Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 15 و 8 دقیقه

راه های درمان زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی| درمان زگیل تناسلی| پیشگیری از زگیل تناسلی| علل ایجاد HPV

hpv| درمان زگیل تناسلی | راه های درمان HPV | علل ایجاد زگیل تناسلی | زگیل در واقع یک توده غیر سرطانی ناشی از عفونت به ویروس پاپیلوما است که ممکن است خود به خود و توسط سیستم ایمنی فرد درمان شود ویا نیاز به پزشک برای درمان داشته باشد. زگیل ها معمولا بدون علامت بالینی هستند و گاه ایجاد خارش و سوزش می کنند. این زگیل ها برا اساس تشخیص پزشک متخصص دارای درمان های مختلف دارویی تا جراحی می باشند. البته بعضی از درمان های خانگی هم در این بیماری موثر می باشد. زگیل در اصل خطرناک نیست ولی در صورت مزمن شدن می تواند زمینه را برای ایجاد سرطان های سرویکس در زنان و سرطان مردانه در آقایان شود.

چهارشنبه 19 آذر 1399 ساعت 7:51

زگیل تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی می باشد که بر اساس عدم رعایت بهداشت فردی و هم چنین رعایت بهداشت در هنگام آمیزش جنسی منتقل می شود. لازم به ذکر می باشد که زگیل تناسلی زائده های پوستی ای هستند که در بدن انسان از جمله موارد زیر دیده می شود :

 

  • کشاله ران
  • ناحیه تناسلی
  • در اطراف مقعد

 

این زائده های پوستی می توانند از لحاظ اندازه و شکل با هم متفاوت باشند. برخی از آن ها شبیه به لکه های صاف سفید رنگ هستند و اما برخی دیگر از آن ها به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم ظاهر می شوند. در برخی موارد زگیل تناسلی اصلا با چشم دیده نمی شود و برای ان که متوجه شوید به این بیماری دچار شده اید یا نه باید با پزشک معالج خود مشورت کرده و تحت آزمایش هایی قرار بگیرید.

 

راه های درمانی زگیل تناسلی چیست؟

 

زگیل تناسلی از شایع ترین عفونت های جنسی و بیماری های جنسی زنان و مردان می باشد. زگیل تناسلی یا کوندیلوما آمیناتا، توده غیرطبیعی و غیرسرطانی بر روی پوست و بیشتر در ناحیه تناسلی می باشد که اکثر این توده ها ناشی از عفونت به ویروس پاپیلومای انسانی یاHPV  است. ویروس پاپیلومای انسانی، نوعی ویروس است که بیشتر مواقع در هنگام رابطه جنسی و از طریق ارتباط مستقیم و رابطه جنسی حفاظت نشده در افراد ناقل منتقل می شود. ما قصد داریم در این مقاله شما را با دلایل ایجاد کننده زگیل ها، راه های درمان و پیشگیری از آن صحبت کنیم ،بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

ویروس HPV یا پاپیلوما چیست؟

 

لازم به ذکر می باشد که بیش از ۱۰۰ نوع متفاوت از ویروس پاپیلوما شناخته شده است. شایع ترین سوش ویروس پاپیلوما، موارد زیر می باشد که نوع ۱۶و ۱۸ آن از اصلی ترین عوامل ایجاد کننده سرطان سرویکس یا دهانه رحم در زنان است :

 

  • HPV_6
  • HPV_11
  •  HPV_16
  •  HPV_18

 

سرطان دهانه رحم که چهارمین سرطان شایع زنان جهان است و نیز سرطان مردانه در مردان می باشد. از آن جا که ابتلا به عفونت پاپیلوما معمولا بدون علامت خاصی است به طوری که گاهی خود به خود و توسط سیستم ایمنی از بین می رود. اما اگر این ویروس در ناحیه تناسلی باقی بماند و مزمن شود ممکن است بعد از چند هفته یا چند سال شروع به تغییر شکل در ناحیه تناسلی و ایجاد برآمدگی های سوزناک و خارش دار یا همان زگیل تناسلی کند.

