Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 4 و 30 دقیقه

تغذیه مناسب برای کودکان سرطانی

تغذیه مناسب برای کودکان سرطانی|سرطان در کودکان|کودکان سرطانی|انواع سرطان در کودکان|مشکلات تغذیه ای در دوره درمان سرطان|

تغذیه بخش مهمی از سلامتی همه کودکان است و اهمیت آن به‌خصوص در کودکان مبتلا به سرطان که تحت‌درمان هستند، بالاست. تغذیه خوب و کافی در طول درمان نقش مهمی در کیفیت زندگی، هزینه درمان، پاسخ به درمان، بهبودی سریعتر، خطر کمتر عفونت در طول درمان، توانایی و انرژی بالا، حفظ وزن و ذخایر بدن و خواب راحت‌تر می‌تواند داشته باشد.

سه شنبه 16 دی 1399 ساعت 0:36

بسیاری از کودکان  مبتلا به سرطان ممکن است مشکل تغذیه نداشته باشند اما مواردی  نیز بسته به نوع  سرطان و محل  آن و یا  نوع درمان، ممکن است کودک مبتلا به کاهش وزن شده و کاهش رشد پیدا کند. از طرف دیگر بعضی کودکان مبتلا به سرطان به علت کم تحرکی و یا مصرف داروهای ضد سرطان ممکن است چاق شوند. باید در نظر داشت این کودکان نیاز به کالری برای فعالیت هایی مانند  تنفس، گردش  خون و فعالیت  فیزیکی دارد و از طرفی  نیازمند  کالری اضافی برای مبارزه با عفونت و بازسازی بافت های آسیب دیده دارند.

 

تغییر اشتها در کودکان

 

1. در صورتی که کودک در زمان سرو غذا میل به خوردن غذا ندارد مواد غذایی مفید را در همه حال در دسترس او قرار دهید تا در زمانی که احساس گرسنگی می‌کند از آن‌ها تغذیه نماید. نمونه هایی از این مواد عبارتند از تخم مرغ آب‌پز، کره بادام زمینی، پنیر، بستنی، پودینگ، تخمه و مایعات پر انرژی.

2. سعی کنید زمان غذا خوردن برای او دلپذیر باشد و در مقابل اشتهای خوب به او جایزه بدهید. استفاده از ظروف رنگی، روشن کردن تلویزیون، پخش موسیقی مورد علاقه کودک، و خوردن غذا در جمع دوستان می‌تواند کمک کننده باشد.

3. وعده های غذایی کوچکتر و مکرر را پیشنهاد دهید. همچنین وعده های غذایی را روی یک بشقاب کوچکتر سرو کنید، زیرا یک بشقاب بزرگ غذا می تواند برای کسی که اشتهای کمتری دارد، زیاد به نظر برسد.

4. دهان کودک را تمیز نگه دارید و با آب و مسواک بشویید. از خشک شدن دهان کودک پیشگیری کنید.

5. به کودک خود اجازه دهید هر غذایی را که دوست دارد در هر زمانی که میل دارد مصرف کند. به عنوان مثال اگر دوست دارد مواد غذایی صبحانه را برای وعده ناهار میل کند مانع او نشوید.

6. به کودک خود اجازه دهید در خرید و تهیه مواد غذایی به شما کمک کند.

7. اگر کودک شما از خوردن غذا امتناع می‌کند از تنبیه او پرهیز کنید و مراتب را به پزشک او اطلاع دهید.

8. همیشه غذا را در دست داشته باشید. چه صبحانه باشد، چه نوشیدنی  با مواد غذایی و یا میوه،در صورت گرسنگی فرزند شما از تنقلات مفید استفاده کنید.

9. دمای غذا را آزمایش کنید. بیشتر کودکانی که تحت درمان هستند، غذاها با دمای متعادل را به غذای گرم یا سرد ترجیح می دهند.

10. از غذاهای اسیدی خودداری کنید. اگر مشکل زخم های دهان دارند، از دادن غذا های اسیدی مانند آب پرتقال، لیموناد، گوجه فرنگی خودداری کنید.

 

مصرف آب در دوره درمان سرطان

 

آب و مایعات برای سلامت بدن بسیار مهم هستند. تمام سلول‌‌های بدن برای عملکرد درست به آب نیاز دارند.اگر بدن کودک، چه سالم و چه بیمار، دچار خشکی شود، بدن تعادل خود را از دست داده و زندگی کودک به خطر می‌‌افتد.مقدار آب مورد نیاز کودک نیز بسته به جثه او و چقدر آب از دست داده است تعیین می‌‌شود.


