Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 19 و 53 دقیقه

نوجوانان چاق در معرض سرطان روده

 تشخیص سرطان روده|سرطان روده|تأثیر کاهش وزن در کاهش ابتلا به سرطان روده|تأثیر چاقی بر سرطان|سرطان روده و چاقی نوجوانان

ارتباط بین چاقی و خطر سرطان روده مشخص است؛ اما آنچه کمتر مشخص است این است که چگونه دقیقاً یکی به دیگری منتهی می شود. تحقیقات نشان می دهد که چربی اضافی بدن خطر ابتلا به سرطان های مختلف از جمله سرطان روده بزرگ، پستان، رحم، مری، کلیه و لوزالمعده را افزایش می دهد، لذا نوجوانان چاق در معرض سرطان روده بیشتری هستند.

سه شنبه 1 تیر 1400 ساعت 3:25

آنچه کمتر مشخص است این است که دقیقاً چاقی چگونه خطر سرطان روده را افزایش می دهد. کارشناسان معتقدند که این امر بیشتر به دلیل التهاب ناشی از چربی است، چربی احشایی که اندام های حیاتی شما را احاطه کرده است. چربی  احشایی فرآیندهای خاصی را در بدن شما تحت تأثیر قرار می دهد.

 

موارد قابل توجه در بررسی وجود سرطان در نوجوانان چاق در معرض سرطان روده

 

سلول های چربی احشایی، بزرگ هستند و تعداد زیادی از آنها وجود دارد. این چربی اضافی، فضای زیادی برای اکسیژن ندارد، لذا محیط کم اکسیژن باعث التهاب می شود. التهاب پاسخ طبیعی بدن به آسیب و بیماری است. به عنوان مثال، هنگامی که یک بریدگی عمیق پیدا می کنید، اطراف قسمت برش، قرمز شده و لمس آن دردناک است. این التهاب جزئی در اطراف ناحیه زخمی به ترمیم بافت آسیب دیده کمک می کند و به روند بهبود کمک می کند؛

اما التهاب طولانی مدت ناشی از چربی اضافی احشایی، می تواند به بدن شما آسیب برساند و موجب می شود این امر در نوجوانان چاق که در معرض سرطان روده هستند، بیشتر باشد. سرطان وقتی اتفاق می افتد که سلول ها به طور غیرقابل کنترل تولید مثل می کنند، به سلول های اطراف آسیب می رسانند و باعث بیماری می شوند. هرچه سلول ها بیشتر تقسیم و تولید مثل کنند، تومور ایجاد می شود.

 

التهاب و انسولین

 

ارتباط بین التهاب و انسولین، هورمونی که قند خون را تنظیم می کند، پیچیده است. التهاب ناشی از چاقی می تواند بدن را از پاسخ مناسب به انسولین باز دارد. وقتی بدن به انسولین به درستی پاسخ ندهد، انسولین بیشتری تولید می کند تا جبران شود.

افزایش انسولین به دلیل مقاومت به انسولین، باعث افزایش تعداد سلول های تولید شده می شود که می تواند منجر به سرطان شود. افزایش انسولین همچنین بر نحوه کنترل هورمون هایی مانند استروژن تأثیر می گذارد. انسولین بیشتر می تواند منجر به استروژن بیشتر شود که خطر سرطان را در نوجوانان چاق در معرض سرطان روده افزایش می دهد.

 

اساساً، سطح بالاتر استروژن منجر به افزایش تولید سلول می شود که می تواند منجر به رشد تومور شود. استروژن برای عملکرد بدن لازم است. در زنان، تخمدان منبع اصلی استروژن است.

در مردان، آنزیمی تستوسترون را به استروژن تبدیل می کند؛ اما سلول های چربی در مردان و زنان نیز می توانند باعث ایجاد استروژن شوند. به همین دلیل است که استروژن بیش از حد معمول در افراد چاق دیده می شود. در زنان، استروژن بیش از حد با افزایش خطر سرطان های پستان، آندومتر و تخمدان پس از یائسگی ارتباط دارد.

 

سرطان روده و چاقی نوجوانان

 

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای کاهش خطر سرطان در نوجوانان چاق در معرض سرطان روده انجام دهید، حفظ وزن سالم است. مراحلی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از چاقی انجام دهید:

 

فعال ماندن. هفته ای 150 دقیقه فعالیت متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت شدید برای رسیدن به هدف خود داشته باشید.رژیم غذایی سالم داشته باشید. حداقل 2/3 بشقاب خود را با سبزیجات غیر نشاسته ای، میوه، غلات سبوس دار یا حبوبات (لوبیا و نخود فرنگی) و 1/3 یا کمتر با پروتئین حیوانی پر کنید.اگر الکل می نوشید، اگر زن هستید هر روز به یک نوشیدنی و اگر مرد هستید دو نوشیدنی در روز محدود کنید.استراحت کافی داشته باشید.