 

برای درمان زگیل تناسلی راه قطعی و مطمئنی وجود ندارد، بسیاری از پزشکان فیریز کردن زگیل را به افراد ناقل پیشنهاد می دهند اما ممکن است که بعد از مدتی دوباره زائده های پوستی بر روی پوست شما ظاهر شود. برای زگیل تناسلی واکسن وجود دارد که بهتر است افرادی که از لحاظ جنسی فعال می باشند از این واکسن استفاده کنند، اما واکسن نیز راه قطعی و صد در صد برای پیشگیری از ویروس نیست به دلیل آن که ویروس انواع مختلفی دارد.

 

مشخصات ظاهری و فیزیکی زگیل تناسلی

 

این زگیل ها ممکن است آنقدر کوچک باشد که توسط چشم انسان قابل رویت نباشد یا بزرگ باشد و توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود، حتی ممکن است محل این زگیل ها جایی باشد که نیاز به معاینه خاص توسط پزشک دارد مثلا ممکن است داخل مقعد و یا داخل واژن باشد.

 

از مشخصه های ظاهری دیگر این زگیل ها می توان به تک و کوچک بودن و یا دسته جمعی بودن آن ها اشاره کرد که ممکن است در ناحیه واژن ترشح، سوزش ، خارش و حتی خونریزی ایجاد کند.

 

درمان زگیل تناسلی در مردان:

 

همان گونه که بیان شد برای زگیل تناسلی درمان قطعی و 100 درصد وجود ندارد اما اگر به این بیماری مبتلا شده اید یا حدس می زنید که رابطه جنسی کنترل نشده ایی دارید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید و تحت نظر ایشان باشید. اما بهترین راه هایی که می توانید با این ویروس مقابله کنید ،به صورت زیر می باشد :

 

  • شما باید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. این کار شامل: عدم مصرف دخانیات، کاهش استرس و مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین و آنتی اکسیدان بویژه میوه جات و سبزیجات تازه، انجام ورزش سبک و داشتن خواب و استراحت کافی می شود.
  • انتشار بیماری را متوقف کنید. این جمله به این معنا می باشد که تا مدتی از انجام رابطه جنسی، اصلاح موهای تناسلی با تیغ یا مواد موبر، حوله کشیدن و لیف کشیدن و حتی خاراندن پوست ناحیه تناسلی اجتناب کنید. بهترین روش برای اصلاح موهای تناسلی، استفاده از ماشین اصلاح سر (ماشینی اصلاح سر که برای کوتاه کردن موی سر سربازان استفاده می شود) آن هم با شانه است؛ که خیلی هم کوتاه نشود.
  • از دارو ها و درمانی که پزشک به شما معرفی می کند استفاده کنید

 

محل های شایع ظهور زگیل تناسلی در مردان

 

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • ران و کشاله ران
  • درون یا اطراف مقعد

 

زگیل تناسلی| درمان زگیل تناسلی

 

محل های شایع ظهور زگیل تناسلی در زنان

 

  • درون واژن یا مقعد
  • بیرون واژن یا مقعد
  • دهانه رحم

این محل ها از شایع ترین محل های بروز و ظهور زگیل تناسلی است و گرنه ممکن است گاها در جایی دیگر هم دیده شود.

 

راه های ابتلا به زگیل های تناسلی در مردان و زنان

 

  • تماس مستقیم  به پوست مثل رابطه مقعدی و رابطه واژن
  • استفاده از وسایل جنسی مشترک در صورت آلودگی یکی از طرفین به عفونت پاپیلوما وزگیل تناسلی
  • رابطه جنسی پیشگیری نشده دهانی که خیلی کم باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود.
  • متاسفانه اگرچه به ندرت، اما در لحظه زایمان می تواند از مادر به نوزاد منتقل شود.

 

تمام راه های گفته شده درصورتی باعث ایحاد زگیل تناسلی می شوند که یکی از طرفین به این بیماری پوستی مبتلا باشد. این توده های پوستی حتی ممکن است روی لب، دهان و زبان افرادی که رابطه دهانی با فرد مبتلا داشته اند نیز بروز کند.لازم به ذکر می باشد که این بیماری از طریق استخر و شنا منتقل نمی شود اما شما باید در همه حال بهداشت فردی و بهداشت جنسی خود را به نحو احسنت رعایت کنید تا به این بیماری دچار نشوید.

