Fa En پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 ساعت 22 و 40 دقیقه

آیا تلفن همراه باعث سرطان می شود؟

آیا امواج تلفن همراه واقعاً باعث ایجاد سرطان می شوند|چرا بر حفظ فاصله تلفن های همراه تا سر تأکید شده است|

امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از ابزارهای حاصل از پیشرفت تکنولوژی مانند تلفن همراه افزایش یافته است. چرا که استفاده از این ابزار دیگر مانند گذشته فقط برای تماس گرفتن نیست بلکه افراد از تلفن همراه جهت اهداف متعدی استفاده کرده و وابستگی بیشتری به آن دارند. طبق تحقیقات به عمل امده امواج الکترومغناطیسی حاصل از تلفن همرا می تواند در استفاده بیش از حد بر سلامتی تاثیر بگذارد و احتمال سرطان زا بودن آن وجود دارد.

پنجشنبه 22 مهر 1400 ساعت 12:23

سد خونی مغز شامل  سلول های اندوتلیال می باشد که مکانیزم مهمی برای حفاظت از مغز دارد. امواج موبایل می تواند بر روی این سلول ها تاثیر گذار باشد و منجر به آن شود که  قدرت دفاعی مغز در برابر عواملی مهاجم مانند باکتری ها و ویروس ها کاهش یابد که این امر یکی از عوارض امواج موبایل بر روی مغز انسان است ۵۰ دقیقه قرار گرفتن در مقابل  اشعه تلفن همراه در مردان بالغ به طور مستقیم در تولید گلوکز  که سوخت اصلی مغز است تاثیر می گذارد

 

عصری که ما در آن زندگی می کنیم، عصر ارتباطات و تعاملات از راه دور می باشد. استفاده از تلفن های همراه در دهه های اخیر رشد چشم گیری داشته و این روزها تقریباً هیچ شخصی را نخواهید یافت که از تجهیزات الکترونیکی همچون تلفن همراه و رایانه استفاده نکرده باشد. همگام با رشد روز افزون دارندگان دستگاه های تلفن همراه، مشکلاتی هم به دنبال استفاده نادرست و بیش از حد آن ها پیدا شده اند که جامعه بشری را در معرض خطر قرار می دهند.

 

از میان این آثار مخرب می توان به تأثیر امواج رادیویی حاصل از تلفن های همراه بر سلامتی افراد یک جامعه اشاره کرد. تلفن های همراه که به طور گسترده ای توسط مردم در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند، امواج با طول موج خاصی تحت عنوان امواج الکترومغناطیسی از خود ساطع می کنند که طبق تحقیقات انجام گرفته تا به امروز، احتمال سرطان زا بودن این امواج رادیویی وجود دارد. 

 نشانه‌های اصلی و هشداری بیماری سرطان

 

وجود آمدن هرگونه توده غیرطبیعی در بدن، هرگونه تغییر رنگ در خال های روی پوست و یا به وجود آمدن خال های غیر طبیعی در سطح بدن، هرگونه تغییر در صدا به ویژه در افرادی که دخانیات مصرف می نمایند، وجود هرگونه عوامل گوارشی مانند سوء هاضمه شدید و سرفه های طولانی مدت که خلط خونی در آن ها دیده می‌ شود از جمله نشانه‌ های ابتلا به سرطان به شمار می رود و مهمترین نکته در این زمان این است که بیمار به دنبال خود درمانی ندارد تا موجبات تشدید بیماری را فراهم نکند و در اولین فرصت با مراجعه به پزشک به ‌دنبال درمان خود باشد.

 

آیا امواج تلفن همراه واقعاً باعث ایجاد سرطان می شوند؟

 

انتشار امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه می تواند بخش هایی از مغز را که در نزدیکی گوشی قرار دارند تحریک نماید  و فعالیت آن بخش را بیشتر کند. با وجود مطالعات انجام شده در این زمینه هنوز دانشمندان در این رابطه  تأثیر امواج بر بالا رفتن حرارت بافت مغز به توافق نرسیده اند ولی  تعداد زیادی از این مطالعات نشان داده است که بالا رفتن دمای مغز و افزایش سوخت و ساز سلول های مغزی را می توان به عنوان زمینه ای برای بروز تومورهای مغزی در نظر داشت.


