Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 16 و 13 دقیقه

درد ساق پا و سرطان

سرطان استخوان در ساق پا|را های درمان ساق پا| پیش گیری از درد ساق پا

درد در اعضای مختلف بدن می تواند گاهی دلایل جزیی و گذرا داشته باشد اما در صورت تکرار باید جدی گرفته شوند برای مثال درد ساق پا در صورتی که تکرار شود باید توسط پزشک بررسی شود و دلیل آن کشف شود، گاهی دلیل درد ساق پا بیماری مانند سرطان است البته همیشه اینطور نیست اما میتوان با ازمایشات بالینی دلیل آن را کشف کرد.

دوشنبه 22 آذر 1400 ساعت 15:20

شاید بعضی از مواقع ساق پایتان درد گرفته باشد و بعد از چند دقیقه درد آن کمتر و یا تمام شود، اگر بار اول نیست که ساق پای شما درد می گیرد و هر از گاهی این اتفاق پیش می آید، حتما باید درد ساق پایتان را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید چرا که همین دردهای سطحی ممکن است علایم و نشانه هایی از بیماری های دیگر باشد.ما در این مقاله به موضوع درد ساق پا و سرطان می پردازیم و بررسی می کنیم ببینیم این دو مورد با هم ارتباط دارند یانه. پس با ما همراه شوید تا در این مقاله اطلاعاتی مفید در اختیارتان بگذاریم.

 

درد ساق پا چگونه دردی می باشد؟


دردی که در ناحیه ساقه پا در طول استخوان جلوی پا یعنی درشت نی ایجاد می شود، درد ساق پا نام دارد. درد ساق پا بیشتر در افرادی مثل ورزشکاران، سربازان و دونده ها اتفاق می افتد، چون این افراد فعالیت و درگیری ماهیچه های پاهایشان نسبت به دیگر افراد بیشتر است و حین فعالیت زیاد احتمال التهاب و کشش استخوان های اطراف پا و تاندون ها ی موجود در پا هست و همین امر موجب درد ساق پا در اینگونه افراد می شود.

 

چه علایمی در پا نشان دهنده درد ساق پا است؟


1-دردی که حین و بعد از انجام فعالیت و به خصوص تمرینات ورزشی می باشد
2-ضعف و بی حسی در پا
3-درد شدیدی در پا هنگام لمس کردن احساس شود
4-دردی که در ناحیه بیرونی و درونی پا به وجود می آید
5-دردی که در ماهیچه های پا به صورت خفیف و گاهی شدید احساس می شود

 

علت های درد ساق پا چیست؟


گاهی در حین فعالیت ضربه ای به پا وارد می شود و باعث اسیب و کشش تاندون های پا می شود، ما در مطلب پایین به علت های درد پا اشاره می کنیم:


1-پوشیدن کفش نامناسب
هنگام خرید کفش دقت داشته باشید کفشی را خریداری کنید که در آن احساس راحتی در پا کنید و از پوشیدن کفش های تنگ و کوچک خودداری کنید، چون پوشیدن کفش نامناسب باعث فشار آوردن و صدمه به پا می شود که منجر به درد ساق پا می شود


2-ورزش کردن
گاهی هنگام فعالیت ورزشی از جمله دو چرخه سواری که باید مسافت زیادی را رکاب بزنید و یا حتی تمرین دویدن که باید در زمین های سراشیبی و ناهموار بدوید باعث اسیب به تاندون های پا می شود که موجب درد ساق پا می شود.

3-کف پای صاف
بیشتر افراد به طور ذاتی کف پایشان صاف می باشد، این افرد هنگام فعالیت ورزشی دچار درد در ناحیه ساق پا می شوند و پایشان به طور جدی آسیب می بیند.این گونه افراد باید کفش های مناسبی حین فعالیت های ورزشی به پوشند تا پایشان کمتر دچار اسیب شود.

4-شکستگی و ترک در پا
اگر بر اثر اتفاقی پا آسیب دید و دچار ترک و شکستگی شد باید طبق توصیه پزشک مدتی را استراحت کرد و کمتر روی آن راه رفت تا شکستگی و ترک پا ترمیم شود، اگر بعد از شکستگی دوباره روی پا فعالی سنگین انجام بدهید وضعیت پای شما بدتر می شود و موجب درد ساق پا می شود.


