Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 38 دقیقه

سرطان حنجره

سرطان حنجره | سیگار کشیدن و سرطان | شیمی درمانی | پرتو درمانی|جلوگیری از سرطان حنجره|پیشگری از سرطان حنجره|

سرطان حنجره به دلیل رشد غیرطبیعی سلول های آسیب دیده در گلو به وجود می آیدکه باید هرچه سریعتر برای درمان آن اقدام نمود و با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت 8:38

سرطان حنجره یکی از انواع سرطان حلق است که بر روی حنجره‌ اثر می‌گذارد (حنجره یک گذرگاه کوتاه و مثلثی است که درست در زیر حلق در گردن قرار دارد، به عبارت دیگر، حنجره جعبه‌ی صدای ماست و شامل غضروف‌ها و عضلاتی است که صحبت کردن را برای ما ممکن می‌کند.

 

بنابراین ابتلا به علائم سرطان حنجره می‌تواند به صدای ما آسیب برساند و اگر فورا برای درمان آن اقدام نکنیم ممکن است در سراسر بدن انتشار یابد). سرطان حنجره بسیار نادر است و در آن سلول های بدخیم در حنجره یا جعبه صوتی رشد می کنند و در حنجره یا جعبه صوتی پدیدار می شود.

 

امروزه بیماری سرطان در جامعه گسترش پیدا کرده است. گسترش سرطان حنجره می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. یکی از دلایل آن، عدم وجود سبک زندگی سالم در جامعه است. اما خوشبختانه به لطف پیشرفت هایی که در حوضه ی پزشکی وجود دارد، بسیاری از این بیماری ها از جمله سرطان حنجره به طور کامل بهبود یافته است.

 

برای دوری از سرطان، بهتر است سبک زندگی سالم را انتخاب نمود و پیشگیری های مناسب را انجام داد تا بتوان آمار افزایش  سرطان حنجره را کاهش داد و از بروز بیماری های دیگر جلوگیری شود. سرطان حنجره یکی از انواع سرطان است که بسیار نادر است و افراد کمی به این نوع  بیماری مبتلا می شوند.

 

سرطان حنجره چگونه به وجود می آید؟

 

در این نوع سرطان، سلول های بدخیم در حنجره یا جعبه صوتی رشد می کند و در حنجره  پدیدار می شود. در صورت مداوا نکردن زود هنگام، این سرطان گسترش می یابد و اغلب به غدد لنفاوی نزدیک گردن نیز می رسد و همچنین می تواند به قسمتهای پشت زبان، بخش های دیگری از گلو و گردن، ریه ها و سایر قسمت بدن گسترش یابد. زمانی که این اتفاق رخ دهد و سلول های سرطانی در محل جدید شکل بگیرد، سلول های غیر طبیعی در آن جا شروع به فعالیت می کنند و منجر به بیماری جدیدی می شود که پزشک آن را مستاتیک تشخیص می دهد.

 

انواع سرطان حنجره :

 

سرطان حنجره به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود. این دسته بندی با توجه به میزان گسترش و عضو درگیر کننده می باشد.

 

- سرطان سلول سنگ ‌فرشی (‌رایج‌ترین نوع سرطان حنجره)

- آدنوکارسینوما (Adenocarcinoma)

- لیمفواپی‌تلیوما (Lymphoepithelioma)

- سرطان سلول‌های دوکی‌شکل

- سرطان زگیلمانند

- سرطان با علت نامشخص

- سارکوم

- ملانوما

 

نشانه های سرطان حنجره چیست؟

 

زمانی که افراد دچار این بیماری می شوند، قطعا با علائمی همراه خواهند بود، با بروز این علائم فرد مبتلا باید فورا به پزشک مراجعه کند و در صورت تشخیص دکتر آزمایش های مختلف نیز انجام دهد. این علائم شامل موارد زیر است:

 

- سرفه مداوم

- کوفتگی و خستگی مداوم

- درد و زخم در گلو

- مشاهده کردن توده ی غیر طبیعی در قسمت گلو یا گردن

- مشکل داشتن یا احساس درد هنگام بلع

- احساس خفگی در هنگام غذا خوردن

- سخت نفس کشیدن یا تنفس پر سر و صدا

- درد مداوم گوش یا احساس غیر طبیعی در اطراف پوست گوش

- کاهش وزن ناگهانی در مدت زمان کم

-آماس و کبودی گردن

- سرفه‌های همراه با خون

- بوی بد دهان

 

این علائم حتما به این معنی نیست که شما مبتلا به سرطان حنجره هستید، ممکن است مشکل شما یک بیماری ساده تری باشد و به راحتی درمان شود. پس در صورت داشتن این علائم نگران نباشید. ولی بهتر است با بروز هر کدام از این علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید تا در صورت نیاز درمان های اولیه را شروع کند تا از پیشرفت و گسترش آن جلوگیری شود.

