Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 11 دقیقه

سرطان و روابط زناشویی

سرطان و روابط زناشوئی | تاثیر سرطان بر روابط زناشویی چیست؟ | درمان سرطان

سرطان و روابط زناشویی | تاثیر سرطان بر روابط زناشویی |ممکن است افرادی که درگیر مبارزه با سرطان هستند به این باور برسند که به علت بیماری و عوارض جانبی درمان، دیگر قادر به روابط جنسی نخواهند بود. در این مقاله اطلاعاتی در این باره کسب کنید.

سه شنبه 24 تیر 1399 ساعت 14:39

در بین بیماری های موجود سرطان به نوعی مهلک ترین بیماری به حساب می آید. سرطان می تواند بر روی روابط زناشویی نیز تاثیرات به سزایی بگذارد. از آنجا که ممکن است برخی بیماری ها توسط روابط زناشویی انتقال یابد، بنابراین در صورتی که بیماری ای هرچند کوچک دارید بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و برای درمان آن اقدام کنید. اکثر افراد وقتی متوجه بروز بیماری سرطان در خودشان میشوند به لحاظ روحی و جسمی بحران شدیدی زندگی آنان را دربرمیگیرد.

 

بیماری و عوارض ناشی از درمان در روابط زناشویی تاثیر بسزای دارد. با این حال فرد با غلبه بر احساسات ترس و اضطراب بیماری و حفظ اعتماد به نفس خود  میتواند روابط جنسی خود را از سر بگیرد. از بین انواع سرطان، سرطان رحم و پستان، در کل سرطان های که به عضو تناسلی مربوط می شوند نسبت به دیگر سرطانها تاثیر بیشتری بر روابط زناشویی دارند. تحقیقات نشان داده که ۵۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان پستان در روابط جنسی دچار اختلال میشوند.

 

سرطان یک بیماری مهلک می باشد که معمولا هزینه های بالای درمان را در پی دارد. خیریه های زیادی با هدف کمک به بیماران سرطانی تشکیل شده اند که اصطلاحا به آنها خیریه سرطان می گویند. شما می توانید با کمک به خیریه سرطانی از نظر مالی و حتی روحی، خیریه سرطانی را در این امر خدا پسندانه یاری کنید. به امید روزی که بیماری سرطان ریشه کن شود.زمانی که افراد متوجه بیماری خود می شوند از لحاظ روحی و روانی و جسمی به شدت آسیب می بینند و زندگی آن ها در هاله ای از ابهام قرار می گیرد‌. سرطان و عوارض آن در روابط زناشویی تاثیر بسیار زیادی دارد.

 

اما افراد می توانند با غلبه بر بیماری خود و سرکوب کردن احساس ترس و اضطراب و نگرانی و سردرگمی و افزایش اعتماد به نفس خود روابط جنسی خود را از نو شروع کنند. بعضی از سرطان ها تاثیر بیشتری بر روابط زناشویی دارند از جمله این سرطان ها می توان به سرطان دهانه رحم و پستان و سرطان های عفونت تناسلی و سرطان پروستات را نام برد.علت سردی در روابط زناشویی در این نوع سرطان ها استفاده از داروی تاموکسیناست که موجب گر گرفتگی، ایجاد علائم یائسگی، تعرق، اختلال در تحریکات جنسی و دیر رسیدن به ارگاسم در زنان می شود.

 

از عوارض شیمی درمانی ریزش موها است که باعث افسردگی می شود زیرا در ظاهر فرد تغییر ایجاد کرده و باعث افزایش بی میلی جنسی می شود. شیمی درمانی باعث ایجاد اختلالاتی مانند یائسگی زود رس، خشکی واژن، درد در هنگام فعالیت زناشویی، کاهش میل جنسی، اختلال خلقی و افزایش عفونت های ادراری می شوند.سرطان هم چنین می تواند باعث بیماری روانی گردد مانند احتمال سقط جنین، حس انتقال سرطان به طرف مقابل و به دلیل تغییرات به وجود آمده در چهره احساس می کنند جذابیتی برای طرف مقابل ندارند بنابراین فعالیت و میل جنسی را در خود سرکوب می کنند.

