Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 12 و 7 دقیقه

آیا سرطان حنجره باعث مرگ می شود؟

سرطان حنجره|

سرطان حنجره را میتوان جزو سرطانهای پرخطر در نظر گرفت اما در صورت تشخیص و درمان به موقع تا حد قابل توجهی میشود از مرگ بیمار جلوگیری کرد. انچه که خطر مرگ را در سرطان حنجره افزایش می دهد پیشرفت آن و به اصطلاح متاستاز سرطان می باشد.

یکشنبه 19 دی 1400 ساعت 5:50

سرطان حنجره یکی از انواع خطرناک بیماری سرطان می باشد که بر حنجره تاثیر گذاشته و لازم است تا حتما به نشانه های ابتلا به آن توجه کرده و آن ها را جدی گرفت. علائم ابتلا به سرطان حنجره به گونه ای است که ممکن است فرد به آن ها توجه زیادی نکرده و آن ها را بی اهمیت بپندارد. به همین دلیل است که جز بیماری های خطرناک به شمار رفته و باید در مورد آن و علائم و نشانه های ابتلا به آن به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید. همچنین می توانید با تهیه تاج گل خیریه برای افرادی که دچار این بیماری هستند هم به آن ها یادآوری کنید که همواره به یاد آن ها هستید و هم در یک اقدام خیر برای بیماران مشابه سهیم باشید.

 

سرطان حنجره از انواع سرطان های ناحیه گلو می باشد و ممکن است در صورت پیشرفت و عدم کنترل بیماری، نواحی بیش تری را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت ابتلا به سرطان حنجره احتمال این که بتوان بیمار را نجات داده و از سایر عواقب ابتلا به بیماری حفظ نمود وجود دارد و شانس حفظ زندگی بیمار هم به مقدار قابل توجهی بالا می باشد. در صورتی که سرطان در مراحل اولیه ابتلا به بیماری تشخیص داده شود و اقدامات درمانی نیز بلافاصله بعد از تشخیص بیماری در فرد آغاز شوند، احتمال غلبه بر بیماری و نجات بیمار نیز بالا خواهد بود.

 

بر اساس آن چه که آمار و ارقام مختلف از میزان بروز این بیماری در میان افراد مختلف نشان می دهد، حدود دو درصد از افراد در زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند. درست است که این بیماری در مقایسه با سایر انواع سرطان از شانس ابتلا کم تری برخوردار است، اما در صورت ابتلا فرد می تواند بسیار خطرناک بوده و در صورت عدم پیگیری درمان ها و مراجعه به موقع به پزشک فرد را تا کام مرگ هم پیش ببرد. از این رو توصیه می شود که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید بیش تر با این بیماری آشنا شده و از بروز آن در خود و اطرافیان و عزیزانتان پیشگیری کنید.

 

سرطان حنجره

 

حنجره به بخشی از گلو گفته می شود که در واقع مدخل نای بوده و در فرایند صحبت کردن و نفس کشیدن در فرد نقش اساسی را ایفا می کند. بیماری سرطان حالتی است که در آن سلول های سالم بدن به شکل غیر طبیعی در می آیند که این روند با تغییر و جهش در ماده ژنتیک سلول ها شروع می شود. DNA در سلول ها وظیفه اصلی رشد و تکثیر و تکامل را در بافت های مختلف بر عهده دارد. زمانی که کار این قسمت از سلول ها دچار اختلال شود، رشد و تکثیر سلول ها از کنترل خارج شده و به طور ممتد شروع به تغییر و تقسیم خواهند کرد.

 

رشد و تکثیر غیر قابل کنترل سلول ها در نهایت منجر به تشکیل تومور در بافت مربوطه خواهد شد که می تواند خوش خیم و یا بد خیم باشد. زمانی گفته می شود که فرد دچار سرطان حنجره شده است که سلول های سرطانی در بافت حنجره شکل گرفته و تکثیر شده باشند. سرطان حنجره یکی از شایع ترین انواع سرطان های تشکیل شده در ناحیه سر و گردن می باشد که همه ساله افراد زیادی دچار این بیماری می شوند. در این میان مردان به میزان چهار برابر بیشتر از زن ها در معرض ابتلا به سرطان حنجره می باشند. همچنین سرطان حنجره در افرادی که سن بالای 60 سال دارند نیز بیش تر از سایرین مشاهده می شود.