5-عدم فعالیت و ورزش
اگر فرد ورزشکاری نباشید و به ندرت پیش بیاید که ورزش کنید و بخواهید ورزش را از نو شروع کنید در اوایل بر اثر فشاری که روی پای شما وارد می شود منجر به درد ساق پا می شود.

6-کمبود کم ابی و کلسیم بدن
در بعضی از مواقع علت درد ساق پا کم ابی بدن و کمبود کلسیم و پتاسیم موجود در استخوان می باشد، به همین خاطر بیشتر پزشکان توصیه می کنند از میوه ها و سبزیجات و همچنین لبنیات بیشتر استفاده کنید چون همه اینها کمبود کم آبی ، کلسیم و پتاسیم در بدن را رفع می کنند.

7-التهاب تاندون ها
در واقع تاندون ها استخوان ها را به بقیه عضلات متصل می کنند، اگر آسیبی به تاندون ها وارد شود، منجر به درد ساق پا می شود.

 

چه زمانی باید به پزشک برای تشخیص بیماری مراجعه کرد؟

 

در مواردی که درد در ناحیه ساق پا بیشتر مواقع پیش بیاید و با استراحت کردن از درد آن کم نشود و همین روند هر از گاهی پیش بیاید بهتر است به پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا پزشک با تشخیص به موقع در درمان به شما کمک کند.

پزشک در مرحله اول یک سری انجام آزمایشات را از شما می خواهد تا مطمئن شود علت درد ساق پا کمبود مواد معدنی نیست،بعد ازآن از شما درخواست می کند که عکس رادیولوژی هم انجام بدهید تا هر گونه شکستگی در استخوان را تشخیص بدهد. و در آخر هم برای اینکه تشخیص قطعی بدهد از شما می خواهد سی تی اسکن و ام ار ای را هم انجام بدهید، بعد از همه این آزمایشات و مراحل دکتر تشخیص بیماری شما را می دهد و شما را در جریان بیماریتان می گذارد.

 

آیا بیماری سرطان با درد ساق پا می تواند رابطه ای داشته باشد؟


شاید در جواب این سوال کمی نگران شوید و برایتان این سوال پیش بیاید که آیا ممکن است سرطان با درد ساق پا رابطه داشته باشد، در جواب باید گفت متاسفانه بله

این دو مورد با هم رابطه دارند اما چطور؟


باید گفت تغییری که در سلول های استخوان به وجود می آید عامل بیماری سرطان است در بعضی موارد هم که سرطان در نواحی مانند کبد، کلیه و یا روده باشد، به استخوان متاستاز می دهد و استخوان هم درگیر بیماری سرطان می شود.

در بیماری سرطان درد ساق پا، درد هنگام شب  بیشتر احساس می شود و مدت زمان درد در ساق پا طولانی می شود،به طور واضح باید گفت: در صورتی که استخوان درشت نی ما بین استخوان مچ و زانو درگیر سرطان شود، درد در ناحیه ساق پا بیشتر احساس می شود، بیماری سرطان خود یک بیماری است که تحمل کردن نیاز به صبر و حوصله زیاد می خواهد و حال که استخوان را هم درگیر کند نیاز به تحمل کردن درد بیشتر می باشد.

 

سرطان استخوان در ساق پا چگونه احساس می شود؟


افرادی که دچار سرطان در ناحیه ساق پا هستند، زیاد درد در ناحیه ساق پا را احساس می کنند و هر زمان که راه می روند درد را در ساق پا احساس می کنند، در موارد شدیدتر سرطان به شکل تومور در ناحیه ساق پا مشاهده می شود، نتیجه تومور سرطانی در ساق باعث می شود که فرد نتواند به راحتی راه رود و با دردی که در ناحیه استخوان ساق پا می کشد موجب لنگ راه رفتن فرد می شود و در روزهای آتی دیگر فرد قادر نیست مدت طولانی سر پا باشد و راه برود.


