Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 11 و 57 دقیقه

تغییرات بدن در سرطان

تغییرات بدن در سرطان | تغییر بینایی | تغییر شنوایی | تغییرات پوستی | شناخت سرطان

سرطان |‌تغییرات بدن در زمان سرطان | درمان سرطان |تغییرات بدن در سرطان و در طول بیماری متفاوت است. ولی به یاد داشته باشید که هر تغییری در بدن ایجاد می شود و یا هر احساس دردی، علت آن سرطان نیست.

یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 12:12

سرطان رشد سلول هایی است که دیگر کنترل آن ها از دسترس خارج شده و از حد طبیعی و معمولی آن گذشته است و در صورت ابتلا به این بیماری شاهد تغییرات بدن در سرطان خواهید بود. سرطان هنگامی از توقف باز می ایستد که عملکرد کنترل طبیعی بدن کار خود را ادامه دهد و متوقف نشود.

 

اینجا سلول هایی که از قبل وجود دارند و قدیمی هستند از بین نرفته و نمی میرند ولی در عوض از دسترس و کنترل خارج می شوند و سلول های تازه غیر طبیعی را ایجاد می کنند. این سلول های تازه و اضافه ممکن است تغییراتی در بعضی قسمت های بدن ایجاد کنند مثل اینکه قسمت های برجسته ای که به صورت توده هستند را در بافت تشکیل دهد که این تومور نامیده می شود.  

 

انواع مختلفی از سرطان بر اساس موقعیت سرطان در اندام های بدن ایجاد می شوند. باید بدانید که بدن انسان در طول سرطان تغییر می کند، با توجه به اینکه انواع زیادی سرطان داریم، هر کدام از آن‌ها در هر قسمتی از بدن تغییر ایجاد می کنند.  

 

همچنین در زمانی که مبتلا به سرطان هستید و نیز در طول دوره درمان در بدن انسان تغییراتی ایجاد می شود. برخی از انواع سرطان وجود دارند که باعث رشد بسیار سریع در سلول میرشوند و برخی دیگر از آن ها باعث می شوند سرعت حرکت سلول ها کند تر شود، پس سرعت تغییرات بدن در سرطان و در طول بیماری متفاوت است. ولی به یاد داشته باشید که هر تغییری در بدن ایجاد می شود و یا هر احساس دردی، علت آن سرطان نیست.

 

تغییرات بدن در سرطان شامل تغییرات در سیستم ایمنی :

 

سیستم ایمنی از بدن در مقابل بیماری هایی که هر روزه در معرض آن هستیم و ممکن است به آن مبتلا شویم و البته عفونت هایی که مشکلات زیادی برای ما به وجود می آورند، حفاظت می کند. وقتی مبتلا به سرطان می شوید و یا در طول دوره درمان آن هستید ، گاهی سیستم ایمنی بدن شما تضعیف می شود و هم چنین تضعیف سیستم ایمنی بدن جدای تقویت رشد سلول های سرطانی باعث بی حالی و ضعف بدن در مبتلایان به سرطان.

 

اما این نیز وجود دارد که برخی از درمان های سرطان می توانند ایمنی بدن را برای مبارزه با سرطان تقویت کنند.  وقتی به این بیماری مبتلا شدید، بدانید که سرطان می تواند با پخش شدن به مغز استخوان، سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند.  

 

زمانی که تغییرات بدن در سرطان رخ دهد، مغز استخوان سلول های خونی را ایجاد می کند که به جلوگیری و مبارزه با عفونت بسیار کمک می کنند. این اتفاق اغلب در لوسمی یا لنفوم اتفاق می افتد اما می تواند در مورد سرطان های دیگر نیز رخ دهد. گفتیم که مغز استخوان سلول های خونی تولید می کند اما این تا زمانی ادامه دارد که شما مبتلا به سرطان نشده باشید زیرا سرطان می تواند از تولید تعداد زیادی سلول خونی جلوگیری کند و باعث توقف آن شود.

 

در زمان درمان این بیماری نیز دستگاه ایمنی بدن شما تغییراتی می کند. درمان های سرطانی که احتمالا می توانند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته و آن را تضعیف کنند وجود دارند. مانند : شیمی درمانی، رادیوتراپی ، استفاده از استروئید هایی با دوز بالا و. . . .

 

برای جلوگیری از تغییرات سیستم ایمنی بدن در هنگام سرطان نیز برخی از سلول های سیستم ایمنی بدن می توانند سلول های سرطانی غیر طبیعی را تشخیص دهند و آن ها را از بین ببرند. اما متاسفانه ممکن است این راه برای خلاص شدن از شر سرطان به طور کامل کفایت نکند.

