Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 11 و 53 دقیقه

علائم خاموش سرطان کولون کدام است؟

سرطان کولون| درمان سرطان مقعد| پیشگیری از سرطان| علائم سرطان کولون

سرطان کولون | علائم خاموش سرطان کولون | شناخت علائم خاموش سرطان کولون میتواند فرد را از وجود زود هنگام بیماری آگاه سازد و با شروع درمان به موقع احتمال بهبودی افزایش یابد.

سه شنبه 9 آذر 1400 ساعت 19:40

با توجه به اینکه سرطان به عنوان دومین دلیل  رایج مرگ و میر در جهان به شمار می رود ، ولی بسیاری از افراد تا مراحل پایانی بیماری درمان نشده اند، در حالی که اگراین مشکل زودتر تشخیص داده شود، تحت اقدامات درمانی بهتر و مؤثرتری قرار می گرفتند.

 

سرطان روده بزرگ به‌ عنوان یک بیماری شایع و در عین حال قابل پیشگیری، همواره توجه مراکز سلامت و بهداشتی سراسر دنیا را به‌ خود جلب کرده‌است. سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در جهان محسوب می شود  که سالانه حدود ۱۰ درصد از کل آمار سرطان ‌ها در جهان را به خود اختصاص می دهد. بارزترین نشانه مقعدی سرطان روده بزرگ خونریزی می باشد، اما علائم دیگری نیز وجود دارد 

 

سرطان روده بزرگ یا کولون کنسر نوعی سرطان است که در روده بزرگ شروع می شود. متاسفانه علائم این بیماری خاموش و بدون علامت هستند. به همین دلیل تشخیص این بیماری در ابتدای پیدایش آن بسیار سخت می باشد اما می توان با مشاهده علامت های آن به پزشک مراجعه کرد تا آزمایشات تکمیلی جهت تشخیص این بیماری صورت گیرد. 


روده بزرگ در قسمت پایین سیستم گوارش قرار دارد. در واقع سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون اغلب افراد مسن و سالخورده را درگیر می کند اما ابتلای افراد جوان نیز به این بیماری غیر ممکن نیست. این بیماری در ابتدا به شکل توده های کوچک غیر سرطانی که پولیپ نام دارند در روده بزرگ ایجاد می شوند و به تدریج برخی از این پولیپ ها به سرطان تبدیل می شوند. 


در صورتی که پولیپ کوچک باشد ممکن است علامتی نداشته باشد یا با علائم بسیار کمی همراه باشد. بنابراین همیشه پزشکان توصیه می کنند که لازم است همه افراد به طور منظم غربالگری شوند تا اگر در روده پولیپ ایجاد شده باشد قبل از اینکه به سرطان تبدیل شود برداشته شود. برای درمان سرطان روده بزرگ راه های مختلفی وجود دارد که از جمله آن می توان به جراحی، پرتودرمانی، دارو درمانی (شیمی درمانی، ایمنی درمانی و درمان های هدفمند) اشاره کرد. 


سرطان روده بزرگ سرطان کلورکتال نیز نامیده می‌شود این نام از ترکیب کلون (روده بزرگ) و رکتال (راست روده) بر گرفته شده است. نشانه های سرطان کولون که اغلب نادیده گرفته می شوند همان طور که اشاره شد این نوع سرطان بسیار آهسته و خاموش به رشد و پیشرفت خود ادامه می دهد و هنگامی که به مرحله حاد رسید علامت های آن ظاهر می شود که متاسفانه برای درمان خیلی دیر شده است. 

 در ادامه به چند نمونه از علامت های خاموش این بیماری اشاره شده است که بیشتر با آن آشنا شوید. 

 

سرطان کولورکتال کجا رشد می کند؟


برای درک درست سرطان کولورکتال شناخت قسمت هایی که کولون و رکتوم را می سازند کمک کننده است. کولون و رکتوم در مجموع روده بزرگ را شامل می شود  که خود بخشی از دستگاه گوارش می باشد.