 

شیمی درمانی نیز عوارضی مانند ریزش موها که باعث افسردگی به خطر تغییر در ظاهر و بی میلی جنسی را به همراه دارد. پرتودرمانی و شیمی درمانی هر دو در روابط جنسی اختلالاتی مانند سبب نارسایی ثانویه تخمدان و ایجاد یائسگی زودرس، خشکی واژن، درد در هنگام فعالیت زناشویی و کاهش تمایل جنسی و کاهش دستیابی به ارگاسم، گرگرفتگی و اختلال خلقی و افزایش عفونتهای ادراری؛ ایجاد میکنند.

 

سرطان و روابط زناشویی :

 

فعالیت زناشویی یکی از ابعاد مهم کیفیت زندگی است. با توجه به اینکه اغلب تلاش تیم درمان بر پایه حفظ و ادامه زندگی بیمار تمرکز می یابد، اغلب توجه به مسائل زناشویی از نظر دور می ماند.

در ادامه قصد داریم تا تاثیر سرطان را در روابط زناشویی موردبررسی قرار دهیم.

عوامل روانی ناشی از بیماری سرطان نیز باعث اختلال در روابط جنسی میشود؛ از قبیل: حس انتقال سرطان از طریق روابط زناشویی، احتمال سقط، افسردگی و عوارض جانبی ناشی از داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای، اختلال در تصویر ذهنی در ریزش موها و جراحی سینه، استرس.بخاطر تغییرات به وجودآمده بیمار احساس جذابیت نمیکند. و درمورد واکنش همسر خود نسبت به این تغییرات تردید دارد و تصور میکند رابطه جنسی برای همسرش عذاب آور و آزار دهنده است.شیمی درمانی و پرتودرمانی بخاطر خستگی و تهوع که برای بیمار به وجود می‌آورند تمایل او را به فعالیت زناشویی و نزدیکی کاهش میدهند.

 

برخی از بیماران برای تسکین دردهای خود از مواد مخدر استفاده میکنند. که باعث کاهش میل زناشویی میشود. مثلا هروئین هورمون ال اچ، را کاهش داده و سبب ایجاد آمنوره، دورههای غیر طبیعی ماهانه و کاهش میل به فعالیت زناشویی در ۶۸ درصد زنان میشود.در مواقع بسیار نادری ممکن است همسر بیمار بخاطر شیمی درمانی بیمار دچار آلرژی شود؛ و بدن او واکنش نشان دهد.

 

سرطان و روابط زناشویی :

 

مشکلات حاصل از تغییرات جسمی

 

سرطان می تواند اندام های تناسلی و دیگر اندام های بدن را که در تحریک جنسی نقش مهمی ایفا میکنند ، دچار آسیب و صدمه کند. به عنوان مثال ، یک بیمار مبتلا به سرطان سینه، علاوه بر این که ممکن است مجبور شود یک یا هر دو پستانش را به وسیله جراحی تخلیه کند، باید داروهایی مصرف کند که اغلب سبب کاهش هورمون استروژن در بدن شده و در نتیجه ی این تغییر هورمونی، ترشحاتی که سبب مرطوب و روان نگه داشتن محیط داخل واژن میشوند به شدت کاهش یافته و حتی ممکن است سبب شود بیمار در سن جوانی دچار یائسگی زودرس شود!!

 

همچنین ۷۰ درصد از افرادی که مبتلا به سرطان پروستات هستند دچار اختلال نعوظ خواهند شد و تقریبا همه بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار می گیرند به علت عوارض این نوع درمانها دچار حس خستگی شدید شده و انرژی کافی برای روابط جنسی نخواهند داشت

 

قضاوت های نادرست درباره رابطه جنسی و سرطان

 

