Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 54 دقیقه

آیا بیماری ام اس کشنده است؟

درمان بیماری ام اس|علائم بیماری ام اس|بیماری MS|

بیماری ام اس یک بیماری تقریبا شایع است که با اسیب به قسمتی از مغز و نخاع به وجود می اید و رفته رفته توانایی فرد را کاهش می دهد نمیتوان گفت این بیماری کشنده است اما در مراحل پیشرفته میتواند توانایی حرکتی فرد را به طور کامل از بین ببرد اما کنترل آن و نظارت پزشک بر روند درمان می توانددر بهبودی و کاهش علائم بیماری موثر باشد.

سه شنبه 11 آبان 1400 ساعت 9:35

یکی دیگر از شایع ترین بیماریهایی که بیشتر افراد به آن مبتلا می شوند، بیماری ام اس می باشد، این بیماری نیز علت ها و دلایل خود را دارد، و اینکه این بیماری چه علایمی دارد، و آیا این بیماری آن قدر خطرناک می باشد، که کشنده باشد.


ما در این مقاله به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم، و هدفمان این است، که با ارائه این مقاله بتوانیم ، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما بگذاریم، تا شما بهتر با این بیماری آشنا شوید، پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید؛


بیماری ام اس چگونه بیماری است؟


در بین بیماری های شایع، بیماری ام اس یک نوع بیماری می باشد، که در صورت بروز هر گونه مشکل در مغز و نخاع به وجود می آید، این بیماری رفته رفته توانایی بدنی فرد مبتلا را ضعیف و ضعیف تر می کند، و فرد مبتلا به تدریج دچار ضعف و ناتوانی جسمی می شود، و در مراحل پیشرفته این بیماری، فرد توانایی حرکت بدنی خود را از دست می دهد.

 

بیماری ام اس چه علائم و نشانه هایی دارد؟


علائم و نشانه های بیماری ام اس در افراد مبتلا متفاوت می باشد، این بدین معنی است، که این علائم و نشانه ها در فردی شاید نسبت به فرد مبتلای دیگر کم یا زیاد باشد، و با توجه به عود و پیشرفت این بیماری، علائم و نشانه های متنوعی در فرد مبتلا بروز می کند، ما در این قسمت از مقاله به بررسی علائم و نشانه هایی می پردازیم، که در بین افراد مبتلا به این بیماری بیشتر رایج می باشد.


افسردگی 


افسردگی یکی از رایج ترین علائم بیماری ام اس می باشد، که در بین افراد مبتلا به این بیماری بیشتر دیده می شود، فرد مبتلا به این بیماری ممکن است، بی دلیل به گریه افتاده و یا در بعضی مواقع بی دلیل خنده کند. افسردگی یکی از نشانه های بارز بیماری ام اس می باشد.

 

خستگی و بی حالی


یکی دیگر از نشانه های این بیماری خستگی و بی حالی می باشد، فرد مبتلا به بیماری ام اس، زیاد احساس خستگی و بی حالی می کند، به طوری که خستگی و بی حالی فرد مبتلا به صورت غیر طبیعی است، و در صورت انجام ندادن هیچ کار سخت و طاقت فرسای مدام احساس خستگی و بی حالی می کند.

 

ضعف بینایی


افرادی که مبتلا به بیماری ام اس هستند، دچار ضعف بینایی در همان مراحل اولیه می شوند، این افراد در همان اوایل بروز علائم این بیماری در بخش پشت چشم خود درد شدیدی را احساس می کنند، به طوری که درد شدیدی را در یک چشم احساس و در چشم دیگر خود اجسام و افراد را به صورت تار می بینند، در واقع می توان گفت، قدرت بینایی خود را از دست می دهند، که در مراحل اولیه این نشانه ها در فرد مبتلا مشاهده می شود.


