Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 9 دقیقه

آشنایی با ویروس HPV

نحوه پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی

زگیل تناسلی| درمان زگیل تناسلی| پیشگیری از زگیل تناسلی|

پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی | بیماری HPV | بیماری زگیل تناسلی از بیماری های شایعی می باشد که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. ویروس های پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی عامل ایجاد این بیماری هستند به همین سبب آنتی بیوتیک بر روی این بیماری تاثیر گذار نمی باشد و از روش هایی چون جراحی، لیزر تراپی، کرایوتراپی برای درمان استفاده می نمایند. درمان های خانگی مانند روغن درخت چای می تواند باعث بهبود درجات خفیفی این بیماری شود. استفاده از واکسن گارداسیل می تواند شما را در برابر چندین نوع ویروس اچ پی وی مقاوم سازد. بهترین راه پیشگیری از این بیماری پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی می باشد.

دوشنبه 16 تیر 1399 ساعت 19:3

بیماری زگیل تناسلی جزو بیماری های مقاربتی بوده که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به وجود می آید. زگیل تناسلی یکی از انواع بیماری های رایج می باشد. در خصوص علل ایجاد زگیل تناسلی، نحوه پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی روش های تشخیص زگیل تناسلی در این محتوا مطالبی بیان خواهد شد. امید است که این مطالب بتواند باعث ارتقای بهداشت جنسی شود.

 

قبل از اینکه به صورت مفصل در خصوص بیماری زگیل تناسلی بحث شود؛ بهتر است اطلاعاتی در خصوص تفاوت زگیل عادی و زگیل تناسلی به دست آورید. زگیل به صورت کلی یک بیماری پوستی می باشد که عامل ایجاد و انتقال آن ویروس ها می باشند. زگیل ها را می توان تومور خوش خیم و غیر سرطانی نامید که در لایه رویی پوست ایجاد می گردند.

 

زگیل های عادی در قسمت های مختلف بدن مانند دست، پا و زیر بغل مشاهده می شوند در حالی که زگیل تناسلی تنها بر روی اندام های تناسلی مانند لگن، واژن، آلت و دور مقعد ایجاد می گردند.زگیل های عادی معمولاً به صورت یک واحد در حالی که زگیل های تناسلی به صورت گل کلم و در گروه های چند تایی مشاهده می‌شود.زگیل عادی به صورت گنبدی شکل اما زگیل تناسلی به صورت تخت بالاتر از سطح پوست و نزدیک به رنگ پوست مشاهده می‌شود.

 

عوامل ایجاد بیماری زگیل تناسلی چیست؟

 

همانطور که در سرتیتر قبلی ذکر شد عامل ایجاد بیماری زگیل تناسلی نوع خاصی از ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی است‌. اما این ویروس از چه طریقی وارد بدن می شود؟

در اثر تماس مخاط بدن فرد آلوده با پوست بدن فرد سالم این بیماری منتقل می گردد. در واقع می توان گفت افرادی که ناقل ویروس اچ پی وی می باشند از طریق روابط جنسی این بیماری را منتقل می نمایند. دقت نمایید که ممکن است فرد آلوده علائم خاصی نداشته باشد اما ناقل ویروس باشد؛ زیرا ممکن است علائم در فرد چند ماه تا چند سال مشاهده نشود.استفاده از تیغ آلوده نیز می تواند عامل ایجاد این بیماری باشد.

 

یکی از شایعاتی که در خصوص عامل ایجاد زگیل تناسلی مطرح است این است که اگر فرد آلوده به استخر برود می‌تواند این بیماری را به افراد سالم انتقال دهد در صورتی که این بیماری از طریق آب منتقل نمی شود.به شما پیشنهاد می شود به محض مشاهده علائم بیماری زگیل تناسلی به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید. زیرا در صورت پیشرفت بیماری ممکن است به سرطان دهانه رحم مبتلا شوید.

 

زیرا یکی از عوامل ایجاد سرطان های دهانه رحم نوع خاصی از ویروس های اچ پی وی میباشد. طبق تحقیقات انجام شده ویروس HPV16 و ویروس HPV18 از عوامل ایجاد سرطان های می باشند. علاوه بر درمان زودرس بیماری زگیل تناسلی، پیشنهاد می‌شود که بانوان بر انجام منظم تست پاپ اسمیر مداومت داشته باشند؛ این تست می‌تواند پیش سرطان دهانه را شناسایی نماید.

 

زگیل تناسلی| درمان زگیل تناسلی| پیشگیری از زگیل تناسلی|

 

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان چیست؟

 

همانطور که گفته شد ممکن است فرد مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی شده باشد؛ اما این ویروس به صورت غیر فعال در بدن فرد باشد؛ که در این صورت فرد ناقل بدون علامت می باشد.