علایم سرطان در ساق پا


سرطان ساق پا هم مانند دیگر سرطان های دیگر در بدن با علایمی از قبیل موارد زیر خود را نشان می دهد
تب ولرز
احساس سرما
عرق کردن در خواب
کم اشتهایی
کاهش سریع وزن

 

سرطان استخوان در ساق پا


را های درمان ساق پا


روش خانگی


اگر میزان درد کمتری را در ناحیه ساق پا احساس می کنید و زیاد این درد در ساق پا پیش نمی آید، بهتر است استراحت کنید و فعالیت کمتری داشته باشید و از داروهای گیاهی در طب سنتی برای بهتر شدن استفاده کنید.

 

مراجعه به پزشک


اگر سانحه ای مثل پرت شدن و یاتصادف برایتان پیش آمده هر چند کم احساس درد در ناحیه ساق پا داشته باشید بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید و با ازمایشاتی که انجام می دهید از سالم بودن استخوان ساق پایتان مطمئن شوید.


درمان درد ساق پا با طب سنتی


در طب سنتی  متخصصان طب سنتی برای دو گروه که از درد ساق پا رنج می برند دارو تجویز می کند؛
1-افرادی که درد ساق پا شبانه دارند، یعنی اینکه شبها در ناحیه ساق پا احساس ناراحتی می کنند، برای این افراد توصیه می شود.
در فصل سرما ساق پا گرم نگه داشته شود
هنگام غدا خوردن ، غدا خوب جویده شود
نوشابه، دوغ و حتی آب هنگام غذا مصرف نشود
بلافاصله بعد از غذاخوردن نخوابید 

2-برای دسته دوم متخصصان طب سنتی داروهای گیاهی را تجویز می کنند که روی ساق پا جهت تسکین و بهبودی گذاشته شود
ترکیب خمیری زردچوبه ، روغن کنجد و روغن زیتون
ماساژ دادن نقطه درد با روغن خردل
ترکیب لیمو و روغن کرچک و یاکنجد و ماساژ دادن هنگام شب
مصرف خوراکی لیمو و یا ترکیب لیمو و عسل و ماساژ دادن دو مرتبه ساق پا در روز

 

درمان ساق پا توسط پزشک


در مواقعی که چند مدت یک باراحساس درد در ساق پا می کنید و این درد زیاد طول نمی کشد و نگران کننده نیست ولی برای مطمئن شدن به پزشک مراجعه می کنید و از پزشک می خواهید برایتان نسخه تجویز کند.پزشک داروهای مسکنی مثل ایبوپروفن،استامینوفن و ناپروکسن را برای شما تجویز می کند و در کنار این مسکن ها چند نمونه از پمادهای مالشی را هم معرفی می کند، که بهتر است از پمادهای گیاهی جهت مالیدن بر روی ساق پا استفاده کنید.


رعایت نکاتی برای پیش گیری از درد ساق پا


1-کفش مناسب بپوشید
کفش های مناسب و سایز پایتان را بپوشید و از کفش های سایز کوچکتر استفاده نکنید چون این کفش ها به دلیل کوچک بودن به پای شما هنگام راه رفتن فشار وارد می کند و علاوه بر اینکه باعث درد در ناحیه ساق پا می شود، شکل ظاهری پا را هم تغییر می دهد، برای اینکه دچار درد ساق پا نشوید بهتر است در انتخاب کفش مناسب دقت داشته باشید.


2-خود را در ابتدای ورزش کردن گرم کنید
در ابتدای هر فعالی ورزشی سعی کنید مدت کوتاهی را با حرکات ورزشی سبک گرم کنید و سپس ورزش اصلی را شروع کنید

3-فعالیت های ورزشی سنگین انجام ندهیداگر سابقه درد ساق پا دارید بهتر است فعالیت های ورزشی از قبیل دوچرخه سواری و دوندگی را کنار بگذارید و ورزش های مثل شنا را جایگزین آن کنید.

4-استراحت
به استراحت کردن بعد از انجام هر فعالیت ورزشی اهمیت بدهید و این طور نباشد که شما زمان زیادی را بدون استراحت کردن صرف فعالیت و ورزشی کنید چون با استراحت کردن به موقع فشار کمتری به ساق پا وارد می شود.