 

 

تغییرات بدن در سرطان شامل تغییرات در سیستم ایمنی

 

تغییرات پوستی در سرطان

 

همانطور که گفته شد، در بیماری سرطان در طول دوره بیماری و یا در طول دوره درمان، تغییرات بدن در سرطان شامل تغییراتی در اندام های شما ایجاد می شود که یکی از آنها تغییرات پوستی است. بیماری سرطان تغییراتی را در پوست و ناخن ایجاد خواهد کرد ، اما نگران این قضیه نباشید زیرا می توانید با تیم های مراقبت بهداشتی تماس گرفته و این مشکلات را برطرف کنید.

 

مشکلاتی که در طول دوره درمان بیماری سرطان ایجاد می شود مواردی است از جمله: در طول دوره پرتو درمانی و شیمی درمانی اغلب بسیار خفیف هستند ولی گاه در پرتو درمانی به دلیل اینکه اشعه به پوست تابیده می شود احساس خارش ، قرمزی و گاهی تیرگی را می کنید.  حتی ممکن است زخم هایی بر روی پوست ایجاد شود.

 

در طول شیمی درمانی هم تغییراتی از این قبیل رخ می دهد مانند: خشکی، قرمزی، خارش و تیرگی و یا برای بعضی افراد ممکن است واکنش های الرژیکی رخ دهد که باعث کهیر و احساس سوزش می شود.  در بعضی از افراد مبتلا به سرطان هم تغییراتی در رنگدانه های پوستشان ایجاد میشود بعنوان مثال ممکن است ناخن های آن ها تیره و شکننده شود.  

 

در صورت بروز اینگونه تغییرات و مشکلات، در برخی افراد حس ترس به جود می‌آید ولی این را بدانید که اگر از روی ترس اینکه تغییراتی بر روی پوستتان ایجاد شده بخواهید درمان را متوقف کنید حتما از قبل باید با پزشک خود صحبت کنید و در این باره اطلاعات کافی را به دست آورید. در کل تغییراتی که در اثر بیماری سرطان بر روی پوست ایجاد می شود شامل: اکنه ، تاول، پوسته پوسته شدن، تیرگی، حساسیت به نور و. . .  است.

 

تغییر در مو پس از ابتلا به سرطان :

 

مطلع باشید که در زمان ابتلا به سرطان و نیز در طول دوره درمان آن دچار تغییرات بدن در سرطان به ویژه ریزش مو خواهید شد. ریزش مو یکی از سخت ترین و ناراحت کننده ترین بخش های تجربه بیماری سرطان است، البته این را هم اضافه کنم ممکن است بعضی سرطان ها باعث ایجاد ریزش مو نشود، ولی در اکثر مواقع این اتفاق رخ می دهد.

 

این که شخصی خود را بدون موی سر و ابرو تصور کند خیلی وحشتناک است ولی در اغلب موارد افرادی که در حال درمان هستند و شیمی درمانی می شوند افردی بدون مو ، ابرو و مژه هستند. این بخش سخت ترین قسمت بیماری سرطان است که بعضی افراد تجربه می کنند و از آن رنج می برند اما این یک مشکل دائمی نبوده و حل شدنی است. 

 

داروهایی که در طول دوره شیمی درمانی استفاده می شود بیشترین تاثیر را بر روی تغییرات بدن در سرطان و  رشد موها می گذارد، ولی میزان مصرف این دارو ها تاثیرات را کمتر و بیشتر می کند. در طول این دوره اتفاقی که برای موها رخ می دهد از این طریق است که داروهایی که در رشد مو تاثیر گذار هستند، در واقع سلول های فولیکول را که مسئول شکل گیری و رشد مو هستند را خاموش و متوقف می کنند.

 

به همین دلیل روزانه حدود 100 تار مو ریخته می شود. پس از اتمام شیمی درمانی، داروهایی که مصرف می شدند کم کم از بدن خارج می شوند و سلول ها سرطانی به تدریج بهبود یافته و تقسیم می شوند. بعد از شیمی درمانی، در مو اغلب تغییراتی ایجاد می شود، مانند تغییر در بافت، رنگ و شکل آن. مثلاً موهایی که به رنگ مشکی بودند شاید سفید شوند، موهای صاف مجعد شوند و غیره.  