قسمت عمده روده بزرگ از کولون تشکیل شده، که یک لوله عضلانی به طول حدودا یک متر و نیم می باشد . قسمت های مختلف کولون به نام جهتی که غذا در آن حرکت می کند نامگذاری شده است.

 

  • بخش اول "کولون صعودی" نام دارد. کولون صعودی از یک کیسه کوچک به نام "سکوم"، که غذای هضم نشده از روده کوچک به این ناحیه وارد می شود، شروع می گردد. کولون صعودی از سمت راست حفره شکمی به بالا می رود.
  • بخش دوم "کولون عرضی" نامیده می گردد. از سمت راست به طرف چپ حفره شکمی می رود.
  • بخش سوم "کولون نزولی" نامیده می شود زیرا در سمت چپ حفره شکمی قرار دارد .
  • بخش چهارم به دلیل شکل "S" مانند آن "کولون سیگموئید" نامیده می شود. کولون سیگموئید به رکتوم متصل می شود، که رکتوم نیز به مقعد ختم می گردد.

به مجموع کولون صعودی و عرضی، کولون نزدیک می گویند. کولون نزولی و سیگموئید، کولون دور می نامند.

 

چه زمانی معاینه و ویزیت پزشک معالج نیاز است؟

 

در صورتی که فردی با  تغییراتی  در عادت اجابت مزاج، خونریزی و وجود خون در مدفوع  مواجه شد می بایست  به پزشک معالج مراجعه نماید. علائم و تغییرات به وجود آمده، دقیقاً گزارش گردد و  تاریخچه غربالگری در صورت وجود ارائه شود.

 

 اغلب غربالگری برای تشخیص زودرس سرطان کولورکتال( روده بزرگ) از سن 50 سالگی  آغاز می شود . البته در صورت وجود سابقه فامیلی سرطان و یا بیماری‌های مستعد کننده ابتلا به آن، غربالگری باهدف تشخیص زودرس، در سنین پایین ‌تر شروع می گردد.

 

به علت خاموش بودن بیماری سرطان روده‌ی بزرگ، بهتر هست  افرادی که سن بالای پنجاه سال دارند، حتی با نداشتن علائم سرطان روده‌ی بزرگ، هر شش ماه و یا به طور سالانه برای غربالگری سرطان روده به پزشک مراجعه نمایند. این غربالگری‌ها به تشخیص سریع ‌تر بیماری کمک می نماید. و به طور کلی اگر علائم سرطان روده‌ی بزرگ را بیشتر از چهار هفته تجربه کردید بهتر است حتما به متخصص مراجعه کنید تا بررسی های لازم صورت گیرد.

 

سرطان کولون| درمان سرطان مقعد| پیشگیری از سرطان| علائم سرطان کولون


کم خونی:

 

سرطان کولون یکی از شایع ترین سرطان ها به شمار می رود. کم خونی می تواند از اولین نشانه های این بیماری باشد که در اثر  خونریزی داخلی به وجود می آید. دکتر هولکب پزشک ارشد در زمینه بیماری های سرطان در این باره می گوید: برای تشخیص سرطان روده بزرگ معمولاً در ایام قاعدگی از زنان آزمایشاتی گرفته می شود که برای تشخیص این نوع سرطان بسیار کمک کننده می باشد.

 

 کم خونی با علائمی همچون خستگی، رنگ پریدگی پوست و سرگیجه همراه می باشد. اگر این علائم را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که این علائم می تواند از نشانه های سرطان روده باشد. 

 

تنگی نفس:

 

از دیگر نشانه های خونریزی داخلی در اثر سرطان کولون می توان به تنگی نفس اشاره نمود. به دلیل کم شدن تعداد گلبول های قرمزدر خون، توانایی حمل اکسیژن در آن کاهش می یابد و احساس تنگی نفس به فرد دست می دهد. 

