Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 4 و 59 دقیقه

نوشیدن قهوه و کاهش خطر سرطان پروستات

تاثیر مصرف قهوه بر درمان سرطان پروستات

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن قهوه تا 9 درصد به کاهش سرطان پروستات کمک می کند. در واقع قهوه ضد التهاب بوده و نوعی انتی اکسیدان است و متابولیسم گلوکوز را نیز بهبود می بخشد

شنبه 1 خرداد 1400 ساعت 10:54

سرطان پروستات از شایع‌ترین بیماری در آقایان است. سرطان پروستات دومین سرطان شایع و ششمین علت اصلی مرگ  در مردان است. از هر چهار مورد حدودا سه مورد در کشورهای پیشرفته اتفاق می افتد و از دهه ۱۹۷۰، موارد جدید این بیماری در کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، سنگاپور و چین به شدت افزایش یافته است. درمان‌های گوناگونی برای سرطان پروستات وجود دارد اما هیچ وقت شخص بیمار را راحت نمی‌گذارد.

با تحقیقاتی که در زمینه درمان سرطان پروستات انجام شد نتایجی به دست آمد که نشان داد نوشیدن قهوه می‌تواند خطر سرطان پروستات مهاجم و پیش‌رونده را کمتر کند. این تحقیقات و بررسی ها روی 50 هزار مرد در مدت 20 سال انجام شد و نشان داد که احتمال مبتلا شدن به سرطان‌ پروستات پیش‌رونده در آقایانی که زیاد قهوه می‌خورند، 60 درصد کمتر از آقایانی است که اصلا قهوه مصرف نمی‌کنند. 


تاثیر قهوه


قهوه در نحوه تجزیه کردن شکر در بدن شخص و نیز مقدار هورمون‌های جنسی که هر دو با سرطان پروستات ارتباط دارند اثر می‌گذارد. دکتر کاترین ویلسون می‌گوید: «تا الان بین شیوه زندگی انسان و خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات به‌خصوص سرطان‌های پیش‌رونده و مهاجم ارتباطی پیدا نشده بود به همین خاطر اگر در تحقیقات دیگر ارتباط  بین مصرف قهوه با سرطان پروستات تایید شود، کشف کردن این ارتباط پیشرفت مهمی در پیشگیری و درمان  سرطان پروستات  دارد».

البته هنوز پژوهشگران مطمئن نیستند کدام یک از ترکیبات قهوه احتمال دارد تاثیر مثبت داشته باشد و تاکید فراوانی هست که برای رسیدن به نتیجه درست نیازمند تحقیقات بیشتری در این مورد است. مصرف قهوه با کاهش نسبی خطر ابتلاء به سرطان‌ کبد، روده و سینه ارتباط دارد، اما هنوز هیچ مدرک مطمئنی در مورد نقش احتمالی آن در کاهش خطر سرطان پروستات وجود ندارد.


علائم و نشانه های سرطان پروستات


علائم و نشانه های سرطان پروستات احتمال دارد شامل ادرار مکرر، فوری یا نیاز به ادرار در طول شب باشد. آقایان ممکن است متوجه بشوند که مشکل شروع ادرار وکاهش نیروی ادرار وجود داشته باشد. علائم رایج احتمال دارد شامل یافتن خون در ادرار ، مایع منی و یا شروع ناگهانی نارسایی و اختلال نعوظ باشد.

علاوه بر آن علائم دیگری ممکن است به خاطر عوارض سرطان پروستات مثل درد پشت و کمر در صورتی که سرطان به استخوان افزایش یابد اتفاق بیفتد. امروزه بیشتر آقایان مبتلا به سرطان پروستات قبل از شروع علامت  به وسیله غربالگری PSA و امتحان کردن دیجیتال رکتوم تشخیص داده می شوند.


علائم سرطان پروستات عموما مربوط به آناتومی پروستات است. غده پروستات دقیقاً در زیر مثانه در لگن پایین قرار دارد. همانطور که ادرار از مثانه خارج می شود، به وسیله یک لوله نازک به نام مجرای ادرار، که به صورت مستقیم به وسیله پروستات عبور می کند، حرکت می کند. هنگامی که یک سرطان وجود دارد، بزرگ شدن و التهاب غدد درون آن ممکن است منجر به تخریب شدن مجرای ادرار شود و در نتیجه مانع جریان ادرار شود. علامت های شایع در ارتباط با این محدودیت در مجاری ادرار عبارتند از:


1-تکرر ادرار


تکرر ادرار یکی از شایع ترین علامت های سرطان پروستات است. بیشتر مردم غالبا ثبت و ضبط نمی کنند که هر روزه چطور ادرار می کنند، اما آقایان ممکن است متوجه بشوند که آنها پیش از اینکه از خانه خارج شوند از توالت رفتن مطمئن هستند . آنها ممکن است متوجه بشوند که در زمان مسافرت با ماشین بایستی بیشتر متوقف شوند یا اینکه در هنگام مسافرت با هواپیما از مکان و موقعیت توالت های تعبیه شده مطمئن شوند .

