Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 38 دقیقه

تست سرطان روده در منزل

سرطان روده بزرگ چیست|مراحل پیشرفت  سرطان روده بزرگ|علائم هشداردهنده اولیه سرطان روده

یک روش جدید تست سرطان روده در منزل که هدف آن جهش DNA در مدفوع است ، بسیار موثرتر از روش های قبلی آزمایش روده برای تشخیص سرطان روده است. آزمایش های غربالگری سرطان روده شامل کولونوسکوپی ، سیگموسکوپی و آزمایش مدفوع است.

یکشنبه 14 شهریور 1400 ساعت 6:38

سرطان روده یا کانسر روده یکی دیگر از سرطان های شایع است که بسیاری از مردم در سراسر جهان به آن مبتلا هستند که بر روده بزرگ تأثیر می گذارد. روده بزرگ در انتهای دستگاه گوارش قرار دارد. معمولاً در افراد مسن رخ می دهد ، اما این بدان معنا نیست که سایر گروه های سنی این گونه نیستند. همه باید به خاطر داشته باشیم که برخی از سرطان ها ، از جمله سرطان روده بزرگ ، در ابتدا قابل تشخیص نیستند ، اما می توانیم با آگاهی  در مورد این سرطان از بروز آن جلوگیری کنیم. سرطان در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است.


سرطان روده از کجا شروع می شود؟


بیشتر سرطان های روده بزرگ زمانی اتفاق می افتد که رشد غیرطبیعی سلول در غشای روده بزرگ یا راست روده رخ می دهد و این رشد را پولیپ می نامند. برخی از پولیپ ها به مرور زمان به سرطان تبدیل می شوند و سالها طول می کشد. البته همه پولیپ ها به سرطان تبدیل نمی شوند. احتمال تغییر پولیپ بستگی به نوع آن دارد.

 

دو نوع اصلی پولیپ عبارتند از:
1. پولیپ های آدنوماتوز: این پولیپ ها گاهی به سرطان تبدیل می شوند ، بنابراین اندمیک ها را شرایط پیش سرطانی می نامند.
2. پولیپ های هیپرپلاستیک و پولیپ های التهابی: این پولیپ ها شایع هستند اما معمولاً پیش سرطانی نامیده نمی شوند.


عوامل دیگری که باعث ایجاد پولیپ و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده می شوند ، روده بزرگ فرد هستند ، از جمله:
• در صورت وجود پولیپ بزرگتر از 1 سانتی متر.
• در صورت یافتن بیش از 2 پولیپ.
• اگر بعد از برداشتن دیسپلازی در پولیپ ظاهر شود. دیسپلازی یکی دیگر از بیماریهای پیش سرطانی است. این بدان معناست که سلول های سرطانی در روده بزرگ وجود دارد که می توانند با دقت بیشتری آزمایش شوند تا مشخص شود آیا سرطان روده بزرگ صحت دارد یا خیر.
برای درک بهتر سرطان روده ، بیایید اجزای روده بزرگ و راست روده را بررسی کنیم. روده بزرگ شامل یک لوله ماهیچه ای به طول 1.5 متر است که به جزئیات روده بزرگ می پردازد.


قسمت اول: کلون صعودی نامیده می شود. کیسه ای به نام سکوم ، جایی که غذای هضم نشده وارد روده کوچک شده و تا سمت راست شکم امتداد می یابد.
قسمت دوم: قسمتی که کولون عرضی نامیده می شود و از بدن به راست به چپ می رود.
قسمت سوم: به آن کلونی می گویند که از طیف چپ پایین می رود.
قسمت چهار: از آنجا که به شکل S است ، به آن کولون سیگموئید می گویند.