5- استفاده از پدهای گرم
قبل از هر فعالیت و ورزشی بهتر است از پدهای گرم در ناحیه ساق پا و عضلات استفاده کنید تا حین فعالیت دچار گرفتگی عضلات نشوید


6- استفاده از یخ
بعد از هر گونه تمرین ورزشی و فعالیت ، هنگام استراحت کردن قطعات ریزی از یخ را در درون پلاستیک فریزر گذاشته و روی عضلات قرار بدهید 

 

آیا ورم و درد ساق پا در خانمهای باردار نشان دهنده سرطان می باشد؟


بیشتر خانمهای باردار با ورم کردن پای خود احساس ترس و ناراحتی می کنند،و مدام این سوال در ذهنشان پیش می آید که علت این همه ورم در پا چیست و نگران این هستند که شاید توده سرطانی در پایشان ایجاد شده است و در اولین فرصت به پزشک مراجعه می کنند.خوش بختانه پزشک جواب مثبتی به آنها می دهد و دلیل ورم پا را در دوران بارداری ،میزان غلظت کلسیم  و خسته شدن عضلات ساق پا در اثر اضافه وزن بیان می کند و به خانم های باردار توصیه می کند هنگام نشتن پای خود را آویزان نکنید و همچنین نمک کمتری را مصرف کنید.

 

نکاتی برای پیش گیری از درد ساق پا

درد و تورم استخوان را جدی بگیرید


همان گونه که گفتیم شایع ‌ترین علامت سرطان استخوان درد است، اما بسته به محل و اندازه تومور ممکن است تومور استخوانی تا مدت‌ها بدون علائمی پیشرفت کند در صورتی که بیمار با بروز علائمی مثل لمس توده یا درد ناگهانی استخوان به پزشک مراجعه کند، امکان تشخیص زودرس وجود دارد. توجه داشته باشید تورم موضعی نیز از علائم سرطان استخوان محسوب می شود اغلب این تورم ها از سوی بیمار قابل لمس و تشخیص می باشد .

گاها سرطان استخوان ، استخوان را ضعیف می نماید  و موجب شکستگی آن می شود. وقتی یک استخوان مبتلا به سرطان شکسته می‌ شود معمولا بیمار اظهار می‌ کند مدت‌ها دردی خفیف در اندام داشته است که ناگهان شدت آن افزایش پیدا کرده است . همچنین سرطان استخوان می ‌تواند موجب بروز علائم دیگری همچون خستگی و ضعف شدید یا کاهش وزن ناگهانی گردد. وقتی سلول‌ های سرطانی به احشای داخلی بدن حمله می ‌کنند ممکن است علائم مربوط به آن احشاء هم تظاهر پیدا نماید. مثلا وقتی سرطان استخوان به ریه انتشار پیدا می ‌کند ممکن است بیمار دچار مشکلات تنفسی شود.

 

علت درد ساق پا هنگام خواب چیست؟

 

شاید تجربه کرده باشید که درد ساق پا شما را از خواب بیدار کند و درد اینقدر شدید باشد که نتوانید پای خود را حرکت دهید یا روی پا بایستید. اغلب این درد ها به یک علت نمی باشد ممکن است مربوط  به کمبود آب در بدن، بیماری پارکینسون، دردهای عصبی، فشار بیش از حد به ماهیچه‌های ساق پا رخ دهد.

 

علت درد ساق پا هنگام پریود چیست؟

 

خانم‌ها در دوران عادت ماهیانه یا پریود در ناحیه‌ ی ساق پا با درد مواجه می شوند . علت این درد مستقیما به عادت ماهیانه و تغییرات هورمونی متناسب با آن ارتباط دارد. با فعال شدن پروسه‌ های التهابی در بدن و تغییرات هورمونی یعنی کاهش استروژن در بدن، آستانه درد در بدن کاهش پیدا می نماید  و به علت ارتباط اعصاب نخاعی درد از کمر تا ساق پا منتشر می ‌شود.