 

 

تغییر در مو پس از ابتلا به سرطان

 

تغییرات بدن در سرطان شامل تغییر اندام های گوارشی :

 

مشکلات مختلفی در اندام های گوارشی در افراد مبتلا به سرطان ایجاد می شود.  به طور مثال، مسائل مربوط به هضم غذا در افراد مبتلا به سرطان یکی از مشکلاتی است که وجود دارد زیرا مشکلات گوارشی می تواند توانایی بیمار در هضم غذا را مختل کند.  

 

در طول بیماری باید تغذیه سالمی استفاده شود که وزن افراد مبتلا به سرطان حفظ شده و متناسب بماند که این افراد نیروی بالایی داشته باشند ، چون وقتی این افراد دچار سوء تغذیه شوند ممکن است مانع از تلاش آن ها برای درمان بیماری شود زیرا آن ها توان مقابله با بیماری را از دست داده اند.  

 

برای افرادی که تحت دوره شیمی درمانی هستند ممکن است تغییرات بدن در سرطان در اندام های گوارشی آن ها رخ دهد، مثلاً  حدود 50 تا 80 درصد از این افراد دچار اسهال میشوند، ولی بدانید که در اینجا اسهال یک علامت بسیار رایج در بین افراد مبتلاست. در این مواقع با داشتن یک برنامه غذایی مناسب برای کنترل سرطان می توانید تا حدودی از این علائم جلوگیری کنید.

 

در بعضی موارد هم یبوست رخ می دهد، افرادی که دچار این مشکل می شوند توجه داشته باشند که ورزش و پیاده روی و در کل تحرک، باعث حرکت دستگاه گوارش می شود، برای بعضی افراد هم فیزیوتراپی تجویز می شود که با انجام آن بتوانند حرکات محدودی به خود دهند، حتی ماساژ دادن شکم هم تا حدودی می تواند یبوست افراد مبتلا را کم کند و یا حتی از بین ببرد.  

 

تغییرات بدن در سرطان شامل تغییر در اندام های شنوایی :

 

سرطان ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آن ها تاثیرات جداگانه‌ای در هر یک از اندام های بدن دارند. کاهش شنوایی یک عارضه جانبی است که در بعضی افراد مبتلا به سرطان رخ می دهد. برخی از این سرطان ها باعث ایجاد مشکلات شنوایی می شوند، بعنوان مثال در بعضی مواقع ممکن است شنوایی به طور کامل از بین برود و یا میزان شنوایی بسیار شدید و یا متوسط باشد.   

 

در بعضی از مواقع ایجاد مشکل ناشنوایی به دلیل بیماری سرطان نیست، یعنی همزمان با ابتلا به این بیماری افراد دچار این مشکل نمی شوند، بلکه مواقعی است که افراد به دلیل تاخیر در درمان این بیماری  این مشکل را برای خود به وجود می آورند پس راه های درمان سرطان مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی هم میتوانند در بعضی اوقات منجر به آسیب یا از بین رفتن شنوایی شوند.  

 

زمانی که افراد در کنار ابتلا به سرطان دچار مشکل های دیگری از جمله شنوایی می شوند ، باید بدانند که این مشکلات قابل حل و درمان اند و گاه پس از پایان دوره سرطان ، کم کم از بین می روند.  ولی زمانی که تحت درمان سرطان قرار دارید، مانند پرتو درمانی باید بدانید که اگر دوز آن بالا باشد ممکن است نتوان مشکلات شنوایی را که ایجاد شده بود، درمان کرد و شاید این مشکل به طور دائمی باقی بماند.  

 

تغییرات بدن در سرطان شامل تغییر در اندام های شنوایی

 

تغییر در مغز :

 

هر گونه سرطان میتواند تغییراتی را در مغز ایجاد کند. زمانی که فردی مبتلا به سرطان می شود ، این بیماری میتواند بافت های مغز و یا طراف مغز را تغییر دهد. بعضی سرطان ها می توانند تفکر، یادگیری و پردازش اطلاعات را تحت تاثیر قرار دهند.  

 

زمانی که در مغز فرد مبتلا به سرطان این تغییرات رخ دهد، می تواند بر تمام جنبه های زندگی او تاثیر بگذارد، همچون تاثیر بر توانایی انجام کار یا در کل کارهای روزانه. این تغییرات بدن در سرطان که در مغز اتفاق می افتد می توانند به سرعت یا به آرامی و یا در مواردی به صورت کاملا ناگهانی اتفاق بیفتد.  