  • بیماری سرطان عفونی و مسری نیست و نمیتواند با تماس فرد انتقال پیدا کنند و در وجود او رشد کنند.
  • شیمی درمانی بر روی شریک زندگی تاثیری ندارند؛ داروهای سایتواستاتیک یا هورمونهای که به بدن تزریق میکنند. از طریق مایعات بدن مقداری مواد سمی دفع میکنند؛ پزشکان به بیماران مرد توصیه میکنند که در دو هفته اول شیمی درمانی از کاندوم استفاده کنند.
  • پرتودرمانی باعث پرتوافشانی نمیشود؛ پرتوهای ناشی از پرتودرمانی بعد از پایان درمان از بین میرود. پس همسر بیمار در معرض هیچکونه تابشی نیست؛ فقط در مواقعی که به صورت مایع به بدن تزریق میشود بهتراست درمورد شروع روابط جنسی با پزشک مشورت شود.
  • در ابتدا بخاطر ترسها و اضطرابهای که وجود دارد ممکن است در برقراری رابطه مشکل داشته باشید. پس بهتر است هرگاه احساس آمادگی کردید؛ روابط خود را از سر بگیرید.
  • اغلب بیماران به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و ترس از شنیدن پاسخ منفی از طریق همسرشان درخواست یرقراری رابطه نمیکنند. در صورتی که باید در نظر داشت که یک فرد سالم هم ممکن است از همسرش پاسخ منفی بشنود.

 

عوامل موثر در برقراری رابطه در زمان بیماری

 

  • نوع سرطان: زمانی که این بیماری مربوط به عضو تناسلی باشد به دلیل این که بعد از درمان معمولا توصیه میشود که تا بهبود کامل محل زخم بهتراست که بیمار فعالیت جنسی نداشته باشد. سرطان رحم و پروستات اثر مستقیمی بر روابط زناشویی دارند دیگر سرطانها مانند سرطان پستان به صورع غیر مستقیم بر این روابط اثر میگذارد.
  • نوع شیمی درمانی: بعضی از انواع شیمی درمانی موجب تغییر سلولهای پوششی واژن شده و باعث میشود که در طول فعالیت زناشویی به ناحیه آسیب وارد شود. انواع دیگر شیمی درمانی مثل شیمی درمانی با دوز بالا بعد از پیوند مغز استخوان و سلولهای بنیادی، باعث تضعیف دستگاه ایمنی میشود که در این حالت فعالیت زناشویی اصلا توصیه نمیشود زیرا در طول فعالیت زناشویی، باکتریهای طبیعی و غیربیماری‌زا که در سطح پوست و یا آلت تناسلی زندگی میکنند، وارد جریان خون میشوند و اگر دستگاه ایمنی ضعیف باشد، بدن نسبت به آن واکنش نشان میدهد و دچار بیماری میشود.

 

تاثیر سرطان در بارداری و باروری

 

سوالات رایجی که اکثر بیماران ممکن است بپرسند این است که آیا بچه دار میشوم؟ آیا بیماری از طریق ژنتیک به فرزندم منتقل میشود؟ به دلیل این که هر سرطان متفاوت است نمیتوانیم پاسخ واحدی به این سوالات بدهیم.در این زمان به دلیل این که انواع درمان مخصوصا شیمی درمانی ممکن است به جنین آسیب برسانند؛ اکیدا توصیه نمیشود. در چنین مواقعی پزشک جلوگیری را پیشنهاد میکند. شیمی درمانی و پرتودرمانی در باروری مردان نیز تاثیر دارد؛ زیرا تعداد اسپر آنها را کاهش و حتی ممکن است به صفر برساند.

 

در چنین مواقعی قبل از درمان مقداری از اسپرم مرد فریز میکنند تا اگر بعد از درمان نتوانست بچه دار شود از اسپرم فریز شده خودش کمک میگیرد. یکی از راههای درمان سرطان جراحی است. که در زنان با خارج کردن تخمدانها، رحم، لوله های رحمی، مهبل میتواند بر باروری تاثیر گذارد. و زن دیگر نمیتواند بچه را در رحم خود نگهدارد. عوارض بعداز جراحی مثل چسبندگی ها میتواند بر باروری تاثیرگذارد. اسکار یا فیبروز که باعث مسدود شدن لوله های رحمی میشود میتواند بر روی تخمک یا تخم به رحم اثر گذارد.

