Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 23 و 5 دقیقه

سرطان غدد لنفاوی گردن

سرطان غدد لنفاوی

در سرطان غدد لنفاوی سیستم لنفاوی بدن که مسئولیت مقابله با میکردبها را بر عهده دارد درگیر میشود.این سرطان متناسب با اینکه کدام قسمت از سیستم لنفاوی را درگیر کرده باشد علائم متفاوتی دارد.

دوشنبه 20 دی 1400 ساعت 23:10

سرطان سیستم لنفاوی در بدن انسان به نام لنفوم خوانده می شود که در این نوع از سرطان، سیستم لنفاوی که مسئول مقابله با میکروب های وارد شده به بدن می باشد درگیر می شود. این سیستم از اجزایی همچون طحال، غدد لنفاوی، تیموس و مغز استخوان تشکیل شده است که در صورت مبتلا شدن هر کدام از اجزای این سیستم به سرطان، ممکن است بیماری در کل بدن منتشر شده و به سایر ارگان های بدن هم راه پیدا کند.

 

سرطان های غدد لنفاوی عمدتا در دو دسته سرطان هوچکین و سرطان غیر هوچکین طبقه بندی می شوند که از سایر انواع سرطان های دیده شده در غدد لنفاوی شایع تر می باشند. لنفوم از جمله سرطان هایی است که قابل درمان بوده و درمان آن بسته به میزان شدت بیماری و نوع آن و نظر پزشک ممکن است شامل پرتو درمانی، شیمی درمانی، مصرف داروهای ایمونو تراپی، پیوند مغز استخوان و یا ترکیبی از روش های درمانی مختلف باشد. شما می توانید برای ابراز همدلی با این بیماران اقدام به تهیه تاج گل خیریه برای آنان نموده و از این طریق در یک امر خیر نیز برای بیماران مشابه سهیم باشید.

 

علائم سرطان غدد لنفاوی


فردی که به بیماری لنفوم و یا سرطان غدد لنفاوی دچار شود با طیفی از علائم مختلف رو به رو خواهد شد که این علائم بسته به شدت و مرحله بیماری در هر فرد متفاوت خواهد بود. از جمله علائم شایعی که در این بیماری مشاهده می شوند می توان به ورم کردن غده های لنفاوی موجود در گردن یا زیر بغل یا کشاله ران، تب، خستگی، تنگی نفس، کاهش وزن بدون دلیل واضح، إحساس خارش در پوست، داشتن تعریق در زمان شب و غیره اشاره کرد.

 

علت بروز بیماری هنوز به طور دقیق مشخص نشده است اما به نظر می رسد که رشد و تکثیر سلول های ایمنی ساکن در بدن که لنفوسیت نامیده می شوند منجر به ظاهر شدن این عارضه می شود. با تکثیر بی رویه این سلول ها که غیر طبیعی و ناکارآمد هم می باشند، سلول های طبیعی بدن کم تر شده و در نهایت با تجمع پیدا کردن این سلول های غیر طبیعی در غدد لنفاوی بیمار منجر به بروز تورم در این غدد و همچنین سایر اندام های لنفاوی از جمله طحال و کبد فرد خواهد شد.


دلایل ابتلا به سرطان غدد لنفاوی گردن


هملن طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، در صورتی که در سیستم لنفاوی فردی از جمله غدد لنفاوی موجود در ناحیه گردن، زیر بغل، پایین فک و غیره سرطان غدد لنفاوی آغاز شده و گسترش پیدا کند، علائم آن در سلول هایی تظاهر پیدا می کند که مسئول حفظ ایمنی بدن بوده و وظیفه مبارزه با عفونت ها را در بدن انسان بر عهده دارند که به طور عمده سلول های موجود در مغز استخوان و غدد لنفاوی را شامل می شوند.

 

این درگیری در نتیجه رشد و تقسیم غیر طبیعی نوعی از گلبول های سفید موجود در خون به نام لنفوسیت ها ایجاد می شود که در طی این اختلال، تقسیمات خارج از کنترلی را انجام داده و نهایتا منجر به به بروز این بیماری در فرد می شوند. علل مختلفی ممکن است در نهایت به ابتلای فرد به این نوع سرطان منجر شوند که در ادامه به بررسی مهم ترین این علل خواهیم پرداخت.


عفونت


در صورتی که فرد دچار عفونت هایی باشد که در بدن وی وجود داشته و درمان نشده باشند، می تواند منجر به این شود که سلول های لنفوسیت موجود در خون تحت تاثیر قرار گرفته و در طولانی مدت فرد به دنبال این عفونت درمان نشده و اثرات آن بر گلبول های سفید خون به سرطان غدد لنفاوی موجود در گردن، زیر بغل، زیر فک و غیره مبتلا شود. انواعی از عفونت ها که می توانند فرد را بیش تر از سایرین مستعد ابتلا به این نوع سرطان کنند شامل عفونت با ویروس های EBV، هلیکو باکتر و سایر ویروس ها می باشد که می توانند زمینه ساز آسیب به لنفوسیت های موجود در خون فرد شوند.


