Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 1 دقیقه

دلیل اصلی بیماری ام اس چیست؟

علائم بیماری ام اس|دلایل بیماری ام اس|درمان بیماری ام اس|درمان ام اس|آشنایی با بیماری ام اس|ابتلا به بیماری ام اس|

مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری ام اس نوعی بیماری خود ایمنی است. این بدان معنی است که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به بافت سالم حمله می کند و باعث التهاب مخرب می شود. در مورد ام اس، سلول های ایمنی سیستم عصبی مرکزی شما (CNS) را مورد هدف قرار می دهند و به طور خاص در غلاف میلین قرار می گیرند. این بافت چربی از اعصاب شما محافظت می کند و به آنها کمک می کند تا به طور مؤثر پیام هایی را بین مغز و بدن شما انتقال دهند.

سه شنبه 16 دی 1399 ساعت 0:1

- سیستم ایمنی، سلول های میلین را با چیزی خطرناک مانند ویروس، ترکش یا شکسته شدن پوست اشتباه می گیرد.

سلول های ایمنی (مانند سلول های T و سایر سلول ها) در یک تلاش نادرست برای محافظت از شما به میلین حمله می کنند و التهاب به میلین، گاهی اوقات به رشته های عصبی آسیب می رساند.

- میلین آسیب دیده به این معنی است که اعصاب، مانند گذشته نمی توانند تکانه های الکتریکی را منتقل کنند این بدان معناست که پیام ها گم می شوند یا در هنگام تلاش اعصاب برای برقراری ارتباط، نامنظم می شوند.

- میلین و رشته های عصبی آسیب دیده جای زخم دارند، "اسکلروز" به معنی زخم است که باعث ایجاد ضایعات می شود. این اسکارها معمولاً در اسکن تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI) دیده می شوند. علائمی که احساس می کنید نتیجه مستقیم این آسیب است.

 

دلایلی که باعث ایجاد بیماری ام اس می شود.

 

تمام پزشکان به طور قطع می دانند که احتمالاً موارد زیادی باعث ایجاد بیماری ام اس شده است. ام اس چیزی است که به عنوان یک شرایط چند عاملی شناخته می شود، به این معنی که احتمالاً ترکیب اجزای مختلفی باعث ایجاد پاسخ ایمنی بیش فعال می شود، از جمله:

 

  • - تاریخچه خانوادگی و ژنتیک
  • - رفتارهای خاص
  • - قرار گرفتن در معرض محیطی خاص، احتمالاً شامل عفونت هایی مانند ویروس Epstein-Barr، علت بیشتر موارد مونونوکلئوز در نوجوانان و جوانان

 

عوامل خطر MS به اندازه علائم MS متنوع است و محققان مطمئن نیستند که این خطرات چگونه ممکن است با هم تداخل داشته باشند، یا اینکه کدام یک از قوی ترین موارد برای بررسی هستند. چیزی که آنها از آن اطمینان دارند این است که شما قادر به کنترل برخی از عوامل هستید (مثلاً سیگار کشیدن) اما برخی دیگر را کنترل نمی کنید (مانند این که یکی از والدین شما به MS مبتلا باشد).

 

  • نقش ژنتیک در ام اس

وقتی نوبت به دلیل اصلی بیماری ام اس می رسد، بسیاری از محققان معتقدند که باید از خود بپرسید: شما چه کسی هستید، والدین شما چه کسانی هستند، والدین آنها چه کسانی هستند و همه شما از کدام قسمت از این کره خاکی عامل اصلی خطر ابتلا به این بیماری هستند.

  • سابقه خانوادگی

افرادی که خواهر و برادر یا والدین مبتلا به ام اس دارند، بیشتر مبتلا به بیماری ام اس می شوند، اما به عبارت دقیق، ام اس ارثی نیست. بر اساس تحقیقی که در Nature منتشر شده، حتی ممکن است یک دوقلوی همسان به ام اس مبتلا باشد در حالی که دیگری به این بیماری مبتلا نیست. اگر ژن ها متوجه شوند که آیا شما مبتلا به ام اس هستید، هر دو دوقلو دچار این بیماری می شوند که نشان می دهد سایر عوامل، احتمالاً شرایط محیطی نیز در این امر نقش دارند. در حقیقت، محققان یک یا دو ژن را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به MS را افزایش دهد. تغییراتی در ژن معروف به HLA-DRB1 که دستورالعمل های بدن برای ساخت پروتئینی را که برای سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است، تولید می کند.

  • ارتباط جنسی

طبق انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس، زنان چهار برابر بیشتر از مردان شایع ترین نوع ام اس را تجربه می کنند اما چرا؟ محققان هنوز در حال بررسی این سؤال هستند. یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات بالینی نشان داد که زنان سطح بالاتری از پروتئین گیرنده رگ خونی، SI PR2 ، نسبت به مردان تولید می کنند و پروتئین در مناطق مغزی حتی در سطوح بالاتر وجود دارد که MS به طور معمول به آنها آسیب می رساند. اما دوباره، طبق تحقیقات دیگر، بیشتر مطالعات به عوامل مختلفی از جمله هورمون های زنانه، سطح ویتامین D ، التهاب و حتی چاقی اشاره دارند.

  • نقش محیط در بیماری ام اس

مطالعات متعدد نشان می دهد که قرار گرفتن زود هنگام در معرض نور خورشید، سطح ویتامین D و مواد شیمیایی خطرناکی که در دود سیگار یافت می شود، می تواند خطر ابتلا به بیماری ام اس را تحت تأثیر قرار دهد.

