Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 17 و 15 دقیقه

مشکلات روحی چه تاثیراتی بر بیماران مبتلا به سرطان می گذارد؟

مشکلات روحی | بیماران مبتلا به سرطان | مشکلات روحی و روانی در سرطان

بیماری سرطان فقط بر روی جسم شما تاثیر نمی گذارد، بلکه بر روی ذهن شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. بسیاری از این افراد تغییرات قابل توجهی را در خود مشاهده می کنند. این تغییرات می تواند تغییرات عاطفی باشد. فشار های روحی روانی پس از متوجه شدن فرد به مبتلا شدن به بیماری سرطان بر بیمار وارد شده و همچنین می تواند تاثیر بسیار زیادی نیز بر خانواده های آن ها نیز بگذارد.

دوشنبه 11 آذر 1398 ساعت 17:26

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان هنگام متوجه شدن این بیماری شوک زده می شوند و روحیه خود را کاملا از دست می دهند. در ابتدا تنها چیزی که در ذهن آن ها نقش می بندد مرگ است. این تفکر در ابتدا یک مسیر غلط را رقم می زند و سبب می شود که بیماران مبتلا به سرطان از مسئله های مهم زندگی خود دست کشیده و نا امید شوند.

این افکار باعث می شود فشار روحی زیادی بر بیماران وارد شود و بر روند بهبودی آن ها تاثیر زیادی بگذارد. بیماران بسیاری وجود داشتند که با داشتن روحیه بالا روند بهبودی خود را افزایش دادند و به بهبودی کامل دست یافتند. پس این مشکلات روحی تاثیر منفی بسیاری در بیماری همه افراد خواهد گذاشت نه فقط سرطان.

ما در این مقاله قصد داریم این مشکلات روحی را ذکر کرده و نکاتی را برای برطرف کردن آن بازگو کنیم.

 

تاثیر منفی مشکلات روحی بر بیماران مبتلا به سرطان

 

بیماری سرطان فقط بر روی جسم شما تاثیر نمی گذارد، بلکه بر روی ذهن شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. بسیاری از این افراد تغییرات قابل توجهی را در خود مشاهده می کنند. این تغییرات می تواند تغییرات عاطفی باشد. فشار های روحی روانی پس از متوجه شدن فرد به مبتلا شدن به بیماری سرطان بر بیمار وارد شده و همچنین می تواند تاثیر بسیار زیادی نیز بر خانواده های آن ها نیز بگذارد.

این مشکلات روحی شامل: افسردگی، اضطراب و ترس از مرگ است در نتیجه ی این مشکلات باعث می شود که بیماری آنها افزایش یابد و روند بهبود کند تر شود. اما یادآوری این نکته بسیار مهم است که با امید و کمک به این بیماران می توان تا حد زیادی این فشار روحی را کاهش داد.

بیماران باید در ابتدا مشکلات روحی خود مثل افسردگی را در درجه ی اول درمان کنند سپس به درمان بیماری سرطان بپردازند زیرا باید روند درمان با آرامش کامل صورت گیرد.

 

تاثیر منفی مشکلات روحی بر بیماران مبتلا به سرطان

 

چه تعداد از بیماران از مشکلات روحی و روانی رنج می برند؟

 

طبق تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده تعداد بیماران مبتلا به سرطان که دچار مشکلات روحی روانی شدند به شرح زیر می باشد:

  • تخمین زده می شود که فقط یک سوم مبتلایان به این بیماری دارای سلامت ذهنی هستند و سایر افراد که دو سوم باقی مانده هستند ،از مشکلات روحی و روانی رنج می برند.
  • مشکلات افسردگی در بین این بیماران به بیش از سه برابر از افرادی که دچار سلامت ذهنی هستند می رسد.
  • در همه جای دنیا 8 تا 24 درصد افراد مبتلا به سرطان با مشکل افسردگی زندگی می کنند.
  • جوانان در مقایسه با سالمندان و بزرگسالان بیشتر در معرض افسردگی و سایر مشکلات روحی قرار دارند.

