Fa En سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 51 دقیقه

افزایش سرطان گوارش در مردان

علائم سرطان های دستگاه گوارش در مردان|تشخیص سرطان های دستگاه گوارش|درمان سرطان های دستگاه گوارش در مردان|علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ در مردان

وقتی تغییرات DNA باعث رشد سلول های بدخیم (سرطانی) در طول دستگاه گوارش می شود، این امر موجب افزایش سرطان گوارش در مردان می شود. علائم بسته به نوع سرطان دستگاه گوارش متفاوت است. درمان ها، شامل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی است.

یکشنبه 18 مهر 1400 ساعت 16:15

دستگاه گوارش(GI)مسیری به طول 25 فوت است که از دهان تا مقعد گسترش می یابد. هر آنچه می خورید از مری عبور می کند و در معده و روده کوچک پردازش می شود تا مواد مغذی استخراج شود. در نهایت، سموم از طریق روده بزرگ و راست روده از بدن شما خارج می شوند.

گاهی اوقات، پس از تغییر DNA، سلول ها به نوعی به صورت غیر طبیعی رشد می کنند که در این گونه موارد افزایش سرطان گوارش در مردان رخ می دهد، تومور می تواند در یکی از این اندام ها ایجاد شود.

چه چیزی در پشت این نوع تغییر (معروف به جهش) وجود دارد؟ این می تواند از شرایط زمینه ای تا انتخاب سبک زندگی تا ژنتیک باشد. سرطان دستگاه گوارش، چه در ایالات متحده و چه در سراسر جهان شایع است. درمان ها در صورت تشخیص سرطان در مراحل اولیه مؤثرتر هستند که متأسفانه می تواند یک چالش باشد.

 

سرطان های روده بزرگ شایع ترین و قابل درمان ترین سرطان های دستگاه گوارش در ایالات متحده هستند. حدود 5 تا 10 درصد ناشی از ژنتیک و ارثی است، اما موارد باقی مانده به صورت پراکنده اتفاق می افتد. بیشتر این موارد مربوط به رفتارهای ناسالم است.

خبر خوب این است که تغییر سبک زندگی سالم، می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش کمک کند. با یک شیوه زندگی که شامل ورزش منظم، رژیم کم چربی حاوی میوه ها و سبزیجات، کاهش حداقلی مصرف گوشت قرمز و الکل متوسط ​​است، خطر به وضوح کاهش می یابد.

 

غربالگری معمول روده بزرگ نیز با یافتن و از بین بردن آن، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. پولیپ ها قبل از اینکه سرطانی شوند، اغلب خطر افزایش سرطان روده بزرگ را با افزایش سن ایجاد می کنند، اما اخیراً میزان بروز آن، در بیماران زیر 50 سال به سرعت در حال افزایش است.

به همین دلیل، انجمن سرطان آمریکا اخیراً توصیه کرده است که غربالگری معمول سرطان روده بزرگ از سن 45 سالگی آغاز شود. ابتلا به سرطان های روده بزرگ مهم است، زیرا اگر این کار را انجام دهیم، آنها بسیار قابل درمان هستند و می توان به طور قابل توجهی افزایش سرطان گوارش در مردان را کاهش داد.

 

انواع سرطان های دستگاه گوارش چیست و چه کسی در معرض خطر است

 

شایع ترین انواع سرطان های دستگاه گوارش به شرح زیر است:

سرطان مری

سرطان معده

سرطان روده بزرگ

سرطان پانکراس

سرطان کبد

 

انواع دیگر بسیار کمتر شایع است، از جمله تومورهای عصبی، غدد درون ریز، تومورهای استرومایی دستگاه گوارش و سرطان مقعد. به طور کلی، سرطان های دستگاه گوارش در مردان بیشتر ایجاد می شود و با افزایش سن، خطر افزایش می یابد. مطالعات افزایش سرطان گوارش در مردان را به دلیل سیگار کشیدن، مصرف الکل و رژیم های غذایی ناسالم می داند.