 

فعال شدن ویروس در بدن می تواند علائمی را به دنبال داشته باشد؛ درد، خونریزی طی رابطه جنسی، خارش، سوزش، تغییر ترشحات واژن در خانم ها مانند افزایش ترشحات، التهاب و ورم، ایجاد زگیل بر روی فرج، دیواره واژن، ناحیه بین فرج و مقعد، و ایجاد زگیل بین مقعد و دهانه رحم، ایجاد زگیل بر روی نوک آلت در مردان، محور آلت، کیسه بیضه و مقعد، ایجاد ورم های کوچک به رنگ پوست از علائم بیماری زگیل تناسلی در حالت فعال می باشد‌.

 

دقت داشته باشید که بیماری زگیل تناسلی فقط از طریق سکس واژینال منتقل نشده بلکه می‌تواند از طریق اورال سکس یا سکس دهانی و سکس مقعدی نیز منتقل شود.ایجاد زگیل در دهان یا گلوی افراد ممکن است ناشی از برقراری رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده به اچ پی وی باشد.

 

چگونه می توان از زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

 

برخی افراد گمان می کنند که برقراری رابطه جنسی از طریق کاندوم می‌تواند از بیماری زگیل تناسلی پیشگیری نماید در حالی که این فرضیه غلط می باشد. استفاده از کاندوم می‌تواند احتمال انتقال این بیماری را کاهش دهد در حالی که به طور صد در صدی از انتقال جلوگیری نمی کند.واکسن گارداسیل می‌تواند از ابتلا به بیماری زگیل تناسلی جلوگیری کند.

 

توصیه می‌شود افراد زیر سی سال این واکسن را بزنند؛ هر چقدر سن دریافت واکسن گارداسیل پایین تر باشد؛ جلوگیری نتیجه بخش تر خواهد بود. البته واکسن گارداسیل می تواند در برابر چند نوع ویروس اچ پی وی بدن را مقاوم نماید.

 

هنگامی که ویروس پاپیلومای انسانی عامل زگیل تناسلی به بدن فردی که دارای سیستم ایمنی قوی می باشد؛ ورود پیدا می کند ممکن است بعد از مدتی توسط سیستم ایمنی از بین برود؛ به همین سبب توصیه می شود راهکارهایی که باعث افزایش سیستم ایمنی می شود را تقویت نمایید.جلوگیری از روابط جنسی پرخطر بهترین راه جلوگیری از بیماری زگیل تناسلی است؛ زیرا این بیماری در افرادی که روابط جنسی پرخطر دارند بیشتر مشاهده می شود.

 

درمان زگیل تناسلی :

 

بیماری زگیل تناسلی را می توان شایعترین عفونت منتقله از راه رابطه جنسی دانست. تعداد زیادی از ویروس های اچ پی وی عامل بیماری زگیل تناسلی هستند اما در این بین ویروس اچ پی وی ششم و یازدهم رایج ترین ویروس های هستند که بیماری زگیل تناسلی را ایجاد می نمایند. بهتر است بدانید که این ویروس ها عامل ایجاد سرطان دهانه رحم نبوده و انواع دیگری از ویروس های ‏hpv سرطان دهانه رحم ایجاد می نمایند.برای درمان ویروس زگیل تناسلی پزشک متخصص پارامترهای مختلفی را در نظر می‌گیرد.

 

شکل زگیل، تعداد زگیل تناسلی، محل زگیل، حامله بودن فرد از پارامترهای تعیین کننده روش درمانی هستند؛ به عنوان مثال تا جایی که ممکن است در زنان باردار اقدامی برای درمان صورت نمی گیرد اما اگر وضعیت زن باردار وخیم باشد از روش‌ جراحی و لیزر برای درمان استفاده می شود.

 

از آنجا که عامل بیماری زگیل تناسلی ویروس می باشد؛ برای درمان آن از آنتی بیوتیک استفاده نمی‌شود زیرا آنتی بیوتیک بر روی بیماری های ویروسی تاثیری ندارد.تجویز پماد، کرایوتراپی، الکتروکوتری، لیزر و جراحی از روش‌های درمانی برای درمان بیماری زگیل تناسلی می باشند.سیستم ایمنی فرد، مقاومت زگیل ها، مقدار پیشرفت بیماری، وضعیت سلامت فرد می‌تواند در موفقیت روش درمانی تاثیر گذار باشد.