 

چه موانعی بر بهبود مشکلات روحی بیماران مبتلا به سرطان وجود دارد؟

 

بیماران درگیر سرطان که دچار مشکلات روحی روانی هستند برای بهبود این مشکلات روانی بسیار تلاش می کنند اما گاهی اوقات این تلاش ها بی ثمر واقع می شوند . این موانع به دلایل مختلفی رخ می دهد که شامل موارد زیر می باشد:

سرطان دارای علائم متعددی است نظیر خستگی، بی خوابی و کاهش اشتهایی. این علائم سبب می شود که بیمار نتواند به راحتی با این مشکلات روحی مبارزه کند. ممکن است با بی خوابی و کم خوابی های که دچار می شود به فکر و خیال های متعدد بپردازد و در نتیجه باعث افزایش این تنش و اضطراب ها شود.

فردی که دچار مشکلات روحی است علائمی نظیر نشانه های بالا را نیز دارد و تشخیص این دو برای بیمار سخت شده و کسانی که دچار این مشکلات روحی نیستند با این تصور که آن ها نیز این مشکلات را دارند دچار اضطراب های بی مورد می شوند.

تیم های مراقبت از بیماری سرطان فقط به این موضوع سرطان پرداخته و هیچ توجه ای نسبت به سلامت ذهنی بیماران ندارند همین امر موجب می شود که مشکلات روحی روانی با تاثیر کمی جلوه کند و افراد مبتلا به آن در پی درمانش نباشند. 

 

مشکلات روحی چه تاثیری بر روند درمان بیماران سرطانی می گذارد؟

 

برخی از بیماران مبتلا به سرطان به مسئله روحی خود توجه ای ندارند  اگر بدانند که داشتن ذهنی آرام بر بهبودی و سلامت آن ها تاثیر گذار خواهد بود قطعا پیگیری های لازم را در خصوص درمان انجام می دهند. در گذشته بسیاری از متخصصان وقتی با این مسئله روند بهبودی بیمارانشان که دارای آرامش بودند روبرو می شدند بسیار متعجب و تحقیقات بیشتری در این خصوص و تاثیر آن انجام می دادند.

طی تحقیقات اخیر، افرادی که با آرامش و سلامت ذهنی تحت درمان بودن از بهبودی و بقای بیشتری نسبت به کسانی که دچار افسردگی و تنش های اضطراب بوده، برخوردار بودند. پس بهتر است در حین درمان آرامش این بیماران کاملا حفظ شود.

افرادی که در حین درمان بیماری سرطان بر روی سلامت ذهن خود کار می کنند. روند درمان بهتری خواهند داشت و بعد از بهبود، کیفیت زندگی آن ها نسبت به سایر افراد بیمار بیشتر خواهد بود. اگر مبتلایان بیمار سرطانی فکر می کنند علائم و نشانه هایی از این مشکلات روحی روانی را دارند بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کرده تا مشاوره های لازم انجام گیرد.

 

مشکلات روحی چه تاثیری بر روند درمان بیماران سرطانی می گذارد؟

 

اطلاعاتی راجع به مشکلات روحی بیماران مبتلا به سرطان که باید بدانید

 

  • افسردگی تا 20 درصد و اضطراب تا 10 درصد بیشتر نسبت به سال های گذشته بر روند درمان بیماری سرطان تاثیر منفی گذاشته است.
  • درمان نکردن مشکلات روحی اعم از افسردگی و اضطراب با مشکلات کاهش کیفیت زندگی و بقای بیمار ارتباط مستقیمی خواهد داشت.
  • برخی از سرطان ها مثل پانکراس و ریه می توانند مواد شیمیایی را از خود ترشح کنند که پزشکان بر این باورند که باعث ایجاد مشکلات روحی شده و همچنین برخی از روش های درمان سرطان مانند شیمی درمانی منجر به افسردگی بیماران می شود.
  • افسردگی و مشکلات روحی در بیماران مبتلا به سرطان که با طرز فکر اینکه تحت مراقبت های آخر عمر خود هستند در مقایسه با افرادی که با بیماری سرطان به طور فعال زندگی می کنند، بیشتر است.

