Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 5 و 34 دقیقه

تاثیرات سرطان بر زندگی

تاثیرات سرطان بر زندگی | پیشگیری از سرطان | سرطان خون | درمان سرطان

تاثیرات سرطان بر زندگی افراد می تواند به شکل های مختلفی باشد. معمولا بیماری سرطان روی اعصاب برخی از بیماران مبتلا به سرطان تاثیر می گذارد که منجر به تغییر در رفتار ان ها می شود. در نهایت این تغییرات تاثیر مستقیمی بر روند زندگی آنها خواهد داشت.

چهارشنبه 4 دی 1398 ساعت 16:19

متاسفانه یکی از بیماری هایی که در بین افراد جامعه گسترش یافته، سرطان است. اکثر بیماران مبتلا به بیماری سرطان وقتی متوجه بیماری خود می شوند، دچار شوک شده و روند عادی زندگی خود را از دست می دهند که از تاثیرات سرطان بر زندگی بیمار است..

این بیماری سبب شده تا افراد مبتلا به سرطان عادت های روزانه خود را ترک کرده و با ناامیدی به زندگی خود ادامه دهند. تغییر در سبک زندگی آنها اغلب مواقع می تواند منجر شود که روند بهبودی بیمار به کندی پیش رود. بیماری سرطان نه تنها تغییراتی را بر زندگی فرد مبتلا به بیماری  ایجاد می کند بلکه تاثیر بسیاری بر روند زندگی افراد خانواده آنها نیز دارد.

 

تاثیرات سرطان بر زندگی افراد مبتلا به سرطان

 

اغلب افراد هنگامی که کلمه سرطان را می شنوند، اولین تصویری که در ذهن آنها نقش می بندد، مرگ است. همین تفکرات سبب می شود که بر روند زندگی آنها تاثیرات منفی داشته باشد. معمولا افراد مبتلا به سرطان بعد از متوجه شدن بیماری خود انگیزه ای برای انجام کارها و عادت های روزانه خود را ندارند.

ادامه دادن این روند سبب می شود که بیماری آنها روز به روز افزایش یابد. بیماران مبتلا به سرطان باید این گونه تفکرات را از ذهن خود پاک کرده و خوش بینانه به زندگی خود ادامه دهند. زیرا بسیاری از افراد بوده اند که با امید و انگیزه به بهبودی کامل دست یافته اند.

گاهی اوقات خانواده های بیماران مبتلا به سرطان با متوجه شدن این موضوع  روحیه خود را از دست داده و نگران می شوند. ناراحتی آنها سبب می شود که بیماران با دیدن آن ها نیز انگیزه خود را از دست داده  و نگرانی این بیماران دو برابر شود. بنابراین در این شرایط اطرافیان بیمار می بایست روحیه خود را حفظ کنند تا بیمار دچار نگرانی و استرس نشود.

 

تاثیرات سرطان بر زندگی افراد مبتلا به سرطان

 

تاثیرات منفی سرطان بر زندگی

 

تاثیرات سرطان بر زندگی افراد می تواند به شکل های مختلفی باشد. معمولا بیماری سرطان روی اعصاب  برخی از بیماران مبتلا به سرطان تاثیر می گذارد که منجر به تغییر در رفتار ان ها می شود. در نهایت این تغییرات تاثیر مستقیمی بر روند زندگی آنها خواهد داشت.

 

برخی از  تغییرات رفتاری به شرح زیر است:

 

  •     عصبانیت
  •     غمگین بودن
  •     احساس ترس
  •     رفتارهای غیر قابل کنترل

معمولا اینگونه رفتارها به این علت است که آنها تصور می کنند که دیگر کاری از دست آنها بر نمی آید و نمی توانند به روند بهبودی خود کمک کنند. این تغییرات معمولا با گذشت زمان و پیشرفت روند بهبودی کمی کاهش می یابد.