تومورها همچنین ممکن است از شرایط خاص زمینه ای مانند بیماری ریفلاکس معده، مری، عفونت هلیکوباکتر پیلوری در معده، دیابت در لوزالمعده، بیماری التهابی روده در روده بزرگ (روده بزرگ و راست روده)، عفونت ویروس هپاتیت B یا C یا سیروز ناشی شوند. در کبد درصد کمی از سرطان های دستگاه گوارش به ارث می رسد.

 

علائم سرطان های دستگاه گوارش در مردان

 

بیشتر اوقات، افزایش سرطان گوارش در مردان تا پیشرفت تومور بیشتر نمی شود. سپس، آنها به نوع سرطان بستگی دارند. بیماران مبتلا به سرطان مری ممکن است در بلعیدن مشکل داشته باشند، در حالی که مبتلایان به سرطان معده علائم زخمی مانند سوءهاضمه، کاهش اشتها، نفخ و درد) را مشاهده می کنند. سرطان کبد و سرطان پانکراس همچنین می تواند منجر به درد شکم شود و سرطان روده بزرگ همانطور که انتظار دارید باعث تغییر در عملکرد روده یا خونریزی می شود.

 

تشخیص سرطان های دستگاه گوارش

 

اگر بیماران علائم مشکوکی داشته باشند و پزشک دلیل مشکوک بودن آن را به تشخیص سرطان دستگاه گوارش ارتباط دهد، ممکن است برخی از آزمایشات زیر را انجام دهید:

آندوسکوپی یا ازوفاگاگوستروودودنوسکوپی (EGD) برای بررسی پوشش مری، معده و روده کوچک برای وجود تومورها

کولونوسکوپی برای بررسی پولیپ روده بزرگ و راست روده که ممکن است سرطانی شود

تست های آزمایشگاهی برای یافتن تغییراتی در خون که می تواند نشانه هایی از سرطان باشد

مطالعات تصویربرداری (MRI، اشعه ایکس، سونوگرافی، سی تی اسکن یا اسکن PET برای بررسی وجود بافت غیرطبیعی در هر نقطه از سیستم هضم

بیوپسی برای به دست آوردن نمونه ای از بافت غیر طبیعی و تجزیه و تحلیل آن برای حضور سلول های سرطانی

 

درمان سرطان های دستگاه گوارش در مردان

 

هنگامی که دستیابی به تومور آسان شد، جراحی ممکن است بهترین گزینه باشد. هنگامی که دستیابی به آن دشوارتر است یا حذف آن به طور قابل توجهی بر عملکرد دستگاه گوارش تأثیر می گذارد، در این صورت ممکن است ابتدا شیمی درمانی، پرتودرمانی یا درمان هدفمند آزمایش شود.جراحی در افزایش سرطان گوارش در مردان شامل برداشتن کامل تومور، همراه با بافت اطراف است.

برای بازگرداندن عملکرد مری یا معده، ممکن است روشی به نام آناستوموز برای اتصال قسمت های سالم باقی مانده اندام انجام شود. برخی از بیماران سرطانی کبد می توانند واجد شرایط پیوند باشند. برای موارد بسیار پیشرفته سرطان دستگاه گوارش که به طور مؤثر قابل درمان نیستند، پزشکان ممکن است به جای بهبود بیماری، علائم را کاهش دهند.

 

علائم سرطان های دستگاه گوارش در مردان

 

رویکردهای ضروری در درمان سرطان های دستگاه گوارش در مردان

 

درمان بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ و همه بدخیمی های دستگاه گوارش یک تلاش کاملاً یکپارچه است. تشخیص و درمان این سرطان ها شامل تیمی از متخصصان گوارش، جراحان متخصص سرطان دستگاه گوارش، انکولوژیست های پزشکی، انکولوژیست های پرتوی، ژنتیک های بالینی و متخصصان تغذیه را شامل می شود.

