Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 43 دقیقه

خال های سرطانی کدام اند؟

خال های سرطانی|انواع خال های سرطانی|ملانوما|شایع ترین علائم خال های سرطانی|ویژگی های خال های سرطانی|راه های درمان و پیشگیری خال های سرطانی

خال ها معمولا بیضی شکل و یا گرد هستند؛ که در تمام سطح بدن وجود دارند. همچنین از کودکی تا پیری انسان به صورت بسیار نامحسوسی رشد می کنند. اگرچه بعضی از خال ها با گذشت زمان رشد می کنند؛ ولی برخی از ان ها با افزایش سن ناپدید می شوند. از سوی دیگر برخی خال ها می توانند نادر و غیر عادی باشند؛ بنابراین اکثریت این خال ها به خطر ابتلا به سرطان بخوردار هستند.

یکشنبه 14 شهریور 1400 ساعت 3:31

ممکن است، اکثر افراد با خال های سرطانی اشنا نباشند؛ به طوری که ملانوما یکی از وخیم ترین و جدی ترین خال های سرطانی به شمار می اید. در واقع خطر ابتلا به ملانوما در خانم های زیر 40 سال در حال افزایش است. چراکه این گروه از خانم ها بیشتر بیرون از خانه مشغول کار هستند و اکثریت ان ها پوست خود را در معرض نور خورشید و اشعه ی فرابنفش قرار می دهند. ملانوما به سرعت به بافت های پوستی نفوذ کرده و در برخی اعضای بدن مثل ریه، مغز و استخوان منتشر می شود.

 

پس از تشخیص به موقع این خال خطرناک، پسمان های پوستی برداشته می شود و اسیب های ناشی از خال های سرطانی از بین می رود. خال های دیسپلاستیک از جمله خال های متداول روی پوست افراد است. این نوع خال بر روی پوست همه ی انسان ها وجود دارد و همچنین می تواند به خال های سرطانی تبدیل شود. خال دیسپلاستیک در نوع وخیم می تواند خطرناک باشد. این نوع خال کمتر ارگان های بدن را درگیر می کند؛ بنابراین به سادگی خال دیسپلاستیک سرطان قابل درمان است.


انواع خال های سرطانی که باید بشناسید


شناسایی انواع خال های سرطانی خطرناک در تشخیص و درمان سریع سرطان کمک می کند. انواع خال هایی که ممکن است، در معرض سرطان باشد؛ شامل ملانوم لینیگول مالینا، ماکول، ملانوم نودال و لنتیژینوس آکرال می شود‌. ملانوم لینیگول مالینا شکلی نامنظم دارد؛ که به لایه های پایینی پوست نفوذ می کند. در واقع این نوع خال به دلیل نفوذ به پوست، در اکثر مواقع خطر سرطانی شدن را در خود افزایش می دهد. ماکول رنگی از نظر رنگ یکدست نیست و می توان گفت  نامتقارن است.

 

همچنین ملانوم ماکول می تواند سرطانی باشد. ملانوم نودال علاوه بر انکه سبب ایجاد سرطان می شود؛ در برخی موارد زخم های های پوستی را درمان می کند. خال نودال به طور یکسان در تمام نقاط بدن می تواند وجود داشته باشد. لنتی ژینوس اکرال اکثرا در پوست های سبزه دیده می شود و شکلی تخت و منظم دارد. این نوع خال سرطانی در لایه های پوست نفوذ می کند. در اخر خال های سرطانی می توانند مدت ها بی تاثیر بر روی پوست باشند، ولی تحریک کردن ان ها می تواند خطرناک باشد.

 
شایع ترین علائم خال های سرطانی


یکی از راه هایی که می تواند باعث خطرناک تر شدن خال های سرطانی شود؛ قرار گرفتن پوست در معرض افتاب و اشعه های خطرناک فرابنفش است. این خال های خطرناک بیشتر بر روی دست ها، کمر، صورت، پا و پوست های تیره دیده می شود. شایع ترین علائم تشخیص این نوع از خال ها می توان به تغییر شکل و اندازه خال، یکرنگ نبودن خال، بزرگ شدن غیر عادی و افزایش قطر ان اشاره کرد. همچنین در بعضی موارد شاهد خارش و خونریزی متعد در ناحیه خال های بدخیم هستیم. ملانوما ها اکثرا در فضا های پر نور و یا کم نور مرطوب رشد می کنند.

 

در واقع مناطقی از بدن مثل فضاهای بین انگشت های دست و پا، کف پا و بیکینی جایگاهی مناسب برای رشد و گسترش خال های سرطانی است. خال های خطرناک موجود در چشم و بینی به راحتی علائم خود را نشان می دهند. چنان که برخی از این ملانوم های خطرناک در چشم به بینایی چشم اسیب می رساند. در نتیجه اگر ملانوم ها در مدت طولانی در معرض افتاب قرارگیرد می تواند خطرناک و وخیم باشد؛ بنابراین خال های سرطانی اصولا خود را به شکل لکه های وخیم، قرمز و کهیر نمایان می شود و گاهی همراه با خارش و حتی خونریزی همراه است.

 

انواع خال های سرطانی


ویژگی های خال های سرطانی


در حقیقت ویژگی های خال های سرطانی می تواند به عنوان علائم نگران کننده برای تشخیص وخامت خال ها باشد‌. یکی از مهم ترین ویژگی های ملانوم ها مشخصات و تغییرات ظاهری ان ها است. چراکه از جمله ویژگی های ظاهری این خال ها شامل نا متقارن بودن، نامنظم ویا منظم بودن حاشیه ان ها، نوسانات موجود در رنگ خال و قطر و بزرگی خال می شود. اکثر ملانوم ها به شکل لکه های قهوه ای تیره با لبه های دندانه ای دیده می شوند.