  • ویروس  Epstein-Barr

سالهاست که محققان ارتباط احتمالی بین ویروس Epstein-Barr (EBV) و MS را مطالعه کرده اند. مطالعات متعدد ارتباطات جذاب این دو را نشان می دهد. به عنوان مثال، اکثر افراد مبتلا به MS از نظر آنتی بادی EBV مثبت هستند، به همین دلیل برخی از متخصصان معتقدند که عفونت قبلی EBV ممکن است دلیل احتمالی MS باشد. در حالی که دیگران فکر می کنند EBV نهفته می تواند توسط عوامل خطرزای محیطی دیگر دوباره فعال شود که با هم منجر به MS می شوند. گرچه این ویروس رایج در 90 تا 95 درصد از جمعیت مشاهده می شود، در کودکان بسیار خفیف (یا حتی بدون علامت) است و در نوجوانان و بزرگسالان شدیدتر است و علت اصلی مونونوکلئوز است. طبق برخی تحقیقات، خطر ابتلا به MS بیش از دو برابر افزایش می یابد، اگر در سالهای نوجوانی یا بزرگسالی به بیماری ام اس دچار شوید.

 

دلایلی که باعث ایجاد بیماری ام اس می شود

 

سایر عوامل و دلایل خطرناک دیگر در ایجاد بیماری ام اس

 

  • جغرافیا

برخی از عوامل سازنده محیط زیست منجر به ایجاد بیماری ام اس می شوند که موجب شده حتی متخصصان از آن حیرت کنند و یکی از جالب ترین آنها محل زندگی شما است. اگر بخواهید به نقشه ای نگاه کنید که دارای پین هایی باشد که همه افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس را نشان می دهد، تعداد پین های اطراف استوا نسبت به شمال یا جنوب آن بسیار کمتر است؛ بنابراین، اگر اهل مناطق گرمسیری هستید، خطر ابتلا به MS  را کاهش می دهید. جالب تر اینکه تأثیر محل تولد و سفر بر روی عوامل خطر MS وجود دارد. مطالعات همچنین نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آفتاب در دوران کودکی و نوجوانی، خطر ابتلا به ام اس را در بزرگسالی کاهش می دهد. این احتمالاً مربوط به سطح پایین ویتامین D است که همه می توانند مستقیماً از قرار گرفتن در معرض آفتاب جذب کنند.

  • سطح ویتامین D

افرادی که کمتر از مقدار اصلی آن، ویتامین D دریافت می کنند بیشتر در معرض خطر ام اس هستند. اکثر مردم بیشتر ویتامین D خود را از نور خورشید دریافت می کنند، زیرا همه ما آن را از طریق پوست جذب می کنیم. (و مناطق گرمسیری بسیار آفتاب می گیرند.) علاوه بر این، محققان معتقدند که ممکن است بین سطح کافی ویتامین D و سیستم ایمنی سالم ارتباطی وجود داشته باشد، اما مطمئن نیستند که این ارتباط چیست. افرادی که سابقه خانوادگی ام اس دارند و یا افرادی که در آب و هوای معتدل تری زندگی می کنند ممکن است بخواهند مکمل ویتامین D را در نظر بگیرند.

  • سیگار کشیدن

استعمال دخانیات عامل خطر ابتلا به بیماری ام اس است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، افزایش میزان ام اس نمایانگر افزایش میزان استعمال دخانیات است. برخی تحقیقات نشان می دهد تقریباً نیمی از افراد مبتلا به ام اس سیگار کشیده اند و بیش از 1 از 10 نفر مبتلا به این بیماری در حال حاضر سیگار می کشند. سیگار کشیدن تقریباً خطر ابتلا به ام اس را دو برابر می کند. اگر از قبل مبتلا به ام اس هستید، سیگار کشیدن علائم آن را بدتر می کند. سیگار کشیدن به بدن ما آسیب می رساند و صدمه به کل بدن پاسخ التهابی کل بدن (سیستمیک) را شروع می کند. التهاب مضر به ویژه برای مبتلایان به ام اس ضرر دارد. اگر سیگار می کشید، تمام تلاش خود را برای ترک سیگار انجام دهید. اگر سیگار نمی کشید، شروع نکنید.

  • ارتباط چاقی با بیماری ام اس

چاقی یک مشکل جدی بهداشت عمومی است. بر اساس برخی تخمین ها، این سالها بیشتر از سیگار کشیدن باعث از دست رفتن زندگی شده است. چاقی با بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2، برخی سرطان ها، آپنه خواب و موارد دیگر مرتبط است. احتمالاً MS نیز در آن لیست باشد. تصور می شود چاقی در دوران کودکی خطر ابتلا به بیماری ام اس را افزایش می دهد. یک مطالعه، داده های 453 کودک و نوجوان مبتلا به MS را بررسی کرد. این نشان داد که کودکان مبتلا به چاقی در مقایسه با کودکان با وزن طبیعی در معرض خطر ابتلا به MS هستند.

 

مطالعات دیگر نشان می دهد که چاقی به ویژه برای دختران خطر ابتلا به بیماری ام اس را دارد. محققان مطمئن نیستند که چرا چاقی در دختران عامل خطر بیشتری ایجاد می کند، اما برخی حدس می زنند که این امر ممکن است با سطح بالاتری از التهاب ارتباط داشته باشد، شناخته شده است که چاقی باعث التهاب مزمن درجه پایین می شود، بنابراین احتمالاً بزرگسالان با اضافه وزن زیاد هم در دچار بیماری ام اس می شوند. اضافه وزن بیش از حد به کمبود ویتامین D نیز کمک می کند.

 

تعداد بازدید : 1761

ثبت نظر

ارسال