سرطان رحم و تاثیر آن بر میل جنسی

 

برداشتن رحم یکی از راههای درمان سرطان رحم است اکثر افراد تصور میکنند که با برداشتن رحم میل جنسی آنان کاهش پیدا میکند. در صورتی که این گونه نیست فقط زمانی که تخمدانها نیز برداشته شوند؛ به دلیل کاهش ترشحات تخمدان، فرد را دچار خشکی واژن و بائسگی زودرس میشود.برای درمان خشکی واژن از کرم استروژن، حلقه یا کپسول واژن، مرطوب کننده های مایع یا سیلیکونی مثل K-Y یا آستروگلید استفاده کنید.این عمل عوارضی مانند درد و خونریزی، عدم بچه دار شدن را دارد. معمولا دوماه طول میکشد تا این عوارض از بین برود، و باید تا شش هفته اول از داشتن رابطه خودداری کرد.

 

سرطان پروستات و تاثیر آن بر روابط جنسی

 

سرطان پروستات و تاثیر آن بر روابط جنسی

 

سرطان پروستات  یکی از شایع ترین نوع سرطان میباشد زیرا از هر هفت مرد یک نفر به این بیماری مبتلا میشود. غده ی گردو شکلی که در اطراف مجرای ادرارا به وجود می‌آید را سرطان پروستات میگویند. که لذت جنسی و توانایی بچه دار شدن را در شما کم میکند.هورمونهای درمانی که برای درمان این سرطان استفاده میشود برای این که رشد سلولهای سرطانی را کاهش در سطح تستوسترون را کاهش میدهد در این صورت میل جنسی شما کاهش خواهد یافت.

 

اما نشانه های پروستات برای این که بتوانیم خود را آزمایش کنیم عبارتند از: تکرر ادرار ( ادرار کردن بیش از حد طبیعی)، اضطراب ( حس اینکه باید فوورا ادرار کنید)، شب ادراری (بیدار شدن مداوم طی شب برای ادرار کردن)، تردید (دشواری شروع جریان ادرار) درد و ناراحتی ناشی از سرطان پروستات، مشاهده خون در ادرار یا منی، تورم پا، درد و ناراحتی در لگن یا مقعد، درد به هنگام انزال، ناتوانیهای جنسی.

 

انواع درمان های سرطان پرستات :

 

  • پرستات برداری رتروپوبیک
  • جراحی سرمایشی
  • پروستات برداری پرینه آل
  • جراحی لاپاروسکوپی
  • پرتودرمانی
  • شیمی درمانی
  • هورمون درمانی
  • براکی تراپی
  • سرما درمانی
  • اولتراسوندتراپی

 

راهکارهای برای غلبه بر تاثیر سرطان در روابط زناشویی

 

  • اولین راه حل را خود زوج با حرف زدن درمورد روابط جنسیشان و اختلال به وجود آمده در این زمینه میتوان پیداکنند. در واقع یکی از جاذبه‌های که باعث کشش زن و مرد بهم میشود جاذبه جنسی است. که شور عشق به زندگی مشترک را بین زوج افزایش میدهد.
  • روان درمانی میتواند به بیمار و همسرش برای حل این مشکلات و کاهش استرس آنان کمک کند. زوجین با مطرح کردن اختلالات جنسی که بیماری و عوارض درمان برایش پیش آورده راهکارهای مناسب را یادبگیرند.

مثلا برای درمان خشکی واژن با کرمهای محلول در آب، نازکی پوشش واژن و یائسگی زودرس را با مصرف داروهای که به آزادسازی استروژن وکاهش عفونتهای ادراری کمک میکنند؛ قابل درمان است.

  • افزایش آگاهی بیمار از این اختلالات از طریق مشاوره و مطالعه وغیره میتوان درمان او را سرعت ببخشد.
  • برای این که بیمار بتواند با تغییرات ظاهری سرطان خود را سازگار کند راهکارهای مانند استفاده از موی مصنوعی، بازسازی پستان را پیشنهاد میکنند
  • تیم پزشکی باید در هنگام بروز درد در بیماران زودتر آن را آرام کنند. دردهای ناحیه تنسلی را میتوان با ژل های لوبریکانت و تمرکز بر لذت جنسی قابل چشم پوشی است.