مصرف مواد معدنی در دوره درمان سرطان

 

بدن برای رشد طبیعی و عملکرد دستگاه‌‌های بدن، به ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد. همچنین این مواد به بدن کمک می‌‌کنند تا از انرژی و کالری به دست آمده از غذا استفاده نمایند.بنابراین مراقب باشید تا کودک، از این مواد مغذی به اندازه کافی مصرف کند.داشتن تعادل غذایی برای یک کودک مبتلا به سرطان سخت است اما با کمک پزشک او و متخصص تغذیه می‌‌توانید تا حدی به فرزند دلبندتان کمک کنید.

 

مصرف ویتامین‌ها و مینرال‌ها

 

بدن به مقدار کمی از ویتامین‌ها و مینرال‌ها جهت رشد، عملکرد و به ‌دست آوردن انرژی از غذا نیاز دارد. داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می‌شود، می‌تواند سطح کلسیم و ویتامین D بدن را کاهش دهد، بنابراین بدن به مقدار اضافی از کلسیم و ویتامین D نیاز دارد. قبل از دادن ویتامین، مینرال یا هر نوعی مکمل به کودک با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است با داروهای درمان تداخل کنند.

 

مصرف ویتامین‌ها و مینرال‌ها

 

توصیه های غذایی مهم در روز شیمی درمانی

 

در صبح روز شیمی درمانی از صبحانه معمولی در تغذیه بیماران سرطانی استفاده شود، ۱ لیوان نوشیدنی مانند عسل یا آبمیوه طبیعی در وعده صبحانه و یا به عنوان میان وعده استفاده شود. همچنین تا قبل از شروع شیمی درمانی به میزان کافی مایعات نوشیده شود تا بدن بیمار دچار کم آبی نگردد.۲ تا ۴ ساعت قبل و بعد از شیمی درمانی از مصرف غذاهای سنگین در تغذیه بیماران سرطانی پرهیز شود، بهتر است غذاهای چرب و گوشت قرمز مصرف نشود و حجم غذا متعادل باشد.

استفاده از یک وعده غذای خوب و مقوی چند ساعت قبل از شیمی درمانی و مصرف مایعات و غذاهای کم حجم در ۲ تا ۴ ساعت قبل از شیمی درمانی می تواند در کنترل حالت تهوع نقش مؤثری داشته باشد. در هر حال توصیه متخصصین تغذیه به بیماران سرطانی استفاده نکردن از غذاهای سنگین و پرچرب غیر متعارف است.

 

کودکان را تشویق کنید تا بیشتر غذا

 

نیاز به پروتئین برای کودکان دارای سرطان بیشتر از کودکان سالم است.وی با تأکید بر اینکه به علت استرس‌های ناشی از بیماری نیاز به پروتئین برای کودکان دارای سرطان بیشتر از کودکان سالم است، گفت: چربی نیز یک درشت مغذی ضروری برای کودکان به شمار می‌رود. زمانی که چربی در بدن به عنوان یک منبع انرژی در دسترس باشد، بدن از این ترکیب برای تولید انرژی استفاده می‌کند.

همچنین چربی در جذب ویتامین‌های محلول در چربی شامل ویتامین‌های D، A، E و K نقش دارد و اسید‌های چرب ضروری را که بدن قادر به سنتز آن‌ها نمی‌باشد، فراهم می‌آورد.

 

مشکلات تغذیه ای در دوره درمان سرطان

 

هر کسی در حین درمان سرطان دچار مشکلات تغذیه ای نمی شود هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم زودتر تشخیص دهیم که آیا شما مشکلات تغذیه ای خواهید داشت یا نه و اگر دارید چقدر می‌تواند آزاردهنده باشد ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشید این امر بستگی به این دارد که نوع سرطان شما چیست در کجای بدن شما قرار دارد.

شما تحت چه نوع درمانی هستید درمان شما چقدر ادامه دارد دوز درمانی که شما دریافت می‌کنید چقدر است؟در طی درمان داروهای مفید بسیاری وجود دارد و روشهای هست که می‌تواند مشکلات تغذیه ای را کنترل کنید زمانی که درمان پایان یابد بسیاری از مشکلات تغذیه ای نیز از بین می روند.

 

مصرف دارو در کودکان مبتلا به سرطان

 

اکثر کودکان مبتلا به سرطان داروهای  حاوی کورتون استفاده می کنند که موجب  افزایش وزن آن ها و احساس گرسنگی دائم می شوند. توصیه می شود در این موارد  غذای کم نمک استفاده شده و برای حفظ  طعم و مزه غذای از ادویه جات استفاده  شود.

 

تعداد بازدید : 4563

ثبت نظر

ارسال