خستگی می تواند باعث شود شما بخواهید بیشتر غذا بخورید و انتخاب های ناسالم انجام دهید.چاقی یا اضافه وزن به توانایی بدن شما برای کار خوب آسیب می رساند. حفظ وزن سالم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ضروری است.

 

تأثیر چاقی بر سرطان

 

اضافه وزن یا چاقی به وضوح با افزایش خطر کلی سرطان ارتباط دارد. طبق تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، تصور می شود که اضافه وزن بدن مسئول حدود 11٪ از سرطان ها در زنان و حدود 5٪ از سرطان ها در مردان در ایالات متحده و همچنین حدود 7٪ از کل مرگ های ناشی از سرطان است.

 

اضافه وزن یا چاقی به وضوح با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان مرتبط است، از جمله:

 

اضافه وزن یا چاقی همچنین ممکن است خطر ابتلا به سایر سرطان ها را افزایش دهد، از جمله:

 

زمان افزایش وزن نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان را تحت تأثیر قرار دهد. اضافه وزن در دوران کودکی و بزرگسالی ممکن است بیش از افزایش وزن در بعضی از سرطان ها یک عامل خطر باشد. به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می دهد که زنان در سن نوجوانی دارای اضافه وزن هستند (اما در بزرگسالی اضافه وزن ندارند) ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان قبل از یائسگی باشند. بدیهی است که برای تعریف بهتر ارتباط بین وزن بدن و سرطان در نوجوانان چاق در معرض سرطان روده، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

اثرات مختلف اضافه وزن در نوجوانان چاق در معرض سرطان روده

 

وزن اضافی بدن از طرق مختلف ممکن است بر خطر ابتلا به سرطان در نوجوانان چاق در معرض سرطان روده تأثیر بگذارد، بعضی از آنها ممکن است مخصوص انواع خاصی از سرطان باشد.

 

چربی اضافی بدن ممکن است خطر ابتلا به سرطان را تحت تأثیر قرار دهد:

  • التهاب در بدن
  • رشد سلول و رگ های خونی
  • توانایی سلول ها برای زندگی طولانی تر از حد معمول
  • سطح برخی از هورمون ها مانند انسولین و استروژن که می توانند به رشد سلول ها دامن بزنند
  • عوامل دیگری که رشد سلول را تنظیم می کنند، مانند فاکتور رشد شبه انسولین –(IGF-1)
  • توانایی گسترش سلولهای سرطانی (متاستاز کردن)

 

تأثیر کاهش وزن در کاهش ابتلا به سرطان روده

 

تأثیر کاهش وزن در کاهش ابتلا به سرطان روده

 

تحقیقات در مورد چگونگی کاهش وزن ممکن است خطر ابتلا به سرطان را محدود کند. هنوز شواهد فزآینده ای وجود دارد که نشان می دهد کاهش وزن ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان مانند سرطان پستان (بعد از یائسگی)، سرطان روده و سرطان آندومتر را کاهش دهد.برخی از تغییرات بدن که در نتیجه کاهش وزن اتفاق می افتد، نشان می دهد که ممکن است در واقع خطر سرطان را کاهش دهد. به عنوان مثال، افراد دارای اضافه وزن یا چاقی که عمداً وزن خود را کاهش می دهند، برخی از هورمون های مرتبط با خطر سرطان مانند انسولین، استروژن ها و آندروژن ها را کاهش می دهند.

 

در حالی که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد ارتباط بین کاهش وزن و خطر ابتلا به سرطان داریم، افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند باید تلاش کنند که وزن کم کنند و مورد حمایت قرار گیرند. جدا از احتمال کاهش خطر سرطان در نوجوانان چاق در معرض سرطان روده، کاهش وزن می تواند بسیاری از مزایای سلامتی دیگر مانند کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت را داشته باشد. کاهش حتی مقدار کمی از وزن دارای مزایای سلامتی است و مکان خوبی برای شروع است.

 

سرطان روده

 

سرطان روده، همچنین به عنوان سرطان روده بزرگ شناخته می شود، از پوشش داخلی روده ایجاد می شود و معمولاً قبل از آن رشدهایی به نام پولیپ ایجاد می شود که در صورت عدم شناسایی ممکن است به سرطان مهاجم تبدیل شود. بسته به محل شروع سرطان، سرطان روده را می توان سرطان روده بزرگ یا راست روده نامید. سرطان روده سومین سرطان شایع در مردان و زنان در استرالیا است و بیشتر در افراد بالای 50 سال دیده می شود.

 

حدود 90 درصد سرطان های روده آدنوکارسینوما است که از بافت غده ای پوشاننده روده شروع می شود. انواع دیگر شایع سرطان نیز می توانند بر روده تأثیر بگذارند، از جمله لنفوم و تومورهای عصبی و غدد درون ریز.سرطان همچنین می تواند از روده کوچک شروع شود، اما این یک سرطان نادر است.

