Fa En چهارشنبه 29 فروردین 1403 ساعت 1 و 10 دقیقه

روش های پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون

پیوند مغز استخوان|

روش های پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون چگونه انجام می شود؟ برای پاسخ به این پرسش مقاله زیر را مطالعه کنید.

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 ساعت 17:29

پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون، یک روش درمانی ویژه برای بیماران مبتلا به سرطان های خاص یا بیماری های دیگر است. پیوند مغز استخوان شامل گرفتن سلول هایی است که به طور معمول در مغز استخوان (سلول های بنیادی) یافت می شوند. هدف از BMT انتقال سلول های سالم مغز استخوان به فرد پس از درمان مغز استخوان ناسالم برای نابودی سلول های غیر طبیعی است.

 

پیوند مغز استخوان

 

مغز استخوان، بافت نرم و اسفنجی است که در داخل استخوان ها یافت می شود. این مکانی است که بیشتر سلولهای خونی بدن در آن تکامل یافته و ذخیره می شوند. سلول های خونی را سلول های بنیادی می نامند. ابتدایی ترین سلول های بنیادی، سلول بنیادی پرتوان نامیده می شوند.

این امر با توجه به ویژگی های زیر متفاوت از سلول های دیگر خون است:

 

  • بازسازی: این قادر است سلول دیگری را که مشابه خودش است، تولید کند.
  • تفکیک: این قادر است یک یا چند زیر مجموعه از سلول های بالغ را ایجاد کند.

 

هدف از پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون بهبود بسیاری از بیماری ها و انواع سرطان است. هنگامی که دوزهای شیمی درمانی یا پرتودرمانی مورد نیاز برای درمان سرطان به قدری زیاد باشد که سلولهای بنیادی مغز استخوان فرد به طور دائمی آسیب ببینند یا از بین بروند، ممکن است نیاز به پیوند مغز استخوان باشد. در صورت تخریب مغز استخوان توسط بیماری، ممکن است به پیوند مغز استخوان نیز نیاز باشد.

از پیوند مغز استخوان می توان برای موارد زیر استفاده کرد:

 

مغز استخوان بیمار با عملکرد غیرفعال را با مغز استخوان دارای عملکرد سالم، جایگزین کنید(برای بیماری هایی مانند لوسمی، آنمی آپلاستیک و کم خونی سلول داسی شکل).سیستم ایمنی جدیدی را که با لوسمی یا سایر سرطان هایی که در اثر شیمی درمانی یا پرتوی مورد استفاده در پیوند از بین نرفته اند، مقابله کند.پس از انجام دوزهای زیاد شیمی درمانی و یا پرتودرمانی برای درمان بدخیمی، مغز استخوان را جایگزین کرده و عملکرد طبیعی آن را بازیابی کنید.

این فرآیند اغلب تحت عنوان فرآیند نجات، نامیده می شود.مغز استخوان غیرفعال را با عملکرد سالم مغز استخوان جایگزین کنید تا از آسیب بیشتر فرد در روند بیماری ژنتیکی (مانند سندرم هورلر و آدرنولوکودیستروفی) جلوگیری کند.

بیماری های زیر بیماری هایی هستند که معمولاً از پیوند مغز استخوان سود می برند:

 

  • لوسمیا
  • کم خونی شدید آپلاستیک
  • لنفوم ها
  • مولتیپل میلوما
  • اختلالات نقص ایمنی

 

برخی از سرطان های تومور جامد (در شرایط نادر)

 

با این حال، بیماران، بیماری ها را به طرز متفاوتی تجربه می کنند و پیوند مغز استخوان ممکن است برای همه کسانی که از این بیماری ها رنج می برند، مناسب نباشد.

 

انواع مختلف پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون

 

پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون بسته به اینکه اهدا کننده چه کسی باشد، انواع مختلفی دارد. انواع مختلف BMT شامل موارد زیر است:

 

پیوند مغز استخوان اتولوگ:

 

اهدا کننده خود بیمار است. سلول های بنیادی از طریق برداشت مغز استخوان یا آفرز (فرایند جمع آوری سلول های بنیادی خون محیطی) از بیمار گرفته می شوند، منجمد می شوند و پس از درمان فشرده به بیمار پس داده می شوند. اغلب از اصطلاح نجات به جای پیوند استفاده می شود.

