Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 17 و 6 دقیقه

ارتباط بین چاقی و سرطان چیست؟

اضافه وزن و سرطان|ابتلا به سرطان|چگونه ممکن است اضافه وزن یا چاقی بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر بگذارد|ارتباط بین چاقی با سرطان|ارتباط بین چاقی بدن و سرطان روده بزرگ|ارتباط بین چاقی بدن و سرطان کبد|

امروزه ارتباط بین چاقی بدن با سرطان پیچیده است. با این حال شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد اضافه وزن یا چاقی یک عامل پر خطر برای برخی از سرطان ها می باشد. چربی اضافی بدن (به خصوص چربی سمی یا احشایی اطراف کمر و اندام های حیاتی) منجر به ترشح مواد شیمیایی و هورمونی بیشتری می شود که این امر ممکن است منجر به التهاب شود. در واقع داشتن التهاب یا مصرف بیش از حد مواد شیمیایی و هورمونی می تواند چگونگی تقسیم سلول های بدن شما را تغییر دهد که این امر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

شنبه 26 تیر 1400 ساعت 16:23

آیا چاقی و اضافه وزن میتواند در ابتلا به بیماری سرطان تاثیرگذار باشند؟ چه عواملی از چاقی میتواند احتمال سرطان را افزایش دهد؟

 

همه این موضوع را به خوبی میدانیم که چاقی و چربی های اضافه میتواند منجر به چه بیماری هایی بشود و چه میزان خطرناک است. یکی از مواردی که چاقی میتواند بسیار خطرناک بشود و احتمال ابتلا به بیماری سرطان را افزایش دهد.امروزه ارتباط بین چاقی بدن با سرطان پیچیده است. با این حال شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد اضافه وزن یا چاقی یک عامل پر خطر برای برخی از سرطان ها می باشد.

 

همانطور که میدانید سرطان در شرایطی به وجود می آید که تعادل بین سلول ها از بین میرود. به صورت طبیعی باید سلول های آسیب دیده و پیر از بین بروند و سلول های دیگر جای آن ها را بگیرند. اما زمانی که در این روند اختلالی بوجود بیاید و بدین صورت باشد که سلول های آسیب دیده از بین نمی روند و سلول ها دیگر رشد پیدا میکند.

 

این اختلال منجر به التهاب و سرطانی شدن سلول ها میشود، تحقیقات نشان داده است که چاقی و اضافه وزن زیاد میتواند در شکلگیری این بیماری تاثیرگذار باشد.چربی اضافی بدن (به خصوص چربی سمی یا احشایی اطراف کمر و اندام های حیاتی) منجر به ترشح مواد شیمیایی و هورمونی بیشتری می شود که این امر ممکن است منجر به التهاب شود.در واقع داشتن التهاب یا مصرف بیش از حد مواد شیمیایی و هورمونی می تواند چگونگی تقسیم سلول های بدن شما را تغییر دهد که این امر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

 

ارتباط بین اضافه وزن یا چاقی با سرطان پیچیده است و هنوز به طور کامل شناخته نشده است. به عنوان مثال، در حالی که مطالعات نشان داده است که اضافه وزن با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان پس از یائسگی ارتباط دارد، اما به نظر نمی رسد خطر ابتلا به سرطان پستان قبل از یائسگی را افزایش دهد. دلیل این امر شفاف نیست و تحقیقاتی در این رابطه صورت گرفته است. افزایش وزن نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان را تحت تأثیر قرار دهد.