درد


افرادی که به بیماری ام اس مبتلا هستند، در همان اوایل بیماری دو نوع درد را در بدن خود احساس می کنند، یکی از این دردها مربوط به اسکلتی و عضلانی بوده، و بر اثر درد ایجاد شده در فرد اسپاسم و تشنج به وجود می آید.درد دیگری نیز به خاطر آسیب وارد شده به فیبرهای عصبی در فرد به وجود می آید، در اثر آسیب فیبرهای عصبی فرد مبتلا به بیماری ام اس در بدن خود احساس سوزش و تیر کشیدن می کند.

 

بیماری ام اس چه علائم و نشانه هایی دارد؟


تشنج و اسپاسم


تشنج و اسپاسم عضلانی و همچنین منقبض و سفت شدن عضلات و از دست دادن قدرت حرکتی نیز یکی از نشانه هایی می باشد، که در افراد مبتلا به بیماری ام اس دیده می شود، و همه این علائم تنها به خاطر آسیب های است، که به عصب های مغزی و نخاعی این افراد وارد شده است، و به خاطر همین آسیب های عصبی در فرد اسپاسم و تشنج به وجود می اید.


به غیر از موارد گفته؛ شده یکی سری از علائم دیگری نیز هستند، که در افراد مبتلا به بیماری ام اس بروز می کنند، این علائم عبارت اند از:


ناتوان بودن در صحبت کردن
نداشتن توان در روابط زناشویی
اسپاسم و لرزش عضلات از جمله انگشتان دست
تمرکز نداشتن و حواس پرت بودن
فلج شدن قسمت های از بدن
سوزش و بی حسی در بیشتر نواحی از بدن
ناتوان بودن در حفظ تعادل

اما اینکه چرا افراد به بیماری ام اس مبتلا می شوند؟ و یا علل بیماری ام اس چه عواملی می باشد؟ از عمده سوالاتی است، که ما در ادامه به آن می پردازیم، و برای شما به طور کامل شرح خواهیم داد، که علت به وجود آمدن بیماری ام اس چیست؟


علل بیماری ام اس


بیماری ام اس یک بیماری خود ایمنی می باشد، در این بیماری سلول های سیستم ایمنی علاوه بر اینکه با میکروب ها و باکتری های وارد شده به بدن مقابله می کند، به خود بدن نیز حمله می کند، و بدن را یک عامل خارجی دانسته و علیه بدن پادتن تولید می کند.


در واقع می توان گفت، سلول های تی که در بدن به عنوان یک سیستم ایمنی عمل می کند، در زمان مبتلا شدن فرد به این بیماری، این سلول ها به غلاف میلین عصب که فیبرهای عصبی در مغز و ستون فقرات قرار گرفته، حمله می کند، و باعث می شود، لکه های التهاب کوچک بر روی غلاف میلین ایجاد شود.
بدین ترتیب بر اثر آسیب های وارد شده بر غلاف، غلاف دیگر مثل گذشته عملکرد درستی نخواهد داشت، و در فرد مبتلا به این بیماری، علائمی که قبلا گفته شد، بروز می کند، و در نتیجه موجب اختلال در قدرت و حرکت جسمی فرد می شود.

 

به این نکته باید توجه خاصی داشته باشید، که علائم بیماری ام اس با یک سری از بیماری های دیگر نیز به یک شکل می باشد، و فرد مبتلا در صورت بروز غیر طبیعی این علائم حتما باید به پزشک مراجعه کند، پزشک برای تشخیص بیماری ام اس از فرد مبتلا یک سری آزمایشات را درخواست می کند، تا با توجه به نتایج آزمایشات بیماری ام اس را تشخیص دهد، این آزمایشات شامل:


اسکن و ام آر آی
پونیکسیون کمری یا نخاعی
آزمایش پتانسیل فرا خوانده
و.......