اما در صورتی که نتوانند این گونه رفتارهای خود را کنترل کنند می تواند تاثیر مستقیمی بر زندگی آنها داشته باشد در نتیجه روند پیشرفت بهبودی آنها کاهش خواهد یافت.

 

فاکتورهای موثر بر افسردگی بیماران مبتلا به سرطان

 

ممکن است برخی از افراد بعد از متوجه شدن بیماری خود دچار مشکلات اجتماعی و عاطفی شوند. این گونه مشکلات سبب می شود که بیماران پس از مدتی دچار افسردگی شده و انزوا شوند. عوامل موثر در افسردگی شامل سن، وضعیت تاهل، فرزند داشتن، مشکلات مالی، مشکل در ارتباطات اجتماعی و مشکلات گذشته افراد است.

هر یک از این عوامل ذکر شده نگرانی و مشغولیت ذهنی برای بیماران به وجود می آورد که در طولانی مدت می تواند منجر به افسردگی شود.

 

تاثیرات سرطان بر زندگی عاطفی بیمار

 

یکی از عوامل مهمی که می تواند منجر به افسردگی بیماران شود، روابط عاطفی آنها است. افرادی که دچار این بیماری می شوند، شرایط متفاوتی دارند که می تواند بر روند زندگی آنها تاثیرگذار باشد. بسیاری از بیماران دارای فرزند خردسال هستند.

معمولا این افراد به دلیل ناتوانی در نگهداری از فرزند خود دچار نگرانی هایی شده و احساس می کنند هیچ کاری از دست آنها برای نگهداری فرزندشان بر نمی آید. این امر موجب می شود که انگیزه خود را از ادامه زندگی از دست داده و دائما نگران فرزند خود باشدکه می تواند از تاثیرات سرطان بر زندگی بیماران باشد.

همچنین بیماران پس از متوجه شدن بیماری ترجیح می دهند که با دیگران ارتباطی نداشته باشند. زیرا از بیان احساسات خود به دوستان و آشنایان خود می ترسند و همین امر موجب به گوشه گیری و آسیب های روحی بیماران خواهد شد.

ممکن است برخی از افراد علاوه بر این بیماری،  مشکلاتی دیگری را در زندگی خود داشته باشند در نتیجه سرطان موجب می شود تا اسیب های روحی اینگونه افراد افزایش یافته و در روند درمان بیماران تاثیر گذار باشد.

 

تاثیرات سرطان بر زندگی عاطفی بیمار

 

تاثیرات سرطان بر زندگی اجتماعی بیماران

 

بیماری سرطان موجب به وجود آمدن بسیاری از مشکلات می شود. یکی از مواردی که بسیار تحت تاثیر قرار می گیرد زندگی اجتماعی این افراد است.  همانطور که می دانید  تامین هزینه های  درمان بیماری سرطان بسیار زیاد است .

 اگر فرد مبتلا به سرطان سرپرست خانواده باشد این مشکل برای او دوچندان می شود. زیرا  علاوه بر خرج زندگی و پرداخت هزینه درمان بر عهده او است. در نتیجه باید فعالیت و کار های خود را دوبرابر کند تا بتواند این گونه هزینه ها را پرداخت کند.

اما مبتلایان به بیماری سرطان توانایی و انرژی لازم برای کار و فعالیت بیشتر را نخواهند داشت، در نتیجه با مشکلات مالی مواجه می شوند. این روند سبب می شود که بیمار تحت  فشار های روحی و روانی قرار گرفته و ادامه زندگی برای او مشکل باشد.

بهتر است بیماران مبتلا به سرطان احساسات و مشکلات خود را با دوستان و آشنایان خود بیان کنند تا آنها بتوانند به بیماران کمک کرده و از مشکلات و فشارهای که بر آنها وارد شده کم کنند.