 

گروه تخصصی درمان سرطان حنجره از چه افرادی تشکیل می‌شود؟

 

معمولا برای معالجه‌ی سرطان حنجره یک گروه درمانی برای فرد بیمار تشکیل می‌شود و متخصصان زیر در آن حضور دارند:

 

  • متخصص غدد؛
  • گروه جراحی؛
  • جراح پلاستیک؛
  • گروه رادیولوژی؛
  • متخصص گوارش؛
  • دندان‌پزشک؛
  • آسیب‌شناس گفتار؛
  • متخصص تغذیه؛
  • فیزیوتراپ.

این گروه متخصص بهترین روش را برای درمان یا کنترل بیماری و کاهش علائم آن انتخاب می‌کنند و به بیمار و خانواده‌ی او کمک می‌کنند که با کمی تغییر در سبک زندگی و با وجود بیماری، بهتر زندگی کنند.

 

سرطان حنجره چگونه به وجود می آید؟

 

 عوامل سرطان حنجره چیست؟

 

سرطان حلق معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سالم بدن آسیب می‌بینند و شروع به رشد بیش‌ از اندازه می‌نمایند. این سلول‌ها می‌توانند تبدیل به تومور شوند. سرطان‌های حنجره در واقع تومور‌هایی است که درون جعبه‌ی صدایی ما منشا دارند. جهش‌هایی که به سلول‌های سالم درون حنجره‌ی ما آسیب می‌رسانند اغلب به دلیل استعمال دخانیات بوجود می‌آیند.پس یکی از مهم ترین و موثر ترین این عوامل استفاده از دخانیات است که متاسفانه این عادت غلط در بین افراد افزایش یافته است و جزیی از عادات آنها شده است.

 

کسانی که سیگار می کشند بیشتر از سایر افراد در خطر مبتلا به این سرطان هستند. حتی ممکن است افرادی که با شخص سیگاری زندگی می کنند به اندازه ی فرد سیگاری در معرض ابتلا به این بیماری قرار گیرند. پس بهتر است قبل از مبتلا شدن و مبتلا کردن دیگران به این بیماری، این عادت غلط را ترک کرده و جایگزین های سالمی برای خود انتخاب کنیم تا پیشگیری های لازم را انجام داده باشیم.دیگر عاملی که باعث افزایش این نوع سرطان در بین افراد می شود، مصرف بیش از حد الکل است.

 

برخی از افراد عادت دارند روزانه مشروبات الکلی مصرف کنند. این عادت نه تنها مبتلا شدن به این نوع از سرطان را افزایش می دهد، بلکه باعث ایجاد بیماری های دیگر نیز می شود. پس بهتر است این عادت را ترک کرده و حداقل مصرف آن را تا حد زیادی کاهش دهید. تحقیقات اخیر نشان داده افراد مراجعه کننده مبتلا به این بیماری اکثرا سیگاری بوده و یا روزانه مشروبات الکلی مصرف می کردند، پس بهتر است این موضوع را جدی بگیرید تا دچار بیماری نشوید.

 

  • مصرف دخانیات
  • مصرف زیاد مشروبات الکلی
  • سابقه ابتلا به سرطان سر و گردن
  • رژیم غذایی نا سالم
  • تماس با مواد شیمیایی

 

عوامل خطرساز دیگر در سرطان حنجره :

 

- داشتن تغذیه ی ناسالم

- کمبود ویتامین های مورد نیاز

- داشتن ویروسی به نامHPV

- سنین بالای 40

- سابقه داشتن بیماری سرطان سر و گردن

-مشکلات سیستم ایمنی بدن

-کار کردن در محیط های سمی و قرار گرفتن در برابر سم‌های همچون پنبه نسوز

-برخی بیماری‌های ژنتیکی نظیر کم خونی فانکونی، این عارضه در سنین نوجوانی دیده می شود. معمولا نشانه های آن بر روی پوست، ناخن و خون دیده می شود.

- قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به عنوان مثال در محیط کار، سر و کار داشتن با مواد شیمیایی خاص مانند دودهای رنگی و برخی مواد شیمیایی در ساخت فلز است.

- عوامل ژنتیکی( عوامل ژنتیکی می تواند در پیشرفت و گسترش سرطان نقش مهمی را داشته باشد).

 

 پزشکان چگونه بیماری سرطان حنجره را تشخیص می دهند؟

 

 پزشک برای تشخیص این نوع سرطان به دنبال توده ای در گردن بیمار است. در این موارد پزشک انجام بیوپسی را برای بیمار  توصیه می کند تا تشخیص نهایی صورت گیرد. اگر این نشانه در قسمت های دیگر در نزدیک آن دیده شود، پزشک ممکن است برای کمک تشخیص نهایی سرطان حنجره از لارنگسکوپ استفاد کند. لارنگسکوپ دوربین کوچکی است که در انتهای آن نوری وجود دارد و به پزشک اجاز می دهد داخل دهان و گلو را به طور واضح  نگاه و بررسی کند.

 

روش دیگر تشخیص آندوسکوپی است، آندوسکوپی فیبر نوری است که بسیار نازک و انعطاف پذیر است. پزشک آن را داخل بینی می برد تا بتواند از این راه کل حلق و حنجره را مشاهده کند. این روش با استفاده از بی حسی های موضعی صورت می گیرد تا بیمار هیچ دردی را احساس نکند. ممکن است پزشک متخصص، سی تی اسکن از گردن یا سر انجام دهد. یا MRI را نیز در ادامه ی این تشیص انجام دهد که برای دیدن اندازه و میزان تومور پیشنهاد می شود. این روش تشخیص می تواند به پزشک کمک کند تا بفهمد سرطان به غدد لنفاوی گردن سرایت کرده است یا خیر؟

 

اگر در این مرحله پزشک، ضایعه کوچکی را مشاهده کند. با عمل جراحی تومور را به طور کامل از آن قسمت بر می دارد. برای انجام عمل جراحی قبل از هرگونه اقدامی، اطلاعات مربوطه، به پاتولوژی فرستاده می شود تا به طور کامل بررسی شود. به طورکلی متخصصان برای تایید تشخیص سرطان، تجزیه و تحلیل پاتولوژیکی هر تومور را انجام می دهند.

 

اگر آزمایش ها، سرطان حنجره را تایید کند، آزمایش ها ی اضافی نیز انجام داده می شود تا دریابند که این نوع سرطان در سایر نقاط بدن گسترش یافته است یا خیر تا در صورت لزوم به درمان های بیشتر بپردازند.

 

عوامل خطرساز دیگر در سرطان حنجره :

 

مراحل پیشرفت :

 

اگر تشخیص سرطان مثبت باشد، در مرحله‌ی بعد باید میزان پیشرفت آن را بررسی و تعیین نمود. این مراحل نشان دهنده‌ی این مطلب است که سرطان چقدر منتشر شده است. غده شناسان معمولا از یک سیستم سه گانه برای مراحل سرطان حنجره بهره می‌برند:

 

- اندازه‌ی تومور اولیه و میزان انتشار آن به بافت‌های پیرامونی

- میزان انتشار آن در غده‌های لنفاوی

- میزان متاستاز به گسترش آن در اندام ها و غده‌های لنفاوی دورتر

 

تحقیقات نشاد داده‌اند که سرطان حنجره معمولا به شش‌ها نیز منتقل می‌شوند. تومور‌های کوچکی که هنوز به غده‌های لنفاوی منتشر نشده‌اند کمترین خطر را دارند و با افزایش اندازه‌ی آنها، خطر نیز افزایش پیدا می‌کند. شانس زنده ماندن در مواردی که متاستاز اتفاق افتاده باشد به شدت کاهش پیدا می‌کند. چنین سرطان‌هایی در مراحل پیشرفته‌ی خود بسیار خطرناک اند.

 

چه درمان هایی برای بیماران مبتلا به سرطان حنجره در نظر گرفته شده است؟

 

درمان های مختلفی برای این نوع سرطان در نظر گرفته شده است. اما انتخاب نوع درمان بستگی به مرحله ی سرطان دارد. درمان های معمول که در مراحل اولیه ی این سرطان در نظر گرفته می شود شامل جراحی یا پرتو درمانی است. گاهی ممکن است با پیشرفت بیماری به درمان ترکیبی نیاز داشته باشد، یعنی درمان همزمان با این روش ها: پرتونگاری و جراحی و بعد از این مراحل به پرتو درمانی نیاز داشته باشد.

