Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 23 و 20 دقیقه

آشنایی با سرطان کولورکتال

سرطان روده بزرگ چیست|مراحل پیشرفت  سرطان روده بزرگ|

سرطان روده بزرگ یا سرطان کولورکتال یا چنگار روده بزرگ سرطانی است که در آن سلول های سرطانی در بافت های روده شروع به تکثیر می کنند. سرطان کولون و سرطان رکتوم معمولا پولیپ یا توده های خوش خیم را تشکیل می دهند. از سطح داخلی رکتوم شروع می شود.

جمعه 17 دی 1400 ساعت 22:34

سرطان روده بزرگ یا سرطان کولورکتال یا چنگار روده بزرگ سرطانی است که در آن سلول های سرطانی در بافت های روده شروع به تکثیر می کنند. سرطان کولون و سرطان رکتوم معمولا پولیپ یا توده های خوش خیم را تشکیل می دهند. از سطح داخلی رکتوم شروع می شود.روده بزرگ بخشی از دستگاه گوارش انسان است. روده کوچک حدود 6 متر طول دارد و بین معده و روده بزرگ قرار دارد. وظیفه اصلی روده کوچک هضم و جذب مواد مغذی است که از انتهای معده شروع می شود، به روده بزرگ ختم می شود و از آنجا تا مقعد ادامه می یابد.


مراحل سرطان روده بزرگ


سرطان روده بزرگ شامل چهار مرحله است.


مرحله 1: سرطان سطح مخاطی روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می دهد و به دیواره روده بزرگ یا رکتوم محدود می شود.
مرحله دوم: توده سرطانی از سطح مخاطی و دیواره های کولون و رکتوم خارج شده است، اما هنوز بر غدد لنفاوی نزدیک محل عفونت اثری نداشته است.
مرحله 3: تومور به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است، اما هنوز نقاط دوردست را تحت تاثیر قرار نداده است.
مرحله 4: سرطان به مکان های دور گسترش یافته و ممکن است اندام هایی مانند کبد و ریه ها را درگیر کند.


عواملی که خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهند


سن: اکثر افراد مبتلا به این بیماری بالای 50 سال سن دارند، اما ممکن است در هر سنی بروز کند.

  • رژیم غذایی: این بیماری ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی پرچرب، پرانرژی، کم فیبر و مصرف کمتر میوه و سبزیجات دارد.
  • پولیپ: این بیماری به عنوان رشد توده های خوش خیم روی دیواره روده، معمولاً بعد از 50 سالگی تعریف می شود. پولیپ ها احتمال سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند.
  • سابقه پزشکی قبلی: افرادی که سرطان روده بزرگ داشته اند و زنان مبتلا به سرطان تخمدان، رحم یا سینه بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
  • انتقال ژنتیکی: افراد دارای اقوام مانند والدین و خواهر و برادری که به این نوع سرطان مبتلا هستند، به ویژه افراد زیر 50 سال، باید به متخصص مراجعه کنند.
  • کولیت اولسراتیو: در این بیماری پوشش داخلی روده بزرگ ملتهب می شود. افراد مبتلا به این بیماری بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.
    چاقی، مصرف الکل و مصرف مواد مخدر از دیگر عوامل خطر شناخته شده هستند. آسپرین می تواند به طور موثری از پولیپ های آدنوماتوز کولون و رکتوم در افراد با سابقه این بیماری ها جلوگیری کند.


علائم سرطان روده بزرگ


علائم این بیماری ممکن است شبیه علائم دیگر مانند عفونت، تب،هموروئید و بیماری التهابی روده باشد.

 

علائمی که نیاز به مراجعه به پزشک دارند عبارتند از:
هر گونه تغییر در عادات روده مانند اسهال، یبوست یا کاهش قطر مدفوع در صورتی که بیش از یک روز ادامه داشته باشد و علت آن ناشناخته باشد.
خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع،چه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد و چه با معاینه تشخیص داده شود.