 

ایجاد نفخ شکم:

 

در صورتی که روده بزرگ در حال انسداد و بسته شدن باشد فرد ممکن است دچار نفخ شکم  شود. همچنین اگر احساس کردید صورتتان پف کرده یا احساس گرفتگی در اندام هایتان را دارید فورا به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است عوامل متعددی مانند سرطان روده بزرگ در ایجاد این علائم نقش داشته باشند. 


لازم به ذکر است که اگر بیماری در دوره پیشرفته وارد شود شما ممکن است در سمت راست شکم درد شدیدی را احساس کنید که در این مرحله بیماری بسیار پیشرفت کرده و ممکن است به کبد نیز گسترش یافته باشد.

 

شکم درد

 

همه، گاهی دچار با درد و گرفتگی شکم مواجه می شوند. در بیشتر موارد، این نوع درد معمولاً نشانه مشکل جدی نمی باشد. اما اگر در کنار علائم دیگر اتفاق بیفتد، بهتر هست به پزشک مراجعه نمایید. به علاوه، اگر گرفتگی شکم بسیار شدید و دردناک باشد و عملکرد روزانه را مختل کند، بهتر است دکتر شما را معاینه نماید. گرفتگی عضلات نباید طولانی باشد و اگر بیش از یک هفته طول بکشد، ممکن است مشکلی جدی در میان باشد.

 

کاهش وزن بدون دلیل

 

این تغییر شاید در ظاهر برایتان خوشایند به نظر بیاید اما یک علامت بسیار شایع برای سرطان روده بزرگ و همچنین انواع دیگر سرطان می باشد. کاهش وزن علمی کاملاً قابل اعتماد می باشد، اما اگر بدون تغییر در رژیم غذایی یا افزایش فعالیت بدنی وزن کم کنید، کاهش وزن غیرقابل توجیه می باشد نیاز به بررسی دارد. کاهش وزن بدون دلیل تقریبا همیشه خطرناک خواهد بود.

 

توده سفت اطراف ناف


چنانچه  متوجه هر گونه سفتی اطراف ناف خود شدید نباید آن را نادیده بگیرید. توده ای سفت در ناحیه ناف ممکن است  یک گره خواهر مری جوزف باشد. افزون بر این که می تواند نشانه ای از سرطان روده بزرگ باشد، این می تواند نشانه ای از سرطانی دیگر در شکم باشد که به خارج از روده بزرگ گسترش پیدا کرده است.

یبوست شدید:

 

ممکن است هر فردی یبوست را تجربه کرده باشد و این به این معنا نیست که با وجود این مشکل دچار سرطان روده بزرگ هستیم اما اگر شما همیشه و به طور مداوم دچار این عارضه می شوید که با درد شدید همراه است بهتر است مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرید. چرا که این علائم نشان از انسداد روده ها دارد و از علائم پنهان سرطان کولون به شمار می رود. 


تغییر شکل مدفوع:

 

اگر مدفوع همیشه به شکل باریک و لاغر مشاهده شود نشان از محدودیت روده بزرگ دارد که در اثر پولیپ ایجاد می شود.  همچنین اسهال مداوم نیز از علائم سرطان روده بزرگ می باشد و باید مورد آزمایش قرار بگیرد. مشاهده رنگ عجیب و متفاوت در مدفوع: مدفوع تیره رنگ یا مشاهده خون در مدفوع ممکن است در اثر ایجاد خونریزی در روده بزرگ ایجاد شده باشد.

 

اگر چه ایجاد زخم و خونریزی ناشی از آن نیز باعث تغییر رنگ در مدفوع می شود اما در هر صورت این مساله باید از نظر سرطان روده بزرگ مورد آزمایش قرار گیرد. 