 

شیمی درمانی یکی از راه های مقابله با بیماری سرطان می باشد عارضه های جانبی ناشی از شیمی درمانی مثل ریزش موها از نگران کننده ترین عارضه های شیمی درمانی است که میتواند باعث تغییر در تصویر ذهنی و بی‌میلی جنسی شود. شیمی درمانی و پرتودرمانی میتواند باعث نارسایی ثانویه تخمدان و ایجاد یائسگی زودرس، خشکی واژن، درد در موقع فعالیت زناشویی و کاهش تمایل جنسی و کاهش دستیابی به ارگاسم، گر گرفتگی و اختلال خلقی و افزایش عفونت های ادراری شود. عوامل روانی هم در بروز اختلال فعالیت زناشویی نقش دارد.

 

راههای پیشگیری سرطان

 

راههای پیشگیری سرطان

 

  1. از فیلتر تصفیه ی آب استفاده کنید
  2. با دقت بنزین بزنید: ریختن بنزین بر روی زمین باعث ورود مواد شیمیایی و سمی سرطان زا در هوا و محیط زیست میشود
  3. گوشت را مزه دار کنید: گوشت سرخ شده یا ذغالی حاوی مواد سرطان زا میباشد. و خطر سرطان روده ی بزرگ ، لوزالمعده و پستان را به همراه دارد. در نتیجه ابتدا آن را با رزماری و سایر ادوبه ها مزه دار کنید.
  4. کافئین مصرف کنید: زیرا حدود ۴۰ درصد خطر ابتلا سرطان حنجره و دستگاه گوارش را کاهش میدهد.
  5. زیاد آب بنوشید: آب فراوان خطر ابتلا به سرطان مثانه را کاهش میدهد.
  6. سبزیجات مصرف کنید: سبزیجاتی که دارای رنگ دانه سبزاند سرشار از منیزیم اند که مانع ابتلا به سرطان روده بزگ میشوند.
  7. ورزش کنید: پیاده روی مداوم خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش میدهد.
  8. استفاده کم از تلفن همراه: امواج و فرکانس تلفن همراه سرطان زا هستند.
  9. خشک شویی های سنتی از ماده ی حل کننده ای به نام پرکلرواتیلن استفاده میشود که به شدت سرطان زاست و موجب سرطان خون، کبد، کلیه میشود. برای شستشوی لباسها از صابون ملایم، پودرهای لباس شویی و در صورت لزوم از سرکه استفاده کنید.
  10. به تراکم بافت پستان توجه کنید: زنانی که تراکم پستان ۷۵ درصد دارند، ۴تا۵ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.پستانهای متراکمتر، سطح استروژن بالاتر دارند. ورزش و تحرک باعث متناسب نگهداشتن این سطح میشود و عوامل خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد. با ورزش سطح پروتئینهایی مانندآدیپوکینها و هورمونهایی نظیر انسولین به گونه ای کاهش می یابند که فرایند رشد سلولهای سرطان زا کند و خاموش شود.
  11. به رنگها دقت کنید: رنگ لباس شما با دفع اشعه های مضری چون فرابنفش، به حفاظت از بدن شما کمک میکند. رنگ آبی و قرمز نسبت به رنگهایی مانند سفید و زرد خاصیت بالاتردارند. استفاده از کلاه در ساحل یا زیر آفتاب تند، ضروری است. و به سلامت شما در سرطان پوست کمک میکند. ملانوما یکی از تومورهای بدخیم پوستی است که در اثر تغییر در سلولهای رنگدانه‌ای موسوم به ملانوسیتها ایجاد میشوند، طبق پژوهشهای انجام شده میزان مرگ میر در افرادی که به ملانومای صورت و گردن مبتلا اند دو برابر بیشتر از افرادی است که به سرطانهای دیگر دچارند.
  12. پزشکی حاذق انتخاب کنید
  13. غذای سالم بخورید
  14. بیش از حد فولیک اسید مصرف نکنید
  15. مصرف کلسیم را بیشتر کنید
  16. غلات را فراموش نکنید
  17. دردهای بدن را جدی بگیرید
  18. از سیتی اسکن بی مورد پرهیز کنید
  19. چاق نشوید و چاق نمانید

 

یکی از راههای پیشگیری سرطان رژیم غذایی است. بعضی از غذاها باعث جلوگیری سلولهای سرطانی از تبدیل شدن به توده میشود. و همچنین با پرهیز از عوامل سرطان زا میتوان از سرطان پیشگیری کرد.

