Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 2 دقیقه

درباره بیماری مولتیپل میلوما بیشتر بدانیم

مولتیپل میلوما

سرطان یکی از بیماری های چالش برانگیز در جوامع امروزی است که انواع مختلفی دارد یکی از نمونه های سرطان که بسیاری از افراد را درگیر کرده بیماری مولتیپل میلوما است که نوعی سرطان خون بوده و مغز استخوان را درگیر میکند.

یکشنبه 19 دی 1400 ساعت 6:11

سالانه افرادی زیادی به بیماری سرطان مبتلا می شوند. بیماری سرطان انواع مختلفی دارد و عوامل موثر در بروز این بیماری با توجه به نوع بیماری در افراد متفاوت می باشد. شاید در بین انواع بیماری سرطان ، نام بیماری مولتیپل میلوما را کمتر شنیده باشید و در مورد این بیماری با توجه به نام عجیبی که دارد، کمتر اطلاعات دارید. ما در این مقاله قصد داریم این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم تا با ارائه این مقاله اطلاعات مفیدتری در اختیار شما بگذاریم؛ پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

 

با توجه به اهمیت این بیماری و همچنین هزینه درمان بالای این بیماری، موسسه های خیریه زیادی جهت کمک و تامین بخشی از هزینه های درمان بیماری سرطان در سطح شهرها تاسیس و راه اندازی شده اند. اگر شما هم قصد همکاری با موسسه های خیریه سرطان را دارید، می توانید با خرید تاج گل و استند تسلیت جهت برگزاری جشن ها و مراسم تحریم خود از این موسسه ها ، بیماران سرطانی را یاری کنید.

 

بیماری سرطان مولتیپل میلوما چیست؟

 

بیماری سرطان مولتیپل میلوما، نوعی از سرطان می باشد که بیشتر مغز استخوان را درگیر می کند. برای درک بهتر این موضوع بهتر است تعریفی از مغز استخوان داشته باشیم تا بهتر با اثرات این بیماری در مغز استخوان پی ببرید؛

 

مغز استخوان چیست؟

 

مغز استخوان ماده ای است که در داخل استخوان قرار دارد. در بزرگسالان، عمدتا در استخوان های صاف، یعنی استخوان سینه، دنده ها، مهره ها و استخوان های لگن یافت می شود. هر روز میلیاردها سلول به نام سلول‌های بنیادی خونسازی نموده و سلول‌های خونی مختلفی تولید می‌کنند. این تولید مداوم، در فرآیندی به نام خون سازی، به طور مداوم سلول های خونی تخریب شده در بدن ما را با سلول های جدید جایگزین می کند.

 

در سلول های خونی گلبول های قرمز خون، گلبول های سفید و پلاکت ها هستند. هر کدام از این موارد نقش مهمی در سلامتی ما دارند به عنوان مثال؛ گلبول های قرمز در خون اکسیژن را در بدن منتقل می کنند.

 

گلبول های سفید در برابر حملات باکتری ها و میکروب ها از بدن محافظت می کند.

پلاکت ها نیز به لخته شدن خون کمک می کنند.

مغز استخوان نقش موثری در سلامتی بدن دارد. در صورت هر گونه اختلال در عملکرد مغز استخوان مانند بیماری های خونی جدی ،مانند لوسمی تنها با پیوند مغز استخوان می تواند عملکرد مغز را بازیابی کند.

 

هنگامی که سلول های پلاسما به صورت غیر طبیعی و کنترل نشده تجمع می یابند و به مغز استخوان حمله می کنند، به آن میلوما می گویند. در این حالت، سلول‌های پلاسمایی بیمار در مغز استخوان تجمع می‌کنند و سلول‌های مسئول تخریب طبیعی استخوان را تحریک می‌کنند. در نتیجه سلول‌های مسئول تشکیل استخوان، یعنی استئوبلاست‌ها را مهار می‌کنند.

 

تعادل چرخش استخوان، که متکی بر تعادل بین مکانیسم های تخریب و بازسازی استخوان است، به هم می خورد. استخوان شکننده می شود و همین امر موجب شکستگی استخوان می شود .حمله غیر طبیعی سلول های پلاسما به مغز استخوان نیز منجر به کاهش تولید سلول های خونی سالم می شود. محل استخوان به طور همزمان تحت تأثیر غیر طبیعی سلول های پلاسمای زیادی قرار می گیرند. به همین علت به میلوما مولتیپل نیز می گویند.