 

زمانی که سرطان حنجره در فردی ایجاد شده باشد، ممکن است در اثر پیشرفت سرطان و رشد و تکثیر بیش از اندازه سلول های سرطانی، تومورها در تار های صوتی فرد و یا دیگر بخش های گلو همچون لوزه یا حلق وی مستقر شوند. گاهی ممکن است اپی گلوت که پوشاننده راه هوایی است نیز تحت تاثیر سرطان حنجره قرار گرفته و درگیر شود. 

 

سرطان حنجره چند نوع است؟

 

سرطان حنجره می تواند به دو شکل سرطان سلول های سنگفرشی و همچنین آدنو کارسینوم بروز کند. در سرطان حنجره از نوع سلول های سنگ فرشی، سلول های سطح گلو تحت تاثیر قرار می گیرند که این سلول ها از نوع سلول های صاف می باشند. بر اساس آمار و ارقام به دست آمده از موارد ابتلا به سرطان حنجره، بیش ترین موارد ابتلا به این نوع سرطان از نوع سرطان سلول های سنگ فرشی می باشد. 

 

در سرطان حنجره از نوع آدنو کارسینوم، سلول های غده ای در ناحیه گلو دچار سرطان می شوند و ممکن است تومور هایی نیز در این ناحیه تشکیل شود. لازم به ذکر است که میزان ابتلا به این نوع از سرطان حنجره بسیار پایین تر از سرطان سلول های سنگ فرشی حنجره می باشد و شانس ابتلا به ادنو کارسینوم حنجره نیز کم تر از نوع دیگر می باشد.

 

سرطان حنجره

 

نشانه های ابتلا به سرطان حنجره

 

از آن جایی که علائم و نشانه های ابتلا به سرطان حنجره اکثرا غیر اختصاصی می باشند، سرطان حنجره یکی از انواع سرطان هایی است که تشخیص آن به کمک علائم به تنهایی کاری دشوار می باشد. با این حال شایع ترین و بارز ترین نشانه های ابتلا به سرطان حنجره شامل موارد زیر می باشد:

 

• بروز تغییر در تن صدا

 

• درد در زمان بلعیدن

 

• سرفه های مکرر

 

• مشکل پیدا کردن در انجام بلع

 

• متورم شدن ناحیه گردن و یا احساس وجود غده در آن قسمت

 

• گلو درد داشتن به مدت طولانی

 

• گرفتگی گلو

 

• درد گوش مداوم

 

• کم شدن وزن قابل توجه به صورت غیر قابل توجیه

 

• وجود التهاب در گلو

 

• تلاش مکرر برای صاف کردن گلو

 

• خروج خون در هنگام سرفه

 

• درد در ناحیه حنجره

 

• احساس خفگی داشتن

 

• وجود صدای خس خس در زمان دم و بازدم

 

• خشونت و کلفت شدن صدا

 

• سختی در تنفس

 

• ضعف بدن و بی حالی

 

• خستگی و کسالت

 

در صورتی که هر کدام از علائم ذکر شده در بالا در شما وجود داشته باشد و بیش از 3 هفته طول بکشد، لازم است تا حتما به پزشک مراجعه کرده و علائم خود را با وی در میان بگذارید تا در صورت نیاز و ابتلا به بیماری، روند درمانی شما هر چه سریع تر آغاز شود. 