 

علائم و نشانه های سرطان پروستات

 

2-ادرار فوری و اضطراری


سرطان پروستات علاوه بر اینکه باعث تکرر ادرار می شود، می تواند منجر به اضطراب و احساس نیاز به ادرار فوری شود. آقایان ممکن است متوجه بشوند که آنها بایستی به سرعت به توالت بروند یا تعجب کنند که این کار به سرعت انجام می گیرد.

 

3-نیاز به ادرار کردن در شب 


نیاز به ادرار کردن در شب در آقایان با سن بالا بسیار فراوان است و شنیدن اینکه این می تواند  از علائم سرطان پروستات باشد می تواند ترسناک باشد. البته علت های زیادی وجود دارد که فقط یکی از آنها سرطان پروستات است.اگر کسی دچار تکرر ادرار  در شب شود بایستی به پزشک متخصص مراجعه کند. 

 

عوارض  سرطان پروستات


سرطان پروستات زمانی که به شکل محلی افزایش می یابد یا هنگامی که به قسمت های دیگر بدن به وسیله جریان خون یا سیستم لنفاوی افزایش پیدا می کند ، ممکن است عوارضی به وجود آورد. عوارض ناشی از سرطان عبارتند از:

 

1-درد لگن


سرطان پروستات می تواند باعث درد مزمن لگن به خاطر حمله به بافت نرم در لگن شود.

 

2-احتباس ادرار


سرطان پروستات ممکن است منجر به حبس ادراری به وسیله انسداد مجرای ادرار شود و یا  منجر به انسداد مجاری ادراری یعنی لوله هایی که از کلیه ها به مثانه منتقل می شوند شود. زمانی که مجرای ادرار به صورت کامل به وسیله پروستات بزرگ شده بسته می شود، به این عمل “احتباس حاد ادراری” گفته می شود.

احتباس ادراری پیشرفته غالبا با درد شدید همراه است زیرا که فشار در مثانه به خاطر پر شدن و متورم شدن به وسیله ادرار همراه است. اگر ادرار دفع نگردد می تواند به کلیه ها و قسمت بالا برگردد که موجب عفونت و آسیب کلیه  شود.

 

3-بی اختیاری ادرار


بی اختیاری ادرار می تواند یک تاثیر جانبی جراحی برای سرطان پروستات باشد، ولی می تواند علت های دیگری داشته باشد، مثل کمپوست نخاعی به خاطر متاستاز استخوان.

 

4-متاستاز استخوان


استخوان ها شایع ترین قسمت متاستاز سرطان پروستات هستند. گاهی وقت ها برای اشخاصی که غربالگری و آزمایشی نداده اند ممکن است اولین  نشانه سرطان پروستات باشد.

متاستاز استخوان می تواند باعث موارد زیر شود :


الف-درد: درد ناشی از متاستاز استخوان گاهی اوقات شدید است، ولی تعدادی از درمان های فعلی وجود دارد. درد معمولا در پشت، کمر یا دنده احساس می شود.
ب-شکستگی: زمانی که سرطان پروستات به استخوان می رسد، می تواند عملکرد استخوان را ضعیف کند. شکستگی هایی که در این قسمت از استخوان های ضعیف شده رخ می دهد، شکستگی های پاتولوژیک نامیده می شوند و گاهی وقت ها با حداقل تروما و یا حتی با چیزی ساده مانند چرخش در رختخواب اتفاق می افتد.
ج-فشرده سازی نخاع: متاستاز به ستون فقرات می تواند منجر به ایجاد فروپاشی مهره ها شود که از ستون فقرات حافظت می کند. فشرده سازی عصب می تواند باعث کمر درد شود که پرده ها، ضعف، سوزش یا سوزش در بازوها یا پاها را کمتر می کند و همچنین منجر به از دست رفتن کنترل روده و مثانه می شود.  درمان این مورد به صورت فوری ضروری است. درمان آن ممکن است به صورت های استروئید، اشعه یا جراحی باشد.
د-هایپرکلسمی: سرطان پروستات ممکن است باعث هایپرکلسمی یعنی درجه بالایی از کلسیم در خون به خاطر شکست استخوان از متاستاز و مکانیسم های دیگر شود. نشانه های این بیماری شامل تهوع و استفراغ، سردرگمی و در مواقع دیرتر، کما هست .

 

تاثیر مصرف قهوه بر درمان سرطان پروستات


خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات در افرادی که بیشترین تعداد فنجان‌های قهوه را در روز مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که قهوه نمی‌نوشند، تا ۹ درصد کمتر است. علاوه بر آن هر فنجان اضافی خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات را تا ۱ درصد کاهش می‌دهد.

بررسی هایی که در مورد سرطان موضعی و پیشرفته پروستات انجام شد، نشان داد که در مقایسه با کمترین مقدار مصرف قهوه، بیشترین مقدار مصرف، خطر مبتلا شدن به سرطان موضعی پروستات را تا ۷ درصد و خطر مبتلا شدن به سرطان پیشرفته و کشنده پروستات را ۱۲ تا ۱۶ درصد کمتر می کند.قهوه متابولیسم گلوکز را بهبود می‌ دهد. این قهوه دارای خاصیت ضد‌التهابی و آنتی‌اکسیدانی است و بر سطح هورمون‌های جنسی تأثیر می‌گذارد.

 

تاثیر مصرف قهوه بر درمان سرطان پروستات

تعداد بازدید : 6460

ثبت نظر

ارسال