 

راه های تشخیص زگیل های تناسلی در زنان و مردان چیست؟

 

چون اغلب این زگیل ها فاقد علائم و کوچک می باشند برای تشخیص حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود. به دلیل اندازه کوچک این زگیل ها پزشک  از محلول رقیق کننده استیک اسید استفاده می کند تا رنگ این زگیل ها سفید شود سپس آن را با میکروسکوپ خاصی به نام کولوپوسکوپ مشاهده می کند. آزمایش پاپ اسمیر در زنان هم یکی از راه های تشخیصی زگیل تناسلی می باشد.

 

آزمایش پاپ اسمیر یک راه برای بررسی ناحیه تناسلی در زنان

 

آزمایش پاپ اسمیر یک روش خوب و دقیق برای بررسی سطح داخلی واژن و تشخیص عفونت های ناشی از پاپیلوما ویروس و حتی تغییرات سرطانی شدن بافت رحم یا دهانه رحم است.

 

نحوه انجام پاپ اسمیرچگونه است؟

 

پزشک توسطه وسیله ای به نام اسپکلوم دهانه واژن را باز نگه می دارد و با ابزاری به نام اسپاچولا نمونه گیری از بافت رحم و گردنه رحم را انجام می دهد و برای بررسی های بافت شناسی و آسیب شناسی به آزمایشگاه فرستاده می شود و توسط میکروسکوپ وجود سلول های غیر طبیعی و یا سرطانی بررسی می شود.

 

برای آن که فقط سلول های دهانه رحم بررسی شود، نمونه برداشت شده با یک محلول معروف به تین پرپ آغشته می شود و به آزمایشگاه فرستاده می شود تا سلول های خونی، التهابی و موکوس را حذف کند و حساسیت تست را بالا ببرد تا فقط سلول های بافت رحم بررسی شود.

 

در صورت مثبت بودن این تست نیاز به بررسی ها و تست های تکمیلی می باشد و اگر منفی باشد مشکلی نیست.اگر تست پاپ اسمیربه صورت منظم، سالانه از سن ۳۰سالگی تا ۶۰ سالگی انجام شود می توان از بسیاری از عفونت ها و بیماری های شایع جنسی پیشگیری کرد.

 

روش های مختلف برای درمان زگیل تناسلی

 

زگیل های تناسلی ممکن است بدون علامت بالینی خاص باشد و سال ها فرد از وجود آن در بدنش بی اطلاع باشد. اما گاهی این زگیل ها برای افراد درد ناک و همراه با خارش و سوزش است به طوری که روی سلامت روان فرد هم تاثیر منفی می گذارد.

 

روش های درمانی متعددی بر اساس نوع زگیل، اندازه و شدت بیماری از دارو درمانی گرفته تا جراحی وجود دارد. هر کدام از این روش های درمانی فقط توسط پزشک متخصص تجویز می شود.در طب سنتی هم روش هایی برای درمان زگیل تناسلی پیشنهاد شده است که افراد در خانه می توانند از آن استفاده کنند که ممکن است در درمان زگیل تناسلی موثر واقع شود که به اختصار به معرفی مواد خانگی موثر در درمان زگیل می پردازیم.

 

روش های درمان سنتی و خانگی زگیل تناسلی

 