بیماران بهترین نتیجه را می گیرند، وقتی که توسط تیمی یکپارچه و با مهارت و تخصص بالا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. آن ها به طور خاص بر روی بدخیمی دستگاه گوارش متمرکز شده و به طور منظم برای هماهنگی برنامه های درمانی با بیمار ملاقات می کنند.

 

علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ در مردان

 

عادت های روده ای

گرفتگی و نفخ شکم

خون در مدفوع

کاهش وزن

خستگی

تنگی نفس

 

چشم انداز افزایش سرطان گوارش در مردان

 

دستگاه گوارش پیچیده است، این امر موجب می شودکه علائم سرطان روده بزرگ را دشوار می کند. در نتیجه، حضور در غربالگری های منظم سرطان روده بزرگ امری حیاتی است. سرطان روده بزرگ، سومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان در ایالات متحده است. برای مردان، خطر کلی ابتلا به سرطان روده بزرگ حدود یک در 22 است که برابر با 4.49 درصد است.

بسیاری از علائم می تواند نشان دهنده افزایش سرطان گوارش در مردان باشد، اما اگر کسی این علائم را داشته باشد، لزوماً به معنای ابتلا به این بیماری نیست. بسیاری از توضیحات دیگر برای علائمی مانند عفونت یا بیماری التهابی روده (IBD) وجود دارد. با این حال، کسی که علائم جدیدی را تجربه می کند، ممکن است بخواهد برای تشخیص به دکتر مراجعه کند.

 

علائم سرطان روده بزرگ در مردان و زنان یکسان است و شامل موارد زیر است:

 

1. تغییر در عادات روده

 

ناراحتی معده یا عفونت جزئی اغلب می تواند باعث تغییرات در روده، مانند یبوست، اسهال و... شود. با این حال، این مشکلات معمولاً در طی چند روز با فروکش شدن بیماری برطرف می شوند. تغییراتی در روده ها که بیش از چند روز طول می کشد ممکن است نشانه یک مسئله اساسی در سلامتی باشد که در مواردی افزایش سرطان گوارش در مردان را نشان می دهد. اگر شخصی این علائم را به طور منظم یا بیش از چند روز دارد، باید به پزشک مراجعه کند.

 

2. گرفتگی و نفخ شکم

 

گرفتگی های گاه به گاه یا نفخ از مشکلات گوارشی رایج است که می تواند به دلیل ناراحتی معده، گاز یا خوردن برخی غذاها رخ دهد. احساس گرفتگی و نفخ شکم مکرر و غیر قابل توضیح، می تواند نشانه ای از سرطان روده بزرگ باشد، گرچه این علائم بیشتر نتیجه سایر مشکلات سلامتی است.

 

3. خون در مدفوع

 

دیدن خون در مدفوع می تواند ترسناک باشد. مدفوع ممکن است دارای رگه هایی از خون قرمز تازه باشد، یا کل مدفوع ظاهری تیره و قیر مانند داشته باشد. سایر دلایل احتمالی مدفوع خونی مانند بواسیر وجود دارد. با این حال، هر کسی که در مدفوع خود خون را تجربه می کند، هنوز هم باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کند.

 

4. کاهش وزن بدون دلیل

 

لاغر شدن ناگهانی و غیرمنتظره نشانه چندین نوع سرطان است یا در مواردی می تواند ناشی از افزایش سرطان گوارش در مردان باشد. در افراد مبتلا به سرطان، کاهش وزن ممکن است به دلیل مصرف بیشتر انرژی بدن توسط سلول های سرطانی باشد. سیستم ایمنی بدن نیز به سختی در حال مبارزه با سلولهای سرطانی است. اگر تومور بزرگ باشد، ممکن است منجر به انسداد روده بزرگ شود که می تواند باعث تغییر روده و کاهش وزن بیشتر شود.

 

5. خستگی

 

افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ و دستگاه گوارش، ممکن است خستگی یا ضعف مداوم داشته باشند که این امر احتمالاً به دلیل استفاده از سلول های سرطانی ناشی از انرژی اضافی و استرس می باشد. اگرچه اکنون و پس از آن احساس خستگی طبیعی است، اما خستگی مزمن با استراحت برطرف نمی شود. خستگی مزمن به طور کلی علامت یک بیماری زمینه ای است. هر کسی که خستگی را تجربه می کند برای کمک به تعیین علت باید به پزشک مراجعه کند.