 

میلوما چیست؟

 

مولتیپل میلوما که معمولاً به عنوان میلوما شناخته می شود، سرطان خون است که با رفتار غیر طبیعی و رشد کنترل نشده سلول های پلاسما همراه است. سلول‌های پلاسما نوعی گلبول سفید هستند که در مغز استخوان ساخته می‌شوند و آنتی‌بادی‌هایی یا همان ایمونوگلوبولین‌ها تولید می‌کنند که برای مبارزه با عفونت‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین آنها جزء مهمی از سیستم ایمنی هستند.

در یک فرد مبتلا به میلوما، سلول‌های پلاسمای غیرطبیعی می‌توانند در تولید سلول‌های خونی سالم در مغز استخوان اختلال ایجاد کنند. سلول های میلوما همچنین می توانند آنتی بادی هایی غیر طبیعی بیش از حد تولید کنند که به نوبه خود می تواند بر قسمت های مختلف بدن مانند استخوان ها و کلیه ها تأثیر منفی بگذارد.

 

بیماری سرطان مولتیپل میلوما

 

تولید بیش از حد سلول های پلاسما 

 

هنگامی که سلول های پلاسما بیش از حد تکثیر شوند ، آنها می توانند به گلبول های قرمز و پلاکت ها حمله کنند. همان طور که می دانید گلبول های قرمز و پلاکت ها برای بدن مفید می باشند.

 

اثرات بیماری مولتیپل مولیما در مغز استخوان

 

برخلاف اکثر سرطان ها، میلوما به صورت توده یا تومور ظاهر نمی شود. بر عکس سلول‌های میلوما، در مغز استخوان تکثیر می‌شوند و از انجام درست کار مغز استخوان جلوگیری می‌کنند و در تولید گلبول‌های قرمز سالم، گلبول‌های سفید خون و پلاکت‌ها، اختلال ایجاد می‌کنند.

علاوه بر این، میلوما برقسمت های از بدن از قبیل جمجمه، لگن، قفسه سینه، پاها، بازوها ، نواحی اطراف باسن و شانه و همچنین در استخوان ستنون فقرات که مغز استخوان در این مناطق قرار دارد، نیز اثر بدی می گذارد. در واقع بیشتر علائم و عوارض مرتبط با میلوما، ناشی از تجمع سلول‌های پلاسمایی غیرطبیعی در مغز استخوان می باشد.

 

علائم بیماری مولتیپل میلوما

 

در اوایل بیماری، افراد ممکن است علائمی را مشاهده نکنند اما با پیشرفت بیماری در طول زمان به تدریج این عوامل خود را نشان خواهد داد.

 

عوامل بیماری مولتیپل میلوما عبارت اند از:

ضعف و خستگی ناشی از کم خون شدن بدن

درد استخوان در اثر پیشرفت بیماری در مغز استخوان

کاهش وزن به صورت غیر طبیعی

احساس تشنگی زیاد

گیجی و سردرد

ناراحتی کلیه

یبوست

برآمدگی های بنفش رنگ در زیر پوست

عفونت

 

چگونگی تشخیص بیماری مولتیپل میلوما

 

در این بیماری فرد بیمار به پزشک مراجعه می کند، پزشک با در نظر گرفتن علائم بیماری برای اطمینان بیشتر با استفاده از رادیوگرافی نواحی آسیب دیده را مشاهده می کند. در رادیوگرافی نواحی آسیب دیده به صورت دایره تیر مانندی مشخص می شود. از جمله نواحی آسیب دیده که به طور واضح در رادیوگرافی دیده می شود، می توان استخوان جمجمه را نام برد. در صورت بروز سرطان در این نواحی، قسمت های آسیب دیده در رادیوگرافی به وضوح مشخص می شوند.