  • درمان به کمک سرکه سیب؛ سرکه سیب به سبب داشتن مواد اسیدی می تواند در ازبین بردن ویروس پاپیلوما موثر باشد. به این صورت که یک پنبه آغشته به سرکه سیب را روی زگیل قرار دهید اگر طی دوره درمان زگیل تغییر رنگ به سیاه داد نشانه موثر واقع شدن درمان است.
  • درمان به کمک سیر؛ عصاره سیر را مستقیم روی زگیل قرار دهید.
  • درمان به کمک روغن درخت چای؛ انواع روغن و عصاره گیاهان دارای خواص ضد ویروس و ضد قارچ بوده، روغن درخت چای رقیق شده با روغن نارگیل، را مستقیم بر روی زگیل بریزید. این روغن ممکن است برای برخی از افراد آلرژن باشد پس قبل از استفاده روی بازوی تان امتحان کرده و بعد از یک روز، در صورت عدم حساسیت استفاده کنید.
  • درمان به کمک روغن کرچک؛ روغن کرچک دارای ماده ضد ویروس خاصی به نام ریسینولیک اسید است. روغن را توسط یک پنبه بر روی زگیل قرار دهید و یک شب به این حالت بماند و صبح هنگام پنبه را از روی زگیل برداشته و محل را با آب گرم شسته و با یک پارچه به صورت سایشی پاک کنید تا سلول های مرده از بین برود. این کار باید هر روز تکرار شود.
  • درمان به کمک چای سبز؛ استفاده از روغن چای به همراه روغن نارگیل به روی زگیل
  • درمان به کمک آلوئه ورا؛ آلوئه ورا سرشار از مواد ضد ویروس و آرام بخش است که به شدت در درمان زگیل تناسلی موثر می باشد. ژل آلوئه ورا را بر روی پنبه بریزید و پنبه را مستقیما بر روی زگیل قرار دهید و یک شب در این حالت بماند و صبح روز بعد با برداشتن پنبه، محل را با آب گرم بشویید این کار را به مدت یک ماه ادامه دهید.
  • پودر زرد چوبه؛ زرد چوبه یک ماده ضدعفونی و ضدویروس طبیعی است. این ماده برای کاهش خارش هم مفید می باشد. زرد چوبه یک روش درمانی موفق برای مهار ویروس پاپیلوما و بهبودی سریع زگیل تناسلی می باشد.
  • درمان به کمک پیاز؛ پیاز  ماده ای است که در تمام خانه ها پیدا می شود، پیاز حاوی مواد ضد میکروبی قوی می باشد که به کاهش انتقال و انتشار ویروس و سرعت بخشیدن روند درمان اثر قابل توجهی دارد. برای استفاده از پیاز باید پیاز را برش داده و یک قاشق چایخوری نمک به ان اضافه کرده و یک شب به آن فرصت می دهید تا در این حالت بماند. صبح با فشردن یک قاشق روی پیازعصاره خروجی آن را که از صافی رد شده است، بر روی زگیل قرار می دهید و یک ساعت صبر می کنید سپس با آب گرم شسته و به حالت سایشی خشک کنید. این گار باید دو الی سه بار در روز انجام شود.
  • درمان به کمک ویتامین B9و B12؛ از آنجایی که کمبود این ویتامین ها با کمک به پیشرفت ویروس پاپیلوما، زمینه را برای ایجاد زگیل تناسلی ایجاد می کند پس مصرف این ویتامین ها می تواند در بهبود بیماری موثر باشد.

 

تمام موارد گفته شده می تواند در درمان زگیل تناسلی موثر باشد اما هیچکدام راه درمان قطعی نیست و بهتر است برای درمان به پزشک متخصص مراجعه شود و تحت نظر پزشک درمان را شروع کرده و تا زمان بهبود کامل ادامه دهید.حال به بررسی بعضی از دارو های تجویزی پزشک برای درمان زگیل می پردازیم . اکثر این دارو ها به شکل پماد می باشند که به معرفی تعدادی از این پماد ها می پردازیم.

 

پیشگیری از زگیل تناسلی| درمان زگیل تناسلی

 

پماد های موثر برای درمان زگیل تناسلی

 

بسیاری از افراد به دنبال دارویی برای درمان زگیل تناسلی هستند، باید بیان شود که پماد برای زگیل تناسلی وجود دارد اما باید مصرف آن حتما تحت نظر پزشک باشد . از پماد های مناسب برای درمان زگیل تناسلی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

  • پماد ایمی کوئیمود با نام تجاری آلدرا یا زیکلارا؛

مکانیسم عمل این پماد برای درمان زگیل تناسلی، افزایش قدرت سلول های سیستم ایمنی بدن برای ازبین بردن ویروس است. نکته قابل توجه هنگام استفاده از این پماد این است که در زمان استفاده از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید چرا که می تواند باعث ایحاد حساسیت در طرف مقابلتان شود.

 

 

  • پمادپودو فیلین و پودوفیلوس ؛

پایه این پماد گیاهی است. مکانیسم عمل این پماد برپایه تخریب زگیل تناسلی است. این پماد فقط برای زگیل های خارجی است و ممکن است باعث ایحاد خارش و سوزش به عنوان عوارض جانبی شود.