 

پیوند مغز استخوان آلوژنیک:

 

اهدا کننده مشابه نمونه ژنتیکی بیمار را دارد. سلول های بنیادی یا از طریق برداشت مغز استخوان و یا آفرز از یک اهدا کننده همسان ژنتیکی گرفته می شوند.

اهدا کنندگان دیگر برای پیوند مغز استخوان آلوژنیک ممکن است موارد زیر باشد:

 

پیوندهای مغز استخوان غیرمرتبط )UBMT یا MUD برای اهدا کننده نامربوط همسان): مغز یا سلول های بنیادی همسان ژنتیکی از اهدا کننده ای غیر مرتبط است. اهدا کنندگان غیر مرتبط از طریق ثبت ملی مغز استخوان یافت می شوند.

 

پیوند خون بند ناف:

 

سلول های بنیادی بلافاصله پس از زایمان نوزاد از بند ناف گرفته می شوند. این سلول های بنیادی سریعتر و مؤثرتر از سلولهای بنیادی گرفته شده از مغز استخوان کودک یا بزرگسال دیگر به سلولهای خونی بالغ و عملکردی تولید می شوند. سلول های بنیادی آزمایش، شمارش و منجمد می شوند تا زمانی که برای پیوند لازم باشد.

 

پیوند مغز استخوان

 

تیم پیوند مغز استخوان

 

از گروه متخصصانی که در مراقبت از بیمارانی که پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون استفاده می کنند، دخیل هستند، اغلب به عنوان تیم پیوند یاد می شود.

همه افراد با هم همکاری می کنند تا بهترین شانس را برای پیوند موفق داشته باشند. این تیم شامل موارد زیر است:

 

ارائه دهندگان خدمات بهداشتی که در زمینه انکولوژی، خون، ایمنی شناسی و پیوند مغز استخوان تخصص دارند.

 

هماهنگ کننده پرستار پیوند مغز استخوان:

 

پرستاری که کلیه جوانب مراقبت های ارائه شده قبل و بعد از پیوند را سازماندهی می کند. هماهنگ کننده پرستار آموزش بیمار را ارائه می دهد و آزمایش تشخیصی و مراقبت های بعدی را هماهنگ می کند.

 

مددکاران اجتماعی:

 

متخصصانی که به خانواده شما کمک می کنند تا با بسیاری از مواردی که ممکن است به وجود آید از جمله محل اقامت و حمل و نقل، امور مالی و مسائل حقوقی درگیر شوند.

 

متخصصین تغذیه:

 

متخصصانی که به شما کمک می کنند قبل و بعد از پیوند نیازهای تغذیه ای خود را برآورده کنید. آنها از نزدیک با شما و خانواده شما همکاری خواهند کرد.

 

درمانگران فیزیکی:

 

افرادی که به شما کمک می کنند با حرکت و استقامت بعد از پیوند، قدرتمند و مستقل شوید.

 

نکات مؤثر برای پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون

 

دیگر اعضای تیم:

 

چندین نفر دیگر از اعضای تیم شما را قبل از پیوند ارزیابی می کنند و در صورت لزوم مراقبت های بعدی را انجام می دهند.

این موارد شامل موارد زیر است، اما محدود نمی شوند:

 

داروسازان

درمانگران تنفسی

تکنسین های آزمایشگاه

متخصصان بیماری های عفونی

متخصصان پوست

متخصصان گوارش

روانشناسان

ارزیابی گسترده ای توسط تیم پیوند مغز استخوان انجام می شود. تصمیم شما برای پیوند مغز استخوان بر اساس بسیاری از فاکتورها از جمله موارد زیر است:

  • سن، سلامت کلی و سابقه پزشکی شما
  • میزان بیماری
  • در دسترس بودن یک اهدا کننده
  • تحمل شما نسبت به داروها یا روش های درمانی خاص
  • انتظارات برای دوره بیماری
  • انتظارات برای دوره پیوند
  • نظر یا اولویت شما
  • آماده سازی برای گیرنده