 

آزمایش خون و ادرار

 

علاوه بر رادیوگرافی، با کمک آزمایش خون و ادرار نیز می توان بیماری مولتیپل میلوما را در بدن فرد مبتلا تشخیص داد. به عنوان مثال در آزمایش ادرار فرد مبتلا به بیماری مولتیپل مولیما، می توان به شکل قابل توجهی آنتی بادی ناشی از تکثیر غیر طبیعی پلاسمای خون را مشاهده کرد. 

 

با آزمایش خون دادن فرد مبتلا نیز کم خونی، کاهش پلاکت ها و گلبول های سفید و همچنین کلسیم بالای خون مشاهده می شود. در صورت بروز همه این موارد در آزمایش خون پزشک بیماری مولتیپل میلوما را با اطمینان بیشتری تشخیص خواهد داد.

 

راه های درمان این تومور عبارتند:

افراد مبتلا به این نوع سرطان، باید در صورت بروز هر یک از علائم گفته شده سریع به پزشک جهت تشخیص نهایی و شروع دوره درمان مراجعه کنند تا شانس بیشتری برای زندگی داشته باشند. در صورت بروز علائم و مراجعه کردن فرد مبتلا به پزشک ، داروهایی جهت درمان اولیه توسط پزشک برای فرد تجویز خواهد شد

 

شیمی درمانی

 

شیمی درمانی یک نوع روش درمانی در بیماری سرطان می باشد. در این روش همه سلول ها در مغز استخوان اعم از سالم و سرطانی به طور قابل توجهی تخریب می شوند. 

 

ترزیق سلول های بنیادی

 

پزشک با کمک این روش، سلول های بنیادی را جهت تکثیر و تولید سلول های سالم خونی به رگ بدن فرد بیمار ترزیق می کند. در واقع با کمک این روش بیماری مولتیپل میلوما درمان نمی شود، بلکه بیمار بیشتر زنده خواهد ماند. 

 

اشعه درمانی

 

اشعه درمانی یکی دیگر از روش های درمان بیماری مولتیپل میلوما است، پزشک با کمک این روش و با استفاده از اشعه مناطق مبتلا به سرطان را شناسایی و سلول های پلاسمای از بین می برد. در واقع با کمک اشعه درمانی، می توان تا حدی به کاهش درد و تقویت استخوان ضعیف شده در افراد مبتلا به بیماری مولتیپل میلوما کمک کرد و وضعیت بیمار را بهبود بخشید.

 

علائم بیماری مولتیپل میلوما

 

چه عواملی منجر به بیماری مولتیپل میلوما می شود؟

 

با توجه به تحقیقات گسترده ای که در این زمینه شده است، علت به خصوصی در به وجود آمدن این بیماری کشف نشده است و همه عوامل برمی گردد به تکثیر غیر طبیعی پلاسما در مغز استخوان.با تکثیر غیر طبیعی سلول های پلاسما در مغز استخوان سلول های سالم نیز به مراتب درگیر خواهند شد و به تدریج سرطان همه نواحی مغز استخوان در قسمت های مختلف بدن را درگیر خواهد کرد.

 

اما عواملی نظیر موارد زیر می تواند خطر زا باشد و باعث بروز بیماری مولتیپل میلوما شود؛

 

عوامل خطرزا در ابتلا به مولتیپل میلوما چیست؟

 

چاقی و اضافه وزن زیاد

زیاد در معرض نور خورشید قرار گرفتن

شاغل بودن در صنایعی همچون نفت

سیگار کشیدن

سابقه خانوادگی

جنسیت

 

سخن پایانی

 

بیماری مولتیپل میلوما نوعی از سرطان است که سلول های سرطان در این بیماری در مغز استخوان به رشد غیر طبیعی خود ادامه خواهند داد. بیماری مولتیپل میلوما به تدریج در طول زمان پیشرفت نموده و همه نواحی مغز استخوان را نیز درگیر خواهد کرد.

با تجمع سلول های سرطانی در مغز استخوان، این سلول ها اقدام به تولید و تکثیر پروتئین غیر طبیعی در مغز استخوان می کنند و باعث بروز عواملی از قیبل درد، شکستگی و دیگر مشکلات جدی در بدن می شوند. بهتر است برای پیشگیری از این بیماری، به عوامل خطر زا در رابطه با این بیماری توجه ویژه ای داشته باشید.

 

 

تعداد بازدید : 10119

ثبت نظر

ارسال