Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 5 و 27 دقیقه

چگونه با سرطان مبارزه کنیم؟

مبارزه با سرطان|بیماری سرطان|تومورهای سرطانی|درمان انواع سرطان|هدف از درمان سرطان|شوک و ناباوری در هنگام اطلاع بیمار از سرطان|چگونه با سرطان مبارزه کنیم|

اکثر سلول های بدن ما در تمام طول عمر در بدن از طریق تکثیر سلولی، ایجاد و پس از مدتی این سلولها پیر شده و با سلولهای جدید جایگزین می شوند. بنابراین تکثیر سلولی که از طریق تقسیم یک سلول به دو سلول انجام می شود امری عادی و لازم برای حفظ ساختار بدن است اما گاهی این تقسیم سلولی از کنترل خارج شده و سلولها بدون کنترل شروع به تکثیر بیش از اندازه می کنند که در این صورت سرطان ایجاد می شود.

چهارشنبه 13 اسفند 1399 ساعت 11:14

سرطان نامی است که به مجموعه بیماری های مرتبط داده می شود. در بیماری سرطان ، برخی از سلول های بدن بدون توقف، تقسیم می شوند و به بافت های اطراف گسترش می یابند .سرطان می تواند تقریباً از هر جای بدن انسان شروع شود، که از تریلیون ها سلول تشکیل شده است. به طور معمول، سلول های انسانی رشد می کنند و تقسیم می شوند تا سلول های جدیدی را تشکیل دهند زیرا بدن به آنها نیاز دارد. وقتی سلولها پیر می شوند یا آسیب می بینند، می میرند و سلول های جدید جای آنها را می گیرند.

 

با وجود این، وقتی سرطان بروز می کند، این روند منظم تجزیه می شود. سلول ها غیر طبیعی می شوند. سلول های پیر یا آسیب دیده که باید بمیرند، زنده می مانند و سلول های جدید نیز در صورت لزوم شکل می گیرند.

این سلولهای اضافی بدون توقف می توانند تقسیم شوند و ممکن است توده ای به نام تومور ایجاد کنند.بسیاری از سرطان ها تومورهای جامد تشکیل می دهند که توده های بافتی هستند. سرطان خون مانند لوسمی ها به طور کلی تومورهای جامد ایجاد نمی کنند.تومورهای سرطانی بدخیم هستند، به این معنی که آنها می توانند به بافتهای مجاور سرایت یا حمله کنند.

علاوه بر این، با بزرگ شدن این تومورها، برخی از سلولهای سرطانی می توانند از طریق خون یا سیستم لنفاوی به نقاط دور دست بدن سفر کرده و تومورهای جدیدی به دور از تومور اصلی تشکیل دهند.

 

بر خلاف تومورهای بدخیم، تومورهای خوش خیم به بافتهای مجاور گسترش نمی یابند. با این حال، تومورهای خوش خیم گاهی ممکن است بسیار بزرگ باشند. اگر برداشته شوند، معمولاً رشد نمی کنند، البته ممکن است در بعضی اوقات تومورهای خوش خیم به بدخیم تبدیل می شوند. برخلاف بسیاری از تومورهای خوش خیم در هرجایی از بدن، تومورهای خوش خیم مغز می توانند تهدید کننده زندگی باشند .

 

انواع سرطان ها

 

اغلب سرطان ها به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند:

کارسینوم: شامل سرطان هایی می‌شود که از سلول هایی که سازنده پوست هستند (مثل سرطان پوست-melanoma) و یا لایه داخلی اعضا را می‌پوشانند (مثل سرطان ریه-Lung cancer ) و یا سازنده غدد هستند (مثل سرطان سینه-Breast cancer ) منشا می‌گیرد.

سارکوم: این دسته سرطان هایی هستند که از بافت همبند مثل  غضروف، استخوان و ماهیچه منشاء می‌گیرند. از این رو سرطان استخوان یا سرطان ماهیچه را در هر نقطه از بدن سارکوم- sarcoma می‌گویند. (سارکوم: تومور بدخیم بافت پیوندی، تومور بدخیم بافت همبند، تومور سرطانی(

لوسمی و لنفوم‌ها: شامل سرطان هایی است که از سلول های تشکیل دهنده خون و سلول های ایمنی منشاء می‌گیرند.