ضعف سیستم ایمنی بدن


ممکن است در برخی از افراد سیستم ایمنی به طور مادر زادی دچار ضعف بوده و این شرایط از همان بدو تولد فرد با او همراه بوده است. در چنین حالتی این فرد بیش تر از سایرین مستعد ابتلا به لنفوم و آن هم از نوع غیر هوچکین خواهد بود. اما اگر این ضعف ایمنی بدن اکتسابی بوده و به دلایل مختلفی از جمله ابتلا به بیماری هایی نظیر ایدز و انواع بیماری هپاتیت و سرطان خون در فرد بروز کند، می تواند در نهایت منجر به ابتلا فرد به سرطان غدد لنفاوی گردن و زیر بغل و تحت فکی شود.

 

سرطان غدد لنفاوی


استفاده از رنگ مو های شیمیایی


مطالعات مختلفی نشان داده اند احتمال بروز سرطان غدد لنفاوی در افرادی که بیش تر از سایرین از رنگ موهای صنعتی و شیمیایی استفاده می کنند بیش تر بوده و این افراد در برابر بروز این نوع از سرطان در مقایسه با سایرین مستعد تر می باشند.


چاقی و اضافه وزن


چاقی و داشتن وزن زیاد یکی از ریسک فاکتور هایی می باشد که می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری های متعددی کند که یکی از آن ها، انواع سرطان ها من جمله سرطان غدد لنفاوی می باشد. مطالعاتی که در این زمینه در افراد انجام شده است نشان می دهند که افراد چاق بیش تر از سایرین به این نوع از سرطان مبتلا می شوند.


عادات غذایی


یک سری از عادت های غذایی وجود دارد که نشان داده شده است می توانند ریسک ابتلا به سرطان غدد لنفاوی را در افراد بالا ببرند. از جمله این عادات نا مناسب می توان به مصرف بیش از اندازه چربی های اشباع شده و گوشت اشاره کرد که فرد را بیش تر از سایرین مستعد ابتلا به این نوع از سرطان خواهند کرد. برای پیش گیری از ابتلا به این بیماری توصیه می شود افراد مصرف میزان گوشت ماهیانه خود را کاهش داده و در عوض بر سبزیجات مصرفی خود بیفزایند تا دیگر خطر ابتلا به این بیماری آن ها را تهدید نکند.


جنسیت


تحقیقات و مطالعات مختلف در زمینه ریسک فاکتور های مختلف مربوط به ابتلا به لنفوم نشان داده اند که مردان بیش تر از زنان احتمال دارد که به سرطان غدد لنفاوی مبتلا شوند.


سرطان غدد لنفاوی گردن


گردن یکی از نواحی است که غدد لنفاوی متعددی در آن پخش شده اند. گاهی ممکن است یکی یا تعدادی از این غده های لنفاوی متورم شده و به شکل دردناک و یا بدون درد ظاهر شود. در واقع می توان گفت که تورم در ناحیه گردن یکی از شایع ترین تورم ها می باشد که ممکن است در بدن دیده شود. در صورتی که هر گونه عفونتی که در قسمت گردن و یا سایر مناطق بدن وجود داشته باشد می تواند به تورم در قسمت گردن و غدد لنفاوی مستقر در آن منجر شود. خبر خوب این است که بیش تر تورم هایی که در ناحیه گردن ایجاد می شوند از نوع غیر سرطانی بوده و می توان به سادگی آن ها را برطرف نمود. 


تورم غدد لنفاوی موجود در ناحیه گردن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله آن ها می توان به وجود عفونت در غدد لنفاوی، سرما خوردگی و یا وجود هر گونه عفونت دیگر در بدن اشاره کرد که در نهایت به شکل تورم در غدد لنفاوی ناحیه گردن تظاهر پیدا می کنند. این گونه تورم ها اکثرا پس از گذشت حدود چند هفته به طور خود به خود از بین می روند. اما در صورتی که پس از گذشت این مدت تورم از بین نرفته و همچنان در غدد لنفاوی ناحیه گردن باقی بماند، لازم است تا آزمایشات و بررسی های بیش تری از جمله سونوگرافی جهت تشخیص مشکل فرد انجام شود.


علائم و نشانه های سرطان غدد لنفاوی گردن


مهم ترین و ابتدایی ترین علامت که می تواند نشان دهنده ابتلا فرد به سرطان ناحیه گردن باشد، متورم شدن غدد لنفاوی این ناحیه می باشد که اولین نشانه های این بیماری است. لازم به ذکر است که تمامی تورم ها بیانگر ابتلا فرد به سرطان غدد لنفاوی نبوده و این نشانه در صورتی که با سایر علائم نظیر تب، تعریق شبانه، اختلال در تنفس، خستگی، خارش و التهاب ناحیه گردن و دیگر نشان هایی که برای سرطان غدد لنفاوی ذکر شد همراه باشد می تواند نشانه ای از شروع این گونه سرطان و ابتلا فرد به سرطان غدد لنفاوی ناحیه گردن باشد. در صورتی که یک یا بیش از یک مورد از نشانه های مذکور در شما رویت شود لازم است تا جهت بررسی های بیش تر و تشخیص بیماری به پزشک مراجعه نمایید.

 

سرطان غدد لنفاوی گردن

 

تعداد بازدید : 25216

نظرات

عبدالله احمدی

1 سال و 10 ماه و 20 روز پیش

سلام. دخترم هرموقع سرما خوردگی میگرفت لوزه بادمیکرد... دیشب که ازخواب بلند شد خون ازگوشش و چند غده زیرپوستی یکی پشت گوش و دوتا گردنش اندازلوبیا..

ثبت نظر

ارسال