Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 10 و 0 دقیقه

تاثیر کار خیر بر سلامت روان چیست؟

کمک به خیریه|امور خیریه|کار خیر|کار خیر چیست|تاثیرات کار خیر بر روی سلامت روان|سلامت روان چیست|

تاثیر کار خیر و نیکو بر سلامت روح و روان به اثبات رسیده است. در واقع فرد با انجام کار خیر نه تنها اجر معنوی و اخروی دریافت میکند بلکه از نظر روحی و روانی نیز احساس بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد. این تاثیر مثبت بر سلامت روح و روان توسط پزشکان و متخصصان طی تحقیقات به عمل آمده نیز اثبات شده است.

سه شنبه 11 آذر 1399 ساعت 21:31

مشارکت در کار خیر و انجام فعالیت های خیر خواهانه، علاوه بر اجر و پاداش معنوی، می تواند سلامت روان افراد را بهبود بخشیده و آن را تقویت نماید. بر اساس نظریه روان شناسان، افرادی که همواره در صدد حل مشکلات و گرفتاری های دیگران هستند و بدون هیچ چشم داشتی محبت می کنند، در برابر مشکلات عاطفی و فشار های عصبی ناشی از آن، از روحیه قوی تری برخوردار بوده و به راحتی آسیب نمی بینند.

تاثیر فوق العاده بالا و شگفت انگیز کار های خیر و فعالیت های انسان دوستانه بر هیچ کس پوشیده نیست. به طوری که در آیات و روایات نیز بر انجام کارهای خیر خواهانه و تاثیرات آن، تاکید شده است. در واقع کمک به افراد و داشتن روحیه خیر خواهانه، از ساده ترین راه های کنترل استرس و حفظ آرامش روحی و روانی محسوب می شود و در بهبود و تقویت سلامت روان نقش بسزایی ایفا می کند.

سلامت روان چیست؟ 

 

دستیابی و رسیدن به وضعیت مطلوب و مناسب جسمی، روحی و اجتماعی، سلامت روان نامیده می شود. افرادی که از سلامت روان برخوردار هستند می توانند بین نیاز ها و گرایش های فطری و جسمانی خود تعادل برقرار کرده و در طول زندگی با قرار گرفتن در شرایط های سخت و دشوار، واکنش های مناسبی از خود نشان  دهند.

در واقع سلامت روان از تقابل و روبه رو شدن فرد و اجتماع و بازخورد های این تقابل به دست می آید. به طوری که اگر دیگران را دوست داشته باشیم یا دوستمان داشته باشند، می تواند یک نوع نشاط و شادابی را در روحیه و نوع رفتار ما به وجود بیاورد. 

 

کار خیر چیست؟ 

 

بسیاری از افراد با شنیدن کلمه کار خیر، به یاد موضوعاتی همچون کمک به ایتام، رفع فقر غذایی، مدرسه سازی، ساختن مسجد، کمک به بیماران نیازمند و...می افتند. این فعالیت های خیر خاهانه  که می تواند شادی را به زندگی یک خانواده و حتی یک فرد هدیه دهد تاثیر بسیار مثبتی بر روح و روان خود فرد دارد، یکی از نمونه های آن کمک به خیریه سرطانی است.

همچنین فعالیت های خیر خواهانه گستره بسیار وسیع تری دارد و موضوعات دیگری را نیز شامل می شود که از مهم ترین آن ها می توان به انجام کردار نیک، محبت کردن، خیر خواهی و انجام فعالیت های انسان دوستانه و محبت آمیز اشاره نمود.

اگر بخواهیم کار خیر را به زبانی ساده برای شما شرح دهیم باید بگوییم که کار خیر به معنی کار نیکو کردن و انجام درست آن می باشد. تمایل به انجام کار خیر و نیکو، از جمله گرایش هایی است که در هر فردی وجود دارد. 

 

سلامت روان در زندگی چه اهمیتی دارد؟ 

 

سلامت روان و سعی در حفظ و تقویت آن، از جمله موضوعات بسیار مهم و حیاتی است که این روزها در مورد آن صحبت های فراوانی می شود و برای هر فرد لازم است که به سلامت روحی و روانی خود اهمیت دهد.