 

-عمل جراحی

 

یکی از روش های درمان سرطان عمل جراحی است. جراحی به این صورت انجام می شود که با از بین بردن تومور سرطانی و بافت های اطراف آن به بهبودی بیمار کمک می کند. جراح ممکن است با برش دادن گردن غده های لنفاوی سرطانی در گردن را از بین ببرد. در حین عمل گاهی ممکن است از طریق آندوسکوپی بخواهند به سطح حنجره یا انتهای آن دسترسی پیدا کنند.در عمل جراحی سوراخ هایی در گردن ایجاد می شود که بسته به نیاز بیمار می تواند دائمی یا موقتی باشد. این عمل باعث تسریع بهبودی بیمار پس از عمل می شود.

 

ممکن است فرد بیمار در حین جراحی، بخشی از توانایی‌های صوتی خود را از دست بدهد. البته این به این معنا نخواهد بود که توانایی صحبت کردن را از دست خواهد داد. اکثر افراد با استفاده از تمرین‌های گفتار درمانی می‌توانند بخش قابل توجهی از توانایی خود برای صحبت کردن را بازیابند. یا به وسیله ی بعضی دستگاه ها پس از عمل می توانند صحبت کند.

 

- پرتو درمانی

 

این روش درمان معمولا در مراحل اولیه درمان صورت می گیرد. پرتو درمانی به این صورت انجام می شود که سلول های سرطانی را از بین برده و تومور های سرطانی را منقبض می کند. در پرتو درمانی، پزشک پرتوی خارج را از گردن هدایت داده و به تومور مورد نظر می رساند. روش پرتو درمانی روشی قدرتمند است و باعث سوخته شدن پوست در نواحی که هر سلول سرطانی در آن وجود دارد می شود. این کار باعث احساس درد در بیمار می شود.

 

- شیمی درمانی

 

شیمی درمانی یکی دیگر از روش هایی است که می تواند در درمان سرطان بسیار موثر باشد، اما گاهی با عوارضی همراه خواهد بود که این عوارض جانبی می تواند مانند ریزش مو و حالت تهوع شدید باشد. شیمی درمانی با استفاده از ترکیبی از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی انجام می شود. همچنین می تواند برای اثر بخشی بیشتر پرتو درمانی به کار گرفته شود.

 

شیمی درمانی می تواند یک راه کمکی دیگر برای کوچک کردن تومور قبل از عمل انجام شود تا جراحان بتوانند راحت تر این تومور را بردارند. این امر می تواند به بهبود نتایج و موفقیت آمیز بودن عمل کمک بسیاری کند.

 

پزشک، شیمی درمانی را به صورت قرص تجویز کرده یا به صورت تزریق از آن استفاده می کند. این تزریقات وارد جریان خون شده و به جریان در خواهند آمد و این امر سبب می شود که سلول های سرطانی از بین بروند اما گاهی اوقات سلول های سالم نیز در گیر شده و از بین می روند. به همین دلیل افرادی که تحت این درمان هستند پس از مدتی لاغر و ضعیف می شوند.

 

شیمی درمانی می‌تواند باقی‌مانده‌ی سلول‌های سرطانی از جراحی و اشعه درمانی را از بین ببرد، در مواردی که جراحی مناسب نیست، به همراه اشعه درمانی تومور‌های پیشرفته را بهبود بخشد و همچنین نشانه‌های سرطان‌های پیشرفته را که نمی‌توانند به کلی از بین بروند را بهبود بخشد.

 

برداشتن حنجره

 

چنانچه سرطان پیشرفت کرده باشد، از روش عمل جراحی (برداشتن حنجره) برای درمان استفاده می شود. انجام این عمل بسته به اندازه و محل تومور دارد، که بنا به اندازه و نوع تومور بخشی از حنجره و یا تمام حنجره برداشته خواهد شد. ممکن هست نیاز باشد در جراحی تمام حنجره یا قسمتی از حنجره و یا قسمت بالای دهانه حنجره و یا یک یا هر دو تار صورتی را خارج نماید.

 

ممکن می باشد  سرطان به حدی پیشرفته کرده باشد که غدد لنفاوی را نیز درگیر کرده باشد، در این صورت پزشک باید غدد لنفاوی را از گردن خارج کند. شاید لازم باشد پزشک جراح، غده تیروئید بیمار را نیز جراحی کند.که در این درمان بعد از جراحی باید از شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده شود.