در کشورهای غربی، سرطان پوست، شایع ترین سرطان است و پس از آن سرطان سینه، ریه ، پروستات، روده بزرگ، مثانه و رحم قرار دارد.

 

هدف از درمان سرطان

 

روش های درمان سرطان با استفاده از جراحی، پرتو درمانی، داروها و سایر روش های درمانی برای کوچک کردن سرطان یا متوقف کردن پیشرفت سرطان است. راه های درمان زیادی وجود دارد که بسته به وضعیت خاص شما ممکن است یک روش درمانی دریافت کرده یا ترکیبی از دو روش را برای بهبودی خود دریافت کنید.

هدف از درمان سرطان یا Cancer Treatment رسیدن به درمانی برای بیماری شما می باشد که یک طول عمر عادی را برای شما به ارمغان می آورد. بسته به نوع سرطان شما ممکن است، درمان شما میسر باشد یا نباشد. مورد دیگری که وجود دارد راه درمان برای کوچک کردن یا کند کردن رشد سرطان است تا بتوانید مدت زمان طولانی بدون علامت به زندگی زیبای خودتان ادامه دهید.

 

شوک و ناباوری در هنگام اطلاع بیمار از سرطان

 

شنیدن خبر یا پی بردن به موضوع ابتلا به سرطان از سوی پزشک یا هر کس دیگر شوک بزرگی محسوب می شود و واکنش انکار را به دنبال دارد. در واقع انکار بیماری نخستین واکنش بسیاری از بیماران است. انکار در واقع مکانیسمی دفاعی در مقابل اضطراب ناشی از خطر می باشد.

در انکار آشکار، بیماران به تشخیص پزشک اعتراض و نتایج آزمایش ها را رد می کنند و به خود دلداری می دهند که اشتباهی صورت گرفته است و مشکلی وجود ندارد. در این مرحله بیمار حاضر به قبول تشخیص بیماری سرطان نیست و فامیل وی نیز در تشخیص با وجود علائم آشکار شک می کنند و به پزشک های مختلف مراجعه می کنند و به راحتی حاضرند جمله تشخیص غلط است را بپذیرند.

 

این افراد حتی ممکن است تمایلی نداشته باشند درباره سرطان صحبت کنند. انکار نا آشکار بیمار، خود را با جدی نگرفتن درمان ها و اهمال در مصرف منظم دارو نشان می دهد. ناباوری و انکار مانع از پیگیری درمانی در بیمار سرطانی می شود و فقط در صورت رنگ باختن انکار است که افراد درمان را جدی می گیرند.افراد به طور جدی تر به انجام آداب دینی روی می آورند.

چنین رفتاری در اکثریت آنها دیده می شود. ممکن است به زیارت بروند. سؤال اینکه ما می توانیم به مشهد برویم بسیار زیاد است. باید در زمان مناسب ضمن تشویق اینگونه بیماران برای رفتن به زیارت، برنامه درمانی به جای خود انجام شود و باید همواره در این باورها به بیمار کمک نمود و به او فرصت داد که از آن استفاده کند.

 

چگونه با سرطان مبارزه کنیم

 

مصرف مارچوبه در مبارزه با سرطان

 

مارچوبه و تخم مرغ منابع خوب دیگری برای تأمین فولات می‌باشند، و فولات در جگر مرغ، لوبیا، دانه آفتاب گردان، و سبزیجات برگی سبز رنگ مانند اسفناج یا کاهوی رومی (که دارای برگهای درازی است) هم وجود دارد. بهترین راه به ‌دست آوردن فولات خوردن قرص حاوی آن نمی‌باشد، بلکه باید مقدار کافی میوه، سبزی، و فرآورده های غلات غنی‌سازی شده مصرف شود.

 

مصرف مارچوبه در مبارزه با سرطان

 

گوجه فرنگی برای مبارزه با سرطان

 

معلوم نیست لیکوپن-رنگدانه ای که سبب ایجاد رنگ قرمز گوجه فرنگی می شود،باعث مبارزه با سرطان است یا چیزی دیگر. اما بعضی از مطالعات خوردن گوجه فرنگی را با کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان از جمله سرطان پروستات مرتبط می دانند.

مطالعات همچنین نشان می دهند که محصولات فرآوری شده گوجه فرنگی مانند رب و سس پتانسیل بیشتری در مبارزه با سرطان دارند.