 

سرطان حنجره به چه علت ایجاد می شود؟

 

ابتلا به سرطان حنجره می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و عامل گوناگونی منجر به ابتلای فرد به این بیماری شوند. با این حال گروهی از ریسک فاکتور ها، سبک زندگی های به خصوص و عادت های نا سالم می توانند شانس ابتلا به این بیماری را در افراد بالا ببرند که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

 

• استعمال سیگار و دخانیات

 

• نوشیدن بیش از اندازه الکل

 

• داشتن عادات غذایی نا سالم

 

• عدم توجه به بهداشت دهان و دندان ها

 

• عوامل ارثی و ژنتیکی

 

• ماده آزبست و مواجهه با آن

 

نشانه های ابتلا به سرطان حنجره

 

سرطان حنجره و ویروس پاپیلومای انسانی

 

علاوه بر مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، آلودگی به ویروس هم ممکن است یکی از دلایل ابتلا به سرطان حنجره باشد. اصلی ترین عامل ویروسی ابتلا به سرطان حنجره، ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV می باشد که ممکن است در فرد مبتلا پس از مدتی منجر به بروز سرطان حنجره شود. ویروس HPV می تواند از راه انتقال پوستی که پوست آسیب دیده یا خراش خورده باشد و همچنین مقاربت جنسی و آمیزش جنسی از راه دهان منتقل شود. افراد ناقل این بیماری ممکن است بدون علامت باشند که همین عامل باعث می شود تا انتقال بیماری بین افراد بدون نشانه صورت گیرد.

 

انواع خطرناک این ویروس می توانند علائمی از قبیل زگیل های تناسلی در فرد مبتلا ایجاد کنند اما در صورت ابتلا به سایر انواع ویروس ها، این زگیل ها در مناطق دیگر بدن از قبیل صورت و کف دست یا پا ظاهر می شوند. تزریق واکسن HPV می تواند به میزان زیادی از ابتلا به این بیماری پیش گیری کند، به همین دلیل توصیه می شود که نو جوانان در سنین 9 الی 14 سال و قبل از شروع فعالیت های جنسی خود اقدام به تزریق این واکسن نمایند تا از عواقب خطرناک آلوده شدن به این ویروس پیش گیری شود.

 

سرطان حنجره چگونه درمان می شود؟

 

اصلی ترین روش درمانی برای سرطان حنجره، درمان جراحی می باشد، اما گاه ممکن است بر اساس نظر و صلاحدید پزشک معالج از روش های دیگری همچون پرتو درمانی و شیمی درمانی هم به عنوان درمان های مکمل استفاده شود. 

 

پس از این که جراحی در فرد انجام شود ممکن است در صحبت کردن با مشکلاتی مواجه شود. در مواردی که بیماری به میزان زیادی پیشرفت کرده و تمامی حنجره را در بر گرفته باشد، ممکن است لازم باشد تا حنجره به طور کامل برداشته شود. در چنین حالتی فرد نمی تواند به طور طبیعی و مانند سابق صحبت کند. چنین مواردی امروزه با وجود روش های درمانی پیشرفته و تکنیک های نوین جراحی کم تر پیش می آید و در اکثر موارد لازم نیست که حنجره فرد به طور کامل برداشته شود. از این رو تکلم در فرد نیز دچار مشکل نشده و نیازی به استفاده از روش های دیگر در بهبود تکلم وی نخواهد بود.

 

سرطان حنجره در صورتی که به موقع تشخیص داده شود جز سرطان های خوش خیم طبقه بندی شده و درمان آن هم به آسانی صورت خواهد پذیرفت. در صورت تشخیص بیماری در مراحل اولیه و شروع به موقع درمان ها در فرد، بیش از نیمی از آن ها می توانند به مدت پنج سال پس از تشخیص بیماری به زندگی عادی خود ادامه داده و 60 درصد از آن ها نیز به مدت حداقل ده سال پس از آن زنده خواهند ماند.

از این رو لازم است تا از ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری تا حد امکان دوری کرده و در صورت مشاهده هر کدام از علائم و مشکوک شدن به ابتلا به سرطان حنجره، سریعا موضوع را با یک پزشک در میان گذاشته تا در صورت تشخیص بیماری هر چه سریع تر درمان های مورد نیاز آغاز شوند.

تعداد بازدید : 16085

ثبت نظر

ارسال