 

علائم هشداردهنده اولیه سرطان روده


اکثر سرطان های روده بزرگ یا راست روده در اثر پولیپ ایجاد می شوند ، بنابراین غربالگری برای یافتن یا حذف آنها از تبدیل شدن آنها به سرطان جلوگیری می کند. علائم هشداردهنده اولیه سرطان روده بزرگ ممکن است شامل کوچک شدن ناگهانی یا فیبری و تنگ شدن مدفوع باشد.


سایر علائم هشداردهنده اولیه سرطان روده عبارتند از:


خونریزی مقعدی قرمز روشن یا تیره


• مدفوع کشیده یا باریک
• در حالی که تنسموس احساس می کند نیاز به تخلیه روده دارد ، چیزی از آن بیرون نمی آید.
کم خونی ناشی از فقر آهن

 

درد مداوم شکمی


• کاهش وزن
اگرچه این علائم ممکن است در اثر سایر شرایط مانند بواسیر یا بیماری التهابی روده ایجاد شود ، اما همیشه باید در مورد آنها با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه گاهی اوقات خون در مدفوع دیده می شود ، اما نباید آن را نادیده گرفت.


علائم موضعی سرطان روده


علائم موضعی شامل مواردی است که فقط روی روده بزرگ یا راست روده تأثیر می گذارد و به اندام های دور گسترش نمی یابد.

 

علائم موضعی شایع عبارتند از:
• یبوست
• اسهال
اسهال متناوب و یبوست یا سایر تغییرات در عادات روده
خونریزی مقعدی یا وجود خون در مدفوع
نفخ شکم یا گرفتگی و ناراحتی در این ناحیه
احساس خالی بودن روده ها
باریک تر شدن مدفوع از حالت عادی
اگر به مدت طولانی این علائم بالقوه سرطان روده را تجربه کرده اید ، مشورت با یک متخصص مهم است.

 

سرطان روده از کجا شروع می شود؟

 

علائم سیستمیک سرطان روده


علائم سیستمیک سرطان روده می تواند از دستگاه گوارش فراتر رود و بر کل بدن شما تأثیر بگذارد.

 

علائم سیستمیک سرطان روده عبارتند از:
• از دست دادن اشتها
• کاهش وزن بدون دلیل
•    حالت تهوع
•    بالا آوردن
• زردی
• کم خونی
• ضعف
• احساس خستگی

 

عوامل خطرساز سرطان روده بزرگ


سالمندی: سرطان روده در هر سنی قابل تشخیص است ، اما بیشتر افراد مبتلا به این بیماری بالای 50 سال سن دارند.
سابقه سرطان روده بزرگ: اگر سرطان روده بزرگ با جراحی به طور کامل برداشته شود ، احتمال سرطان در کولون یا راست روده وجود دارد.
شرایط التهابی روده: بیماری مزمن التهابی روده مانند کولیت اولسروز و بیماری کرون می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.
سندرم های ارثی: برخی جهش های ژنی که در طول سالها از طریق خانواده شما منتقل می شوند ، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.
سابقه خانوادگی: اگر به بیماری های مرتبط با خون مبتلا هستید ، در معرض خطر بیشتری برای سرطان قرار دارید.
رژیم های کم فیبر و پرچرب: مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به سرطان روده زیاد گوشت و رژیم های فرآوری شده بیشتری مصرف می کنند.
کم تحرکی: افرادی که کم تحرک نیستند مستعد ابتلا به این بیماری هستند. ورزش منظم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
دیابت: یکی از بیماری هایی که می تواند باعث سرطان روده شود ، دیابت است.
اضافه وزن: چاقی علاوه بر ایجاد بیماری های مختلف منجر به سرطان روده می شود.
سیگار کشیدن: این امر خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد.
الکل: مصرف زیاد الکل شما را در معرض این بیماری قرار می دهد.
پرتودرمانی: پرتودرمانی روی شکم برای درمان سرطان های قبلی می تواند باعث سرطان روده شود.