 

  • عوامل سرطان زا: چربی، الکل، غذاهای نمک سود و دودی، آفت کشها، افزودنی های غذایی، کافئین، پرتوافکنی.
  • عوامل محافظت کننده: سلنیوم عنصری است که به کاهش شیوع سرطان کولون و پستان و دیگر سرطانها در انسان کمک میکند، کلسیم هم اثر محافظتی در برابر سرطان کولون دارد، ویتامین E از ویتامینهای است که از سرطان معده و مری و سرطان ریه پیشگیری میکند، فیبر به کاهش سرطان روده کمک میکند.
  • غذاهای فیبردار: حبوبات خشک، غلات سبوس دار، بروکلی، کلم، هویج، ذرت بوداده، آلو بخار و آلو خشک، دانه غلات، نخودها، کشکش، آرد کامل، غلات
  • ویتامین ث برای مقابله با سرطان مری و معده: بروکلی، کلم بروکسل، طالبی و گرمک، گل کلم، مرکبات و آب آنها، کیوی، فلفل قرمز و سبز، توت فرنگی، خانواده شلغم.

 

نکته ای که قابل تامل می باشد این است که :

 

برخی از اقسام شیمی درمانی باعث تغییر سلول های پوششی واژن شده و سبب میشود که در زمان فعالیت زناشویی به ناحیه آسیب وارد شود.اقسام دیگر شیمی درمانی مانند شیمی درمانی با دوز بالا پس از پیوند مغز استخوان و سلول های بنیادی، سبب تضعیف دستگاه ایمنی میشود که در این وضعیت فعالیت زناشویی اصلاً توصیه نمی شود بلکه امری خطذ آفرین تلقی می کردد. چرا که در زمان فعالیت زناشویی، باکتری های طبیعی و غیر بیماری زا که در سطح پوست و یا آلت تناسلی زندگی میکنند ، وارد جریان خون میشوند و اگر دستگاه ایمنی ضعیف باشد، بدن نسبت به آن عکس العمل نشان میدهد و دچار بیماری میشود .

هزینه سنگین بیماران سرطانی باعث شده تا مؤسسه خیریه محمدحسین رضوی موجباتی را فراهم کند تا از این طریق بتواند قسمت ناچیزی از این هزینه‌های گزاف را برای درمان بیماران به دست آورد.در مجالس عزاداری و ختم خرید یک استند تسلیت و یا تاج گل شکل رسمی‌تری دارد احساس مهم بودن عزیزانتان را نمایان می‌کند.هزینه بالا تاج گل، پژمردگی زود هنگام گل‌ها و صرف وقت بسیار برای خرید یک استند تسلیت تقریباً چند ساعتی از وقت شما را از آن خود می‌کند. موسسه خیریه محمدحسین رضوی با راه‌حلی آسان، یک تاج گل و یا استند تسلیت برای درخواست‌کنندگان می‌فرستد.

 

کیفیت تاج گل و بنر برای متقاضی تضمین ‌شده است. با سفارش اینترنتی و ثبت مقصد خود، کارکنان موسسه بنا به درخواست شما استند تسلیت خیریه و یا تاج گل مصنوعی خیریه به مکان مورد نظرتان، نیم ساعت قبل از شروع مراسم فرستاده و تحویل شما می‌دهند. حمل‌ونقل رایگان و اجاره گل و استندها برای درمان بیماران لحاظ می‌شود. با کمک به خیریه سرطان (بیماران سرطانی) به دیگران نشان می‌دهید که به ‌دور از هر تجمل‌گرایی و اسرافی می‌توان احساس همدردی را شامل حال خانواده عزادار کرد. به امید روزی که بیماری سرطان ریشه کن شودو همنوعی از این بیماری رنج نبرد. برآنیم تا با اطلاع رسانی صحیح شما را در رابطه با این بیماری آگاه سازیم.