 

7. تنگی نفس

 

هنگامی که سرطان شروع به تخلیه انرژی از بدن می کند و خستگی ایجاد می شود، معمولاً افراد علائم مربوط به آن را از جمله تنگی نفس تجربه می کنند. ممکن است نفس کشیدن برایشان دشوار باشد یا ممکن است خیلی سریع از چیزی ساده مانند راه رفتن در مسافت کوتاه یا خندیدن، دچار تنگی نفس شوند.

 

نشانه هشدار دهنده افزایش سرطان گوارش در مردان

 

نشانه هشدار دهنده افزایش سرطان گوارش در مردان

 

اگرچه همه ما گاه به گاه معده درد می گیریم، اما درد به طور معمول از علائم اولیه سرطان معده و دستگاه گوارش نیست. علائم اولیه معمولاً نادیده گرفته می شوند. علائم اولیه سرطان معده معمولاً به قدری قابل توجه نیستند که کاملاً مورد توجه قرار نمی گیرند.سرطان معده یکی از آن معضلات تشخیصی است که در بیشتر افراد ممکن است به صورت های مختلف علائمی داشته باشند، اما این علائم معمولاً مبهم هستند که می توانند با بسیاری از اختلالات خوش خیم دستگاه گوارش (GI) اشتباه گرفته شوند.

 

برخی از این علائم اولیه عبارتند از:

نفخ شکم

سوزش سردل.

حالت تهوع.

احساس عمومی ناراحتی.

 

علائم بالقوه هشدار دهنده سرطان معده و دستگاه گوارش عبارتند از:

شما به طور غیرمنتظره لاغر می شوید و اشتها به شدت افت می کند. مردم دیگر احساس گرسنگی نمی کنند و در نهایت بدون تلاش شروع به کاهش وزن می کنند. این احتمالاً نگران کننده ترین علامت است. در مواردی این امر موجب افزایش سرطان گوارش در مردان می شود.شما به طور جدی خسته شده اید که این امر می تواند ناشی از دست دادن خون باشد که همراه با کاهش وزن غیر منتظره، می تواند نشانه سرطان باشد. از دست دادن خون همچنین می تواند منجر به کم خونی، کاهش تعداد کم گلبول های قرمز خون شود که منبع خستگی شما است.

 

خون در مدفوع یا استفراغ خود دارید. این امر کمتر رایج است، اما اگر خون زیادی از دست دهید، ممکن است اتفاق بیفتد.احساس سیری می کنید، حتی بعد از اینکه فقط مقدار کمی از آن را خورده اید.عادت های روده ای شما تغییر کرده است. شاید شما دوره های مکرر اسهال یا یبوست را تجربه کنید که غیر معمول است.علائم دستگاه گوارش که از بین نمی روند. به عنوان مثال، حالت تهوع یا ناراحتی در شکم داشته اید که بیش از دو روز طول بکشد.

 

شما علائم GI دارید که قبلاً آنها را تجربه نکرده اید. ریفلاکس، وقتی محتویات معده به مری برگردد، مثال خوبی است.اینها همه نشانه هایی است که ممکن است باعث افزایش سرطان گوارش در مردان شود. شما احتمالاً باید به دکتر مراقبت های اولیه خود مراجعه کنید تا ببینید آیا شما باید آزمایش بیشتری را امتحان کنید یا خیر. در بیشتر اوقات، این علائم ناشی از چیز دیگری است، اما بهتر است این موارد را بررسی کنید تا در صورت نیاز به درمان، در اسرع وقت رسیدگی کامل را برای بهبود سلامتی خود داشته باشید.