راههای پیشگیری از سرطان روده


چندین راه برای جلوگیری از سرطان روده وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.
غربالگری سرطان روده بزرگ: پزشکان توصیه می کنند افراد در معرض خطر بالای سرطان روده تا 50 سالگی را آزمایش کنند.
تغییر در شیوه زندگی: شما می توانید با تغییر عادات روزانه خود خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید و این تغییرات عبارتند از: خوردن میوه ، سبزیجات و غلات کامل: میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از سرطان بسیار موثر هستند.
از مصرف الکل اجتناب کنید: اگر مشروب می خورید ، الکل را به طور کامل کاهش دهید یا حذف کنید.
سیگار نکشید: اگر سیگار می کشید ، برای ترک سیگار از پزشک خود کمک و مشاوره بگیرید.
بیشتر ورزش کنید: سعی کنید هر روز 30 دقیقه ورزش کنید. اگر مشکلی دارید ، با تمرینات ساده شروع کنید.
تعادل: با ورزش و رژیم غذایی وزن خود را حفظ کنید.


تست سرطان روده در منزل


یک روش جدید تست سرطان روده در منزل که هدف آن جهش DNA در مدفوع است ، بسیار موثرتر از روش های قبلی آزمایش روده برای تشخیص سرطان روده است. آزمایش های غربالگری سرطان روده شامل کولونوسکوپی ، سیگموسکوپی و آزمایش مدفوع است. ما همچنین اشاره کردیم که افراد بالای 50 سال بیشتر از افراد جوان مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.


بر اساس تحقیقات انجام شده توسط محققان آمریکایی ، تعداد قابل توجهی از افراد مسن تمایلی به انجام چنین آزمایشاتی ندارند. به همین دلیل است که محققان دانشگاه پنسیلوانیا در ایالات متحده در حال انجام یک مطالعه و اقدام جدید برای سهولت و سرعت عمل غربالگری هستند. در طول این تحقیق ، کیت های آزمایش خانگی برای استفاده افراد مسن آماده شد. با این حال ، این روش جدید نمی تواند جایگزین کولونوسکوپی شود. کولونوسکوپی هنوز استاندارد طلایی ما است. کولونوسکوپی از لوله شفاف و منعطف برای بررسی روده و راست روده استفاده می کند.


این روش جدید چگونه کار می کند؟


با استفاده از این روش ، دیگر نیازی به پیروی از رژیم غذایی سخت یا نوشیدن آب زیاد قبل از آزمایش نیست.
در این آزمایش ، دو کیت برای آزمایش دو نمونه مدفوع ، یکی برای آزمایش DNA و دیگری برای آزمایش خون به شما داده می شود. سپس این نمونه ها برای آزمایش  به آزمایشگاه ارسال می شوند و تقریباً 2 هفته طول می کشد. پزشک شما نتایج آزمایش را مشاهده می کند.

 

تفاوت این روش با سایر روش های آزمایش مدفوع چیست؟


سایر روشهای آزمایش مدفوع شامل آزمایش خون ترشح شده از طریق مدفوع (FIT) و آزمایش ایمن شیمیایی مدفوع است. این دو روش مقدار بسیار کمی خون در مدفوع را آزمایش می کند که می تواند برای تشخیص سرطان روده استفاده شود. این روشها هیچ ارتباطی با آزمایش DNA ندارند.
طبق گزارش FDA ، در مطالعه ای روی 1000 نفر ، کولونوگارد موارد سرطان بیشتری نسبت به FIT تشخیص داد - 74%92 در مقابل %74.
یکی از نقاط ضعف کولونوگارد این است که نتایج آزمایش دقیق (نتیجه آزمایش منفی) را در اختیار بیماران قرار می دهد. در مقایسه ، دقت نتایج آزمایش با FIT مقدار %95 به %87 است.