قولنج
استفراغ
ضعف و خستگی
زردی و زردی پوست یا سفیدی چشم
حرکت روده
گرفتگی معده
مدفوع خونی
کاهش وزن قابل توجه
احساس خستگی


دلایل زیادی برای تهوع و استفراغ وجود دارد: کاهش جریان خون، درد و استفراغ.
گاز معده و نفخ نیز یکی از شایع ترین انواع سرطان روده بزرگ است.
احساس سنگینی و خواب آلودگی از دیگر علائم آن است. سرطان باعث کم خونی و به دنبال آن کم خونی فقر آهن می شود. این امر منجر به نوعی تنبلی، سستی و... می شود.


مرحله تشخیص


رشد سرطان روده ممکن است چندین سال طول بکشد و تشخیص زودهنگام می تواند به طور قابل توجهی شانس بهبودی را افزایش دهد. بنابراین، توصیه می شود افراد در معرض خطر آزمایش های منظم ذکر شده در زیر را انجام دهند.

 

  • تست دیجیتال کولون (DRE): فقط تومورهای بزرگ قابل لمس را تشخیص می دهد.
  • تست لخته شدن خون در مدفوع: یک پروب نوری (سیگموئیدوسکوپ) که از انتهای روده بزرگ وارد می شود، می تواند هرگونه پولیپ یا ناهنجاری را تشخیص دهد.
  • آزمایش خون: وجود انواع خاصی از پروتئین در خون بیمار نشانه وجود تومور است.
  • پروکتوسکوپی: در این روش رکتوم و قسمت تحتانی روده بزرگ از طریق دستگاه مخصوص به طور مستقیم مشاهده می شود. نیمی از سرطان ها را می توان از این طریق تشخیص داد. در این روش ممکن است بیمار احساس فشار کند اما احساس درد نداشته باشد.
  • کولونوسکوپی: در این روش می توان از ابزارهای ویژه ای برای شناخت کامل کولون و رکتوم استفاده کرد. در این صورت افراد دردی را احساس نخواهند کرد.
  • بیوپسی: در صورت وجود توده در این نواحی، لازم است بخشی از توده برداشته شود و بافت یا سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ بررسی شود.
  • مشاوره ژنتیکی: آزمایش و مشاوره ژنتیک برای خانواده هایی که از سرطان کولورکتال به ارث رسیده اند، مانند سرطان کولون غیر پولیپی  (HNPCC) یا پولیپ غده ای خانوادگی (FAP) توصیه می شود.
    از آنجایی که سرطان کولورکتال نهفته است، غربالگری یک راه حل تشخیص زودهنگام است. برای اکثر افراد 50 ساله، کولونوسکوپی باید هر 10 سال یکبار انجام شود.


مراحل سرطان روده بزرگ


اگر سرطان روده بزرگ دارید، پزشک مرحله را به شما می گوید.مرحله سرطان به شما می گوید که پیش آگهی یا خطر سرطان قابل درمان نیست یا سرطان عود خواهد کرد. برای پزشکان، این مراحل اطلاعاتی در مورد نحوه درمان سرطان ارائه می دهد.اکثر پزشکان سرطان کولورکتال از سیستم مرحله بندی TNM پیروی می کنند که از سه عامل برای تعیین مرحله استفاده می کند.

 

طبق گفته موسسه ملی سرطان (NCI)، این عوامل عبارتند از:
T: اندازه تومور و اینکه آیا تومور اولیه گسترش یافته است یا خیر
N: تعداد غدد لنفاوی مجاور سرطان
M: متاستاز یا سرطانی که به سایر نقاط بدن گسترش یافته است
مشکل بیماران این است که پزشکان معمولاً مراحل T و N را پس از برداشتن سرطان پیدا می کنند. در آن زمان، پاتولوژیست عمق نفوذ تومور را بررسی می کند و بررسی می کند که آیا غدد لنفاوی برداشته شده تحت تأثیر قرار گرفته اند یا خیر.