 

دارو درمانی هدفمند

 

داروهای هدفمند با استفاده از نقایص خاص سلول های سرطانی که باعث رشد سلول ها می شوند، سرطان گلو را درمان می کنند. داروهای هدفمند می توانند به تنهایی یا همراه با شیمی درمانی یا پرتودرمانی استفاده شوند.

 

پزشکان چگونه بیماری سرطان حنجره را تشخیص می دهند؟

 

روش های جلوگیری از سرطان حنجره

 

- رژیم غذایی سالم:

 

خوردن سبزیجات و میوه ها نه تنها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، بلکه باعث جلوگیری از خیلی از بیمارها خواهد شد. مصرف سبزیجات و میوه ها به همراه سایر غذاهای سالم باعث تعادل ویتامین ها در بدن می شود و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت خواهیم کرد. خوردن بسیاری از محصولات حیوانی پرچرب ممکن است خطر ابتلا به بیماری سرطان حنجره را افزایش دهد. کاهش این نوع غذا ها در رژیم غذایی، منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

 

- ترک مصرف دخانیات:

 

کسانی که سیگاری هستند و عادت به کشیدن سیگار در طول روز را دارند، بهتر است که این عادت را ترک کنند و در صورت سیگاری نبودن بهتر است در اطراف، افراد سیگاری قرار نگیرند تا خطر ابتلا به این نوع سرطان را کاهش دهند.

 

- ترک نوشیدنی های الکلی:

 

چنانچه در برنامه ی غذایی خود الکل وجود دارد، بهتر است که آن را ترک کنید زیرا یکی از عوامل مهم در ابتلا به سرطان حنجره مصرف الکل به طور مداوم است. چنانچه مصرف الکل همراه با سیگار کشیدن باشد، خطر افزایش را نیز دو چندان خواهد کرد. بهتر است به جای استفاده از نوشیدنی های الکلی از نوشیدنی های سالم دیگر که برای سلامتی مفید است استفاده کنید.

 

درمان‌های جایگزین برای سرطان گلو

 

تا کنون درمان جایگزین موثری برای سرطان گلو تایید نشده است. با این حال، برخی درمان‌های جایگزین به بیمار کمک می‌کند تا با شرایط بیماری و عوارض جانبی آن کنار بیایند. با پزشک در مورد این روش‌های درمانی صحبت کنید. این درمان‌ها شامل:

 

  • طب سوزنی 
  • ماساژ درمانی 
  • دارو
  • مدیتیشن و یوگا 

 

 کلام آخر 

 

حنجره اولین عضوی است که می تواند در صحبت کردن ما تاثیر گذار باشد. ایجاد اختلالاتی نظیر سرطان حنجره در این عضو می تواند صحبت کردن و غذا خوردن را برای افراد با مشکل مواجه کند. در این صورت روحیه ی افراد می تواند به سرعت تضعیف شود و امید خود را برای ادامه زندگی از دست دهد. نداشتن انگیزه برای انجام درمان ها در این افراد می تواند سلول های سرطانی را در اندام های دیگر گسترش دهد.

 

در این صورت درمان نمی تواند جوابگوی مناسبی برای این بیماری باشد و در بیشتر مواقع افراد از طریق سهل انگاری در درمان به راحتی جان خود را از دست می دهند.

 

در برخی از مواقع افراد به دلیل نداشتن هزینه های درمانی ممکن است از درمان بیماری خود شانه خالی کنند. زیرا هزینه های درمانی سرطان حنجره می تواند برای بسیاری از افراد سنگین باشد و آنها نتوانند دوره های درمانی خود را انجام دهند تا از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.به همین دلیل مراکز معتبر بسیاری نظیر، خیریه ها و انجمن های حمایت از بیماران مبتلا به سرطان ایجاد شده اند که می توانند به روش های مختلفی مانند: کمک های روانی، تخصصی و به خصوص کمک های مالی در درمان به هنگام این بیماران، کمک شایان توجهی کنند.

 

همچنین شما نیز می توانید با خرید و سفارش تاج گل خیریه و استند تسلیت در مواقعی که مورد نیاز است به هزینه های درمانی این بیماران کمک کنید و از این طریق حمایت های مالی و عاطفی خود را نشان دهید.

 

ترک نوشیدنی های الکلی:

تعداد بازدید : 10724

ثبت نظر

ارسال