آیا این روش جدید جایگزین روش های قبلی می شود یا به روش های دیگر کمک می کند؟


این روشها جایگزین روشهای قبلی نیستند ، آنها فقط یک روش آزمایشی دیگر هستند. اگر نتیجه آزمایش روی کولونوگارد مثبت باشد ، بیمار برای کولونوسکوپی فرستاده می شود.شرکت تولید کننده می گوید این روش جدید برای افرادی که در معرض سرطان هستند مفید است. یعنی افرادی که سابقه خانوادگی سرطان روده دارند.


کارشناسان توصیه می کنند که افراد بین 50 تا 75 سال در معرض خطر متوسط ابتلا به سرطان روده از روشهای FOB و یا سیگمویدوسکوپی استفاده کنند.
فواصل توصیه شده برای آزمایش به شرح زیر است: سیگمویدوسکوپی باید هر 5 سال و کولونوسکوپی هر 10 سال انجام شود.در طول این عملیات ، به 900 داوطلب که مراحل غربالگری را به موقع انجام ندادند ، کیت های آزمایش خانگی داده شد. از این افراد خواسته شد تا نمونه های مختلف را گرفته و ظرف دو ماه به پزشک خود بازگردانند.

نتایج نشان داد که 24 درصد داوطلبان بسته های آماده سازی را به طور کامل در مدت زمان مشخص به پزشک تحویل دادند. 29 درصد این بسته ها را پس از 6 ماه تحویل دادند. محققان نتیجه گرفتند که این روش می تواند به افراد در معرض خطر سرطان روده کمک کند تا روند غربالگری سرطان روده را سریعتر و منظم تر انجام دهند.

 

راههای پیشگیری از سرطان روده


روشهای درمان سرطان روده


جراحی:

 

این درمان برای درمان بسیاری از سرطان ها استفاده می شود. در جراحی های سرطان روده مانند کولونوسکوپی ، روده به طور کامل تمیز می شود و پزشک دارو تجویز می کند. این داروها حاوی ملین ها هستند که روده شما را پاک می کند.

 

کولکتومی:

 

در این جراحی قسمتی از روده بزرگ بریده شده یا به طور کامل برداشته می شود. اگر فقط قسمتی از روده برداشته شود ، آن را سگمنتال می نامند. بسته به اندازه و محل سرطان ، معمولاً حدود یک چهارم تا یک سوم روده برداشته می شود. اگر کل روده برداشته شود ، کلونومی نامیده می شود. این روش معمولاً انجام نمی شود مگر اینکه سرطان مشکلات دیگری مانند صدها پولیپ روده بزرگ داشته باشد.


شیمی درمانی سیستمیک:

 

داروها مستقیماً از طریق ورید وارد جریان خون می شوند یا می توانند به صورت خوراکی مصرف شوند. این داروها وارد جریان خون شده و به نقاط مختلف بدن می رسند. این شیمی درمانی می تواند از سرایت سرطان به سایر نقاط بدن جلوگیری کند.

 



استند تسلیت


استند تسلیت چندین هدف خاص را دنبال می کند. با خرید استند تسلیت  ، می توانید سهم بسزایی در ترویج امور خیریه و در نتیجه ترویج فرهنگ خیریه داشته باشید. تسلیت و احترام به فرد داغدیده یکی از سنت ها و آیین های مهم در فرهنگ ایرانی است و اغلب مورد ارزش همه ایرانیان است. در عین حال ، 40 نفر با استفاده از روش های مختلف ادای احترام می کنند و به عزیزان خود تسلیت می گویند که می تواند هزینه بر باشد. برای ارزان تر شدن آن ، می توانید به جای خرید گل و سایر اقلامی که برای کمک به مردم به فضل و برکت بیشتری نیاز دارند ، از استند تسلیت استفاده کنید. شما می توانید با سفارش استند تسلیت و همچنین تاج گل تسلیت  از موسسه های خیریه در جهت بهبودی بیماران سرطانی و خاص کمک کنید. 