 

از سوی دیگر پیدایش هر گونه تغییراتی مثل برجسته شدن، تغییر رنگ خال از قهوه ای تیره به ابی، تورم، سوزش و خارش می تواند به درمان سریع این سرطان پوستی کمک کند. معمولا ملانوم های وخیم در وضعیت پوسته پوسته شدن، براق قرمز و گاهی کمرنگ قرار دارند. در نهایت وضعیت بد خال های سرطانی گاهی درمان شدنی نیست؛ بنابراین افراد باید پیشگیری های لازم را قبل از وخیم شدن اوضاع انجام دهند.


راه های درمان و پیشگیری خال های سرطانی خطرناک


یکی از مهم ترین و متداول ترین راه های درمان خال های سرطانی جراحی و برداشتن ضایعات سرطانی می باشد. اگرچه جراحی برای سرطان های خوش خیم توصیه می شود؛ ولی در برخی موارد نیز به عنوان درمانی جایگزین به شمار می اید. اکثر خال های سرطانی در وضعیت وخیم با شیمی درمانی و پرتو درمانی بهبود پیدا می کنند. چرا که در وضعیت وخیم ، عفونت به برخی ارگان های بدن رسیده است. امروزه روش های درمان بسیاری برای پیشگیری وخامت خطرات ناشی از این سرطان پوستی طراحی شده است. این درمان ها را می توان به ایمونو تراپی و جراحی گسترده و هدفمند نام برد.

 

از سوی دیگر استفاده از لباس های پوشیده و در معرض افتاب قرار نگرفتن از جمله راه های پیشگیری سرطانی شدن خال ها است. در نتیجه افراد مبتلا به سرطان باید توجه داشته باشند؛ تا مرتبا پوست خود را بررسی کنند. چراکه با دانستن بیماری پیشگیری و درمان ان سریع تر می شود. در نتیجه استفاده از کرم های ضد افتاب و ویتامین D در پیشگیری از سرطان پوستی موثر است.


استاندارد های لازم برای درمان و بهبود خال های سرطانی


درمان خال سرطانی و سرطان پوست دارای مراحل مختلفی است؛ که با مراجعه به پزشک متخصص انجام پذیر است. پزشک درمانگر با انجام روش هایی مثل شیمی درمانی و پرتو درمانی به بهبود این بیماری می پردازد. ابزار های لازم در جهت بهبود این مشکل به وسیله ی استانداردهای درمانی انجام می شود. در حال حاضر جلسات اول درمان می تواند به سادگی انجام شود؛ ولی جلسات اخر بهبود دشوار و دردناک است. رعایت بهداشت و استفاده از کرم های با کیفیت در بهبود خال های بیماری زا تاثیر گذار است. در نهایت نکات قابل توجه در بهبود سرطان معاینه ی منظم پزشک است؛ چرا که معاینه پزشک به تشخیص زود هنگام خال سرطانی کمک می کند. در سال های اخیر شرکت ها و عواملی سعی در بهبود حال بیماران سرطانی دارند؛ بنابراین تلاش های فراوانی برای بیماران انجام داده اند؛ که در ادامه به توضیحاتی درباره این کمک رسانی ها می پردازیم.

 

درمان و بهبود خال های سرطانی

 



اجاره تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه کمکی به بیماران سرطانی


در سال های اخیر موسسه های خیریه متعددی از جمله موسسه خیریه محمد حسین رضوی در جهت بهبود حال بیماران سرطانی ایجاد شده است. برخی از موسسه های خیریه با انجام اقداماتی مثل برگزاری همایش، جشن ها وسالن های مزایده سعی در جمع اوری پول برای بیماران سرطانی دارند. همچنین موسسه خیریه محمد حسین رضوی سال هاست در زمینه ی تهیه تاج گل و استندتسلیت فعالیت می کند. تاج گل و استند تسلیت به منظور تامین هزینه های درمان بیماران سرطانی در موسسه خیریه تهیه می شود. در تمام مراسم های عزاداری رسم بر این است که از تاج گل و استند تسلیت استفاده شود. چرا که این عمل علاوه بر همدردی با صاحبان غم، به عنوان تامین هزینه درمان بیماران سرطانی نیز به کار می رود. همه افراد می توانند برای کمک هزینه ای را به این موسسه بپردازند. امید به فردای بهتر برای بیماران مبتلا به سرطان با اجاره تاج گل انجام پذیر است. در نهایت با سفارش تاج گل و بنر عزاداری از موسسه خیریه قدمی برای کمک به بیماران سرطانی برداشته اید.


سخن اخر


در نتیجه می توان گفت بیماری سرطان در انواع مختلفی در اعضای بدن ما پخش می شوند. این بیماری حتی در خال های پوستی نیز نفوذ کرده است. برخی افراد با رعایت نکردن نکات ایمنی به سرطان پوست مبتلا می شوند. گاهی سرطان پوست در خال ها خود را نشان می دهند. شناخت انواع خال های سرطانی به پیشگیری و درمان خال های سرطانی کمک می کند. امروزه پزشکان اقداماتی در زمینه ی بهبود سرطان پوست انجام داده اند و همچنین بهترین روش ها را در جهت درمان سریع طراحی کرده اند. از سوی دیگر در سال های اخیر موسسه های خیریه بسیاری به منظور جمع اوری کمک هزینه برای بیماران سرطانی ایجاد شده است. در سطح جهان افراد بسیاری اقدامات خیرخواهانه برای درک حال بیماران سرطانی انجام داده اند.

تعداد بازدید : 1466

ثبت نظر

ارسال