سیکنال هایی که از تلفن های همراه ساطع می شوند از طول موج بالاتر و قدرت کمتری در مقایسه با سایر امواج موجود در طیف الکترومغناطیسی نظیر فرابنفش یا مادون قرمز و حتی امواج مرئی برخوردارند بنابراین تأثیری که بر بدن انسان و اعضای داخلی آن وارد می کنند به اندازه ای شدید نیست که بتوانند اثرات زیان بار و مخرب غیر قابل جبران بر جای بگذارند.به عبارتی دیگر، توان و قدرت امواج رادیویی حاصل از تلفن های همراه به اندازه ای نیست که قادر باشد با رخنه کردن در بدن و نفوذ به اندام ها و سلول های گوناگون موجود در آن، توالی ژنتیکی و ساختار ژنی آن ها را دستخوش تغییر و دگرگونی کنند، تا جایی که به عنوان علت اصلی ابتلا به انواع سرطان به شمار بروند.

 

تا به حال در میان استفاده کنندگان از تلفن همراه در سراسر جوامع بشری، موردی از ابتلا به انواع سرطان های مغزی و پوستی یا سایر انواع سرطان ها به دنبال استفاده بیش از حد و نامناسب از انواع مختلف تلفن همراه و هوشمند مشاهده نشده است و قطعی بودن احتمال ایجاد سرطان توسط تلفن های هوشمند از لحاظ علمی هنوز به اثبات نرسیده است.

 

با این حال، این جمله به معنی بی احتیاطی و قرار دادن خود در معرض ریسک بالای نفوذ پرتوهای رادیویی به بدن نمی باشد. لازم است که هر فردی تا جای ممکن تعادل و عدم افراط  در به کارگیری تلفن های همراه را در پیش گرفته و سعی کنند تا حداکثر فاصله میان تلفن ها تا سر را هنگام استفاده از آن ها در نظر بگیرند. 

 

چرا بر حفظ فاصله تلفن های همراه تا سر تأکید شده است؟


امواج مایکروویو قابلیت تحریک گرمایش دی الکتریک در بدن انسان را دارند. این سیگنال های الکترومغناطیسی می توانند پس از احاطه کردن بافت زنده بدن یک جاندار، مولکول های قطبی که بر سطح سلول های تشکیل دهنده آن قرار دارند را تحریک کرده و باعث افزایش دمای آن ها شود.

 

حال اگر شخصی مدام از تلفن همراه که در نزدیکی سر او قرار دارد استفاده کند، دمای بافت مغزی به عنوان اولین عضو پاسخ دهنده به این تغییر در او به میزان اندکی افزایش خواهد یافت. در این شرایط مغز به طور خودکار جریان خون خود را افزایش خواهد داد تا این گرما تنها در یک ناحیه متمرکز نشده و در سراسر اندام های بدن توزیع شود. 

آیا امواج تلفن همراه واقعاً باعث ایجاد سرطان می شوند؟

 

راهکارهای کاهش دریافت امواج ساطع شده از تلفن های همراه


بر اساس شواهد، با دور شدن از تلفن همراه تا جای ممکن و قرار نگرفتن در محیط اطراف تلفن که امواج رادیویی در آن قسمت پراکنده شده اند، می توان از تحت تأثیر قرار گرفتن بدن توسط درصد زیادی از امواج جلوگیری کرده و از دایره اثر آن ها خارج شد. در این حالت از قدرت امواج کاسته شده و توانایی نفوذ پذیری شان در اجسام و بافت های بدن کاهش پیدا خواهد کرد. برای پیشگیری از ورود حداکثری امواج به بدن، تلفن همراه باید در حد فاصل حداقل 40 سانتی متری از بدن قرار داشته باشد و فرد در این فاصله از تلفن همراه خود استفاده کند.