 

تاثیرات سرطان بر زندگی خانواده بیماران این بیماران

 

خانواده و آشنایان بیماران مبتلا به سرطان پس از متوجه شدن، دچار استرس و تنش هایی می شوند. بهتر است خانواده بیماران روحیه خود را حفظ کنند تا استرس و انرژی منفی به بیمار منتقل نشود.بلکه با انرژی مثبت و روحیه دادن به بیمار  می توانند در روند بهبودی بیمار کمک کنند.

همانطور که گفته شد هزینه های درمان این بیماری بسیار بالا بوده و باید طی چندین مرحله درمان ها انجام شود. خانواده ها تلاش می کنند تا هزینه های درمان را به طور کامل بپردازند. گاهی اوقات ممکن است قادر به پرداخت همه هزینه ها نباشند، همین امر موجب استرس و ناراحتی آنها شده و تاثیرات سرطان بر زندگی آنها نیز شکل می گیرد.

زیرا سلامتی و بهبود کامل بیمار برایشان مهم بوده و در صورتی که نتوانند هزینه ها را به طور کامل پرداخت کنند تحت فشار مشکلات روحی و روانی قرار می گیرند.

 

سه عامل که می تواند مشکلات اجتماعی و عاطفی بیماران را افزایش دهد.

 

بیماری سرطان دارای عارضه هایی است که می تواند بر زندگی اجتماعی و عاطفی افراد تاثیر گذاشته و سبب افزایش اینگونه مشکلات شود.

 

  • احساس خستگی

یکی از عارضه های سرطان احساس خستگی پس از درمان بوده و منجر می شود که بیماران رابطه های دوستانه خود را با دیگران از دست بدهند و نتوانند احساسات و افکار خود را برای آنها بیان کنند. این روند موجب می شود تا این افراد افسرده و گوشه گیر شوند.

اگر بیمار سرپرست خانواده باشد به دلیل خستگی و ناتوانایی کار خود را از دست می دهد در نتیجه به دلیل کمبود بودجه مالی دچار استرس و تنش خواهد شد.

 

  • عدم توانایی در باروری

یکی از عارضه و تاثیرات سرطان بر زندگی بیماری سرطان عدم مشکلات باروری بیماران است. عدم توانایی باروری سبب به وجود آوردن مشکلاتی در رابطه زناشویی خواهد شد. بیشتر افراد پس از متوجه شدن عدم باروری خود دچار افسردگی شده و به طور کلی انگیزه خود را برای ادامه زندگی از دست می دهند.

 

  • مشکلات جنسی

روابط زناشویی می تواند بر کاهش مشکلات و تنش های بیمار تاثیر گذار باشد. اما در اغلب مواقع بیماران در حین درمان با مشکلات جنسی روبرو می شوند. همین امر موجب می شود تا روابط عاطفی آنها تحت تاثیر قرار بگیرد.

 

سه عامل که می تواند مشکلات اجتماعی و عاطفی بیماران را افزایش دهد.

 

 سرطان سبب چه مشکلات روحی در زندگی افراد می شود؟

 

همانطور که گفتیم تاثیرات سرطان بر زندگی بیماران شامل بسیاری از مشکلات مانند فشارهای مالی، مشکلات در روابط اجتماعی و عاطفی است، که منجر به افسردگی و مشکلات روحی خواهد شد.

 

این گونه مشکلات روحی می تواند به شکل های مختلف در بیماران شکل بگیرد که شامل موارد زیر است.

 

  • بیماران در اکثر مواقع احساس ترس داشته و از همه چیزهایی که موجب ترس آنها می شود دوری می کنند.
  • بسیاری از افراد مانند دوستان و آشنایان خود دوری کرده و از بیان احساس خود نسبت به این افراد خودداری می کنند.
  • برای برقراری ارتباط با دیگران دچار شک و وسواس می شوند.  
  • معمولا این بیماران بدلیل تنش و استرس هایی که بر آنها وارد شده است، ممکن است دچار تنگی نفس و درد در قفسه سینه شوند.
  • اضطراب در این بیماران می تواند منجر به عرق کردن و لرزیدن در این بیماران شود.
  • در طولانی مدت منجر به کاهش وزن و بی اشتهایی می شوند.