 

نکات مؤثر برای پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون

 

برای بیمار دریافت کننده پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون، موارد زیر قبل از عمل انجام می شود:

قبل از پیوند، ارزیابی گسترده ای توسط تیم پیوند مغز استخوان انجام می شود. سایر گزینه های درمانی از نظر خطر در مقابل منفعت مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرند.سابقه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی شامل، آزمایشات متعدد برای ارزیابی عملکرد خون و اعضای بدن بیمار (به عنوان مثال قلب، کلیه، کبد و ریه ها) انجام می شود.

یک بیمار معمولاً حداکثر 10 روز قبل از پیوند برای ارزیابی، قرار دادن خط وریدی مرکزی و سایر آماده سازی ها به مرکز پیوند مراجعه می کند. یک کاتر که به آن خط وریدی مرکزی نیز گفته می شود، با جراحی در رگ ناحیه قفسه سینه قرار می گیرد. فرآورده های خونی و داروها از طریق کاتر در طول درمان داده می شود.

 

روش های مؤثر برای پیوند مغز استخوان

 

مقدمات پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون بسته به نوع پیوند و تحمل شما برای داروهای خاص متفاوت است. موارد زیر را در نظر بگیرید:

غالباً، مقادیر بالای شیمی درمانی و یا پرتودرمانی در آماده سازی فرد وجود دارد. این فرآیند برای درمان مؤثر بدخیمی و ایجاد فضای رشد در سلول های جدید در مغز استخوان لازم است. به دلیل تأثیر بر مغز استخوان، این روش درمانی معمولاً ابلیشن یا میلوآبلاشن نامیده می شود.

مغز استخوان بیشتر سلول های خونی بدن ما را تولید می کند. Ablation درمانی است که از این روند تولید سلول، جلوگیری می کند و مغز خالی می شود. برای ایجاد فضای بیشتر برای رشد سلول های بنیادی جدید و ایجاد سیستم جدید، تولید سلول های خونی لازم است.

 

پس از شیمی درمانی و یا پرتودرمانی، پیوند مغز از طریق کاتر وریدی مرکزی به جریان خون انجام می شود. قرار دادن مغز در استخوان یک روش جراحی نیست، اما شبیه دریافت خون است.

سلول های بنیادی به مغز استخوان راه یافته و سلول های خونی سالم و جدید را تولید مثل و رشد می کنند.پس از پیوند، مراقبت های حمایتی برای پیشگیری و درمان عفونت ها انجام می شود. این شامل آزمایش خون مکرر، نظارت دقیق به علائم حیاتی، اندازه گیری دقیق ورودی و خروجی مایعات، وزن گیری روزانه و ایجاد یک محیط محافظت شده و تمیز است.

در هنگام تزریق مغز استخوان، بیمار ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

  • درد
  • لرز
  • تب
  • درد قفسه سینه
  • پس از تزریق، بیمار ممکن است:
  • چندین هفته را در بیمارستان سپری کند
  • بسیار مستعد ابتلا به عفونت باشد
  • خونریزی بیش از حد را تجربه کند
  • نیاز به تزریق خون داشته باشد
  • محدود به یک محیط تمیز باشد
  • چندین آنتی بیوتیک و سایر داروها را مصرف کند
  • تحت آزمایشات مستمر آزمایشگاهی قرار بگیرد
  • ممکن است حالت تهوع، استفراغ، اسهال، زخم های دهان و ضعف شدید را تجربه کند
  • گیجی ذهنی موقتی و پریشانی عاطفی یا روانی را تجربه کند

پس از خروج از بیمارستان، روند بهبودی برای چندین ماه یا بیشتر ادامه می یابد، در این مدت بیمار نمی تواند به کار خود برگردد یا از بسیاری از فعالیت های قبلی لذت می برد. بیمار همچنین باید ویزیت های مکرر، پیگیری از بیمارستان یا مطب را داشته باشد تا سلامتی او تحت نظارت پزشک بررسی شود.

تعداد بازدید : 6323

ثبت نظر

ارسال