توجه داشته باشید که بسیاری از داروهایی که برای کاهش این اضطراب و مشکلات روحی بیماران درگیر سرطان وجود دارد باعث افزایش علائم بیماری سرطان شده و گاهی اوقات با روش درمانی، شیمی درمانی در تداخل می باشد. پس بهتر است به جای استفاده از داروهای شیمیایی با فعالیت هایی مثل ورزش کردن این مشکلات را برطرف کنید.

بیماران باید قبل از استفاده ی هرگونه داروهای ضد اضطراب با پزشک متخصص خود مشورت کنند تا باعث بروز مشکلات بیشتر نشود.

 

چه راه هایی برای مقابله با مشکلات روحی بیماران مبتلا به سرطان وجود دارد؟

 

ابتلا به سرطان احساسات مختلفی را در بیمار ایجاد می کند. این احساسات بر سلامت روان شما تاثیر خواهد گذاشت. این مشکلات سبب می شود که فرد مبتلا بیماری خود را نپذیرد و با آن مدام در حال مبارزه در ذهن خود باشد.

این بیماری سبب شده که افراد مبتلا با دید وسیع تر به زندگی خود نگاه کنند و هر مشکل کوچکی را برای خود به یک مسئله ی بزرگ تبدیل کند و این بحران بخش جدایی ناپذیر بیمار شود. برای مقابله با این بیماری بهتر است از راهکارهایی که ذکر می شود مبتلایان به این بیماری بهره ببرند.

یکی از مشکلاتی که باعث گوشه گیر تر و افسرده تر شدن بیمار می شود، سرکوب و انکار احساس های درونی این بیماران است. احساساتی مانند: عصبانیت، ترس، اضطراب، غم، افسردگی، تنهایی و احساس گناه است. بهترین راه مقابله با این مشکلات برخورد با آنهاست نه سرکوب این احساسات.

بیماران مبتلا به سرطان باید جسورانه با این احساسات روبه رو شوند و آن ها را بدون ترس و با حفظ آرامش کنترل کنند. فقط در این صورت بیماران می توانند بهبود ذهنی درست آن ها شروع شود و روند یک ذهن سالم را در پیش بگیرند.

هر بیمار برای غلبه بر احساساتش به شیوه خاص خودش عمل می کند. یکسری از آن ها از طریق فعالیت های فیزیکی مثل ورزش کردن در رشته های مورد علاقه شان احساس بهتری خواهد داشت. این فعالیت می تواند در روند بهبودی آن ها تاثیر بسزایی بگذارد.

برخی دیگر با صحبت کردن در مورد احساسات درونی خود با عزیزان یا نزدیکانشان می تواند تاثیرگذار باشد. این راهکار باعث می شود که بیمار دیگر گوشه گیر نشده و از مسائلی که آن هارا نگران می کند با دیگران در میان بگذارند تا مخاطب آن ها بتواند بیمار را به آرامش نسبی برساند. سپس بیمار با تفکر به آن ها بهترین مدیریت را انجام دهد.

 

چه راه هایی برای مقابله با مشکلات روحی بیماران مبتلا به سرطان وجود دارد؟

 

از دیگران کمک بخواهید

 

بیماری سرطان می تواند بر بیماران مبتلا به سرطان واکنش های مختلفی را نشان دهد که این واکنش ها مشکلات روحی مثل افسردگی و اضطراب می باشد که در پی آن با مشکلات بسیاری دیگر روبرو خواهد شد. بیماران با داشتن چنین شرایطی احساس خوبی نداشته و دچار ناامنی هستند و کنترل و مدیریت بر این واکنش ها نمی توانند داشته باشند. بهتر است یک کمک حرفه ای در این خصوص با افراد واجد شرایط بگیرند.