 

تغییر در بینایی :

 

همانطور که گفته شد بیماری سرطان تقریبا در تمام اندام های بدن تغییراتی به وجود می آورد. البته بعضی مواقع بعد از بیماری و در طول درمان هم شخص از این بیماری رنج برده و شاهد تغییرات بدن در سرطان خود است.  یکی از آن تاثیرات تغییر در بینایی ماست.

 

افرادی که مبتلا به سرطان هستد ممکن است تغییراتی را در چشم و بینایی خود مشاهد کنند. تغییرات در بینایی میتواند ناشی از هر نوع سرطانی باشد. چشم هم یکی از ان عضو هایی از بدن است که چه درطول بیماری و چه در طول درمان اعمال تغییرات میشود.  

 

این تغییرات بدن در سرطان میتوانند از مقدار بسیار ناچیز شروع به تاثیر گذاشتن کنند تا اینکه تغییرات بسیار بزرگتر و بدتری را ایجاد کنند.  تغییراتی که گفته شد میتواند شامل: عفونت چشم ، تار دید، آب مروارید و غیره باشد. این اثرات میتواند موقتی و گاها دائمی باشند.  

 

تغییرات در بینایی بر اثر سرطان میتواند بر خواندن، نوشتن، کار و در کل زندگی روزمره شما تاثیر بگذارد. اگر این تغییرات بر اثر بیماری بیشتر شود ممکن است بسیار خطرناک باشد، پس بهتر است با پزشک هماهنگ شود زیرا ممکن است علائم از بین نرود و به طور همیشگی در بدن باقی بماند.  

 

سخن آخر :

 

در این مقاله دانستید که بیماری سرطان می تواند اکثرا بر تمام اندام های بدن تاثیر بگذارد و اندام ها را دچار تغییراتی کند که این تغییرات بدن در سرطان ممکن است به زودی از بین بروند و یا در طول درمان با بیمار باقی بمانند.  

 

دانستید که برخی سرطان ها کانال های بدن را مسدود می کنند و سیستم های بدن نمی توانند به خوبی کار کنند، این می تواند یکی از عواملی باشد که باعث تغییرات در اندام های بدن می شود، حالا اینکه بر کدام اندام تاثیر می گذارد بستگی به نوع سرطان، داروهای مصرفی در طول درمان ، و راه های درمان دارد.  زیرا که سرطان اغلب شامل ضررهای بسیاری است و پیامدهایی دارد که جهت مقابله با آن ها باید روحیه ای قوی داشت.

 

بیماری ها از جمله سرطان باعث ایجاد تغییراتی در بدن افراد مبتلا خواهند شد. اگرچه در بیماری سرطان رشد برخی از سلول ها افزایش یافته اند اما این افزایش سرعت به هیچ عنوان به نفع بدن نبوده و باعث ایجاد تغییرات نا به هنجاری خواهند شد.

 

این تغییرات باعث ایجاد تحولات عظیمی در سیستم ایمنی شده و باعث ابتلای فرد به بیماری های مختلفی خواهد شد. از طرفی تغییراتی که در ظاهر بیمار رخ می دهد از جمله از دست دادن موها، ایجاد تغییرات پوستی و کم یا زیاد شدن وزن، تاثیرات بزرگی را در زندگی فرد ایجاد خواهد کرد. سرطان در همین مرحله متوقف نشده و می تواند تاثیراتی در میزان بینایی، شنوایی، اشتها، عملکرد مغز و... داشته باشد.

 

بنابراین بهتر است هرچه سریعتر این بیماری را تشخیص داده و جهت مبارزه با آن درمان هایی را انجام دهید. این درمان ها که عمدتاً به صورت شیمیایی هستند، هزینه هایی در بر داشته و خانواده هایی که دارای افراد مبتلا هستند را درگیر خواهد کرد.

 

بنابراین وجود موسسات و انجمن های خیریه سرطانی و بشردوستانه ای که این خانواده ها را حمایت مالی کنند، لازم و ضروری به نظر می رسد. انجمن های حمایت از بیماران سرطانی اگرچه به صورت عادی کمک هایی را جمع آوری کرده و جهت خرید دارو و پروسه های درمان بیماران مصرف می کنند. اما این مبالغ کافی نبوده و این موسسات به تازگی اقدام به اجاره تاج گل خیریه و استندهای تسلیت مخصوصی نموده اند. افرادی که علاقه مند به کمک کردن به بیماران مبتلا و خانواده های آن ها هستند، می توانند از طریق اجاره این لوازم اقدام کنند.

 

تغییر در بینایی

 

تعداد بازدید : 10495

ثبت نظر

ارسال