 

افراد مصرف کننده مواد مخدر نسبت به افراد عادی به روش های درمانی سخت تر پاسخ خواهند داد. ممکن است زگیلهای بدن فرد نسبت به درمان مقاوم باشند که در اینگونه موارد، درمان با روش های ترکیبی و چندین بار صورت می پذیرد.

 

زگیل تناسلی| درمان زگیل تناسلی| پیشگیری از زگیل تناسلی|

 

هدف درمان زگیل تناسلی با لیزر :

 

لیزر را می توان از روش های موثر برای درمان زگیل تناسلی دانست.در صورتی که ضایعات و زگیل های ایجاد شده ریشه دار باشند درمان با لیزر و پلاسما می تواند نسبت به سایر روش های درمانی موثرتر عمل نماید. در درمان با لیزر پرتوهای نور فروسرخ بر روی ناحیه درگیر متمرکز می شوند. پرتوهای نور باعث تخریب بافت زگیل شده و در نتیجه این بیماری درمان می شود.

 

در خصوص درمان بیماری زگیل تناسلی با لیزر دو شایعه مطرح است که در زیر این دو شایعه را بررسی می نماییم.

یکی از شایعات این است که دود ناشی از لیزر باعث پخش شدن ویروس شده و در نتیجه این روش درمانی مناسب نمی باشد. در صورتی که در درمان با لیزر از دستگاهی به نام وکیوم استفاده می شود؛ وکیوم دارای فیلترهای نانو بوده که دود لیزر را تصفیه کرده و از محیط درمانی خارج می نماید؛ وکیوم اجازه خروج دود لیزر را نداده و دود را به داخل دستگاه می کشد؛ به همین سبب این شایعه بی اساس بوده و خطری برای مبتلایان به زگیل تناسلی ایجاد نمی نماید.

 

یکی دیگر از شایعات مطرح این است که لیزر برای خانم های باردار یا افرادی که قصد بارداری دارند می‌تواند خطرناک باشد؛ این ادعا نیز هیچ مبنای علمی ندارد در لیزر از پرتوهای نور استفاده می شود؛ عمق نفوذ پرتوهای نور با توجه به طول موج آنها می تواند متفاوت باشد؛ اما حتی پرتو های پر انرژی بیشتر از چند میلی متر در پوست نفوذ نکرده  و در نتیجه خطری برای فرد باردار یا افرادی که قصد بارداری دارند ندارد.

 

ممکن است بعد از درمان با لیزر ناحیه درمان شده دچار سوزش زخم و درد شود؛ این موارد از عوارض درمان با لیزر بوده و زودگذر هستند و پس از چند روز بهبود می یابند.شست و شوی محل درمان شده با صابون های عطری، کف حمام و لوسیون ها توصیه نمی شود.به توصیه های پزشک خود بعد از درمان توجه نموده و برای جلوگیری از عفونت زخمهای بعد از لیزر آنتی بیوتیک مصرف نمایید.

 

درمان خانگی زگیل تناسلی :

 

در برخی از موارد زگیل تناسلی خفیف بوده که استفاده از روش‌های خانگی می‌تواند آنها را به سرعت بهبود بخشد.می توانید از سیر یا عصاره آن، روغن درخت چای و سرکه سیب خانگی برای جلوگیری از عود بیماری و بهبود آن استفاده نمایید.

 

قبل از استفاده از روغن درخت چای تست حساسیت انجام دهید.بدین صورت که روغن درخت چای را بر روی زیر بغل یا روی بازوی خود استعمال کرده و بعد از چند ساعت اگر قرمزی و التهاب در ناحیه تست مشاهده نشد؛ آن را بر روی پنبه یا گاز استریل ریخته و بر روی زگیل های تناسلی استعمال نمایید.

 

اجازه دهید یک صبح تا شب روغن های درمانی مانند درخت چای و کرچک بر روی ناحیه زگیل ها بماند سپس با استفاده از لیف اسفنجی و آبگرم ناحیه مورد نظر را شستشو دهید.می توانید به طور روزانه پنبه یا گاز استریل را آغشته به سرکه سیب کرده و بر روی زگیل های خود استعمال نمایید؛ اگر بعد از مدتی مشاهده کردید که زگیل ها کدر و سیاه شده اند به درمان امیدوار شوید زیرا این نشانه تاثیر سرکه سیب بر روی زگیل تناسلی است.

 

 


 

تعداد بازدید : 13976

نظرات

سحر

2 سال و 7 ماه و 26 روز پیش

واکسن گارداسیل چطور میشه تهیه کرود وزد باید نسخه پزشک باشه؟

علیرضا عظیمی

1 سال و 9 ماه و 11 روز پیش

میخواستم نظرتونو دراین رابطه بدونم ممنون میشم

ثبت نظر

ارسال