 

عوامل خطر افزایش سرطان گوارش در مردان

 

برخی از عوامل افزایش سرطان گوارش در مردان ممکن است ناشی از هلیکوباکتر پیلوری باشد که می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد، از قبیل:

سیگار کشیدن.

سن (با افزایش سن خطر شما افزایش می یابد).

اضافه وزن یا چاقی

جراحی قبلی معده برای زخم

داشتن خون نوع A

برخی اختلالات ژنتیکی

سابقه خانوادگی

 

عوامل خطر مربوط به ژنتیک

 

BRCA1 & BRCA2: جهش های ارثی ژن های BRCA1 و BRCA2 معمولا  با خطرات بالاتری برای سرطان پستان همراه می باشند. افرادی که این جهش های ژنتیکی را به ارث برده اند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان معده می باشند.

E-cadherin / CDH1: اگرچه بسیار نادر می باشد ، افرادی که این جهش ژنتیکی را به ارث می برند 70 تا 80 درصد احتمال ابتلا به سرطان معده را در طول زندگی خود دارند. همچنین، زنان با این نقص ژنتیکی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

سندرم لینچ: این بیماری همچنین ممکن است به عنوان سرطان روده بزرگ غیرپولیپوزیسی غیر ارثی HNPCC)) معرفی شود، یک بیماری ژنتیکی که در خانواده ها وجود دارد. به طور معمول، این وضعیت با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط دارد. HNPCC همچنین افراد را مستعد ابتلا به سرطان های معده می کند.

 

 شایعترین سرطان ها در مردان و زنان ایرانی

 

شایعترین سرطان های بروز یافته در مردان ایران را نیز شامل پروستات، معده، روده بزرگ، مثانه، ریه، لوکمی، مغز و سیستم عصبی، لنفوم غیرهوچکین، مری، کبد، و شایع ترین سرطان ها در زنان ایرانی را شامل پستان، روده بزرگ، تیروئید، معده، رحم، لوکمی، تخمدان، مغز و سیستم عصبی، ریه و مری می باشد.

 

پیشگیری از سرطان معده

 

برای کاهش خطر سرطان معده بهتر است به نکات زیر توجه شود:

 

  • وزن ایده آل و تناسب اندام داشته باشید. چنانچه که اضافه وزن داریم یا مبتلا به چاقی می باشید، با پزشک خود در مورد راهکارهایی برای کمک به کاهش وزن صحبت نمایید. خوب است اگر کاهش وزن آهسته و مداوم نیم تا یک کیلو در هفته را دنبال نمایید.
  • رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات را برگزینید. سعی بر این موضوع نمایید که  هر روز میوه و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود جای دهید. طیف گسترده ‌ای از میوه ‌ها و سبزیجات با رنگ‌های مختلف را برگزینید.
  • مقدار غذاهای شور و دودی را که مصرف دارید کمتر کنید. با محدود کردن این غذاها از معده خود محافظت نمایید.
  • سیگار را ترک نمایید. اگر سیگار می کشید، آن را ترک نمایید. اگر سیگار نمیی کشید هرگز امتحانش نکنید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان معده و همچنین بسیاری از انواع دیگر سرطان را افزایش خواهد داد. ترک سیگار می ‌تواند بسیار دشوار باشد، بنابراین از پزشک خود کمک بخواهید.

 

خرید استند تسلیت از خیریه:

 

خیریه های بسیاری برای کمک به بیماران سرطانی تاسیس شده اند که یکی از آن ها خیریه محمد حسین رضوی می باشد. شما عزیزان با تهیه تاج گل و استند تسلیت می توانید در درمان بیماری های خاص مانند سرطان نقش داشته و در این امر خیر سهیم باشید.

 

نتیجه گیری

 

در مجموع عوامل مختلفی از قبیل، وارثت، ژنتیک و عوامل محیطی می تواند خطر افزایش سرطان گوارش در مردان را ایجاد کنند، اما با تشخیص به موقع و رعایت رژیم غذایی مناسب این امر به راحتی قابل بهبودی است.

تعداد بازدید : 853

ثبت نظر

ارسال