 

مانند زمانی که در حال نوشتن یا فرستادن پیام کوتاه می باشد، در حال گوش دادن به موسیقی است، از هندزفری استفاده کرده و تلفن را دور از بدن خود نگاه می دارد، تلفن را در فاصله بازوها تا بدن نگه داشته و در حال مطالعه یا جست و جو در اینترنت می باشد. در این حالت ها میزان امواج الکترومغناطیسی حاصل از موبایل که به بدن نفوذ می کند در مقایسه با زمانی که تلفن در نزدیکی سر و به فاصله کمی از صورت فرد قرار داشته باشد، مقدار کمتری بوده و امواج خروجی تلفن اثرات زیادی بر اعضای بدن نخواهند گذاشت. 


در کنار راهکارهایی همچون به کار بردن هندزفری و هر چه بیشتر فاصله گرفتن بدن از تلفن همراه، می توان از روش های دیگری هم برای کاهش امواج دریافتی از سمت موبایل ها استفاده کرد. لازم است افراد تا جای ممکن هنگام مکالمات خود از هندزفری استفاده کنند، اما در صورتی که هندزفری در دسترس نبود لازم است تا مکالمات خود را در زمان کوتاه تری انجام داده و به پایان برسانند.

 

چون در این حالت تلفن همراه در نزدیک ترین و خطرناک ترین محل حضور در بدن در کنار مهم ترین اندام بدن قرار گرفته در نتیجه بیشتر امواج وارد مغز شده و ممکن است در آینده و با گذشت زمان سبب بروز اختلالات تدریجی در عملکرد مغز و فعالیت های رشد شود. 

 

توجه کنید!

 

استفاده از موبایل در بخش هایی که آنتن دهی مناسب نبوده و از اتصالات داخل شبکه ای مناسبی جهت ایجاد دکل و قابلیت اتصال به شبکه آنتن به خوبیِ شهرهای گسترده و پر رفت و آمد برخوردار نیستند، خود می تواند میزان اشعه های ورودی به بدن را به اندازه چندین برابرافزایش دهد.

 

در این حالت، امواج برای دسترسی به دستگاه شما و برقراری ارتباط با شبکه تلاش بیشتری می کنند و در نتیجه قدرت حاصل از امواج شدیدتر خواهد بود. بدیهی است که این امواج پر قدرت می توانند اثرات شدیدتر و قابل لمس تری نسبت به امواج ساطع شده از موبایل در حالت عادی ایجاد کنند. به همین دلیل لازم است که از مکالمه با تلفن در این زمان ها خودداری نمود و در جایی که آنتن دهی تلفن مناسب بود اقدام به برقراری تماس و ارتباط با تلفن همراه کنند.خیریه های سرطانی امروزه امر مهمی در کمک به بیماران سرطانی انجام داده اند شما می توانید با سفارش استند تسلیت و تاج گل در این امر مهم کمک نمایید.

 

در نهایت

 

مطالعات بیماری های همه گیر نشان می دهد که الگوهای استفاده از تلفن، نتایج متناقضی با خطر ابتلا به سرطان انسانی داشته است. برخی از مطالعات شامل افرادی است که هم اکنون تومورهای مشکوک مرتبط به امواج RF مانند گلیوما، نوروم آکوستیک و تومورهای غده بزاقی داشتند. محققان عادت استفاده از تلفن همراه گزارش شده از خود بیماران سرطانی را با افراد دیگر که به این بیماری مبتلا نیستند، مقایسه کردند. مطالعات دیگر شامل افرادی است که هنوز سالم هستند، و آنها را با گذشت زمان کنترل می کنند تا مشخص شود آیا سرطان جدید مربوط به تلفن همراه در آنها تشخیص داده می شود. با این وجود، تمام مطالعات مربوط به بیماری های همه گیر، محدودیت های نگران کننده ای دارند؛ از جمله اینکه افراد شرکت کننده در این ارزیابی ها، معمولاً عادات استفاده از تلفن همراه خود را به طور دقیق بر روی پرسشنامه ها گزارش نمی کنند.خیریه های سرطانی امروزه امر مهمی در کمک به بیماران سرطانی انجام داده اند شما می توانید با سفارش استند تسلیت و تاج گل در این امر مهم کمک نمایید.

 

تعداد بازدید : 4423

ثبت نظر

ارسال