درمان بیماری ام اس


متاسفانه درمان قطعی برای بیماری ام اس وجود ندارد، و با توجه به به میزان مبتلا شدن فرد مبتلا به این بیماری، پزشک یک سری از روش های درمانی را برای این افراد به کار می گیرد، که این روش های درمانی در جهت کنترل و پیشرفت نکردن این بیماری در نواحی بیشتر بدن صورت می گیرد.


روش های درمانی بیماری ام اس عبارت اند از:


مصرف داروها برای بهبود مشکل دفع ادرار و همچنین تجویز داروهای برای بهبود وضعیت روابط زناشویی در مردان
استفاده از داروی استروئید
فیزوتراپیداروهای ضد افسردگی
مسکن ها
..........

 

درمان بیماری ام اس


با توجه به علائم و مشکلات این بیماری، این سوال پیش می آید که آیا بیماری ام اس کشنده است؟


همان طور که در مبحث بالا گفتیم، بیماری ام اس یک بیماری خود ایمنی بوده و سیستم عصبی مغز و اندام ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد، موجب اختلال در سیستم عصبی می شود، به طوری که اندام ها دیگر قادر نیستند، از مغز فرمان بگیرند، و به طور یقین اگر این بیماری در بدن فرد مبتلا پیشرفت زیادی داشته باشد، باعث بروز اختلالات زیادی و در نتیجه موجب مرگ فرد مبتلا می شود.اما افراد زیادی هم هستند، که در صورت مبتلا بودن به بیماری ام اس اگر چه دچار ضعف و قدرت حرکتی هستند، ولی عمر طولانی دارند، و با تحمل کردن درد در کنار عزیزان خود زندگی می کنند، و این، بستگی به روند بیماری در افراد مبتلا دارد، چرا که بیماران ام اس با توجه به روند بیماری به چهار دسته تقسیم می شوند؛


1-در فرد مبتلا فازهای پیشرفت کننده و پسرفت کننده تازه ظاهر می شود
2-از همان اوایل ابتدایی علائم پیشرونده بوده ولی فاز بهبودی ندارد
3-در نوع سوم سیر بیماری به صورت پیش رونده و پسرف کننده بوده ، اما مدتی پیشرفت کننده می شود
4-در نوع سیر چارم این بیماری، سیر پیشرفت و بهبود داشته ، اما متاسفانه در آخر سیر پیشرونده دارد.

 

شیوع بیماری ام اس در زنان و مردان


شیوع بیماری ام اس در زنان بیشتر از مردان بوده و شیوع این بیماری در زنان حدود 5 سال زودتر از مردان رخ می دهد، در واقع می توان گفت، سن بروز این بیماری در زنان بین 25 تا 40 سال می باشد.درست است، که شیوع بیماری ام اس در زنان بیشتر از مردان بوده ولی شدت این بیماری در مردان بیشتر از زنان می باشد، به هر حال این بیماری مردان و زنان را در یک رده سنی درگیر می کند، به همین خاطر بهتر است، برای اینکه به این بیماری مبتلا نشوید، پیش گیری کنید، چرا که در همه حال پیش گیری بهتر از درمان می باشد.

 

راه های پیش گیری از بیماری ام اس


با بروز هر بیماری در فرد، زندگی فرد نیز تحت تاثیر همان بیماری قرار می گیرد، همان طور که گفتیم، در صورت بروز بیماری ام اس فرد از نظر عملکرد حرکتی، دفع ادرار و همچنین روابط زناشویی دچار مشکلاتی می شود، در نتیجه زندگی فرد نیز تحت تاثیر همین عوامل دچار تغییر و دگرگونگی می شود، و با توجه به نبودن راه درمانی موثر برای این بیماری بهتر است، تا حد امکان پیش گیری کرده و روش های مناسب پیشگیری از بیماری ام اس عبارت اند از:


دوری از دخانیات، تغذیه و رژیم غذایی سالم، تحرک داشتن و همچنین دوری از چاقی و اضافه وزن از جمله مواردی هستند، که باید به آنها توجه داشته باشید، سعی کنید از مواد مغذی و سالم در برنامه غذایی خود استفاده کنید، و از غذاهای پراز چربی که موجب چاقی و اضافه وزن شما می شود، پرهیز کنید، چرا که چاقی زیاد منشا همه بیماریها از جمله بیماری ام اس می باشد.