 

اضافه وزن در دوران کودکی و بزرگسالی ممکن است بیش از افزایش وزن در بعضی از سرطان ها یک عامل خطر باشد. به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می دهد که زنان در سن نوجوانی دارای اضافه وزن هستند (اما در بزرگسالی اضافه وزن ندارند) که این امر ممکن است زنان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان قبل از یائسگی قرار دهد. بدیهی است که برای تعریف بهتر ارتباط بین چاقی با سرطان، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

چگونه ممکن است اضافه وزن یا چاقی بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر بگذارد؟

 

 این سوالی است که برای بسیاری از افراد پیش می آید که چرا چاقی میتواند منجر به بیماری سرطان بشود و روند تاثیرگذاری آن در افزایش احتمال به سرطان چگونه است؟

 

چاقی از طرق مختلف ممکن است بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر بگذارد، بعضی از آنها ممکن است انواع خاصی از سرطان ها را ایجاد کنند. هم چنین چاقی ممکن است با تأثیر بر موارد زیر خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد:

 

- التهاب در بدن

- رشد سلول و رگ های خونی

- توانایی سلول ها برای زندگی طولانی تر از حد معمول

- سطح برخی از هورمون ها مانند انسولین و استروژن که می توانند رشد سلول ها را تأمین کنند

- سایر عوامل تنظیم کننده رشد سلول، مانند فاکتور رشد شبه انسولین

- توانایی گسترش سلول های سرطانی (متاستاز)

 

بیش از دوازده سرطان به طور مستقیم با چاقی در ارتباط هستند، مانند سرطان پستان بعد از یائسگی، سرطان آندومتر، سرطان تخمدان، سرطان لوزالمعده، سرطان روده بزرگ و میلوم چندگانه و.... بیشتر مردم تصور می کنند که چربی نوعی بافت غیرفعال است، در حالی که از نظر بیولوژیکی بسیار فعال است. چربی باعث افزایش استروژن، هورمونی که برخی از سرطان ها را هدایت می کند، می شود. چربی همچنین باعث التهاب مزمن درجه پایین در بدن می شود که به تکثیر سلول های بدخیم کمک می کند. جراحی چاقی می تواند خطرات سرطان را از 33 تا 50 درصد کاهش دهد.

 

- تغییراتی مانند مصرف بیشتر غذاهای کامل مانند میوه ها و سبزیجات می تواند تفاوت زیادی در افزایش وزن ایجاد کند.

- نیمی از بشقاب شما باید میوه و سبزی‌ها باشد.

- کاهش غذاهای فرآوری شده و کم کالری، مانند تنقلات، فست فودها و به ویژه نوشیدنی های شیرین شده با شکر می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

- نوشابه و آب میوه های موجود در بازار هم دارای تعداد زیادی قند اضافه شده هستند و فقط کالری زیادی اضافه می کنند.

- اختصاص وقت برای فعالیت بدنی و انجام ورزش، یکی دیگر از تغییرات مهم در ارتباط بین چاقی با سرطان است. بیماران واقعاً باید رابطه خود را با غذا و رابطه خود را با ورزش تغییر دهند تا به نوعی خود را برای این روند آماده کنند، زیرا این یک فرایند مادام العمر است و مزایای آن فقط به بیمار اضافه وزن محدود نمی شود. وقتی یک فرد در یک خانواده تغییراتی ایجاد می کند، همه تمایل به سلامتی دارند.

 

چگونه ممکن است اضافه وزن یا چاقی بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر بگذارد؟

 

مکانیسم های ارتباط بین چاقی با سرطان

 

- ارتباط بین چاقی بدن و سرطان مری (آدنوکارسینوما)

 

افزایش چربی بدن ممکن است باعث بیماری رفلاکس معده و مری یا التهاب مری شود. این ممکن است منجر به ایجاد مری بارت شود که نشان داده شده است خطر ابتلا به آدنوکارسینومای مری را افزایش می دهد. برای درک بهتر مکانیسم های بیولوژیکی که زمینه ساز ارتباط چاقی بدن با سرطان آدنوکارسینوم مری هستند، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

- ارتباط بین چاقی بدن و سرطان لوزالمعده

 

چاقی ممکن است بر پیشرفت سرطان لوزالمعده تأثیر بگذارد که این امر از طریق مکانیسم های مشابه و متنوعی که گفته شده امکان پذیر است و می تواند زمینه ساز سرطان در سایر بخش های بدن باشد. چاقی بیشتر بدن با افزایش سطح هورمون هایی مانند انسولین همراه است که می تواند باعث رشد سلول ها و مهار آپوپتوز شود و از این رو می تواند باعث سرطان شود.