 

علائم سرطان روده بزرگ


تومورهای درجه پایین و درجه بالا


تومورها نیز به عنوان درجه پایین یا با درجه بالا طبقه بندی می شوند.این عبارات توضیح می‌دهند که سلول‌ها در زیر میکروسکوپ چقدر غیرطبیعی به نظر می‌رسند. این تمایز نامیده می شود؛ به عنوان مثال، در یک تومور کاملاً تمایز یافته، سلول ها نسبتاً طبیعی به نظر می رسند.سرطان های با تمایز زیاد یا با تمایز متوسط درجه پایین در نظر گرفته می شوند، در حالی که سرطان هایی با تمایز ضعیف در درجه بالا در نظر گرفته می شوند.


تومورهای درجه بالا معمولاً تهاجمی تر هستند.محدودیت های سیستم مرحله بندی بسیار مهم است، این زبان اصلی است که پزشکان برای صحبت با یکدیگر، درک و توجیه درمان استفاده می کنند، اما سرطان همیشه از قوانین مرحله بندی پیروی نمی کند. مهم است که بهترین درمان برای یک تومور خاص و ویژگی های مولکولی آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا بتوانید بهترین مراقبت را دریافت کنید.


 درمان سرطان روده بزرگ


درمان سرطان کولورکتال توسط پزشک بر اساس نوع، پیشرفت بیماری، محل بیماری، سن، سلامت شما و...

 

رایج ترین درمان های سرطان روده بزرگ عبارتند از:


عمل جراحی


در حین عمل، پزشک بخشی از تومور یا پولیپ را برمی دارد یا در صورت پیشرفت بیماری، باید کل روده بزرگ مرتبط با سرطان را خارج کند.

 

درمان جراحی اولیه سرطان روده بزرگ:


اگر سرطان کوچک، محدود به مخاط است و به بافت‌های اطراف حمله نمی‌کند، روش کم‌تهاجمی را برای درمان انتخاب کنید. این روش ها عبارتند از:


کولونوسکوپی برای برداشتن پولیپ:


اگر سرطان محدود به پولیپ های کولورکتال باشد و کوچک باشد و بافت های اطراف را درگیر نکند، می توان آن را با کولونوسکوپی برداشت.


برداشتن یا برداشتن آندوسکوپی:


پولیپ های بزرگتر با بخش کوچکی از مخاط روده بزرگ را می توان از این طریق برداشت.


جراحی کم تهاجمی:


در این روش از لاپاراسکوپ برای خارج کردن لاپاراسکوپ به داخل حفره شکمی و نمونه برداری از غدد لنفاوی اطراف و نزدیک تومور استفاده می شود.


عمل جراحی برای سرطان کولون مهاجم


کولکتومی جزئی: در این فرآیند، جراح بخشی از روده را به طور کامل از سرطان خارج می کند.جراح کاملاً مطمئن است که بقیه روده بزرگ عاری از تومور و سرطان است و می تواند دو انتهای روده را مجدداً متصل یا آناستوموز کند. با این حال، در برخی موارد، آناستوموز اولیه غیرممکن است و بیمار نیاز به کولوستومی دارد. در این روش پس از برداشتن تومور کولون، قسمت سالم آن از دیواره شکم برای اجابت مزاج خارج می شود، این روش موقتی و به ندرت دائمی است. غدد لنفاوی نزدیک به تومور اصلی نیز برای ارزیابی شدت و وسعت بیماری برداشته می شوند.


روش های جراحی برای سرطان پیشرفته روده بزرگ:


در مورد سرطان کولورکتال پیشرفته که قابل درمان نیست، درمان جراحی برای کنترل خونریزی، درمان درد شدید بیمار، رفع انسداد روده و توصیه به متاستاز کبدی مورد نیاز است.شیمی درمانی برای سرطان کولورکتالدر این درمان از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. شیمی درمانی معمولا بعد از جراحی استفاده می شود.


شیمی درمانی
پرتو درمانی 
رادیوتراپی سرطان کولورکتال


رادیوتراپی با اشعه ایکس قبل و بعد از جراحی می تواند بافت سرطانی را از بین ببرد و درد ناشی از آن را کاهش دهد. استفاده از این روش قبل از جراحی با کوچک کردن تومور، جراحی را تسهیل می‌کند. البته سرطان رکتوم بیشتر مورد استفاده رادیوتراپی است.این روش به ندرت در مراحل اولیه تومورهای روده بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. پرتودرمانی و شیمی درمانی برای درمان تومورهای تهاجمی و پیشرفته روده بزرگ و راست روده استفاده می شود.