 

سفارش استند تسلیت و تاج گل تسلیت از موسسه های خیریه


موسسه های خیریه در سطح شهر هستند، که با فروختن استند گل تسلیت و همچنین تاج گل تسلیت کمک بزرگی به افراد بی بضاعت و افرادی سرطانی  می کنند، پس چه خوب هست که ما هم در این راه قدم بزرگی برداریم و برای مراسم های تحریم به موسسه های خیریه سفارش استند گل تسلیت و تاج گل تسلیت بدهیم، تا حداقل بتوانیم برای افراد بی بضاعت و افرادی که به بیماریهای صعب العلاج  مبتلا هستند، کمکی کرده باشیم.


سخن پایانی


سرطان استخوان در ساق پا منجر به شکستگی و ضعیف شدن استخوان می شود و به تدریج بر راه رفتن تاثیر می گذارد و اگر به موقع به پزشک مراجعه نشود جهت تشخیص  و درمان، تومورهای سرطانی در همه سطح بدن از جمله استخوان پیش می روند و توان راه رفتن را از فرد سلب می کنند وروز به روز بدن ضعیف و ضعیف تر می شود و منجر به کاهش وزن سریع در فرد می شود.

تعداد بازدید : 76135

نظرات

زهرا

2 سال و 2 ماه و 26 روز پیش

سلام ببخشید من حدود ۲ .۳ ساله پشت پای چپم از زانو به پایین درد میکنه ضعف داره هنگام خواب بیشتر میشه دردش بعضی موقع ها هم دست چپمم درد میگیرد میخواستم بپرسم این چ نشان است آیا امکان داره سرطان باشه؟

سودابه حسین بیک

1 سال و 0 ماه و 2 روز پیش

۴ جلسه از تزریق هرسپتینم مونده سرطان سینه داشتم سینه ی چپم الان قسمت پشت مچ پای راستم درد داره علتش چیه

اصغرزاده

2 سال و 2 ماه و 12 روز پیش

سلام مدتی است ماهیچه وساق سمت راستم بشدت درد می گیرد ونمی توانم راه بروم اذیتم شبها این درد بییشتر احساس میشه چیکار کنم البته من دیسک کمر و دارم ولگنم اسیب دیده است امکان داره فشار کمر باعث شده ممنونم راهنمایی کنید

افسانه

1 سال و 7 ماه و 0 روز پیش

هردو وام در ناحیه ساق پا و مچ دچار درد شدید هستن راه رفتن برام مشکل شده و هر روز از روز قبل خسته تر میشم توان راه رفتنم خیلی کم شده درد بیشتر شبها شدت دارد

جهان

2 سال و 1 ماه و 3 روز پیش

۸۰ سال سن دارم ساق پاهام به شدت درد گرفته

مریم

1 سال و 11 ماه و 24 روز پیش

چندوقت هست شبهاپام مدقع خواب دردمی گیره

محمد جواد شریف

1 سال و 9 ماه و 19 روز پیش

با سلام،،، مدتت یک سال هست هر وقت جفت پاهام در خواب بطوری درد میگیره که از خواب میپرم و آنقدر درد دارم که به دور خود میپیچم چیکار باید کنم میرسی

شھنوازی

1 سال و 8 ماه و 24 روز پیش

پاها شبھا زیاد درد می کند بیشتر کف پاها یک سال است شبهاخواب ندارم برای درمان چه خوب است

زهرا

1 سال و 8 ماه و 23 روز پیش

سلام مدتی از کشاله سمت چپم تا ساق پام درد میکنه وقتی را میروم یا یک جا وای ستادم درد بیشتر دارم ممنون راهنمای تون

صفر

1 سال و 0 ماه و 6 روز پیش

پاشنه پاه راستم وساق باه راستم چند روزی هنگام ایستادن ورا رفتن خیلی درد میکند هنگام خوابیدن ونشستن درد ندارد راه درمان چیست ممنون از راهنمایی تان

میرزایی

1 سال و 6 ماه و 20 روز پیش

مندختری ۹ سااه دارم دو سالهپا درد دارد خیلی دکتر بردم همه میگن رش فقط یک دکتر گفت سی تی اسکن کن میترسم

ثبت نظر

ارسال