تعداد بازدید : 72402

نظرات

محمد سلطانی

3 سال و 7 ماه و 12 روز پیش

سلام ممنون از مطالب مدیرتان ببخشید همسر من دچار بیماری سرطان است و مشکلات وحشتناکی برای ما پیش آمده یکی از آنها مسایل جنسی است که واقعا به خاطر حجب و حیا و مسایل مذهبی خیلی خویشتن داری می کنم یه طوری شده پزشک برای درد و و مسایل روانی دارو برام نوشته .خانم من مریضه و شدیدا مخالف مسایل جنسی است چکار باید کنم که زندگیم حفظ بشه ممنون محمد سلطانی ۰۹۱۲۵۷۶۷۸۵۵ کرمانشاه

ز-م

3 سال و 0 ماه و 4 روز پیش

با تشکر لطفا اگه امکان داره سوالی که پرسیده میشه بطور خلاصه جواب داده شود مثلا در مورد سوال من که پرسیدم سرطان رکتوم همسرم (که خیلی زود هم درمان شد ) امکان دارد سرایت کند

رضوی

2 سال و 6 ماه و 25 روز پیش

من سرطان خون دارم و یکسال در بیمارستان بستری شده و شیمی درمانی کردم الان هم حدوداً 6 ماهه که در خانه هستم و از داروی آترا استفاده مینم جهت نگهدارندگی بیماری.... در مدت یکسال و نیم گذشته که مبتلا به سرطان خون هستم رابطه زناشویی انجام ندادم بخاطر ترسی که از بابت بیماری و احتمال اینکه اوج بگیره از دکترم که خانم هست بخاطر حجب و حیا سئوال نکردم و حالا از شما میخواهم راهنمایی کنید که رابطه زناشویی برای من مضر هست یا نه و آیا میتوانم مثل آدم معمولی این رابطه را برقرار کنم یا نه..... به گفته دکترم و آزمایشات انجام شده بیماری من تحت کنترل است طبق گفته دکترم بیماری من غیر فعال یا خاموش شده...... لطفا راهنمایی کنید

۵۶ساله

2 سال و 5 ماه و 18 روز پیش

توده مثانه داشتم و ۷سال پیش بیوبسی کردم و خوش خیم بوده و ب ث ژ کامل تزریق کردم از مجاری ادراروهر۳ ماه مراجعه کردم برای چکاب و الان رسیده به سالی یکبار و الان هم ۲سال هست چکاب نرفتم و میخوام بدونم لازم هست برم چکاب و آیا رابطه جنسی برای همسرم مضر میباشد یا خیر. احتمال انتقال بیماری به خانومم وجود دارد.

سما بارانی

2 سال و 3 ماه و 1 روز پیش

سلام ببخشید شوهرم سرطان داره حدود3ماه که داره شیمی درمانی میشه چنددفعه خواسته باهم همبستربشه ولی نزاشتمش الان همش فک میکنم کاراشتباهی میکنم.میتونم باشوهرم همبستربشم اشکال نداره؟؟

ابوالفضل زارعی

2 سال و 2 ماه و 0 روز پیش

عالی بود ممنون

آ. م

1 سال و 11 ماه و 21 روز پیش

کلی مطلب مفید نوشتید. آخرش را خراب کردید با یه تبلیغ تاج گل. حس بدی به آدم دست میده و نسبت به تمامی مطالب بد گمان میکنه. منتظر مردن آدمها هستید.

م م

1 سال و 4 ماه و 26 روز پیش

سلام آیا کسی که سرطان ریه دارد واگیر دار هست که منتقل بشه واینک با کسی که سرطان ریه دارد اگ از مقعد یا جلو رایطه داشته باشی یا از راه دهام بیماری بهش منتقل میشه ممنونم جواب بدید

م م

1 سال و 4 ماه و 26 روز پیش

سلام آیا کسی که سرطان ریه دارد واگیر دار هست که منتقل بشه واینک با کسی که سرطان ریه دارد اگ از مقعد یا جلو رایطه داشته باشی یا از راه دهام بیماری بهش منتقل میشه ممنونم جواب بدید

م م

1 سال و 4 ماه و 26 روز پیش

سلام آیا کسی که سرطان ریه دارد واگیر دار هست که منتقل بشه واینک با کسی که سرطان ریه دارد اگ از مقعد یا جلو رایطه داشته باشی یا از راه دهام بیماری بهش منتقل میشه ممنونم جواب بدید

ثبت نظر

ارسال