 

افراد مبتلا به ام اس چگونه بیماری خود را کنترل کنند؟


افراد مبتلا به بیماری ام اس علاوه بر مصرف داروها می توانند، با رعایت موارد زیر، بیماری خود را کنترل کنند، تا وضعیت بهبود خود را حفظ و مانع از پیشرفت سریع این بیماری در بدن خود شوند.


1-فراهم آوردن محیط مناسب


محیط اطراف نقش موثری در کنترل وضعیت بیماری ام اس دارد، به این دلیل که افراد مبتلا به بیماری ام اس به رطوبت و گرما حساس می باشند و این عوامل موجب تشدید بیماری در افراد می شود، بهتر است، در هنگام بیرون رفتن از منزل حتما از کلاه آفتاب گیر استفاده کنند، یا در زمان عطش زیاد یک نوشیدنی خنک و گوارا بنوشند، و برای کنترل وضعیت بیماری این افراد باید سیستم سرمایشی مناسبی را در محیط زندگی این افراد فراهم کرد.

 

رژیم غذایی مناسب


2- رژیم غذایی مناسب


افرادی که مبتلا به بیماری ام اس هستند، بیشتر در معرض بیماریها و حملات قلبی از جمله سکته مغزی و نارسایی قلبی هستند، به همین دلیل این افراد باید از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنند، غذاهای پر چرب و شور را از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنند، و به جای آن از غذاهای سالم تر و مغذی تر استفاده کنند.
افراد مبتلا به بیماری ام اس باید وزن خود را کنترل کنند، و از فست فودها و غذاهای پر چرب مصرف نکنند، چرا که همین غذاهای پر چرب موجب اضافه وزن و چاقی در این افراد می شود، و در آینده با مشکلات جدی تری روبه رو می شوند.بهتر است، از نان سنگگ، نان جو و همچنین نان های سبوس دار بیشتر استفاده کنند، به این دلیل که استفاده از غلات به دلیل داشتن فیبر غذایی هم به کنترل وزن آنها کمک می کند و هم مانع از یبوست در آنها می شود.


3- محافظت از خود در برابر هر گونه عفونت


افراد مبتلا به بیماری ام اس باید بیشتر مواظب خود باشند، کوچکترین عفونتی ناشی از سرما خوردگی برای این افراد مضر می باشد، چرا که همین عفونت های به ظاهر ساده باعث پیشرفت بیماری و بروز مشکلات جدی تری در این افراد می شود، به همین خاطر باید بیشتر مراقب خود باشند، تا به بیماریهای عفونی مبتلا نشوند.

 

سخن پایانی


بیماری ام اس یک نوع بیماری مزمن بوده که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی از جمله مغز و نخاع و همچنین عصب های چشمی حمله می کند، در نتیجه موجب اختلال در سیستم عصبی مغزی و نخاعی می شود، که در مراحل پیشرفته موجب فلج شدن و کور شدن فرد مبتلا به بیماری ام اس می شود.
بهتر است، افراد در سنین جوانی آگاهی لازم را در مورد این بیماری به دست آورند، و با تغییر دادن سبک زندگی خود و دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب از این بیماری پیش گیری کنند.

بیماری ام اس یک بیماری خاص می باشد، به همین خاطر برای بهبودی وضعیت بیماران و همچنین در جهت کمک به این بیماران، شما می توانید با خرید تاج گل خیریه و استند تسلیت از موسسه های خیریه ، در این راه خدا پسندانه قدمی بزرگ بردارید.

 

 

تعداد بازدید : 4302

ثبت نظر

ارسال