 کلام آخر


سرطان روده بزرگ معمولاً در افراد مسن دیده می شود ، اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. این بیماری معمولاً به صورت یک توده کوچک و غیر سرطانی (خوش خیم) از سلول ها به نام پولیپ شروع می شود که در داخل روده بزرگ ایجاد می شود. با گذشت زمان ، برخی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.

تعداد بازدید : 78438

نظرات

هما بهرامی

2 سال و 7 ماه و 18 روز پیش

فعلا معلوم نیست

علی

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

فرق این روش با دیگر روشهای آزمایش مدفوع در چیست؟

خیریه

2 سال و 5 ماه و 8 روز پیش

دیگر روشهای آزمایش مدفوع شامل تست خون مخفی در مدفوع (FIT) و تست ایمن شیمیایی مدفوع است. در این دو روش مقادیر بسیار کوچک خون موجود در مدفوع که می توان از طریق آنها سرطان روده را تشخیص داد مورد آزمایش قرار می گیرند. این روشها کاری به آزمایش DNA ندارند.

neda

2 سال و 5 ماه و 8 روز پیش

چرا به سرطان روده مبتلا می‌شویم؟

خیریه

2 سال و 5 ماه و 8 روز پیش

سلول‌های سالم روده ما به‌طور طبیعی می‌تواند رشد کند و تقسیم شود. این عمل با استفاده از دستوراتی که در دی ان ای سلول نوشته‌شده است، انجام می‌شود. اما زمانی که دی ان ای سلول‌های روده دچار اختلال شوند،‌تقسیم سلولی به شکل بی‌رویه ادامه پیدا می‌کند و حتی زمانی که بدن نیاز به سلول‌های جدید ندارد،‌تقسیم سلولی ادامه پیدا می‌کند. تجمع سلول‌ها باعث ایجاد تومور می‌شود و با رشد تومور،‌عملکرد بافت روده‌ها دچار مشکل شده و در کارکرد آن اختلال ایجاد می‌شود.

مریم

2 سال و 2 ماه و 3 روز پیش

ممنونم خیلی جالب بود

مهدی اثناعشری

2 سال و 0 ماه و 26 روز پیش

سلام من یه چند وقتی شکمم خیلی بزرگ شده در ضمن بعد خوردن غذا پایین شکمم یهمقدار درد و سوزش داره امکان داره که به این درد مبتلا شده باشم?در ضمن بیرون رویم کمی هم سخت شده ممنون میشم راهنمایی کنید

سهام

2 سال و 0 ماه و 3 روز پیش

سلام،من3سال خونریزی بابلغم دارم زیادنیست بعضی وقتهاخون تیره وبعضی تازه وهمینطورنفخ زیادواین باعث شده خون بلغم ازشکمم خارج شودومدفوع کمی باریک شده.دوبارخواستم کولونوسکوبی کنم نتوانستم انجام بدهم بخاطر ملینهای زیادچون من به ملین حساسیت دارم هر ملینی باشد .حال نگران هستم چیکار کنم ایا من سرطان روده گرفتم کمکم کنید با تشکر

روح اله افریدون

1 سال و 11 ماه و 23 روز پیش

با سلام بنده دو روز قبل از اینکه اسهال شوم در مدفوع خودم تکیه های چرکین مانند دیدم و بعد اسهال شدم رفتم دکتر دکتر بهم امپول سپتراکس داخل سرم تجویز کرد تقریبا اسهالم خوب شد تب و سر دردم هم خوب شد فقط بعداز گذشت ۳روز درمدفوعم توده که شبیه چربی باشد مشاهده کردم و از ان عکس هم گرفتم این نشانه چیست ایا خطرناک است یا نه ممنون اگه راهنمای کنید

قدرت سینا

1 سال و 1 ماه و 9 روز پیش

سلام باتشکر مطالب بسیار آموزنده و ساده بوده خیلی برای پیشگیری لازم و واجب بود سلامت و برقرار باشید

ثبت نظر

ارسال