درمان تسکینی


این نوع درمان برای تسکین درد و استرس بیمار به منظور بهبود کیفیت زندگی وی است. برای دستیابی به این هدف، همکاری تیم بهداشت و درمان و ارتباط مستمر، نزدیک و جدی آنها با بیمار و خانواده وی ضروری است. روش های جایگزین دیگری که می تواند به بهبود کیفیت زندگی این بیماران کمک کند شامل ورزش، موسیقی، هنر، تمرینات تمدد اعصاب و کاهش استرس است.

 

 درمان سرطان روده بزرگ


نقش فعالیت بدنی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ


فعالیت بدنی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را از طریق مکانیسم های بیولوژیکی مختلف کاهش می دهد. مدیریت و کنترل وزن ممکن است مهمترین عامل باشد. زیرا کنترل وزن بر مقاومت به انسولین و التهاب که منجر به ایجاد و پیشرفت سرطان می شود تأثیر می گذارد.با این حال، این مطالعه به این سوال که آیا شدت یا دفعات فعالیت تفاوت‌های بیشتری ایجاد می‌کند، نمی‌پردازد؛ اما مطالعات قبلی نشان داده‌اند که فعالیت متوسط تا شدید با کاهش خطر سرطان روده، سرطان سینه و سرطان آندومتر مرتبط است.


نتایج تحقیقات اخیر همچنین نشان می دهد که شما نیازی به انجام هیچ تمرینی در باشگاه ندارید یا مردم فکر می کنند که نیازی به اضافه کردن 10 دقیقه به هر تمرین ندارید. حتی یک توالی نسبتا کوتاه از فعالیت ها ممکن است موثر باشد.هرچه فعالیت های بیشتری انجام دهید، به خصوص اگر هر روز آن را در سطح بالاتری انجام دهید، در پیشگیری از سرطان موثرتر است.


سفارش تاج گل خیریه


تاج گل های خیریه اگرچه از گل های مصنوعی ساخته شده اند، اما شبیه گل های طبیعی هستند و ظاهر و زیبایی یکسانی دارند. تاج گل به موقع تحویل داده می شود و در تمام روزهای تعطیل و غیر تعطیل قابل سفارش است.


عواید حاصل از فروش و اجاره تاج گل ها صرف امور خیریه خواهد شد. به این ترتیب خیریه منبع درآمد خود را دارد که البته با کمک افراد خیر میسر می شود.
با سفارش تاج گل خیریه آدرس محل مراسم و ساعت شروع و پایان از مشتری گرفته می شود و سپس تاج گل در زمان و مکان تعیین شده تحویل داده می شود.
این کار به صورت رایگان انجام می شود و در پایان مراسم به موسسه عودت داده می شود.

 

به این ترتیب نیازی به پرداخت هزینه حمل و نقل نیست. حتی اگر سفارش دهنده به هر دلیلی تاخیر داشته باشد یا نتواند در مراسم شرکت کند، فرقی نمی کند تاج گل های سفارش داده شده به موقع تحویل داده می شود، بنابراین جای نگرانی نیست.البته هنگام اجاره تاج گل فکر نکنید که تاج گل کثیف است. در طول مراسم قطعا تمیز و مرتب خواهند بود.


جمع بندی


علائم سرطان روده به وضعیت و شدت سرطان بستگی دارد و ممکن است شامل اسهال، یبوست، مدفوع خونی، تغییر در غلظت مدفوع، کاهش وزن، کاهش اشتها، درد شکم و غیره باشد. همانطور که می بینید، اگر این سرطان متاستاتیک باشد، علائم ممکن است بسته به قسمت بدن درگیر متفاوت باشد. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، لطفاً به پزشک خود مراجعه کنید و او را از وضعیت خود مطلع کنید. زیرا با تشخیص زودهنگام سرطان روده، امکان بهبودی بیماری افزایش می یابد.

تعداد بازدید : 1394

ثبت نظر

ارسال