Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 23 دقیقه

کرونا و بیماران سرطانی

ویروس کرونا| ترس از کرونا| مبارزه با کرونا

نتایج بررسی‌ های جدید نشان می ‌دهد که بیماران سرطانی مبتلا به کرونا بیش از سایر افراد جان خود را از دست می دهند. به طور کلی چند گروه پرخطر در برابر ویروس کرونا وجود دارد. افرادی که سرطانی هستند و تحت شیمی درمانی قرار می ‌گیرند گروه های پرخطر ابتلا به این ویروس محسوب می شوند. بیماران علاوه بر رعایت اصول بهداشتی و در خانه ماندن باید غذاهای گرم، سبزیجات پخته، میوه‌های سالم، دارای پوست و شسته شده را مصرف کنند و آجیل و تنقلات را نیز از برنامه غذایی خود حذف کنند. خانواده ها نیز در سلامت این بیماران نقش بزرگی دارند.

شنبه 3 خرداد 1399 ساعت 10:24

طبق آمار به دست آمده از بررسی های جدید مبتلایان در سراسر جهان از مرز چهار و نیم میلیون نفر گذشته است و حدود ۲۵۰ هزار نفر جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده اند. بیماران کرونایی که از سرطان رنج می برند بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر و حتی مرگ هستند. افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند باید مراقبت های و دستورات بهداشتی جدی تری را دنبال کنند تا در معرض این بیماری قرار نگیرند. حتی ممکن است طبق دستور پزشک شیمی درمانی برای مدتی قطع شود.

 

 

خطر مرگ بیماران سرطانی مبتلا به کرونا چقدر است؟

 


 ترکیب بیماری کرونا و سرطان بسیار کشنده می باشد. به طوری که میزان مرگ و میر را ۲۸ درصد افزایش می دهد. افرادی که مبتلا به سرطان هستند ‏ایمنی بدن آن ها بسیار ضعیف است وعفونتی مانند کرونا می تواند برای آنها کشنده باشد. پزشکان هندی پی بردند که بیماران سرطانی مبتلا به کرونا نسبت به بیمارانی که سرطان ندارند اما به کرونا مبتلا می ‌شوند بیشتر در خطرمی باشند. آن ها می‌گویند باید مراقبت‌های بسیار ویژه‌ای از بیماران سرطانی در برابر ویروس کرونا انجام بگیرد.

 


 بیماران سرطانی در برابر کرونا چه باید بکنند؟

 


 علی یعقوبی جویباری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرده است که به طور کلی چند گروه پرخطر در برابر ویروس کرونا وجود دارد. افرادی که سرطانی هستند و تحت شیمی درمانی قرار می ‌گیرند گروه های پرخطر ابتلا به این ویروس محسوب می شوند.

 

او اضافه کرد افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می ‌گیرند برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا به مراقبت های اولیه ی بیشتری نیاز دارند و این مراقبت ها باید شدید تر انجام شود. 

 


زیرا بیماران سرطانی به دلیل درمان هایی که انجام می دهند دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیفی هستند به همین دلیل هر ویروس و عفونتی می ‌تواند آنها را ضعیف و ضعیف تر کند و حتی بساط مرگ آنها را نیز فراهم آورد.

 

در صورتی که بررسی شود شیمی درمانی می ‌تواند خطرات ناشی از ابتلا به کرونا را برای بیماران بالا ببرد باید با مشورت دکتر شیمی درمانی برای مدتی قطع شود.

 


 یکسری از افراد سرطانی هستند که ممکن است از شیمی درمانی سود کمتری ببرند. در این صورت به عقب انداختن مراحل شیمی درمانی می تواند برای این افراد گزینه ی مناسب تری باشد. هر فرد سرطانی طبق شرایطی که دارد و نوع درمانی که برای آن در نظر گرفته شده است باید پروتکل های بهداشتی خاصی را انجام دهد.

 


 یکی از این پروتکل های بهداشتی این است که به جای روش های تزریقی از روش های خوراکی استفاده شود تا بیماران کمتر به مرکز درمانی مراجعه کنند. علی یعقوبی همچنین اظهار کرد که یک سری پروتکل های شیمی درمانی سرپایی برای پذیرش بیماران در نظر گرفته شده است که مدت زمان آن بسیار کم است.

 

 
معمولاً زمان شیمی درمانی برای بیماران سرطانی بین ۴۸ تا ۴۶ ساعت زمان می ‌برد اما با مراحل جدیدی که در نظر گرفته شده است بیمار حداکثر ۲ تا ۳ ساعت در بیمارستان حضور خواهد داشت.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همچنین به بیماران سرطانی که در مرحله ی بهبود قرار دارند تاکید کرد که تا جایی که امکان دارند برای چکاب های دوره ای و یا ماهانه به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

 


زیرا مراکز درمانی ممکن است آلوده به ویروس کرونا باشد و ماندن آنها در  این مراکز می ‌تواند خطرآفرین شود. او همچنین بیان کرد که راه های ارتباطی بیماران با پزشکان شبکه ‌های اجتماعی است و بیماران می توانند با تیم درمانی و پزشک خود از طریق شبکه‌های اجتماعی در ارتباط باشند.