 

خستگی مفرط و ضعف

 

افراد به راحتی بین دو واژه  خستگی مفرط و خستگی دچار سردرگمی هستند. هر فردی ممکن است حین انجام کار و فعالیت های روزمره دست از کار بکشد و خسته شود اگر این خستگی با استراحت رفع نشد و شخص پس از استراحت باز هم احساس خستگی و کوفتگی داشت به آن خستگی مفرط می گویند. همچنین  در سرطان روده بزرگ خستگی مفرط و ضعف می تواند نشانه ابتلای فرد به دیابت، کم خونی و بیماری قلبی باشد.

 

 توده نامنظم

 

اگر توده ای غیر معمول در هر کجای بدن مشاهده گردد، می بایست فورا   توسط پزشک معاینه گردد. ولی روش شناسایی توده سرطانی سخت می باشد، زیرا در بعضی مواقع دردناک نمی باشد و به شکل نامنظم یا چسبناک در اعماق بافت نرم یا زیر پوست  قرار می گیرد.

 

 مشکل در بلع

 

اگر در بلع با ایراداتی مواجه شدید، این می تواند نشانه سرطان دهان یا گلو باشد. سرطان های دیگر در سر و گردن مانند سرطان های مری، تیروئید و حنجره نیز ممکن است خود را از این طریق نشان دهند.

 

انواع سرطان های روده

 

سرطان روده بزرگ را می ‌توان به سه دسته بندی کرد :


نوع منفرد (Sporadic): که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد سرطان روده را شامل می شود. در این نوع سرطان، سابقه مشخصی در بستگان بیمار از نظر ابتلا به سرطان روده و یا سایر سرطان‌ های مرتبط وجود ندارد و فرد به ‌صورت اسپورادیک (موارد تک گیر) به بیماری دچار می گردد. این فرم اغلب در افراد بالای سن۵۰ سال مشاهده می‌ شود.در این نوع سرطان، سن و عوامل محیطی نقش مهم تری نسبت به عوامل ژنتیکی اجرا می نمایند. غربالگری برای این نوع سرطان از سن ۵۰ سالگی در تمامی افراد شروع می ‌شود که این غربالگری نقش عمده‌ای در شناسایی بیماران در مراحل اولیه بیماری و کاهش میزان مرگ و میر آن داشته است.


چه عواملی در به وجود آمدن سرطان کولون نقش دارند؟ 

 

هنگامی که DNAسلول های سالم روده دچار تغییر می شوند سرطان روده بزرگ ایجاد می شود. در واقع سلول سالم تمام دستورات خود را از DNAمی گیرد که چه کاری را انجام دهد. سلول های سالم طبق دستوراتی که از DNA می گیرند به صورت طبیعی رشد می کنند و تقسیم می شوند که عملکرد بدن دچار آسیب نشود.

 

  اما در صورتی که فرمان دهنده سلول های سالم یعنی همان DNA صدمه ببیند سرطانی می شود. سلول ها نیز بدون نیاز به سلول جدید در بدن،  دائماً و به طور مداوم تکثیر می شوند که باعث جمع شدن سلول های غیر طبیعی در بدن و در نتیجه سرطان کولون می شود. 


سلول های سرطانی نیز به مرور زمان افزایش یافته و بیشتر می شوند که ممکن است به بخش های دیگر بدن رفته و به دیگر بافت های نرمال مجاور حمله ور شده که در نتیجه این اتفاق بافت های طبیعی بدن تخریب شده و به آن آسیب وارد می شود. در مرحله آخر نیز این سلول های سرطانی به دیگر بافت های بدن سرایت کرده و در آنجا نیز تومور ایجاد می کنند که به این مرحله از سرطان متاستاز گفته می شود. 