 

 

  • پماد کلرواستیک اسید یاTCA؛

 پایه این پماد از مواد شیمیایی است و مکانیسم عملش سوزاندن زگیل است. عوارض جانبی این پماد شامل عوارض پوستی و خارش است.

 

  • پمادsine cate chins ؛

 برای درمان انواع زگیل های تناسلی در ناحیه خارجی و نیز زگیل های درونی یا اطراف مقعد استفاده می شود. عارضه جانبی این پماد سوزش و خارش خفیف است.

 

همان گونه که بیان شد ،تمامی این پماد ها با تجویز پزشک کاربرد دارد اگر بدون معاینه و تجویز پزشک استفاده شود می تواند باعث ایحاد حساسیت شود.

 

جراحی راه دیگر برای درمان زگیل تناسلی

 

در صورت بزرگ بودن زگیل تناسلی یا درمان نشدن زگیل با دارو درمانی جراحی به عنوان یک روش درمانی ضرورت می یابد.

 

انواع روش های جراحی برای درمان زگیل تناسلی

 

  • کریو تراپی یا منجمد کردن؛ باعث ایجاد تاول پیرامون زگیل می شود که با خوب شدن پوست، ضایعات هم ریخته و پوست جدید کم کم ظاهر می شود. ممکن است نیاز به تکرار دوباره داشته باشد و درد و تورم از عوارض جانبی آن می باشد.
  • الکتروکوتری؛ سوزاندن زگیل توسط جریان الکتریکی که می تواند دردناک باشد.
  • برداشتن زگیل با حراحی: پزشک متخصص با بیهوشی یا بی حسی موضعی با وسیله ای مخصوص زگیل ها را برمی دارد.
  • درمان با لیزر چون از اشعه بسیار قوی استفاده می شود بسیار پرهزینه است و فقط برای زگیل های سخت درمان استفاده می شود.

 

روش های پیشگیری از زگیل تناسلی

 

  • استفاده از کاندوم در رابطه جنسی در افراد مبتلا و ناقل
  • واکسنHPV؛ که از ابتلا به سرطان سرویکس هم جلوگیری به عمل می آورد.
  • زگیل تناسلی چون ناشی از عفونت ویروس پاپیلوما می باشد اگر درمان نشود و مزمن شود زمینه را برای ایجاد سرطان های جنسی مردانه و زنانه فراهم می کند.

 

سخن پایانی :

 

خیریه های سرطانی نقش بسیار مهمی در درمان بیماری سرطان دارند، شما می توانید با کمک به خیریه های سرطانی در این کار خیر شریک شوید. برای کمک به خیریه رضوی می توانید از انواع استند های گل و ترحیم تهیه کنید و در این کار نیکو با ما شریک باشید.

تعداد بازدید : 9805

نظرات

علی محبی

2 سال و 9 ماه و 26 روز پیش

سلام میشه ببینید این زایئه چیه

حسین

2 سال و 6 ماه و 28 روز پیش

انواع زگیل تناسلی کدام اند؟

موسسه خیریه

2 سال و 6 ماه و 28 روز پیش

ویروس HPV به دو نوع پوستی و تناسلی دسته بندی می شود. در ادامه با ویژگی های زگیل پوستی و زگیل تناسلی آشنا خواهید شد. زگیل پوستی: بیشتر زگیلها از نوع زگیل پوستی هستند. زگیل های پوستی روی پوست بازو، سینه، دستها و پاها ظاهر می شوند. زگیل های پوستی با زگیل های تناسلی فرق دارند و معمولا خطرناک نیستند. زگیل تناسلی: زگیل تناسلی در نواحی مرطوب بدن رشد می کند. دلیل نامگذاری زگیل تناسلی این است که ناحیه تناسلی و اطراف مقعد را تحت تاثیر قرار می دهد. زگیل تناسلی را روی پوست و بخش هایی از بدن که سطح مخاطی ندارند مشاهده نمی کنید. زگیل های تناسلی همیشه بد نیست؛ بلکه به دو دسته کم خطر و پر خطر دسته بندی می شود.

سارا

2 سال و 6 ماه و 28 روز پیش

برای درمان قطعی زگیل تناسلی زنان چکار باید کرد؟

ثبت نظر

ارسال