یکی از این افراد واجد شرایط می تواند پزشک شما باشد. بهتر است در مورد مسائل تخصصی خود از پزشک کمک بخواهید صحبت ها و توصیه پزشکان بهتر از دوستان و آشنایان شما خواهد بود. شما همچنین می توانید از خدمات مشاورین مربوطه بهره ببرید. از پرستارانی که در رابطه با این بیماری کار می کنند نیز می توان بهره برد.

یک گروهی از کمک کنندگان نیز وجود دارد که می توانند به عنوان پشتیبان بیماران کمک بسیاری به آن ها دهند. این افراد پشتیبان کسانی هستند که خود در گذشته مبتلا به سرطان بوده و در حال حاضر بهبود کامل یافته اند. این افراد این مشکل را در گذشته لمس کردند و بهتر از هرکسی می توانند بر روحیه بیماران تاثیر گذار باشند.

 

تحقیقات صورت گرفته بر مشکلات روحی بیماران مبتلا به سرطان

 

تحقیقاتی در خصوص این مشکلات صورت گرفته است و نتیجه ی این تحقیقات در مجله های معتبر جهانی منتشر شده است.این تحقیقات منتشر شده نشان می دهد که افراد مبتلا به این بیماری که به دلیل مشکلات روحی در بیمارستان بستری شده بودند بیش از 73 درصد احتمال مرگ و میر در آن ها نسبت به سایر افراد بیشتر بوده است.

افرادی که دچار مشکلات روحی بودند روش درمان آن ها سخت تر از سایر افراد بیمار بوده و در مراحل بالاتری از درمان از جمله درمان های جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی قرار می گیرند و امکان بهبودی در آن ها نسبت به سایر افراد نسبتا کمتر است.

محققان برای ارزیابی بیشتر، روانپزشکانی را نیز در این خصوص به کار گرفتند تا تاثیر مشاوره را بر روی بیماران مشاهده کنند. این مشاهدات نشان داد بیمارانی که تحت درمان قرار گرفتند در مقایسه با  که دچار پیشرفت زیادی از این بیماری بودند روند بهبود چشمگیری را داشتند در حالی که افرادی که بیماری آنها بدخیم نبوده اما به دلیل مشکلات روحی انگیزه خود را  از زندگی از دست دادند و بیماری آن ها به راحتی قابل درمان نبوده است.

در واقع محققان در این رابطه می گویند: سلامت روان ممکن است در نتایج سرطان بیش از آنچه که شما فکرش را می کنید ،تاثیر گذار باشد. افسردگی و استرس زیاد می تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر گذاشته و توانایی تشخیص و مبارزه با سرطان را در بدن مختل کند. که این خود سبب می شود در روند بهبودی نیز تاثیر بگذارد.

پس این موضوع ضروری است که ما مراقب بیماران مبتلا به سرطان باشیم تا مطمئن شویم که آن ها بهترین مراقبت ممکن را دریافت می کنند و در صورت عدم توجه این بیماران به سلامت روانی خود نباید انتظار بهبودی را در خود داشته  باشند.

 

کلام آخر

کمک های بسیاری می توان در خصوص بیماران درگیر سرطان انجام داد این کمک ها می تواند مالی، روحی و درمانی باشد. یکی از این راه های کمک را می توان با احداث انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان بسیاری از مشکلات بیماران درگیر سرطان را حل کرد. به این صورت که این خیریه سرطانی با فروش استند تسلیت خیریه و تاج گل خیریه برای بیمارانی که در اثر این بیماری فوت کرده اند به فروش برسانند و سایر افراد با خرید از این خیریه ها کمک مالی بسیاری به مبتلایان بیماری سرطان، کنند. این اموال صرف هزینه کمک این بیماران می شود. با این اقدامات قسمت عمده ای از مشکلات روحی از آن ها برداشته خواهد شد.

 

تحقیقات صورت گرفته بر مشکلات روحی بیماران مبتلا به سرطان

 

تعداد بازدید : 4435

نظرات

Fatemehyarmohammadi

2 سال و 0 ماه و 16 روز پیش

عالی بود

ثبت نظر

ارسال