این عواملی که ذکر شد به دلیل مشکلات روحی در بیماران مبتلا به سرطان به وجود می آید. در این گونه مواقع بهتر است دوستان و آشنایان بیمار به آنها کمک کنند تا تاثیر سرطان بر زندگی آنها را کم کرده و کمک کنند تا احساساتشان را برای آنها بازگو کنند. بازگو کردن احساسات و تفکرات بیمار منجر به کاهش استرس آنها خواهد شد.

 

آیا می توان تاثیرات سرطان بر زندگی افراد مبتلا به سرطان کاهش داد؟

 

پاسخ مثبت است. بسیاری از افراد هستند که می توانند در کاهش تاثیر سرطان بر زندگی تاثیر گذار باشند که شامل: کارکنان بهداشت، مددکاران اجتماعی، روانپزشکان و پرستاران است. همه این عوامل می تواند  بر کاهش تاثیر سرطان بر زندگیی بیمار مبتلا به سرطان تاثیر گذار باشند.

خانواده یکی از مهمترین کانون هایی است که می تواند در روند پیشرفت بهبود بیمار خود کمک کرده و  از تاثیرات سرطان بر زندگی  بیمار را کاهش دهد. زیرا خانواده بیشتر از هر فرد دیگر با بیمار در ارتباط است.

خانواده ها باید سعی کنند بیماران خود را در محیط های لذت بخش و مفرح قرار دهند تا ذهن آنها مشغول افکار منفی نباشد. هر عملی که کمک به بهتر شدن روحیه بیمار می کند نباید از آن دریغ کنند مانند خرید یک هدیه ای که مورد علاقه بیمار است.

کوچک ترین کاری که می توان برای بیماران مبتلا به سرطان انجام داد همصحبتی و اجازه به ابراز احساساتشان است.  که میتواند بسیار موثر واقع شود. تا تنش  و استرس های آنها کاهش یابد.

با انجام کارهای کوچک و کنترل کردن افکار خود می توانید از فشار مشکلات روحی دور شده و روند پیشرفت بهبودی خود را افزایش دهید.

 

نکته پایانی درباره تاثیرات سرطان بر زندگی بیماران

 

در پایان، باید بگوییم که نمی توان تاثیرات سرطان بر زندگی بیماران را انکار کرد. گاهی اوقات این تاثیرات می تواند در خانواده آشنایان بیماران مبتلا به سرطان نیز تاثیر گذار باشد. تاثیراتی که سرطان بر زندگی بیماران می گذارد می تواند بسیاری از عوامل را تحت تاثیر قرار دهد.

این گونه مشکلات می تواند شرایط اجتماعی و عاطفی زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار داده و به طور کامل روند زندگی آنها تغییر کند. جهت کمک به بیماران سرطانی بسیاری از انجمن حمایت از بیماران سرطانی شکل گرفته است.

خیریه بیماران مبتلا به سرطان استند تسلیت و تاج گل خیریه را برای فروش می گذارند تا شما با  خریداری از انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان بتوانید در زمینه های مختلف، کمک های گوناگونی به بیماران مبتلا به سرطان داشته باشید. با این گونه کمک ها تا حد زیادی می توان از تاثیرات سرطان بر زندگی بیماران کاهش داد تا دچار استرس و تنش هایی مانند مشکلات مالی نشوند.

این نکته را در نظر بگیرید که بیماران نمی توانند به تنهایی مشکلات خود را حل کنند باید همه افراد اعم از دوستان و آشنایان و انجمن های خیریه به بیماران سرطانی کمک کنند تا روند بهبودی آنها ادامه داشته و بیماری سرطان تاثیر کمتری بر زندگی آنها داشته باشد.

 

نکته پایانی درباره تاثیرات سرطان بر زندگی بیماران

تعداد بازدید : 3413

ثبت نظر

ارسال