 

راه تشخیص بیماری


تشخیص زودهنگام سرطان دلیلی مهم  در کسب بهترین نتایج از درمان خواهد بود. همانند همیشه، بهترین محافظت در برابر سرطان پیشگیری می باشد.کولونوسکوپی بهترین روش برای تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ هست. از 50 سالگی، انجام کولونوسکوپی هر 10 سال یک بار بسیار سفارش می شود. افرادی که با عوامل خطر برای سرطان روده مانند سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری رو به رو هستند، می توانند غربالگری را از سنین پایین‌تر شروع نمایند. کولونوسکوپی برای شناسایی پولیپ های پیش سرطانی گزینه ای عالی است. خارج کردن این پولیپ ها می تواند زندگی فرد را از خطر سرطان نجات دهد.

 

راه های پیشگیری از سرطان کولون 


مهمترین و بهترین راه جهت پیشگیری از سرطان روده بزرگ غربالگری می باشد.غربالگری نیز به چند  روش مختلف انجام می گیرد که هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر می خواهید غربالگری انجام دهید ابتدا با پزشک خود در مورد روش های غربالگری کولورکتال مشورت کنید.  چرا که پزشک با در نظر گرفتن علائم و نشانه هایی که در شما وجود دارد می تواند روش غربالگری مناسبی را برای شما انتخاب کند.

 

 در واقع تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. به طور مثال سعی کنید همیشه میوه و سبزیجات را در سبد غذایی خود قرار دهید. 


همچنین به جای غلات تصفیه شده از غلات کامل استفاده کنید.  وزن خود را کنترل کرده و سعی کنید سیگار را برای همیشه کنار بگذارید.افرادی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در آن ها زیاد است می توانند با استفاده از برخی داروهای خاص ایجاد پولیپ های سرطانی یا غیر سرطانی در روده بزرگ را به طور چشمگیری کاهش دهند.

 

طبق تحقیقات انجام گرفته مصرف منظم قرص آسپرین یا شبه آسپرین با کاهش خطر ایجاد پولیپ همراه می باشد. اما مدت مصرف و مقدار استفاده از دارو مشخص نیست که باید چه مدت استفاده شود تا تاثیر گذار باشد. 


لازم به ذکر است که مصرف همیشگی و مداوم آسپرین نیز مشکلاتی همچون خونریزی گوارش و زخم گوارش را به همراه دارد.  بنابراین در افرادی که خطر سرطان کولون در آن ها کم است این روش توصیه نمی شود. در صورتی که شما عوامل زمینه ساز بیماری سرطان را دارید یا علائم سرطان در شما وجود دارد حتما با پزشک مشورت کنید تا مناسب ترین راه کاهش ابتلا به این بیماری را به شما نشان دهد. 

 

سرطان کولون| درمان سرطان مقعد| پیشگیری از سرطان| علائم سرطان کولون

 

عوامل زمینه ساز سرطان کولون 


در ادامه به مواردی اشاره شده است که در ایجاد بیماری سرطان روده بزرگ نقش دارند و می توانند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. 

 

سن بالا:

 

این بیماری اغلب در افراد میانسال و بالای ۵۰ سال دیده شده است.  اگر چه ممکن است افراد جوان تر نیز درگیر این بیماری شوند و علت آن نیز مشخص نمی باشد. 

 

نژاد:

 

در واقع افرادی که از نژاد آمریکایی،  آفریقایی هستند بیشتر از سایر نژاد ها به این بیماری دچار می شوند. 

 

سابقه پولیپ یا سرطان کولورکتال:

 

اگر فردی قبلا دچار پولیپ سرطانی یا غیر سرطانی در روده بزرگ بوده است،  در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می باشد. 

 

بیماری التهاب روده:

 

بیماری های التهابی روده همچون کولیت اولسراتیو و یا بیماری کرون،  ممکن است در آینده سرطان روده بزرگ را ایجاد کنند.  

 

سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده:

 

اگر شما فردی را در اقوام یا خویشاوندان خود دارید که به این بیماری مبتلا بوده است،  بنابراین خطر ابتلا به این بیماری در شما بسیار زیاد است. همچنین اگر یکی از اعضای خانواده شما بیماری سرطان روده یا راست روده را تجربه کرده است شما نیز در معرض خطر قرار دارید. 