 

مصرف میوه و سبزیجات برای مبارزه با سرطان

 

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از موادی مغذی هستند که با سرطان مبارزه می‌کنند، و هر چه پر رنگ‌تر باشد ، مواد مغذی بیشتری در بر دارند. این مواد غذایی می‌توانند به شخص کمک کنند به وزن مناسب وزن دست یابد و آن را حفظ کند، و بنابراین از این طریق هم به کمتر شدن خطر سرطان کمک می‌کنند.

با داشتن اضافه وزن، خطر چند نوع سرطان افزایش می‌یابد، از جمله سرطان‌های روده بزرگ، مری، و کلیه. هدف باید این باشد که در طول روز دست کم پنج پرس میوه و سبزی که به نحوی صحیح آماده شده است مصرف شود.

 

غذاهای دیگر غنی از فولات

 

فولات ویتامین B مهمی است که امکان دارد در کمک به محافظت از بدن در برابر سرطان‌های روده بزرگ (کولون)، راست‌روده (رکتوم)، و پستان مفید باشد. فولات به مقدار فراوان در مواد غذایی که به‌ عنوان صبحانه مصرف می‌شوند وجود دارد. ذرت تقویت (غنی‌سازی) شده و فرآورده های گندم سبوس نگرفته، و همچنین آب پرتقال و خربزه و توت فرنگی‌، منابع مناسبی برای تأمین فولات هستند.

 

مصرف بروکلی در مبارزه با سرطان



بروکلی یک نیروگاه ضد سرطان است. این ماده غذایی حاوی ویتامین های A، B2، B6، C، K، فولات، منگنز، پتاسیم، منیزیم است که همگی برای حفظ سلامت و قدرت سیستم ایمنی و مبارزه با سرطان ضروری هستند. بروکلی حاوی سولفورفان و ایندول ها نیز است که ویژگی های ضد سرطانی آن را هر چه بیشتر تقویت می کنند.

 

نقش مشاوره در مبارزه با سرطان چیست؟

 

صحبت کردن با یک مشاور روانشناس در مورد مسائل عاطفی، مشکلات و احساسات خود می‌تواند در مبارزه با بیماری سرطان به همان اندازه که درمان فیزیکی مفید است، اثر بخش باشد. برای حل کردن مشکلات عاطفی، استرس، اضطراب و افسردگی ممکن است داروهای ضد‌ افسردگی تجویز شود.همچنین بهره‌گیری از جلسات مشاوره روانشناسی به شما در کنترل استرس، اضطراب، افسردگی، ناراحتی و پرخاشگری کمک می‌کند. در نهایت توصیه می‌شود که ارتباط سرطان با استرس را نادیده نگیرید، چرا که عوارض استرس بر بدن در بسیاری از تحقیقات به اثبات رسیده است.

 

استرس و اضطراب ناشی از بیماری

 

استرس و اضطراب ناشی از بیماری

 

استرس و اضطراب ناشی از بیماری می‌تواند علاوه بر پیامدهای روحی و روانی، اثرات شدید فیزیکی روی بدن داشته باشد. هنگامی که شما بسیار مضطرب هستید، امکان بروز احساس خستگی مفرط، خواب آلودگی، عدم تمرکز، بروز حملات شدید روانی یا تنگی نفس رخ می‌دهد. مشاوره کنترل استرس به شما کمک می‌کند تا بتوانید خود را در برابر بیماری های روان تنی ایمن کنید.

 

ترشحات هورمون های سرطانی باعث افسردگی می شود

 

بعضی تومورها در سرطان ها هورمونی ترشح می کنند که این ترشح هورمون ها باعث افسردگی و اختلالات خلقی در فرد می شود از طرفی بعضی از تومورهای دستگاه عصبی مغز مرکزی هم ممکن ایجاد اختلال خلقی در فرد شود، در نهایت اگر الکترولیدهای موجود در خون این افراد کنترل نشود ممکن است موجب اختلال خلقی شدید شوند.

 

سخن پایانی

 

سرعت رشد و گسترش برخی از سرطان ها بالا و برخی دیگر کند است. برخی از سرطان ها با جراحی درمان می شوند، اما برخی دیگر به روش های دارویی مانند شیمی درمانی بهتر پاسخ می دهند. وقتی فردی به سرطان مبتلا می شود، تشخیص نوع سرطان مهم ترین اقدامی است که باید از سوی پزشک صورت گیرد.

 

تعداد بازدید : 3396

ثبت نظر

ارسال