 


 علی یعقوبی به بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند توصیه کرد که برای درمان خود و یا چکاپ به مراکز درمانی کمتر مراجعه کنند و در صورتی که مجبور به مراجعه به مراکز درمانی شدند فاصله ی خود را با دیگران رعایت کنند و سعی کنند که تنها یک همراه را با خود ببرند. در چنین شرایطی امکان ثبت آزمایش تشخیص کرونا از منزل هم برای اینگونه افراد محیا شده تا بتوانند  کمترین تردد را در بیرون از منزل داشته باشند

 


این افراد باید بهداشت فردی و عمومی را بیشتر از دیگران رعایت کنند و شدت آن را نیز بالا ببرند. او نیز تاکید کرد که این افراد باید سطوح محیط منازل خودشان را ضد عفونی کنند و وسایل شخصی خود را از دیگران جدا کنند و مدام دست هایشان را بشورند. او همچنین گفت بعد از مراجعه به مراکز درمانی حتماً لباس ها را شستشو دهید.

 

رابطه ی بیماران سرطانی با کرونا

 


قرنطینه ی خانگی بیماران سرطانی چگونه است؟

 


 به گفته ی پزشکان بیماران سرطانی باید نسبت به سایر افراد بیشتر دستورات بهداشتی و قرنطینه را رعایت کنند. افراد مبتلا به سرطان که بهبود یافتند اما سال ها پیش تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند جزء آن دسته از افرادی می باشند که باید قرنطینه را رعایت کنند. این افراد فکر می ‌کنند به دلیل آنکه بهبود یافته اند مانند افراد عادی هستند.

 


 اما این یک باور غلط است به دلیل آنکه تحت درمان های بسیار قوی قرار گرفته اند ممکن است که سیستم ایمنی بدن آنها هنوز ضعیف باشد بنابراین بهترین توصیه برای آنها این است که دستورات بهداشتی و قرنطینه را کاملاً رعایت کنند.

 


 افرادی که شیمی درمانی شده اند و اکنون هورمون درمانی و داروهای خوراکی استفاده می کنند باید مانند دیگر افراد مبتلا به سرطان بیشتر مواظب سلامت خود باشند. زیرا اگر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار بگیرند می تواند خطر بسیار جدی برای زندگی آنها باشد. توصیه ی ما به این افراد این است که با رعایت کامل اصول بهداشتی در خانه بمانند.

 


 پزشکان به بیماران سرطانی توصیه می کنند که علاوه بر رعایت اصول بهداشتی و در خانه ماندن رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به سرطان که بتوانند با ویروس کرونا مبارزه کنند و یا ابتلا به ویروس کرونا را در خود کاهش دهند را رعایت کنند. بیماران سرطانی باید غذاهای گرم، سبزیجات پخته، میوه‌های سالم، دارای پوست و شسته شده را مصرف کنند و آجیل و تنقلات را نیز از برنامه غذایی خود حذف کنند.

 


 پزشکان همچنین تاکید کردند که در اجتماعات قرار نگیرید. با افرادی که نشانه های سرماخوردگی دارد تماسی نداشته باشید. مکرر دست های خود را بشویید و در صورت خروج ضروری از خانه حتما از ماسک استفاده کنید.

 


 تنها افراد سرطانی نیستند که  باید این اصول را انجام بدهند. دیگر افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و ابتلا به بیماری کرونا می ‌تواند برای آن ها نیز خطر افرین باشد باید این نکات را درنظر بگیرند.

 

خانواده هایی که بیمار های سرطانی دارند باید بیشتر مراعات حال بیماران خود را بکنند یعنی کمتر از خانه خارج شوند و بیشتر  در خانه بمانند. زیرا گاهی ممکن است با خارج شدن اعضای دیگر خانه آلودگی وارد خانه شود و به بیماران سرطانی انتقال پیدا کند.

 


   سخن پایانی

 


طبق بررسی هایی که انجام شده بیماران سرطانی نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قراردارند. به دلیل آنکه این بیماران شیمی درمانی انجام داده اند سیستم ایمنی بدن آنها بسیار ضعیف است و عفونتی مثل کرونا می ‌تواند آنها را از پا در بیاورد.

 

رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه بهترین راه حل برای جلوگیری از ابتلا به کروناست. برخی پزشکان تاکید می ‌کنند که تغییر در رژیم غذایی در دوران کرونا نیز می تواند به بیماران سرطانی کمک بسزایی کند.

 


 خانواده های افراد سرطانی نیز در سلامت آنها نقش بسیار زیادی را ایفا می‌کنند و آنها باید تا جایی که سعی دارند در خانه بمانند. در صورتی که خروج از خانه دلیل ضروری دارد بهتر است از ماسک استفاده کنید تا آلودگی بیرون را به خانه منتقل نکنید و توجه داشته باشید که باید تمام سطوح محیط منزل را ضدعفونی کنید.

تعداد بازدید : 2559

ثبت نظر

ارسال