 

کم تحرکی:

 

فعالیت بدنی منظم و ورزش کردن خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد و افرادی که تحرک کمی دارند بیشتر سرطان روده بزرگ دچار می شوند. 

 

دیابت:

 

افرادی که به انسولین مقاومت نشان می دهند یا دچار بیماری دیابت هستند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در آن ها بسیار زیاد است. 

 

مراحل سرطان


عود سرطان به معنای برگشت دوباره آن بعد از درمان است که ممکن هست از دفعه گذشته خود نیز شدید تر شود . ممکن است عود دوباره در روده بزرگ یا سایر قسمت‌های بدن نظیر کبد یا ریه اتفاق افتد. اگر عود بصورت درگیری تنها یک ناحیه از بدن باشد باید جراحی صورت گیرد در غیر این صورت  در صورت درگیری بیش از یک ناحیه و انتشار سرطان در قسمت‌های مختلف بدن ممکن است از روشهای دیگری نظیر شیمی درمانی یا رادیوتراپی استفاده شود.


روش های درمانی


بطور کلی سه روش درمانی جهت درمان سرطان روده بزرگ وجود دارد که شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی می باشد.  روش دیگر درمانی نیز وجود دارد که در آن از روش های بیولوژی برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد. البته استفاده از این روش ها در حد مطالعات بالینی هست. بسته به مرحله بیماری ۲ نوع یا بیشتر از روش های درمانی انتخاب می شوند.

 

سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه از موسسه خیریه برای بیماران خاص

 

تاج گل و استند تسلیت از آن مواردی است که هنگام شرکت در مراسم عزاداری نزدیکانمان، در اکثر مواقع سفارش داده و به همراه خود برای تسکین دل بازماندگان آن مرحوم می‌ بریم. امروزه با توجه به افزایش انواع بیماری سرطان و هزینه های درمانی زیاد آن بسیار از موسسات خیریه اقدام به کمک افراد در این زمینه نموده اند .

موسسه خیریه با فراهم آوردن تاج گل‌های مصنوعی در اندازه‌های مختلف و استندهای متنوع در طرح‌های زیبا با متن ‌های مناسبت عزاداری این امکان را به شما می‌دهد تا به‌صورت آنلاین بدون هیچ صرف وقتی و با کمترین هزینه تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه خود را از موسسه سفارش داده تا به محل مورد نظر با نام شما در آنجا تحویل داده و حتی در صورت نیاز استندها را برایتان نصب می نمایند. به این صورت شما با سفارش این استند ها در این  امر سهم بزرگی پیدا خواهید کرد و باعث برداشتن یک گام بلند در کمک به بیماران سرطانی  می شوید. تمامی هزینه ‌های اجاره استند و تاج گل در موسسه خیریه صرف بیماران خاص و نیازمندان می گردد.

 

تعداد بازدید : 31143

نظرات

احمد نيسارى

2 سال و 6 ماه و 13 روز پیش

من خيلى كم دفع مدفو ميكنم. شكمم زياد نفغ دارد وقتى دستشوى ميروم فقط هوا خارج ميشود. وزن هم كم كردم.

محمد موسوی

1 سال و 10 ماه و 23 روز پیش

با سلام و احترام مادرم ۸۳سال دارد و بدون دلیل دچار شکستگی سه مهره کمر شده و پس از آزمایش معلوم شد CEA ایشان ۱۴ است آیا آن شکستگی مهره های کمر و این بالا بودن CEA نشانه سرطان روده یا سرطان استخوان است؟ البته سال ها است یبوست دارد. ولی دیگر علایم را ندارد و آزمایش ایشان از هر جهت عالی است. با تشکر از محبت

فرهاد علیزاده

1 سال و 3 ماه و 6 روز پیش

عالی دستتون درد نکنه

ثبت نظر

ارسال