 

علائم سرطان روده در نوجوانان چاق در معرض سرطان روده

 

علائم سرطان روده در نوجوانان چاق در معرض سرطان روده عبارتند از:

  • تغییر در عادت روده از جمله اسهال، یبوست یا احساس تخلیه ناقص
  • تغییر در ظاهر یا قوام حرکات روده مانند مدفوع نازک
  • خون در مدفوع
  • درد شکم، نفخ یا گرفتگی عضلات
  • درد مقعدی
  • یک توده در مقعد یا راست روده
  • کاهش وزن
  • خستگی غیر قابل توضیح
  • یا کم خونی (رنگ پریدگی، ضعف و نفس افتادن)
  • خون در ادرار یا دفع ادرار به طور مکرر یا در هنگام تغییر رنگ شب ادرار، تیره، زنگ زده یا قهوه ای.

 

برخی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهند، عبارتند از:

  • خطر ژنتیکی و سابقه خانوادگی به ارث برده
  • بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون
  • مصرف زیاد گوشت قرمز، به ویژه گوشت های فرآوری شده
  • پولیپ
  • اضافه وزن یا چاقی
  • مصرف زیاد الکل
  • سیگار کشیدن
  • داشتن تشخیص قبلی سرطان روده.

 

تشخیص سرطان روده

 

تشخیص سرطان روده

 

تعدادی آزمایش برای تشخیص سرطان روده در نوجوانان چاق در معرض سرطان روده استفاده می شود. در ابتدا پزشک معاینه فیزیکی به شما می دهد تا اگر تورم شکم دارید، احساس کند. همچنین پزشک معاینه مقعدی دیجیتال را برای بررسی وجود توده یا تورم در راست روده یا مقعد انجام می دهد.

 

آزمایش خون

 

ممکن است آزمایش خون انجام دهید تا ببینید آیا علائمی برای از دست دادن خون در مدفوع وجود دارد یا خیر. همچنین می تواند تعداد گلبول های قرمز خون شما را بررسی کند، زیرا سلول های قرمز خون پایین در افراد مبتلا به سرطان روده شایع است.

 

آزمایش خون پنهان مدفوع ایمونوشیمیایی

 

بسته به علائم ممکن است iFOBT داشته باشید. در صورت داشتن درد شکم، تغییر در عادات روده ای، کاهش وزن بدون دلیل کم خونی، ممکن است از این آزمایش استفاده شود. در صورت خونریزی از راست روده توصیه نمی شود.با iFOBT شما می توانید از مدفوع خود در خانه نمونه بگیرید. نمونه در زیر میکروسکوپ برای ردیابی خون که می تواند نشانه ای برای پولیپ، سرطان یا سایر بیماری های روده باشد، مورد بررسی قرار می گیرد. این سرطان را تشخیص نمی دهد اما در صورت تشخیص خون، پزشک شما کولونوسکوپی را بیشتر از 30 روز پس از گرفتن نتیجه توصیه می کند.

 

کولونوسکوپی

 

بهترین آزمایش برای سرطان روده در نوجوانان چاق در معرض سرطان روده، کولونوسکوپی است که طول روده بزرگ را بررسی می کند. هوا از طریق یک لوله انعطاف پذیر به داخل روده بزرگ پمپ می شود که به داخل مقعد وارد می شود. یک دوربین در انتهای لوله به دکتر شما اجازه می دهد تا به دنبال بافت غیر طبیعی باشد که برای بررسی بیشتر برداشته می شود.از سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر برای بررسی راست روده و سمت چپ روده بزرگ استفاده می شود. هرگونه بافت غیرمعمول را می توان برای بررسی بیشتر از بین برد.

 

ام آر آی

 

MRI اسکن تولید دقیق تصاویر مقطعی از بدن است و می تواند در صورت هر گونه تومور را نشان می دهد.

 

سی تی اسکن

 

سی تی اسکن تصاویر سه بعدی از چندین اندام را به طور همزمان تولید می کند و می تواند برای بررسی روده استفاده شود.

 

اسکن PET

 

در یک اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون(PET)، مقدار کمی گلوکز رادیواکتیو به بدن تزریق می شود. هنگام اسکن، سلولهای سرطانی روشن تر به نظر می رسند.

 

پس از تشخیص سرطان روده

 

پس از اطلاع از سرطان روده در نوجوانان چاق در معرض سرطان روده، ممکن است احساس شوک، ناراحتی، اضطراب یا گیجی کنید. اینها پاسخ های عادی است. تشخیص سرطان روده بر روی هر فرد متفاوت است. در بیشتر اوقات، این امر دشوار خواهد بود، با این حال برخی از افراد موفق به ادامه فعالیت های عادی روزمره خود می شوند.

 

راهنمای شما برای بهترین مراقبت از سرطان روده

 

راهنمای شما برای بهترین مراقبت از سرطان، شامل مجموعه ای است که توصیف مراقبت های با کیفیتی را ارائه می دهد که باید در هر مرحله از درمان و فراتر از آن انتظار داشته باشید.

تعداد بازدید : 768

ثبت نظر

ارسال