افرادی که از سلامت روان بهره می برند در زندگی شخصی و اجتماعی خود  بسیار موفق و تاثیر گذار هستند. این افراد در صورت قرار گرفتن در شرایط بحرانی و سخت می توانند واکنش مناسبی از خود نشان داده و تصمیمات درست و عاقلانه تری بگیرند.

همچنین مادرانی که از سلامت روحی و روانی برخوردار هستند می توانند بچه هایی بسیار منظم و موفق تربیت کرده و به جامعه تحویل دهند. در واقع مشکلات اعصاب و روان، از جمله بیماری هایی هستند که اگر یک نفر از اعضای خانواده به آن مبتلا باشد می تواند آن را به سایر اعضا انتقال دهد. 

سلامت روان در زندگی چه اهمیتی دارد؟ 

 

تاثیرات کار خیر بر روی سلامت روان 

 

همان طور که اشاره شد، کار خیر نتایج و فواید بی شماری برای فرد  به دنبال دارد و از لحاظ مادی، معنوی، اجتماعی و روانی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

در ادامه به چند نمونه از تاثیرات کار خیر بر روی سلامت روان اشاره شده است:

1. اولین و مهم ترین تاثیر کار خیر، کاهش استرس و حفظ آرامش روانی می باشد که این امر توسط دانشمندان به اثبات رسیده است. بر اساس نظریه روانشناسان دانشگاه میل، تاثیر فعالیت های انسان دوستانه و خیر خواهانه، آنقدر شگفت انگیز است که حتی با انجام کارهای بسیار کوچک و کمک های ناچیز به دیگران، می توان نتایج آن را به وضوح در زندگی مشاهده نمود. 

 

2. نتایج یک نظرسنجی نشان داد که انجام کارهای خیر و شرکت در فعالیت های انسان دوستانه، می تواند روند پیری و کند شدن فعالیت های مغز را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. بر اساس این نظریه افرادی که در دوران جوانی مبادرت به انجام کار خیر نموده اند، در دوران پیری می توانند از بیماری های زوال عقل مانند آلزایمر و همچنین افسردگی در امان بمانند. 

 

3. روانشناسان در انجمن پزشکی آمریکا، بر روی تعدادی از افراد یک نوع مطالعه و آزمایش انجام دادند تا تاثیر کار خیر را بر روی این افراد مشاهده کنند. این تحقیق و مطالعه حدود دو سال طول کشید و نتایج شگفت انگیزی را به دنبال داشت. نتایج این تحقیقات نشان داد که با انجام فعالیت های خیر خواهانه، فعالیت عصبی نقطه ای از مغز که ارتباط مستقیمی با افزایش نشاط و شادابی دارد، به شدت افزایش می یابد و فرد می تواند لذت و نشاط را به وضوح تجربه کند. 

 

4. علاوه بر موارد ذکر شده، نیکی کردن و انجام امور خیر خواهانه، می تواند سلامت مغز شما را تضمین کند. پزشکان بر این باورند که انجام کار های خیر خواهانه نشاط و شادابی فرد را افزایش می دهد که در نتیجه آن میزان التهاب و کلسترول خون تا حد بسیار زیادی با کاهش روبه رو خواهد شد. در واقع بر این اساس، افرادی که در انجام فعالیت های خیر خواهانه پیش قدم هستند می توانند کاهش علائم بیولوژیکی بیماری قلبی را در خود مشاهده نمایند. 

 

5. به تازگی در نشریه ساینس یک نوع تحقیق در این زمینه صورت گرفت که نتایج جدیدی را به دنبال داشت. بر اساس این تحقیق افرادی که مسافتی طولانی را با دویدن طی کرده و آسیب می بینند، می توانند بعد از آن، با انجام کارهای خیر خواهانه، درد جسمی و آسیب های ناشی ازآن را بهبود بخشند. در این تحقیق، افرادی که درد مزمن داشتند، متوجه شدند که با انجام فعالیت های خیر خواهان هر چند کوچک، درد جسمی آن ها کاهش می یابد.

تعداد بازدید : 7945

ثبت نظر

ارسال