 

- ارتباط بین چاقی بدن و سرطان کبد

 

اگرچه مکانیسم های دقیق چاقی و توسعه سرطان کبد هنوز مشخص نیست، اما شواهد اخیر نقش چربی بیشتر بدن را در ایجاد بیماری کبد چرب، که به شدت با سندرم متابولیک مرتبط است و می تواند منجر به بی نظمی پیچیده متابولیسم چربی کبد شود را نشان داده است. چربی بدن با التهاب مزمن و مقاومت به انسولین در ارتباط است و ممکن است باعث اختلال در عملکرد کبد شود. چاقی با افزایش سطح سیتوکین های پیش التهابی و انسولین در ارتباط است که می تواند از طریق فعال سازی فاکتور رونویسی و فعال کننده های رونویسی باعث رشد سلولهای کبدی و تغییر شکل سلول های بدخیم شود.

 

- ارتباط بین چاقی بدن و سرطان روده بزرگ

 

چاقی بدن با تغییر در فاکتور های هورمونی مانند افزایش سطح انسولین همراه است که می تواند رشد سلول های سرطانی روده بزرگ را مهار کرده و از آپوپتوز جلوگیری کند. غلظت های بالاتر انسولین در مطالعات انسانی و تجربی با خطر بیشتر سرطان روده بزرگ ارتباط دارد. چربی بدن همچنین واکنش التهابی بدن را تحریک می کند که می تواند باعث توسعه سرطان روده بزرگ شود. به طور کلی، داده های مکانیکی قانع کننده ای وجود دارد که ارتباط بین چربی بدن با سرطان روده بزرگ را پشتیبانی می کند.

 

ارتباط بین چاقی بدن و سرطان روده بزرگ

 

- ارتباط بین چاقی بدن و سرطان پستان بعد از یائسگی

 

چاقی بدن به طور مستقیم بر روی سطح چندین هورمون در گردش خون مانند انسولین و استروژن ها تأثیر می گذارد و محیطی ایجاد می کند که باعث سرطان زایی می شود و آپوپتوز را سرکوب می کند. در زنان یائسه، هنگامی که تولید استروژن از تخمدان به طور چشمگیری کاهش یافته است، منبع اصلی استروژن ها تبدیل آندروژن در داخل بافت چربی است. در نتیجه، زنان دارای اضافه وزن و چاقی دارای سطح بالاتری از استروژن در گردش خون هستند که به خوبی شناخته شده است که با توسعه سرطان پستان مرتبط است. سایر هورمونهای استروئیدی جنسی، از جمله آندروژن و پروژسترون، نیز احتمالاً در ارتباط بین چاقی و سرطان پستان نقش دارند. چاقی همچنین با یک حالت التهابی مزمن درجه پایین همراه است. در واقع بافت چربی در افراد چاق، سیتوکین ها و آدیپوکین های التهابی ترشح می کند که می تواند باعث پیشرفت سرطان پستان شود.

 

- ارتباط بین چاقی بدن و سرطان آندومتر

 

چربی بیش از حد بدن باعث افزایش سطح استروژن قابل دسترس می شود که نشان داده شده است، در صورت عدم تعادل با پروژسترون، فعالیت میتوزی بافت آندومتر را افزایش می دهد و بنابراین باعث سرطان زایی آندومتر می شود. سطوح بالاتر انسولین با چاقی بیش از حد بدن و خطر بیشتر ابتلا به سرطان آندومتر ارتباط دارد. هم چنین التهاب مزمن مرتبط با چاقی نیز به طور خاص با ایجاد سرطان آندومتر مرتبط است.

تعداد بازدید : 2546

ثبت نظر

ارسال