرطان نیست ، بلکه برای تسکین علائم و نشانه هایی مانند خونریزی و درد است ؛ در برخی موارد ، سرطان فقط به کبد سرایت می کند ، اما سلامت کلی شما خوب است و ممکن است پزشک برای برداشتن کبد جراحی انجام دهد.

 

شیمی درمانی را می توان قبل یا بعد از این نوع جراحی استفاده کرد.

 

شیمی درمانی سرطان روده بزرگ:

 

شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود ؛ اگر سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته باشد ، شیمی درمانی برای سرطان روده بزرگ معمولاً بعد از جراحی انجام می شود. شیمی درمانی ممکن است به کاهش خطر سرطان و مرگ ناشی از سرطان کمک کند. گاهی اوقات می توان از شیمی درمانی قبل از عمل برای کاهش سرطان قبل از عمل استفاده کرد .


کلام آخر


گاهی اوقات ، بسیاری از علائم و نشانه های مرتبط با سرطان روده بزرگ ممکن است توسط افراد نادیده گرفته شود و این ممکن است زنگ خطر این باشد که آنها با موقعیتی خطرناک روبرو هستند. تشخیص زودهنگام سرطان می تواند جان بسیاری را نجات دهد ، بنابراین اگر متوجه این علائم سرطان روده بزرگ شده اید یا نگران خطر ابتلا به سرطان هستید ، حتماً خود را برای علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ آماده کنید و با پزشک داخلی یا متخصص گوارش در این زمینه مشورت کنید.


 اهدای گل در مناسبت های مختلف سابقه طولانی در فرهنگ ایرانی دارد. با این حال ، شکل گل هدیه در طول زمان تغییر کرده است. امروزه سفارش تاج گل برای مراسم مختلف به یکی از سنت های ثابت جامعه تبدیل شده است. شما با سفارش تاج گل از موسسه های خیریه در واقع کمک بزرگی به افراد مبتلا به سرطان کرده اید.

 

تعداد بازدید : 50362

نظرات

بدری پارسایی

1 سال و 7 ماه و 28 روز پیش

باسلام و تشکر به سرطان روده مبتلا شده ام دل درد شدید دارم چه دارو یا غذایی برایم مفید است

ثبت نظر

ارسال